Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na lekcjach religii, w klasach I, II, III i IV.

Nauczyciel: ks. Oskar Siwak

 

1.      Uczeń, jako osoba współodpowiedzialna za swoją edukację, prowadzi zeszyt przedmiotowy, który może zostać oceniony (ocenie podlega jedynie zawartość merytoryczna zeszytu: tematy oraz notatki z lekcji).

 

2.      Raz w ciągu każdego semestru, uczeń ma prawo, zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (wykorzystanie tej możliwości, nauczyciel każdorazowo odnotowuje w dzienniku lekcyjnym).

 

3.      W ciągu roku szkolnego podstawową formą pracy i sprawdzania umiejętności będą karty pracy wykonywane na lekcji. Zgodnie ze statutem szkoły mogą pojawić się również następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:

     Formy sprawnościowe: czynny udział w lekcji, umiejętność dyskusji i argumentacji, zaangażowanie w zajęcia aktywizujące/ćwiczenia praktyczne (posługiwanie się Pismem Świętym/Katechizmem Kościoła Katolickiego/Kodeksem Prawa Kanonicznego).

     Formy pisemne: karty pracy, krzyżówki, quizy.

     Całoroczna ocena aktywności na zajęciach.

 

 

OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA na poszczególne oceny:

     Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w minimum programowym nauczania religii w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

     Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, tzn. rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności; ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z religii w ciągu dalszej nauki.

     Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe, tzn. opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym, oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.

     Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające, tzn. nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.

     Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające: opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

     Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane program nauczania religii w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy, lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim/diecezjalnym albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.