MATEMATYKA klasa 4, zakres rozszerzony

 

Warunkiem koniecznym klasyfikacji ucznia jest przystąpienie do wszystkich zapowiedzianych prac pisemnych.

Nauczyciel ustala i podaje do wiadomości ucznia, które prace pisemne są obowiązkowe do zaliczenia na ocenę pozytywną (warunek konieczny).

Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.

Kartkówki nie mogą być poprawiane. Uczeń może poprawić kartkówkę poprzez napisanie sprawdzianu obejmującego dany materiał.

Sprawdziany, które nie są warunkiem koniecznym uczeń może poprawić jednokrotnie. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela.

Uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o swojej przewidywanej nieobecności na sprawdzianie, w przeciwnym wypadku jest to jednoznaczne z utratą jednego z terminów podejścia do sprawdzianu.

Wybiórcza nieobecność ucznia na lekcji, na której jest zapowiedziana praca pisemna jest traktowana jako ucieczka i skutkuje wpisaniem za tą pracę oceny niedostatecznej.

W przypadku próby nieuczciwego pisania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

Nauczyciel może, ALE NIE MUSI dodać uczniowi do jego średniej ważonej ustalonej na koniec semestru maksymalnie 0,1 pkt (tzw. „Bonus”) – nie dotyczy to średniej poniżej 1,80.

Średnia ważona pełni funkcję pomocniczą (średnia 1,80 nie gwarantuje oceny pozytywnej, nauczyciel wystawia ocenę końcową w oparciu o całoroczną pracę i zaangażowanie ucznia).

Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole krócej niż 5 dni roboczych, ma obowiązek uzupełnić materiał samodzielnie i być przygotowanym do kolejnej lekcji.

Ocena ze sprawdzianu (wagi 4) wpisywana jest jako dwie oceny o wagach 1,5 oraz 2,5. Uczniowi, który poprawił sprawdzian, zmieniana jest ocena wagi 2,5.

Nauczyciel może wpisywać oceny z plusami i minusami, gdy liczba punktów jest na granicy odpowiedniej oceny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

 

Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe:

konieczne (K),

podstawowe (P),

rozszerzające (R),

dopełniające (D)

i wykraczające poza program nauczania (W).

 

Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:

ocena dopuszczająca      wymagania na poziomie (K)

ocena dostateczna          wymagania na poziomie (K) i (P)

ocena dobra                    wymagania na poziomie (K), (P) i (R)

ocena bardzo dobra        wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)

ocena celująca                wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)

 

 

 

1. RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

        wypisuje wszystkie możliwe wyniki danego doświadczenia

        stosuje regułę mnożenia do wyznaczenia liczby wyników doświadczenia spełniających dany warunek – w typowych sytuacjach

        przedstawia drzewo ilustrujące wyniki danego doświadczenia – w prostych sytuacjach

        wypisuje wszystkie możliwe permutacje danego zbioru

        wykonuje obliczenia, stosując definicję silni

        oblicza liczbę permutacji danego zbioru – w prostych sytuacjach

        oblicza liczbę wariacji bez powtórzeń – w prostych sytuacjach

        oblicza liczbę wariacji z powtórzeniami – w prostych sytuacjach

        oblicza wartość symbolu Newtona

        oblicza liczbę kombinacji –w prostych sytuacjach

        stosuje regułę dodawania do obliczania liczby wyników spełniających dany warunek –
w prostych sytuacjach

        wykorzystuje podstawowe pojęcia kombinatoryki do rozwiązywania zadań o niewielkim stopniu trudności

        określa przestrzeń (zbiór) zdarzeń elementarnych dla danego doświadczenia

        wypisuje wyniki sprzyjające danemu zdarzeniu losowemu

        określa zdarzenia: przeciwne, niemożliwe, pewne i wykluczające się

        wyznacza sumę, iloczyn i różnicę zdarzeń losowych – w prostych sytuacjach

        stosuje klasyczną definicję prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych – w typowych sytuacjach

        podaje rozkład prawdopodobieństwa dla rzutu kostką

        oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego

        stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń – w prostych sytuacjach

        oblicza prawdopodobieństwo warunkowe – w prostych sytuacjach

        sprawdza, czy są spełnione założenia twierdzenia o prawdopodobieństwie całkowitym – w prostych sytuacjach

        oblicza prawdopodobieństwo całkowite – w prostych sytuacjach

        stosuje wzór Bayesa do obliczania prawdopodobieństwa przyczyny – w prostych przypadkach

        ilustruje doświadczenie wieloetapowe za pomocą drzewa

        oblicza prawdopodobieństwo sukcesu i porażki w pojedynczej próbie Bernulliego

        stosuje wzór Bernoulliego do obliczenia prawdopodobieństwa otrzymania k sukcesów w próbach – w prostych przypadkach

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

        stosuje regułę mnożenia i regułę dodawania do obliczania liczby wyników doświadczenia spełniających dany warunek – w złożonych sytuacjach

        oblicza liczbę permutacji danego zbioru – w złożonych sytuacjach

        oblicza liczbę wariacji bez powtórzeń – w złożonych sytuacjach

        oblicza liczbę wariacji z powtórzeniami – w złożonych sytuacjach

        oblicza liczbę kombinacji – w złożonych sytuacjach

        stosuje własności trójkąta Pascala

        wykorzystuje wzór dwumianowy Newtona do rozwinięcia wyrażeń postaci (a + b)n i wyznaczenia współczynników wielomianów

        uzasadnia zależności, w których występuje symbol Newtona

        stosuje klasyczną definicję prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych – w złożonych sytuacjach

        stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń – w złożonych sytuacjach

        stosuje własności prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń

        stosuje własności prawdopodobieństwa w dowodach twierdzeń

        oblicza prawdopodobieństwo warunkowe – w złożonych sytuacjach

        oblicza prawdopodobieństwo całkowite – w złożonych sytuacjach

        ilustruje doświadczenia wieloetapowe za pomocą drzewa i na tej podstawie oblicza prawdopodobieństwa zdarzeń

        stosuje wzór Bayesa do obliczania prawdopodobieństwa zdarzenia

        stosuje wzór Bernoulliego do obliczenia prawdopodobieństwa otrzymania k sukcesów w próbach – w złożonych sytuacjach

        stosuje wzór Bernoulliego do obliczenia prawdopodobieństwa otrzymania co najmniej k sukcesów w n próbach

 

Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów od (K) do (D) oraz:

        rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące własności prawdopodobieństwa

        udowadnia wzór Bayesa

        stosuje własności prawdopodobieństwa w dowodach twierdzeń

 

 

2. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

        wskazuje w wielościanie proste prostopadłe, równoległe i skośne

        wskazuje w wielościanie rzut prostokątny danego odcinka na daną płaszczyznę

        określa liczbę ścian, wierzchołków i krawędzi wielościanu; sprawdza, czy istnieje graniastosłup o danej liczbie krawędzi

        wskazuje elementy charakterystyczne wielościanu (np. wierzchołek ostrosłupa)

        oblicza pole powierzchni bocznej i całkowitej graniastosłupa i ostrosłupa

        rysuje siatkę wielościanu na podstawie jej fragmentu

        oblicza długości przekątnych graniastosłupa prostego – w prostych przypadkach

        oblicza objętość graniastosłupa prostego i ostrosłupa prawidłowego

        wskazuje kąt między przekątną graniastosłupa a płaszczyzną jego podstawy

        wskazuje kąty między odcinkami w ostrosłupie a płaszczyzną jego podstawy – w prostych przypadkach

        wskazuje kąt między sąsiednimi ścianami wielościanu – w prostych przypadkach

        rozwiązuje typowe zadania dotyczące kąta między prostą a płaszczyzną

        stosuje twierdzenie o trzech prostych prostopadłych do uzasadniania prostopadłości prostych w prostopadłościanach

        stosuje funkcje trygonometryczne do obliczania pola powierzchni i objętości wielościanu – w typowych sytuacjach

        na rysunku sześcianu lub ostrosłupa prawidłowego zaznacza przekroje – w prostych sytuacjach

        oblicza pole danego przekroju sześcianu lub ostrosłupa prawidłowego – w prostych sytuacjach

 

Poziom (R) lub (D)                                  

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

        przeprowadza wnioskowania dotyczące położenia prostych w przestrzeni

        przeprowadza dowód twierdzenia o prostej prostopadłej

        stosuje i przekształca wzory na pola powierzchni i objętości wielościanów

        stosuje funkcje trygonometryczne i twierdzenia planimetrii

do obliczenia pola powierzchni i objętości wielościanu – w złożonych sytuacjach

        oblicza miarę kąta dwuściennego między ścianami wielościanu oraz między ścianą wielościanu a jego przekrojem (również z wykorzystaniem trygonometrii)

        rozwiązuje zadania dotyczące miary kąta między prostą a płaszczyzną (również z wykorzystaniem trygonometrii)

        stosuje twierdzenie o trzech prostych prostopadłych do uzasadniania prostopadłości prostych

        przeprowadza dowód twierdzenia o trzech prostych prostopadłych

        stosuje twierdzenie o trzech prostych prostopadłych do rozwiązywania zadań

        oblicza pola przekrojów sześcianu lub ostrosłupa prawidłowego (również z wykorzystaniem trygonometrii)

 

Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów od (K) do (D) oraz:

        rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące graniastosłupów i ostrosłupów oraz ich przekrojów (również z wykorzystaniem trygonometrii)

        przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących związków miarowych w wielościanach

 

 

3. BRYŁY OBROTOWE

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

        wskazuje elementy charakterystyczne bryły obrotowej (np. kąt rozwarcia stożka)

        zaznacza przekrój osiowy walca i stożka oraz przekroje kuli

        oblicza pole powierzchni i objętość bryły obrotowej – w prostych sytuacjach

        rozwiązuje zadania dotyczące rozwinięcia powierzchni bocznej walca i stożka – w prostych sytuacjach

        stosuje funkcje trygonometryczne do obliczania pola powierzchni i objętości bryły obrotowej – w prostych sytuacjach

        wyznacza skalę podobieństwa brył podobnych – w prostych przypadkach

 

Poziom (R) lub (D)                                  

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

        stosuje funkcje trygonometryczne i twierdzenia planimetrii

do obliczenia pola powierzchni i objętości bryły obrotowej – w złożonych sytuacjach

        wykorzystuje podobieństwo brył i skalę podobieństwa podczas rozwiązywania zadań

        opisuje funkcją jednej zmiennej pole powierzchni lub objętość bryły i określa jej dziedzinę oraz wyznacza jej największą albo najmniejszą wartość (zadania optymalizacyjne)

 

Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów od (K) do (D) oraz:

        rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące brył obrotowych (również z wykorzystaniem trygonometrii)

        przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących związków miarowych w bryłach obrotowych

        wyprowadza wzory na objętość i pole powierzchni bocznej stożka ściętego

 

 

4. PRZYKŁADY DOWODÓW W MATEMATYCE

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

        przeprowadza proste dowody dotyczące własności liczb całkowitych

        przeprowadza proste dowody, stosując metodę równoważnego przekształcania tezy

        przeprowadza proste dowody dotyczące własności figur płaskich

 

Poziom (R) lub (D)                                  

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

        przeprowadza trudniejsze dowody dotyczące własności liczb całkowitych

        przeprowadza trudniejsze dowody dotyczące nierówności, wykorzystując zależność między średnią arytmetyczną a średnią geometryczną

        stosuje metodę równoważnego przekształcenia tezy – w trudnych sytuacjach

        przeprowadza trudne dowody dotyczące własności figur płaskich


Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów od (K) do (D) oraz:

        przeprowadza dowód nie wprost (np. dotyczący liczb pierwszych)

 

 

5. POWTÓRZENIE

Wymagania dotyczące powtarzanych wiadomości zostały opisane w propozycjach przedmiotowego systemu oceniania dla klas pierwszej, drugiej i trzeciej. Z kolei te z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i stereometrii są opisane powyżej.