Sposoby
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na lekcjach religii, w klasach I, II, III i IV.
1.
Uczeń, jako osoba współodpowiedzialna za swoją edukację, prowadzi
zeszyt przedmiotowy, który może zostać oceniony (ocenie podlega jedynie
zawartość merytoryczna zeszytu: tematy oraz notatki z lekcji).
2.
Raz w ciągu każdego semestru, uczeń ma prawo, zgłosić
nieprzygotowanie do lekcji (wykorzystanie tej możliwości, nauczyciel
każdorazowo odnotowuje w dzienniku lekcyjnym).
3.
W ciągu roku szkolnego podstawową formą pracy i sprawdzania
umiejętności będą karty pracy wykonywane na lekcji. Zgodnie ze statutem szkoły
mogą pojawić się również następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:
●
Formy sprawnościowe: czynny udział w lekcji, umiejętność dyskusji
i argumentacji, zaangażowanie w zajęcia aktywizujące/ćwiczenia praktyczne
(posługiwanie się Pismem Świętym/Katechizmem Kościoła Katolickiego/Kodeksem
Prawa Kanonicznego).
●
Formy pisemne: karty pracy, krzyżówki, quizy.
● Całoroczna ocena
aktywności na zajęciach.
OGÓLNE
KRYTERIA OCENIANIA na poszczególne oceny:
⮚ Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował
wiadomości i umiejętności określonych w minimum programowym nauczania religii w
danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z
tego przedmiotu, oraz nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim
(elementarnym) stopniu trudności.
⮚ Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania
konieczne, tzn. rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne lub praktyczne o
średnim stopniu trudności; ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale
braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy
z religii w ciągu dalszej nauki.
⮚ Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania
podstawowe, tzn. opanował wiadomości i umiejętności określone programem
nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w
minimum programowym, oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub
praktyczne o średnim stopniu trudności.
⮚ Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania
rozszerzające, tzn. nie opanował w pełni wiadomości określonych programem
nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania
zawarte w minimum programowym oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje
(wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
⮚ Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania
dopełniające: opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem
nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi
wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte
programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań
i problemów w nowych sytuacjach.
⮚ Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i
umiejętności przewidziane program nauczania religii w danej klasie,
samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się
zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub
praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe,
rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy, lub
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, kwalifikując się do
finałów na szczeblu wojewódzkim/diecezjalnym albo krajowym lub posiada inne
porównywalne osiągnięcia.