MATEMATYKA klasa 3, zakres rozszerzony

 

Warunkiem koniecznym klasyfikacji ucznia jest przystąpienie do wszystkich zapowiedzianych prac pisemnych.

Nauczyciel ustala i podaje do wiadomości ucznia, które prace pisemne są obowiązkowe do zaliczenia na ocenę pozytywną (warunek konieczny).

Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.

Kartkówki nie mogą być poprawiane. Uczeń może poprawić kartkówkę poprzez napisanie sprawdzianu obejmującego dany materiał.

Sprawdziany, które nie są warunkiem koniecznym uczeń może poprawić jednokrotnie. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela.

Uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o swojej przewidywanej nieobecności na sprawdzianie, w przeciwnym wypadku jest to jednoznaczne z utratą jednego z terminów podejścia do sprawdzianu.

Wybiórcza nieobecność ucznia na lekcji, na której jest zapowiedziana praca pisemna jest traktowana jako ucieczka i skutkuje wpisaniem za tą pracę oceny niedostatecznej.

W przypadku próby nieuczciwego pisania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

Nauczyciel może, ALE NIE MUSI dodać uczniowi do jego średniej ważonej ustalonej na koniec semestru maksymalnie 0,1 pkt (tzw. „Bonus”) – nie dotyczy to średniej poniżej 1,80.

Średnia ważona pełni funkcję pomocniczą (średnia 1,80 nie gwarantuje oceny pozytywnej, nauczyciel wystawia ocenę końcową w oparciu o całoroczną pracę i zaangażowanie ucznia).

Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole krócej niż 5 dni roboczych, ma obowiązek uzupełnić materiał samodzielnie i być przygotowanym do kolejnej lekcji.

Ocena ze sprawdzianu (wagi 4) wpisywana jest jako dwie oceny o wagach 1,5 oraz 2,5. Uczniowi, który poprawił sprawdzian, zmieniana jest ocena wagi 2,5.

Nauczyciel może wpisywać oceny z plusami i minusami, gdy liczba punktów jest na granicy odpowiedniej oceny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

 

Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe:

konieczne (K),

podstawowe (P),

rozszerzające (R),

dopełniające (D)

i wykraczające poza program nauczania (W).

 

Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:

ocena dopuszczająca      wymagania na poziomie (K)

ocena dostateczna          wymagania na poziomie (K) i (P)

ocena dobra                    wymagania na poziomie (K), (P) i (R)

ocena bardzo dobra        wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)

ocena celująca                wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)

 

 

1. FUNKCJE TRYGONOMETRYCZNE

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

       oblicza wartości funkcji trygonometrycznych kąta, gdy dane są współrzędne punktu leżącego na jego końcowym ramieniu

       zaznacza kąt w układzie współrzędnych

       określa znaki funkcji trygonometrycznych danego kąta

       oblicza wartości funkcji trygonometrycznych kątów: 90°, 120°, 135°, 150°

       określa położenie końcowego ramienia kąta na podstawie informacji o wartościach funkcji trygonometrycznych tego kąta

       wykorzystuje funkcje trygonometryczne – w prostych przypadkach

    zapisuje miarę danego kąta w postaci

       zamienia miarę stopniową na miarę łukową i odwrotnie

       odczytuje okres podstawowy funkcji z jej wykresu

       szkicuje wykresy funkcji trygonometrycznych w danym przedziale i określa ich własności

    szkicuje wykres funkcji , gdzie f jest funkcją trygonometryczną, i określa jej własności

    szkicuje wykresy funkcji oraz , gdzie jest funkcją trygonometryczną, i określa ich własności

       uzasadnia proste tożsamości trygonometryczne, podaje odpowiednie założenia

       oblicza wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych, znając wartość funkcji sinus lub cosinus

       wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych kątów z zastosowaniem wzorów na funkcje trygonometryczne sumy i różnicy kątów

       stosuje wzory na funkcje trygonometryczne podwojonego kąta – w prostych przypadkach

    zapisuje dany kąt w postaci  lub , gdzie

       stosuje wzory redukcyjne do obliczania wartości funkcji trygonometrycznych danych kątów

       rozwiązuje proste równania  trygonometryczne

       posługuje się tablicami lub kalkulatorem do wyznaczania miary kąta w podanym przedziale, znając wartość jednej z jego funkcji trygonometrycznych

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

       oblicza wartości funkcji trygonometrycznych szczególnych kątów, np.: – 90°, 315°, 1080°

       stosuje w zadaniach funkcje trygonometryczne – w trudniejszych przypadkach

       wyznacza kąt, mając daną wartość jednej z jego funkcji trygonometrycznych – w trudniejszych przypadkach

       szkicuje wykres funkcji okresowej

       stosuje okresowość funkcji do wyznaczania jej wartości

       stosuje własności funkcji trygonometrycznej do obliczania jej wartości dla kąta o podanej mierze łukowej

       na podstawie wykresów funkcji trygonometrycznych szkicuje wykresy funkcji będące efektem wykonania kilku przekształceń; określa ich własności

       oblicza wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych, znając wartość funkcji tangens lub cotangens

       udowadnia tożsamości trygonometryczne, podaje odpowiednie założenia – w trudniejszych zadaniach

       stosuje wzory na funkcje trygonometryczne sumy i różnicy kątów, podwojonego kąta do przekształcania wyrażeń, w tym do uzasadniania tożsamości trygonometrycznych – w trudniejszych przypadkach

       stosuje wzory redukcyjne do upraszczania wyrażeń i udowadniania tożsamości trygonometrycznych

       stosuje związki między funkcjami trygonometrycznymi do rozwiązywania trudniejszych równań trygonometrycznych

       wyznaczania zbioru wartości funkcji złożonej

       obliczania wartości funkcji trygonometrycznych połowy kąta

 

Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

       wyprowadza wzory na funkcje trygonometryczne sumy i różnicy kątów oraz funkcje podwojonego kąta

       rozwiązuje zadania dotyczące funkcji trygonometrycznych – o znacznym stopniu trudności

 

2. GEOMETRIA ANALITYCZNA

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

       oblicza odległość między punktami w układzie współrzędnych

       stosuje wzór na odległość między punktami w zadaniach dotyczących wielokątów – w prostych przypadkach

       wyznacza współrzędne środka odcinka, gdy dane są współrzędne jego końców

       stosuje wzory na współrzędne środka odcinka do rozwiązywania zadań – w prostych przypadkach

       oblicza odległość punktu od prostej i odległość między prostymi równoległymi

       stosuje wzór na odległość punktu od prostej do rozwiązywania zadań – w prostych przypadkach

       podaje równanie okręgu o danym środku i promieniu

       podaje współrzędne środka i promień okręgu, gdy dane jest jego równanie w postaci kanonicznej lub postaci ogólnej

       wyznacza równanie okręgu o danym środku, przechodzącego przez dany punkt

       podaje liczbę punktów wspólnych i określa wzajemne położenie okręgu i prostej opisanych danymi równaniami

       rozwiązuje algebraicznie układy równań drugiego stopnia i podaje ich interpretację geometryczną w prostych przypadkach

       wykonuje działania na wektorach

       sprawdza, czy wektory są równoległe

       stosuje działania na wektorach do badania współliniowości punktów

       stosuje działania na wektorach do podziału odcinka

       wykorzystuje działania na wektorach do rozwiązywania prostych zadań dotyczących wielokątów w układzie współrzędnych

       rozpoznaje figury osiowosymetryczne i środkowosymetryczne

       wyznacza współrzędne obrazów punktów oraz wierzchołków wielokąta w symetrii osiowej lub symetrii środkowej względem osi układu współrzędnych lub początku układu współrzędnych

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

       wyznacza równanie krzywej, do której należą punkty równo odległe od punktu i od prostej

       stosuje własności stycznej do okręgu do rozwiązywania zadań – w trudniejszych przypadkach

       stosuje wzory na odległość między punktami i środek odcinka do rozwiązywania zadań dotyczących wielokątów – w trudniejszych przypadkach

       sprawdza, czy dane równanie jest równaniem okręgu

       wyznacza wartość parametru tak, aby dane równanie opisywało okrąg

       stosuje równanie okręgu do rozwiązywania zadań, w tym do wyznaczania równania okręgu opisanego na trójkącie

       określa wzajemne położenie dwóch okręgów opisanych danymi równaniami

       wykorzystuje wzajemne położenie okręgów w prostych zadaniach z parametrem

       stosuje układy równań drugiego stopnia w zadaniach różnych typów

       stosuje w zadaniach działania na wektorach oraz ich interpretację geometryczną – w bardziej złożonych przypadkach

       stosuje własności symetrii osiowej i symetrii środkowej – w bardziej złożonych przypadkach

 

Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

       wykorzystuje działania na wektorach w zadaniach na dowodzenie

       rozwiązuje zadania z geometrii analitycznej o znacznym stopniu trudności

 

 

3. CIĄGI

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

       wyznacza kolejne wyrazy ciągu, gdy danych jest kilka jego początkowych wyrazów

       wyznacza wyrazy ciągu opisanego słownie

       szkicuje wykres ciągu

       wyznacza wzór ogólny ciągu, gdy danych jest kilka jego początkowych wyrazów

       wyznacza wyrazy ciągu spełniające dany warunek (np. przyjmujące daną wartość) – w prostych przypadkach

       podaje przykłady ciągów monotonicznych, których wyrazy spełniają podane warunki

       uzasadnia, że dany ciąg nie jest monotoniczny

    wyznacza wyraz ciągu określonego wzorem ogólnym

       bada monotoniczność ciągu – w prostszych przypadkach

       wyznacza początkowe wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym lub określonego rekurencyjnie oraz wzór rekurencyjny ciągu, gdy dany jest wzór ogólny – w prostych przypadkach

       wyznacza wzór ogólny ciągu, będącego sumą, różnicą, iloczynem lub ilorazem danych ciągów, i bada ich monotoniczność – w prostych przypadkach

       podaje przykłady ciągów arytmetycznych

       wyznacza wyrazy ciągu arytmetycznego, gdy dane są jego pierwszy wyraz i różnica

       określa monotoniczność ciągu arytmetycznego

       wyznacza wzór ogólny ciągu arytmetycznego, gdy dane są dwa jego wyrazy

       stosuje związek między trzema kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego do wyznaczania wyrazów ciągu arytmetycznego

       sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny – w prostych przypadkach

       oblicza sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego

       podaje przykłady ciągów geometrycznych

       wyznacza wyrazy ciągu geometrycznego, gdy dane są jego pierwszy wyraz i iloraz

       wyznacza wzór ogólny ciągu geometrycznego, gdy dane są dwa jego wyrazy

       określa monotoniczność ciągu geometrycznego

       sprawdza, czy dany ciąg jest geometryczny – w prostych przypadkach

       oblicza sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego

       wyznacza wartości niewiadomych tak, aby wraz z danymi liczbami tworzyły ciąg arytmetyczny lub geometryczny – w prostych przypadkach

       stosuje własności ciągu arytmetycznego i ciągu geometrycznego w zadaniach różnego typu – w prostych przypadkach

       oblicza wysokość kapitału przy różnych okresach kapitalizacji

       oblicza oprocentowanie lokaty i okres oszczędzania – w prostych przypadkach

       ustala na podstawie wykresu, czy dany ciąg ma granicę, a w przypadku ciągu zbieżnego podaje jej wartość

       ustala liczbę wyrazów danego ciągu oddalonych od danej liczby o podaną wartość oraz liczbę wyrazów większych (mniejszych) od danej wartości – w prostych przypadkach

       podaje granice ciągów , gdy , , gdy k > 0 oraz

       rozpoznaje ciąg rozbieżny na podstawie wykresu i określa, czy ma on granicę niewłaściwą, czy nie ma granicy

       stosuje twierdzenie o rozbieżności ciągów: dla  oraz  dla

       oblicza granice ciągów, korzystając z twierdzeń o granicach ciągów zbieżnych i rozbieżnych – w prostych przypadkach

       sprawdza, czy dany szereg geometryczny jest zbieżny

       oblicza sumę szeregu geometrycznego – w prostych przypadkach

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

       wyznacza wzór ogólny ciągu spełniającego podane warunki – w trudniejszych przypadkach

       bada monotoniczność ciągów

       rozwiązuje zadania z parametrem dotyczące monotoniczności ciągu

       rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności związane ze wzorem rekurencyjnym ciągu

       rozwiązuje równania z zastosowaniem wzorów na sumę wyrazów ciągu arytmetycznego i geometrycznego – w trudniejszych przypadkach

       stosuje związek między trzema kolejnymi wyrazami ciągu geometrycznego w zadaniach różnego typu

       uzasadnia wzory, stosując wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego

       stosuje w zadaniach własności ciągów arytmetycznego i geometrycznego, w tym wzory na sumę n początkowych wyrazów tych ciągów, również osadzonych w kontekście praktycznym i na dowodzenie

       rozwiązuje zadania związane z lokatami dotyczące okresu oszczędzania, wysokości oprocentowania oraz zadania związane z kredytami

       oblicza granice ciągów, korzystając z twierdzeń o granicach ciągów zbieżnych i rozbieżnych – w trudniejszych przypadkach

       stosuje wzory na sumę wyrazów ciągu arytmetycznego do obliczania granic ciągów

       uzasadnia, że dany ciąg nie ma granicy

       oblicza granice ciągów, stosując twierdzenie o trzech ciągach

       wyznacza wartości zmiennej, dla której szereg jest zbieżny

       stosuje wzór na sumę szeregu geometrycznego w zadaniach dotyczących własności ciągów

       rozwiązuje równania, stosując wzór na sumę szeregu geometrycznego

       zamienia ułamek okresowy na ułamek zwykły

 

Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

       rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności dotyczące ciągów, w szczególności monotoniczności ciągu

       rozwiązuje zadania dotyczące długości krzywych, stosując wzór na sumę szeregu geometrycznego

       wyznacza granicę ciągu w zależności od wartości parametru

       uzasadnia istnienie granicy niewłaściwej

 

 

4. RACHUNEK RÓŻNICZKOWY

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

       uzasadnia, że funkcja nie ma granicy w punkcie. np. na podstawie jej wykresu – w prostych przypadkach

       oblicza granice funkcji w punkcie, korzystając z twierdzeń o granicach – w prostych przypadkach

       oblicza granice jednostronne funkcji w punkcie – w prostych przypadkach

       wyznacza granice niewłaściwe funkcji w punkcie – w prostych przypadkach

       wyznacza granice niewłaściwe jednostronne funkcji w punkcie – w prostych przypadkach

       wyznacza granice funkcji w nieskończoności – w prostych przypadkach

       wyznacza równania asymptot pionowych i poziomych wykresu funkcji – w prostych przypadkach

       sprawdza, czy funkcja jest ciągła w danym punkcie – w prostych przypadkach

       oblicza pochodną funkcji w punkcie, korzystając z jej definicji – w prostych przypadkach

       stosuje interpretację geometryczną pochodnej funkcji w punkcie do wyznaczania współczynnika kierunkowego stycznej do wykresu funkcji w punkcie i oblicza miarę kąta, jaki ta styczna tworzy z osią OX – w prostych przypadkach

       wyznacza równanie stycznej do wykresu funkcji w danym punkcie

       wyznacza funkcję pochodną wielomianów i oblicza jej wartość w danym punkcie

       stosuje twierdzenie o pochodnej sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu funkcji do wyznaczania funkcji pochodnej oraz pochodnej funkcji – w prostych przypadkach

       wyznacza wzór funkcji złożonej i jej dziedzinę – w prostych przypadkach

       stosuje pochodną funkcji do wyznaczania prędkości oraz przyspieszenia poruszających się ciał – w prostych przypadkach

       korzysta z własności pochodnej do wyznaczania przedziałów monotoniczności wielomianów

       podaje ekstremum funkcji, korzystając z jej wykresu

       wyznacza ekstrema wielomianów, stosując warunki konieczny i wystarczający istnienia ekstremum

       uzasadnia, że dany wielomian nie ma ekstremum

       wyznacza najmniejszą i największą wartość wielomianu w przedziale domkniętym – w prostych przypadkach

       rozwiązuje zadania optymalizacyjne – w prostych przypadkach

       podaje i stosuje schemat badania własności funkcji

       szkicuje wykres wielomianu na podstawie badania jego własności

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

       uzasadnia, że funkcja nie ma granicy w punkcie

       uzasadnia, że dana liczba jest granicą funkcji w punkcie

    oblicza granicę funkcji w punkcie, również granice funkcji w postaci  oraz granice funkcji trygonometrycznych

       stosuje twierdzenie o związku między wartościami granic jednostronnych w punkcie a granicą funkcji w punkcie

       oblicza granice funkcji w nieskończoności

       wyznacza równania asymptot pionowych i poziomych wykresu funkcji – w trudniejszych przypadkach

       bada ciągłość funkcji

       wyznacza wartości parametrów, dla których funkcja jest ciągła w danym punkcie lub przedziale

       stosuje własność Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji i wyznaczania jego przybliżonej wartości

       oblicza pochodną funkcji w punkcie, korzystając z jej definicji – w trudniejszych przypadkach

       stosuje interpretację geometryczną pochodnej funkcji w punkcie do wyznaczania współczynnika kierunkowego stycznej do wykresu funkcji w punkcie; oblicza kąt, jaki ta styczna tworzy z osią OX – w trudniejszych przypadkach

       uzasadnia istnienie pochodnej funkcji w punkcie

       stosuje twierdzenia o pochodnej sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu funkcji do wyznaczania funkcji pochodnej oraz obliczania wartości pochodnej funkcji w punkcie

       wyznacza współrzędne punktu, w którym styczna do wykresu funkcji spełnia podane warunki

       wyznacza pochodne funkcji trygonometrycznych

       wyznacza pochodną funkcji złożonej

       stosuje interpretację fizyczną pochodnej funkcji

       wyznacza przedziały monotoniczności funkcji – w trudniejszych przypadkach

       uzasadnia monotoniczność funkcji w danym zbiorze

       wyznacza wartości parametrów tak, aby funkcja była monotoniczna

       wyznacza ekstrema funkcji, stosując warunki konieczny i wystarczający istnienia ekstremum – w trudniejszych przypadkach

       uzasadnia, że funkcja nie ma ekstremum

       rozwiązuje zadania z parametrem dotyczące ekstremów funkcji

       wyznacza wartości funkcji najmniejszą i największą w przedziale domkniętym

       rozwiązuje zadania optymalizacyjne

       bada własności funkcji i szkicuje jej wykres

 

Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

       wyprowadza wzory na pochodne funkcji

       wyprowadza wzory na pochodną sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu funkcji

       wyznacza równania asymptot ukośnych wykresu funkcji

       rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności, wykorzystując pochodną i jej własności

 

 

 

5. STATYSTYKA

Poziom (K) lub (P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

       oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę zestawu danych

       oblicza średnią ważoną liczb z podanymi wagami

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

       oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych przedstawionych różnymi sposobami

       wykorzystuje w zadaniach średnią arytmetyczną, medianę, dominantę i średnią ważoną – w trudniejszych przypadkach

       oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych pogrupowanych różnymi sposobami

       rozwiązuje zadania dotyczące statystyki – w trudniejszych przypadkach

 

Poziom (W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

       rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące statystyki