MATEMATYKA klasa 3, zakres podstawowy
Warunkiem koniecznym klasyfikacji ucznia jest przystąpienie do wszystkich zapowiedzianych prac pisemnych.
Nauczyciel ustala i podaje do wiadomości ucznia, które prace pisemne są obowiązkowe do zaliczenia na ocenę pozytywną (warunek konieczny).
Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.
Kartkówki nie mogą być poprawiane. Uczeń może poprawić kartkówkę poprzez napisanie sprawdzianu obejmującego dany materiał.
Sprawdziany, które nie są warunkiem koniecznym uczeń może poprawić jednokrotnie. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela.
Uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o swojej przewidywanej nieobecności na sprawdzianie, w przeciwnym wypadku jest to jednoznaczne z utratą jednego z terminów podejścia do sprawdzianu.
Wybiórcza nieobecność ucznia na lekcji, na której jest zapowiedziana praca pisemna jest traktowana jako ucieczka i skutkuje wpisaniem za tą pracę oceny niedostatecznej.
W przypadku próby nieuczciwego pisania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Nauczyciel może, ALE NIE MUSI dodać uczniowi do jego średniej ważonej ustalonej na koniec semestru maksymalnie 0,1 pkt (tzw. „Bonus”) – nie dotyczy to średniej poniżej 1,80.
Średnia ważona pełni funkcję pomocniczą (średnia 1,80 nie gwarantuje oceny pozytywnej, nauczyciel wystawia ocenę końcową w oparciu o całoroczną pracę i zaangażowanie ucznia).
Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole krócej niż 5 dni roboczych, ma obowiązek uzupełnić materiał samodzielnie i być przygotowanym do kolejnej lekcji.
Ocena ze sprawdzianu (wagi 4) wpisywana jest jako dwie oceny o wagach 1,5 oraz 2,5. Uczniowi, który poprawił sprawdzian, zmieniana jest ocena wagi 2,5.
Nauczyciel może wpisywać oceny z plusami i minusami, gdy liczba punktów jest na granicy odpowiedniej oceny.
WYMAGANIA NA
POSZCZEGÓLNE OCENY
Wyróżnione zostały następujące
wymagania programowe:
konieczne (K),
podstawowe (P),
rozszerzające (R),
dopełniające (D)
i wykraczające poza program
nauczania (W).
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie (K)
ocena dostateczna – wymagania na poziomie (K) i (P)
ocena dobra – wymagania na poziomie (K), (P) i (R)
ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)
ocena celująca – wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)
Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
|
●
zapisuje daną
liczbę w postaci potęgi o wykładniku wymiernym |
|
●
oblicza potęgi
o wykładnikach wymiernych |
|
●
zapisuje daną
liczbę w postaci potęgi o podanej podstawie i wykładniku rzeczywistym |
|
●
upraszcza
wyrażenia, stosując twierdzenia o działaniach na potęgach – w prostych
przypadkach |
|
●
oblicza
wartości danej funkcji wykładniczej dla podanych argumentów |
|
●
sprawdza, czy
podany punkt należy do wykresu danej funkcji wykładniczej |
|
●
wyznacza wzór
funkcji wykładniczej na podstawie współrzędnych punktu należącego do jej
wykresu oraz szkicuje ten wykres |
|
●
szkicuje wykres
funkcji wykładniczej i podaje jej własności |
|
●
szkicuje wykres
funkcji, stosując przesunięcie wykresu odpowiedniej funkcji wykładniczej
wzdłuż osi układu współrzędnych i podaje jej własności |
|
●
oblicza
logarytm danej liczby |
|
●
stosuje
równości wynikające z definicji logarytmu – do prostych obliczeń |
|
●
odczytuje z
tablic przybliżone wartości logarytmów dziesiętnych |
|
●
stosuje
twierdzenia o logarytmie iloczynu, ilorazu oraz potęgi do obliczania wartości
wyrażeń z logarytmami – w prostych przypadkach |
|
●
szkicuje wykres
funkcji logarytmicznej i określa jej własności |
|
●
wyznacza wzór
funkcji logarytmicznej, gdy dane są współrzędne punktu należącego do jej
wykresu |
|
●
wyznacza zbiór
wartości funkcji logarytmicznej o podanej dziedzinie – w prostych przypadkach |
|
●
szkicuje wykres
funkcji, stosując przesunięcie wykresu odpowiedniej funkcji logarytmicznej
wzdłuż osi układu współrzędnych |
|
●
rozwiązuje
zadania osadzone w kontekście praktycznym, korzystając z własności
funkcji wykładniczej lub funkcji logarytmicznej – w prostych przypadkach |
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
|
●
upraszcza
wyrażenia, stosując twierdzenia o działaniach na potęgach – w trudniejszych
przypadkach |
|
●
porównuje
liczby przedstawione w postaci potęg, korzystając z monotoniczności funkcji
wykładniczej – w trudniejszych przypadkach |
|
●
odczytuje z
wykresu funkcji wykładniczej zbiór rozwiązań nierówności |
|
●
wyjaśnia, jak
należy przekształcić wykres funkcji, aby otrzymać wykres innej funkcji |
|
●
wyznacza
podstawę logarytmu lub liczbę logarytmowaną, gdy dana jest wartość logarytmu;
podaje odpowiednie założenia dla podstawy logarytmu i liczby logarytmowanej |
|
●
stosuje
twierdzenie o logarytmie iloczynu, ilorazu i potęgi do uzasadniania równości
wyrażeń |
|
●
odczytuje z
wykresu funkcji logarytmicznej zbiór rozwiązań nierówności |
|
●
wykorzystuje
własności funkcji wykładniczej i logarytmicznej do rozwiązywania zadań
osadzonych w kontekście praktycznym, np. dotyczących wzrostu
wykładniczego i rozpadu promieniotwórczego |
|
●
rozwiązuje
zadania dotyczące monotoniczności funkcji logarytmicznej, w tym zadania
z parametrem |
|
● udowadnia twierdzenie dotyczące niewymierności
liczby, np. |
Poziom (W)
Uczeń
otrzymuje ocenę celującą, jeśli
opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
|
●
rozwiązuje
zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji wykładniczej
i logarytmicznej |
|
●
udowadnia
twierdzenia o działaniach na logarytmach |
2. GEOMETRIA ANALITYCZNA
Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
|
●
oblicza
odległość punktów w układzie współrzędnych |
|
●
stosuje wzór na
odległość punktów w zadaniach dotyczących wielokątów – w prostych przypadkach
|
|
●
wyznacza
współrzędne środka odcinka, gdy dane są współrzędne jego końców |
|
●
stosuje wzory
na współrzędne środka odcinka do rozwiązywania |
|
●
podaje równanie
okręgu o danych środku i promieniu |
|
●
podaje
współrzędne środka i promień okręgu, korzystając z postaci kanonicznej
równania okręgu |
|
●
wyznacza
równanie okręgu o danym środku, przechodzącego przez dany punkt |
|
●
sprawdza, czy
punkt należy do danego okręgu |
|
●
rozpoznaje
figury osiowosymetryczne i środkowosymetryczne |
|
●
wyznacza
współrzędne obrazów punktów w symetrii osiowej względem osi układu
współrzędnych lub symetrii środkowej względem początku układu współrzędnych |
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
|
●
stosuje wzory
na odległość między punktami i środek odcinka do rozwiązywania zadań
dotyczących wielokątów – w trudniejszych przypadkach |
|
●
stosuje w
zadaniach równanie okręgu– w bardziej złożonych przypadkach |
|
●
stosuje
własności symetrii osiowej i symetrii środkowej – w trudniejszych przypadkach
|
Poziom (W)
Uczeń
otrzymuje ocenę celującą, jeśli
opanował wiedzę i umiejętności z poziomów
(K)–(D) oraz:
|
●
rozwiązuje
zadania z geometrii analitycznej – o znacznym stopniu trudności |
Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
|
●
wyznacza
kolejne wyrazy ciągu, gdy danych jest kilka jego początkowych wyrazów |
|
●
wyznacza wyrazy
ciągu opisanego słownie |
|
●
szkicuje wykres
ciągu |
|
●
wyznacza wzór
ogólny ciągu, gdy danych jest kilka jego początkowych wyrazów |
|
●
wyznacza
wskazane wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym |
|
●
wyznacza wyrazy
ciągu spełniające dany warunek (np. przyjmujące daną wartość) –
w prostych przypadkach |
|
●
podaje
przykłady ciągów monotonicznych, których wyrazy spełniają podane warunki |
|
●
uzasadnia, że
dany ciąg nie jest monotoniczny |
|
● wyznacza wyraz |
|
●
bada
monotoniczność ciągu – w prostych przypadkach |
|
●
wyznacza
początkowe wyrazy ciągu określonego rekurencyjnie |
|
●
wyznacza wzór
rekurencyjny ciągu, mając dany wzór ogólny – w prostych przypadkach |
|
●
podaje
przykłady ciągów arytmetycznych |
|
●
wyznacza wyrazy
ciągu arytmetycznego, gdy dane są jego pierwszy wyraz i różnica |
|
●
określa
monotoniczność ciągu arytmetycznego |
|
●
wyznacza wzór
ogólny ciągu arytmetycznego, gdy dane są dwa jego wyrazy |
|
●
stosuje związek
między trzema kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego do wyznaczania wyrazów
ciągu arytmetycznego |
|
●
sprawdza, czy
dany ciąg jest arytmetyczny – w prostych przypadkach |
|
●
oblicza
sumę n początkowych wyrazów ciągu
arytmetycznego |
|
●
podaje
przykłady ciągów geometrycznych |
|
●
wyznacza
wyrazy ciągu geometrycznego, gdy dane są jego pierwszy wyraz i iloraz |
|
●
wyznacza wzór
ogólny ciągu geometrycznego, gdy dane są dwa jego wyrazy |
|
●
określa
monotoniczność ciągu geometrycznego |
|
●
sprawdza, czy
dany ciąg jest geometryczny – w prostych przypadkach |
|
●
oblicza sumę n początkowych wyrazów ciągu
geometrycznego |
|
●
stosuje
własności ciągu arytmetycznego i ciągu geometrycznego w zadaniach różnego
typu – w prostych przypadkach |
|
●
oblicza
wysokość kapitału przy różnych okresach kapitalizacji |
|
●
oblicza
oprocentowanie lokaty i okres oszczędzania – w prostych przypadkach |
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
|
●
wyznacza wzór
ogólny ciągu spełniającego podane warunki – w trudniejszych przypadkach |
|
●
bada
monotoniczność ciągów |
|
●
wyznacza wzór
rekurencyjny ciągu, gdy dany jest jego wzór ogólny –w trudniejszych przypadkach |
|
●
rozwiązuje
zadania o podwyższonym stopniu trudności związane ze wzorem rekurencyjnym
ciągu |
|
●
rozwiązuje
zadania z parametrem dotyczące monotoniczności ciągu |
|
●
stosuje
własności ciągu arytmetycznego oraz wzory na sumę jego wyrazów w zadaniach
o podwyższonym stopniu trudności, w tym w zadaniach tekstowych |
|
●
wyznacza
wartości niewiadomych tak, aby wraz z danymi liczbami tworzyły ciąg
arytmetyczny lub geometryczny – w prostych przypadkach |
|
●
rozwiązuje
równania z zastosowaniem wzorów na sumę wyrazów ciągu arytmetycznego
i geometrycznego – w trudniejszych przypadkach |
|
●
stosuje związek
między trzema kolejnymi wyrazami ciągu geometrycznego – w zadaniach różnego
typu |
|
●
rozwiązuje
zadania związane z lokatami dotyczące okresu oszczędzania, wysokości
oprocentowania oraz zadania związane z kredytami |
|
●
stosuje w
zadaniach własności ciągów arytmetycznego i geometrycznego, w tym wzory na
sumę n początkowych wyrazów tych
ciągów, również w zadaniach osadzonych w kontekście praktycznym – w
trudniejszych przypadkach |
Poziom (W)
Uczeń
otrzymuje ocenę celującą, jeśli
opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
|
●
rozwiązuje
zadania o podwyższonym stopniu trudności dotyczące ciągów,
w szczególności monotoniczności ciągu |
Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
|
●
oblicza średnią
arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę zestawu danych |
|
●
oblicza średnią
ważoną liczb z podanymi wagami |
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
|
●
oblicza średnią
arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych przedstawionych różnymi
sposobami |
|
●
wykorzystuje
w zadaniach średnią arytmetyczną, medianę, dominantę i średnią ważoną –
w trudniejszych przypadkach |
|
●
oblicza średnią
arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych pogrupowanych różnymi
sposobami |
|
●
rozwiązuje
zadania dotyczące statystyki – w trudniejszych przypadkach |
Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i
umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
|
●
rozwiązuje
zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące statystyki |