MATEMATYKA klasa 4, zakres rozszerzony
Warunkiem koniecznym klasyfikacji ucznia jest przystąpienie do wszystkich zapowiedzianych prac pisemnych.
Nauczyciel ustala i podaje do wiadomości ucznia, które prace pisemne są obowiązkowe do zaliczenia na ocenę pozytywną (warunek konieczny).
Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.
Kartkówki nie mogą być poprawiane. Uczeń może poprawić kartkówkę poprzez napisanie sprawdzianu obejmującego dany materiał.
Sprawdziany, które nie są warunkiem koniecznym uczeń może poprawić jednokrotnie. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela.
Uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o swojej przewidywanej nieobecności na sprawdzianie, w przeciwnym wypadku jest to jednoznaczne z utratą jednego z terminów podejścia do sprawdzianu.
Wybiórcza nieobecność ucznia na lekcji, na której jest zapowiedziana praca pisemna jest traktowana jako ucieczka i skutkuje wpisaniem za tą pracę oceny niedostatecznej.
W przypadku próby nieuczciwego pisania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Nauczyciel może, ALE NIE MUSI dodać uczniowi do jego średniej ważonej ustalonej na koniec semestru maksymalnie 0,1 pkt (tzw. „Bonus”) – nie dotyczy to średniej poniżej 1,80.
Średnia ważona pełni funkcję pomocniczą (średnia 1,80 nie gwarantuje oceny pozytywnej, nauczyciel wystawia ocenę końcową w oparciu o całoroczną pracę i zaangażowanie ucznia).
Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole krócej niż 5 dni roboczych, ma obowiązek uzupełnić materiał samodzielnie i być przygotowanym do kolejnej lekcji.
Ocena ze sprawdzianu (wagi 4) wpisywana jest jako dwie oceny o wagach 1,5 oraz 2,5. Uczniowi, który poprawił sprawdzian, zmieniana jest ocena wagi 2,5.
Nauczyciel może wpisywać oceny z plusami i minusami, gdy liczba punktów jest na granicy odpowiedniej oceny.
WYMAGANIA NA
POSZCZEGÓLNE OCENY
Wyróżnione zostały następujące
wymagania programowe:
konieczne (K),
podstawowe (P),
rozszerzające (R),
dopełniające (D)
i wykraczające poza program
nauczania (W).
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie (K)
ocena dostateczna – wymagania na poziomie (K) i (P)
ocena dobra – wymagania na poziomie (K), (P) i (R)
ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)
ocena celująca – wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)
1. RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
Poziom
(K) lub (P)
Uczeń
otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
|
●
wypisuje
wszystkie możliwe wyniki danego doświadczenia |
|
●
stosuje regułę
mnożenia do wyznaczenia liczby wyników doświadczenia spełniających dany
warunek – w typowych sytuacjach |
|
●
przedstawia
drzewo ilustrujące wyniki danego doświadczenia – w prostych sytuacjach |
|
●
wypisuje
wszystkie możliwe permutacje danego zbioru |
|
●
wykonuje
obliczenia, stosując definicję silni |
|
●
oblicza liczbę
permutacji danego zbioru – w prostych sytuacjach |
|
●
oblicza liczbę
wariacji bez powtórzeń – w prostych sytuacjach |
|
●
oblicza liczbę
wariacji z powtórzeniami – w prostych sytuacjach |
|
●
oblicza wartość
symbolu Newtona |
|
●
oblicza liczbę
kombinacji –w prostych sytuacjach |
|
●
stosuje regułę
dodawania do obliczania liczby wyników spełniających dany warunek – |
|
●
wykorzystuje
podstawowe pojęcia kombinatoryki do rozwiązywania zadań o niewielkim stopniu
trudności |
|
●
określa
przestrzeń (zbiór) zdarzeń elementarnych dla danego doświadczenia |
|
●
wypisuje wyniki
sprzyjające danemu zdarzeniu losowemu |
|
●
określa
zdarzenia: przeciwne, niemożliwe, pewne i wykluczające się |
|
●
wyznacza sumę,
iloczyn i różnicę zdarzeń losowych – w prostych sytuacjach |
|
●
stosuje
klasyczną definicję prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw
zdarzeń losowych – w typowych sytuacjach |
|
●
podaje rozkład
prawdopodobieństwa dla rzutu kostką |
|
●
oblicza
prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego |
|
●
stosuje
twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń – w prostych sytuacjach |
|
●
oblicza
prawdopodobieństwo warunkowe – w prostych sytuacjach |
|
●
sprawdza, czy
są spełnione założenia twierdzenia o prawdopodobieństwie całkowitym – w
prostych sytuacjach |
|
●
oblicza
prawdopodobieństwo całkowite – w prostych sytuacjach |
|
●
stosuje wzór
Bayesa do obliczania prawdopodobieństwa przyczyny – w prostych przypadkach |
|
●
ilustruje
doświadczenie wieloetapowe za pomocą drzewa |
|
●
oblicza
prawdopodobieństwo sukcesu i porażki w pojedynczej próbie Bernulliego |
|
●
stosuje wzór Bernoulliego do obliczenia prawdopodobieństwa otrzymania k sukcesów w n próbach – w prostych przypadkach |
Poziom
(R) lub (D)
Uczeń
otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy
(K) i (P) oraz dodatkowo:
|
●
stosuje regułę
mnożenia i regułę dodawania do obliczania liczby wyników doświadczenia
spełniających dany warunek – w złożonych sytuacjach |
|
●
oblicza liczbę
permutacji danego zbioru – w złożonych sytuacjach |
|
●
oblicza liczbę
wariacji bez powtórzeń – w złożonych sytuacjach |
|
●
oblicza liczbę
wariacji z powtórzeniami – w złożonych sytuacjach |
|
●
oblicza liczbę
kombinacji – w złożonych sytuacjach |
|
●
stosuje
własności trójkąta Pascala |
|
●
wykorzystuje
wzór dwumianowy Newtona do rozwinięcia wyrażeń postaci (a + b)n i wyznaczenia
współczynników wielomianów |
|
●
uzasadnia
zależności, w których występuje symbol Newtona |
|
●
stosuje
klasyczną definicję prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw
zdarzeń losowych – w złożonych sytuacjach |
|
●
stosuje
twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń – w złożonych sytuacjach |
|
●
stosuje
własności prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń |
|
●
stosuje
własności prawdopodobieństwa w dowodach twierdzeń |
|
●
oblicza
prawdopodobieństwo warunkowe – w złożonych sytuacjach |
|
●
oblicza
prawdopodobieństwo całkowite – w złożonych sytuacjach |
|
●
ilustruje
doświadczenia wieloetapowe za pomocą drzewa i na tej podstawie oblicza
prawdopodobieństwa zdarzeń |
|
●
stosuje wzór
Bayesa do obliczania prawdopodobieństwa zdarzenia |
|
●
stosuje wzór Bernoulliego do obliczenia prawdopodobieństwa otrzymania k sukcesów w n próbach – w złożonych sytuacjach |
|
●
stosuje wzór Bernoulliego do obliczenia prawdopodobieństwa otrzymania
co najmniej k sukcesów w n próbach |
Poziom (W)
Uczeń
otrzymuje ocenę celującą, jeśli
opanował wiedzę i umiejętności z poziomów od (K) do (D) oraz:
|
●
rozwiązuje
zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące własności prawdopodobieństwa |
|
●
udowadnia
wzór Bayesa |
|
●
stosuje
własności prawdopodobieństwa w dowodach twierdzeń |
Poziom
(K) lub (P)
Uczeń
otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
|
●
wskazuje w
wielościanie proste prostopadłe, równoległe i skośne |
|
●
wskazuje w
wielościanie rzut prostokątny danego odcinka na daną płaszczyznę |
|
●
określa liczbę
ścian, wierzchołków i krawędzi wielościanu; sprawdza, czy istnieje
graniastosłup o danej liczbie krawędzi |
|
●
wskazuje
elementy charakterystyczne wielościanu (np. wierzchołek ostrosłupa) |
|
●
oblicza pole
powierzchni bocznej i całkowitej graniastosłupa i ostrosłupa |
|
●
rysuje siatkę
wielościanu na podstawie jej fragmentu |
|
●
oblicza
długości przekątnych graniastosłupa prostego – w prostych przypadkach |
|
●
oblicza
objętość graniastosłupa prostego i ostrosłupa prawidłowego |
|
●
wskazuje kąt
między przekątną graniastosłupa a płaszczyzną jego podstawy |
|
●
wskazuje kąty
między odcinkami w ostrosłupie a płaszczyzną jego podstawy – w prostych
przypadkach |
|
●
wskazuje kąt
między sąsiednimi ścianami wielościanu – w prostych przypadkach |
|
●
rozwiązuje
typowe zadania dotyczące kąta między prostą a płaszczyzną |
|
●
stosuje
twierdzenie o trzech prostych prostopadłych do uzasadniania prostopadłości
prostych w prostopadłościanach |
|
●
stosuje funkcje
trygonometryczne do obliczania pola powierzchni i objętości wielościanu – w
typowych sytuacjach |
|
●
na rysunku
sześcianu lub ostrosłupa prawidłowego zaznacza przekroje – w prostych
sytuacjach |
|
●
oblicza pole
danego przekroju sześcianu lub ostrosłupa prawidłowego – w prostych
sytuacjach |
Poziom (R)
lub (D)
Uczeń
otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy
(K) i (P) oraz dodatkowo:
|
●
przeprowadza
wnioskowania dotyczące położenia prostych w przestrzeni |
|
●
przeprowadza
dowód twierdzenia o prostej prostopadłej |
|
●
stosuje i
przekształca wzory na pola powierzchni i objętości wielościanów |
|
●
stosuje funkcje
trygonometryczne i twierdzenia planimetrii do
obliczenia pola powierzchni i objętości wielościanu – w złożonych sytuacjach |
|
●
oblicza miarę
kąta dwuściennego między ścianami wielościanu oraz między ścianą wielościanu
a jego przekrojem (również z wykorzystaniem trygonometrii) |
|
●
rozwiązuje
zadania dotyczące miary kąta między prostą a płaszczyzną (również
z wykorzystaniem trygonometrii) |
|
●
stosuje
twierdzenie o trzech prostych prostopadłych do uzasadniania prostopadłości
prostych |
|
●
przeprowadza
dowód twierdzenia o trzech prostych prostopadłych |
|
●
stosuje
twierdzenie o trzech prostych prostopadłych do rozwiązywania zadań |
|
●
oblicza pola
przekrojów sześcianu lub ostrosłupa prawidłowego (również
z wykorzystaniem trygonometrii) |
Poziom (W)
Uczeń
otrzymuje ocenę celującą, jeśli
opanował wiedzę i umiejętności z poziomów od (K) do (D) oraz:
|
●
rozwiązuje
zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące graniastosłupów i ostrosłupów
oraz ich przekrojów (również z wykorzystaniem trygonometrii) |
|
●
przeprowadza
dowody twierdzeń dotyczących związków miarowych w wielościanach |
Poziom
(K) lub (P)
Uczeń
otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
|
●
wskazuje
elementy charakterystyczne bryły obrotowej (np. kąt rozwarcia stożka) |
|
●
zaznacza
przekrój osiowy walca i stożka oraz przekroje kuli |
|
●
oblicza pole
powierzchni i objętość bryły obrotowej – w prostych sytuacjach |
|
●
rozwiązuje
zadania dotyczące rozwinięcia powierzchni bocznej walca i stożka – w prostych
sytuacjach |
|
●
stosuje funkcje
trygonometryczne do obliczania pola powierzchni i objętości bryły obrotowej –
w prostych sytuacjach |
|
●
wyznacza skalę
podobieństwa brył podobnych – w prostych przypadkach |
Poziom (R)
lub (D)
Uczeń
otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy
(K) i (P) oraz dodatkowo:
|
●
stosuje funkcje
trygonometryczne i twierdzenia planimetrii do
obliczenia pola powierzchni i objętości bryły obrotowej – w złożonych
sytuacjach |
|
●
wykorzystuje
podobieństwo brył i skalę podobieństwa podczas rozwiązywania zadań |
|
●
opisuje funkcją
jednej zmiennej pole powierzchni lub objętość bryły i określa jej dziedzinę
oraz wyznacza jej największą albo najmniejszą wartość (zadania
optymalizacyjne) |
Poziom (W)
Uczeń
otrzymuje ocenę celującą, jeśli
opanował wiedzę i umiejętności z poziomów od (K) do (D) oraz:
|
●
rozwiązuje
zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące brył obrotowych (również
z wykorzystaniem trygonometrii) |
|
●
przeprowadza
dowody twierdzeń dotyczących związków miarowych w bryłach obrotowych |
|
●
wyprowadza
wzory na objętość i pole powierzchni bocznej stożka ściętego |
Poziom
(K) lub (P)
Uczeń
otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
|
●
przeprowadza
proste dowody dotyczące własności liczb całkowitych |
|
●
przeprowadza
proste dowody, stosując metodę równoważnego przekształcania tezy |
|
●
przeprowadza
proste dowody dotyczące własności figur płaskich |
Poziom (R)
lub (D)
Uczeń
otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy
(K) i (P) oraz dodatkowo:
|
●
przeprowadza
trudniejsze dowody dotyczące własności liczb całkowitych |
|
●
przeprowadza
trudniejsze dowody dotyczące nierówności, wykorzystując zależność między
średnią arytmetyczną a średnią geometryczną |
|
●
stosuje metodę
równoważnego przekształcenia tezy – w trudnych sytuacjach |
|
●
przeprowadza
trudne dowody dotyczące własności figur płaskich |
Poziom (W)
Uczeń
otrzymuje ocenę celującą, jeśli
opanował wiedzę i umiejętności z poziomów od (K) do (D) oraz:
|
●
przeprowadza
dowód nie wprost (np. dotyczący liczb pierwszych) |
Wymagania dotyczące
powtarzanych wiadomości zostały opisane w propozycjach przedmiotowego systemu
oceniania dla klas pierwszej, drugiej i trzeciej. Z kolei te z zakresu rachunku
prawdopodobieństwa i stereometrii są opisane powyżej.