MATEMATYKA klasa 2, zakres rozszerzony
Warunkiem koniecznym klasyfikacji ucznia jest przystąpienie do wszystkich zapowiedzianych prac pisemnych.
Nauczyciel ustala i podaje do wiadomości ucznia, które prace pisemne są obowiązkowe do zaliczenia na ocenę pozytywną (warunek konieczny).
Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.
Kartkówki nie mogą być poprawiane. Uczeń może poprawić kartkówkę poprzez napisanie sprawdzianu obejmującego dany materiał.
Sprawdziany, które nie są warunkiem koniecznym uczeń może poprawić jednokrotnie. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela.
Uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o swojej przewidywanej nieobecności na sprawdzianie, w przeciwnym wypadku jest to jednoznaczne z utratą jednego z terminów podejścia do sprawdzianu.
Wybiórcza nieobecność ucznia na lekcji, na której jest zapowiedziana praca pisemna jest traktowana jako ucieczka i skutkuje wpisaniem za tą pracę oceny niedostatecznej.
W przypadku próby nieuczciwego pisania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Nauczyciel może, ALE NIE MUSI dodać uczniowi do jego średniej ważonej ustalonej na koniec semestru maksymalnie 0,1 pkt (tzw. „Bonus”) – nie dotyczy to średniej poniżej 1,80.
Średnia ważona pełni funkcję pomocniczą (średnia 1,80 nie gwarantuje oceny pozytywnej, nauczyciel wystawia ocenę końcową w oparciu o całoroczną pracę i zaangażowanie ucznia).
Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole krócej niż 5 dni roboczych, ma obowiązek uzupełnić materiał samodzielnie i być przygotowanym do kolejnej lekcji.
Ocena ze sprawdzianu (wagi 4) wpisywana jest jako dwie oceny o wagach 1,5 oraz 2,5. Uczniowi, który poprawił sprawdzian, zmieniana jest ocena wagi 2,5.
Nauczyciel może wpisywać oceny z plusami i minusami, gdy liczba punktów jest na granicy odpowiedniej oceny.
WYMAGANIA NA
POSZCZEGÓLNE OCENY
Wyróżnione zostały następujące
wymagania programowe:
konieczne (K),
podstawowe (P),
rozszerzające (R),
dopełniające (D)
i wykraczające poza program
nauczania (W).
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie (K)
ocena dostateczna – wymagania na poziomie (K) i (P)
ocena dobra – wymagania na poziomie (K), (P) i (R)
ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)
ocena celująca – wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)
Poziom (K)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
-
rozwiązuje
równania kwadratowe, korzystając z poznanych metod i wzorów
-
wyznacza
argument, dla którego funkcja kwadratowa przyjmuje daną wartość
-
przedstawia
trójmian kwadratowy w postaci iloczynowej i podaje jego pierwiastki
-
rozwiązuje
nierówności kwadratowe
-
zaznacza na osi liczbowej iloczyn i różnicę zbiorów rozwiązań dwóch nierówności kwadratowych
-
rozpoznaje
równania, które można sprowadzić do równań kwadratowych
-
rozwiązuje algebraicznie układ równań, z których jedno jest
równaniem paraboli, a drugie – równaniem prostej, i podaje interpretację
geometryczną rozwiązania
-
stosuje wzory Viète’a do wyznaczania sumy oraz iloczynu
pierwiastków równania kwadratowego (o ile istnieją)
-
stosuje pojęcia
najmniejszej i największej wartości funkcji
-
wyznacza wartość
najmniejszą i największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
-
rozróżnia wielomian, podaje przykład
wielomianu, określa jego stopień i podaje wartości jego współczynników
-
zapisuje
wielomian określonego stopnia o danych współczynnikach
-
zapisuje
wielomian w sposób uporządkowany
-
oblicza wartość
wielomianu dla danego argumentu
-
wyznacza sumę
wielomianów
-
wyznacza różnicę
wielomianów
-
określa stopnie
sumy i różnicy wielomianów
-
określa stopień
iloczynu wielomianów bez wykonywania mnożenia
-
wyznacza iloczyn
danych wielomianów
-
stosuje wzory na
sześcian sumy lub różnicy oraz wzory na sumę lub różnicę sześcianów
-
stosuje
wzory skróconego mnożenia do obliczania objętości
-
wyłącza wspólny
czynnik przed nawias
-
stosuje wzory na kwadrat sumy i kwadrat różnicy oraz wzór
na różnicę kwadratów do rozkładu wielomianu na czynniki
-
stosuje metodę grupowania wyrazów i wyłączania wspólnego czynnika
przed nawias do rozkładu wielomianów na czynniki
-
rozwiązuje
równania wielomianowe metodą grupowania wyrazów i wyłączania wspólnego czynnika
przed nawias
-
wyznacza punkty
przecięcia wykresu wielomianu i prostej oraz dwóch wielomianów
-
podaje przykład
wielomianu, gdy dane są jego stopień i pierwiastki
-
dzieli wielomian
przez dwumian ![]()
-
zapisuje
wielomian w postaci ![]()
-
sprawdza
poprawność wykonanego dzielenia
-
sprawdza
podzielność wielomianu przez dwumian x –
a bez wykonywania dzielenia
-
wyznacza resztę z
dzielenia wielomianu przez dwumian x – a
-
sprawdza, czy
dana liczba jest pierwiastkiem wielomianu, i wyznacza pozostałe
pierwiastki
-
wskazuje liczby,
które mogą być pierwiastkami całkowitymi wielomianu o współczynnikach
całkowitych
-
wyznacza
pierwiastki wielomianu i podaje ich krotność, gdy dany jest wielomian
w postaci iloczynowej
-
bada, czy
wielomian ma inne pierwiastki, oraz określa ich krotność, gdy dane są stopień
wielomianu i jego pierwiastki całkowite
-
szkicuje wykres
wielomianu, gdy dana jest jego postać iloczynowa
-
dobiera wzór
wielomianu do szkicu wykresu
-
rozwiązuje
nierówności wielomianowe, korzystając ze szkicu wykresu
-
rozwiązuje
nierówności wielomianowe, korzystając z postaci iloczynowej wielomianu (dowolną
metodą: szkicując wykres lub tworząc siatkę znaków)
-
szkicuje wykres funkcji
, gdzie
, podaje jej własności (dziedzinę, zbiór wartości,
przedziały monotoniczności) oraz wyznacza równania asymptot jej wykresu
-
przesuwa wykres funkcji
o dany wektor,
podaje wzór i określa własności otrzymanej funkcji
- wyznacza dziedzinę funkcji
określonej wzorem
i podaje równania asymptot jej wykresu
-
podaje
współrzędne wektora, o jaki należy przesunąć wykres funkcji
, aby otrzymać wykres funkcji
; szkicuje
wykres funkcji
-
dobiera wzór funkcji do jej wykresu
-
wyznacza dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego i oblicza jego wartość
dla danej wartości zmiennej
-
upraszcza w prostych przypadkach wyrażenia wymierne
-
wyznacza dziedziny iloczynu oraz ilorazu wyrażeń wymiernych
-
mnoży wyrażenia wymierne
-
dzieli wyrażenia wymierne
-
wyznacza dziedziny sumy i różnicy wyrażeń wymiernych
-
dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne
- rozwiązuje równania
wymierne typu
, podaje i
uwzględnia odpowiednie założenia
-
odczytuje z danego wykresu
zbiór rozwiązań nierówności wymiernej
-
rozwiązuje nierówności wymierne
i podaje odpowiednie założenia
-
wyznacza dziedzinę i miejsce zerowe funkcji, w
której wzorze występują ułamki i pierwiastki
-
wyznacza dziedzinę i miejsce zerowe funkcji
wymiernej danej wzorem
-
rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, stosując
interpretację geometryczną
-
rozwiązuje równania i nierówności typu ![]()
![]()
-
wykorzystuje wyrażenia wymierne do rozwiązywania zadań tekstowych
-
podaje
twierdzenie Pitagorasa i twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa oraz
wzory na długość przekątnej kwadratu i wysokość trójkąta równobocznego
-
podaje definicje
funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym
-
oblicza wartości
funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym o danych
długościach boków
-
odczytuje z
tablic wartości funkcji trygonometrycznych danego kąta ostrego lub wartość kąta
na podstawie wartości funkcji trygonometrycznej
-
rozwiązuje
trójkąty prostokątne
-
podaje związki
między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta oraz między funkcjami
trygonometrycznymi kątów
i ![]()
-
określa znak funkcji trygonometrycznej kąta rozwartego
-
oblicza wartości funkcji trygonometrycznych kąta, gdy dane są współrzędne
punktu leżącego na jego końcowym ramieniu; przedstawia ten kąt na rysunku
- stosuje wzory: ![]()
do obliczania
wartości wyrażeń
-
oblicza wartości funkcji
trygonometrycznych kątów rozwartych, korzystając z tablic wartości funkcji
trygonometrycznych
-
podaje różne
wzory na pole trójkąta
-
podaje wzory na
pola równoległoboku i rombu
-
oblicza pole
równoległoboku i rombu
-
wykorzystuje
funkcje trygonometryczne do wyznaczania związków miarowych w równoległoboku i
rombie
-
podaje wzory na
pola trapezu i deltoidu
-
oblicza pola
trapezu i deltoidu
-
wykorzystuje
funkcje trygonometryczne do wyznaczania związków miarowych w trapezie
-
rozpoznaje kąty
środkowe w okręgu
-
oblicza długość okręgu i długość łuku okręgu
-
określa wzajemne położenie dwóch okręgów, gdy dane są promienie tych
okręgów oraz odległość między ich środkami
-
oblicza pola
figur, stosując wzory na pole koła i pole wycinka koła
-
określa wzajemne położenie okręgu i prostej, porównując odległość środka
okręgu od prostej z promieniem okręgu
-
rozpoznaje kąty wpisane w okrąg oraz wskazuje łuki, na których
są oparte te kąty
-
wykorzystuje twierdzenie o kątach środkowym i wpisanym opartych
na tym samym łuku oraz wnioski z tego twierdzenia
-
wyznacza kąt między styczną a cięciwą okręgu
-
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu opisanego na trójkącie równobocznym
lub prostokątnym
-
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu wpisanego w trójkąt równoboczny lub
prostokątny
-
sprawdza, czy na danym czworokącie można opisać okrąg
-
sprawdza, czy w dany czworokąt można wpisać okrąg
-
rozpoznaje
wielokąty foremne i podaje ich własności
-
oblicza promienie
okręgów opisanego na wielokącie foremnym i wpisanego w wielokąt foremny
-
stosuje twierdzenie sinusów do rozwiązywania trójkątów
-
stosuje twierdzenie cosinusów do rozwiązywania trójkątów
-
wskazuje najmniejszy (największy) kąt w trójkącie, gdy dane są długości
boków trójkąta
-
stosuje twierdzenie cosinusów do rozwiązywania zadań
-
zapisuje pierwiastek
-tego stopnia w postaci
potęgi o podanej podstawie i wykładniku ![]()
-
oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych
-
zapisuje daną liczbę w postaci potęgi o wykładniku wymiernym
-
zapisuje daną liczbę w postaci potęgi o podanej podstawie
i wykładniku rzeczywistym
-
oblicza wartości funkcji wykładniczej dla podanych argumentów
-
sprawdza, czy podany punkt należy do wykresu danej funkcji
wykładniczej
-
szkicuje wykres funkcji wykładniczej i podaje jej własności
-
szkicuje wykres funkcji wykładniczej, stosując przesunięcie o wektor
albo symetrię względem osi układu współrzędnych, i podaje własności tej
funkcji
-
oblicza logarytm danej liczby
-
stosuje twierdzenia o logarytmach iloczynu, ilorazu oraz potęgi do
obliczania wartości wyrażeń z logarytmami
-
szkicuje wykres funkcji logarytmicznej i określa jej własności
-
szkicuje wykres funkcji logarytmicznej, stosując poznane przekształcenia,
i określa jej własności
Poziom (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli opanował poziom (K)
oraz dodatkowo:
-
stosuje
nierówności kwadratowe do wyznaczania dziedziny funkcji, w której wzorze
występują pierwiastki kwadratowe
-
rozwiązuje
równania, które można sprowadzić do równań kwadratowych
-
podaje interpretację geometryczną rozwiązania układu równań, znajdując
punkty wspólne prostej i paraboli
-
określa znaki
pierwiastków równania kwadratowego, wykorzystując wzory Viète’a
-
przeprowadza
analizę zadania z parametrem
-
zapisuje
konieczne założenia tak, aby zachodziły warunki podane w treści zadania
-
wyznacza te
wartości parametru, dla których są spełnione warunki zadania
-
przeprowadza
analizę zadania tekstowego i zapisuje odpowiednie równanie, nierówność lub wzór
funkcji kwadratowej opisujące daną zależność
-
znajduje
rozwiązanie, które spełnia warunki zadania
-
przeprowadza
analizę wyniku i podaje odpowiedź
-
oblicza brakujące
współrzędne punktu należącego do wykresu danego wielomianu
-
sprawdza, czy
dany punkt należy do wykresu danego wielomianu
-
wyznacza
współczynniki wielomianu spełniającego dane warunki
-
szkicuje wykres
wielomianu będącego sumą jednomianów stopni pierwszego i drugiego
-
odczytuje
informacje z danego wykresu wielomianu
-
stosuje wielomian
do opisania np. pola powierzchni prostopadłościanu i określa dziedzinę
tego wielomianu
-
podaje
współczynnik przy najwyższej potędze oraz wyraz wolny iloczynu wielomianów bez
wykonywania mnożenia wielomianów
-
wykorzystuje
rozkład trójmianu kwadratowego na czynniki do rozkładu wielomianu na czynniki
-
zapisuje
wielomian w postaci iloczynu czynników możliwie najniższego stopnia
-
stosuje wzory na sumę i różnicę sześcianów do rozkładu
wielomianu na czynniki
-
wyznacza wartości parametrów tak, aby wielomiany były
równe, ustalając stopień wielomianów i porównując współczynniki przy tych
samych potęgach zmiennej
-
wyznacza wartość
parametru tak, aby wielomian był podzielny przez dany dwumian
-
sprawdza
podzielność wielomianu przez wielomian
(x – p)(x – q) bez wykonywania dzielenia
-
rozwiązuje
równania wielomianowe z wykorzystaniem twierdzeń o pierwiastkach
całkowitych
-
znając
pierwiastek wielomianu i jego krotność, wyznacza pozostałe pierwiastki
wielomianu
-
podaje przykłady
wielomianu, gdy dane są jego stopień oraz pierwiastki i ich krotność
-
rozwiązuje
zadania z parametrem dotyczące pierwiastków wielokrotnych
-
podaje wzór
wielomianu, gdy dane są współczynnik przy najwyższej potędze oraz szkic wykresu
-
szkicuje wykres
danego wielomianu po wyznaczeniu jego pierwiastków
-
rozwiązuje
nierówność wielomianową, gdy dany jest wzór ogólny wielomianu
-
opisuje
wielomianem zależności dane w zadaniu i wyznacza dziedzinę tego
wielomianu
-
rozwiązuje
zadania tekstowe, wykorzystując działania na wielomianach i równania
wielomianowe
-
szkicuje wykres
funkcji
, gdzie
, w podanym zbiorze
-
odczytuje z wykresu współrzędne punktów przecięcia prostej
i hiperboli
-
wyznacza wzór
funkcji spełniającej podane warunki
-
wyznacza równania osi symetrii oraz współrzędne środka symetrii hiperboli
opisanej danym równaniem
-
przekształca wzór ogólny funkcji homograficznej do postaci kanonicznej
-
szkicuje wykres funkcji homograficznej i określa jej własności
-
wyznacza równania asymptot wykresu funkcji homograficznej
-
przekształca wzory, stosując działania na wyrażeniach wymiernych;
wyznacza z danego wzoru wskazaną zmienną
-
rozwiązuje równania wymierne
i uwzględnia odpowiednie założenia
-
stosuje nierówności wymierne
do porównywania wartości funkcji
-
rozwiązuje graficznie
nierówności wymierne
-
rozwiązuje układy nierówności
wymiernych
-
bada, czy dane funkcje są równe, i szkicuje ich
wykresy
-
rozwiązuje
równania i nierówności, w których występuje wartość bezwzględna tego samego
wyrażenia
-
rozwiązuje równania i nierówności zapisane za pomocą sumy kilku wartości
bezwzględnych
-
rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, stosując
definicję oraz własności wartości bezwzględnej
-
stosuje własności wartości bezwzględnej do rozwiązywania równań i
nierówności wymiernych
-
wykorzystuje wielkości odwrotnie proporcjonalne do rozwiązywania
zadań tekstowych dotyczących związku między drogą, prędkością i czasem
-
stosuje
twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania długości odcinków w trójkątach
prostokątnych
-
korzystając z
twierdzenia Pitagorasa, wyprowadza zależności ogólne, np. dotyczące długości
przekątnej kwadratu i wysokości trójkąta równobocznego
-
podaje wartości
funkcji trygonometrycznych kątów
30º, 45º, 60º
-
oblicza wartości
funkcji trygonometrycznych kątów ostrych w bardziej złożonych sytuacjach
-
wykorzystuje
funkcje trygonometryczne do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście
praktycznym
-
wykorzystuje
funkcje trygonometryczne do wyznaczania związków miarowych w czworokątach
i prostopadłościanach
-
wyznacza wartości
pozostałych funkcji trygonometrycznych, gdy dana jest jedna z nich
-
sprawdza, czy
istnieje kąt ostry spełniający podane zależności
-
stosuje poznane
związki do upraszczania wyrażeń zawierających funkcje trygonometryczne
-
zaznacza w
układzie współrzędnych kąt, gdy dana jest wartość jego funkcji
trygonometrycznej
-
dobiera
odpowiedni wzór i oblicza pole trójkąta
-
wykorzystuje styczność okręgów do rozwiązywania zadań
-
określa
liczbę punktów wspólnych prostej i okręgu
-
stosuje twierdzenie o cięciwach do wyznaczania
długości odcinków w okręgach
-
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu opisanego na dowolnym trójkącie
-
stosuje wzór ![]()
-
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu wpisanego w dowolny trójkąt
-
stosuje wzór ![]()
-
stosuje twierdzenie o okręgu opisanym na czworokącie do
rozwiązywania zadań
-
stosuje twierdzenie o okręgu wpisanym w czworokąt
do rozwiązywania zadań
-
oblicza miarę
kąta wewnętrznego wielokąta foremnego
-
wyznacza liczbę
boków wielokąta foremnego, gdy dana jest suma miar jego kątów wewnętrznych
-
stosuje twierdzenie sinusów do rozwiązywania zadań osadzonych
w kontekście praktycznym
-
stosuje twierdzenie cosinusów do rozwiązywania zadań osadzonych
w kontekście praktycznym
-
upraszcza wyrażenia, stosując prawa działań na potęgach
-
porównuje liczby przedstawione w postaci potęg
-
porównuje liczby przedstawione w postaci potęg, korzystając
z monotoniczności funkcji wykładniczej
-
wyznacza wzór funkcji wykładniczej na podstawie współrzędnych punktu
należącego do jej wykresu oraz szkicuje ten wykres
-
szkicuje wykres funkcji wykładniczej otrzymany w wyniku złożenia
przesunięcia o wektor i symetrii względem osi układu współrzędnych
oraz podaje wartości tej funkcji
-
stosuje do obliczeń równości wynikające z definicji logarytmu
-
wyznacza podstawę logarytmu lub liczbę logarytmowaną, gdy dana jest
wartość logarytmu, podaje odpowiednie założenia dla podstawy logarytmu oraz
liczby logarytmowanej
-
podaje odpowiednie założenia i zapisuje w prostszej postaci wyrażenia
zawierające logarytmy
-
oblicza podstawę logarytmu we wzorze funkcji logarytmicznej, gdy dane są
współrzędne punktu należącego do wykresu tej funkcji
-
wyznacza zbiór wartości funkcji logarytmicznej o podanej dziedzinie
-
rozwiązuje proste nierówności logarytmiczne, korzystając z wykresu
funkcji logarytmicznej
-
wyznacza dziedzinę funkcji logarytmicznej
-
stosuje twierdzenie o zmianie podstawy logarytmu przy przekształcaniu
wyrażeń z logarytmami
-
stosuje twierdzenie o zmianie podstawy logarytmu
do obliczania wartości wyrażeń z logarytmami
-
wykorzystuje funkcje wykładniczą i logarytmiczną do rozwiązywania
zadań osadzonych w kontekście praktycznym, dotyczących wzrostu wykładniczego i
rozpadu promieniotwórczego
Poziom (R)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
-
stosuje wzory Viète’a do obliczania wartości wyrażeń zawierających
sumę i iloczyn pierwiastków trójmianu kwadratowego
-
układa równanie
kwadratowe, którego pierwiastki spełniają określone warunki
- stosuje własności funkcji kwadratowej do rozwiązywania zadań optymalizacyjnych
-
określa stopień
wielomianu w zależności od parametru
- oblicza sumę współczynników wielomianu
-
oblicza wartość
wielomianu dwóch (trzech) zmiennych dla danych argumentów
- określa stopień wielomianu wielu zmiennych
-
stosuje wielomian
do opisania objętości prostopadłościanu i określa dziedzinę tego
wielomianu
-
mnoży wielomiany
i porównuje współczynniki przy odpowiedniej potędze zmiennej
-
przekształca
wyrażenie algebraiczne, stosując wzory skróconego mnożenia
- rozkłada wielomian na czynniki w zadaniach różnych typów
-
stosuje schemat Hornera
- stosuje pojęcie równości wielomianów do rozkładu na czynniki
-
stosuje
twierdzenia o pierwiastkach całkowitych wielomianu w zadaniach
różnych typów
-
stosuje
nierówności wielomianowe do wyznaczenia dziedziny funkcji zapisanej za
pomocą pierwiastków
-
wykonuje
działania na zbiorach określonych nierównościami wielomianowymi
-
stosuje
nierówności wielomianowe w zadaniach z parametrem
-
wyznacza współczynnik a tak, aby funkcja
spełniała podane warunki
-
podaje
przykładowy wzór funkcji homograficznej, znając jej dziedzinę i zbiór wartości
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące funkcji homograficznej
- rozwiązuje zadania z parametrem dotyczące funkcji homograficznej
-
wykorzystuje mnożenie i dzielenie wyrażeń wymiernych
do rozwiązywania zadań
- wykorzystuje dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych do badania monotoniczności funkcji homograficznej
-
znajduje współrzędne punktów wspólnych hiperboli i prostej
-
wyznacza iloczyn i iloraz danych funkcji wymiernych,
określa dziedziny iloczynu i ilorazu
- rozwiązuje zadania, korzystając z danego wykresu funkcji wymiernej, oraz zadania z parametrem dotyczące funkcji wymiernej
- zaznacza w układzie współrzędnych zbiory punktów spełniających podane warunki
- uzasadnia związki między funkcjami trygonometrycznymi
-
wykorzystuje
umiejętność wyznaczania pól trójkątów do obliczania pól innych wielokątów
- wykorzystuje poznane wzory na pole trójkąta do rozwiązywania zadań
-
formułuje twierdzenia dotyczące kątów w okręgu i dowodzi ich prawdziwości
- formułuje twierdzenia dotyczące związków w wielokątach foremnych oraz dowodzi ich prawdziwości
-
bada, czy trójkąt jest ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny
- rozwiązuje proste równania i nierówności wykładnicze, korzystając z wykresu funkcji wykładniczej
- rozwiązuje graficznie proste nierówności wykładnicze, korzystając z odpowiednio przekształconego wykresu funkcji wykładniczej
-
podaje przybliżone wartości logarytmów dziesiętnych z wykorzystaniem
tablic
-
stosuje twierdzenia o logarytmach iloczynu, ilorazu i potęgi do
uzasadniania równości wyrażeń
- wykorzystuje własności funkcji logarytmicznej do rozwiązywania zadań różnego typu, w tym zadań z parametrem
-
rozwiązuje zadania z parametrem dotyczące funkcji logarytmicznej
-
rozwiązuje nierówności logarytmiczne, korzystając z wykresu odpowiedniej
funkcji logarytmicznej
Poziom (D)
Uczeń
otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli
opanował poziomy (K) – (R) oraz dodatkowo:
-
zaznacza w układzie współrzędnych obszar opisany układem nierówności
-
wyprowadza
wzory Viète’a
-
stosuje
wielomiany wielu zmiennych w zadaniach różnych typów
-
stosuje wzory
do usuwania niewymierności
z mianownika
-
wyprowadza wzory
skróconego mnożenia
-
stosuje wzory
skróconego mnożenia do dowodzenia twierdzeń
-
rozkłada
dany wielomian na czynniki, stosując metodę podaną w przykładzie
-
wykorzystuje
równania wielomianowe w zadaniach dotyczących związków miarowych w
prostopadłościanach
-
wyznacza równanie
hiperboli na podstawie informacji podanych na rysunku
-
mnoży
wyrażenia wymierne dwóch zmiennych i podaje konieczne założenia
-
rozwiązuje
algebraicznie i graficznie układy równań, w których występują wyrażenia
wymierne
-
przekształca
wzory funkcji, w których występują sumy (lub różnice) wyrażeń ze znakiem
wartości bezwzględnej, szkicuje wykresy tych funkcji i podaje ich własności
-
uzasadnia
proste zależności, korzystając z własności funkcji trygonometrycznych
-
dowodzi
zależności w trójkątach z zastosowaniem trygonometrii
-
wyprowadza wzór ![]()
-
uzasadnia
związki miarowe w równoległobokach
-
uzasadnia
związki miarowe w trapezie
-
przeprowadza dowód twierdzenia o cięciwach
-
wyprowadza wzór ![]()
- wyprowadza wzór ![]()
-
uzasadnia, że jeśli na czworokącie można opisać okrąg, to sumy miar
przeciwległych kątów tego czworokąta są równe i mają po 180°
-
uzasadnia, że jeśli w czworokąt wypukły można wpisać okrąg, to sumy
długości przeciwległych boków tego czworokąta są równe
-
wykorzystuje twierdzenie sinusów w zadaniach na dowodzenie
-
udowadnia twierdzenia o logarytmach
-
rozwiązuje graficznie równania, znajdując na rysunku punkty wspólne
wykresu funkcji logarytmicznej i prostej
-
wykorzystuje twierdzenie o zmianie podstawy logarytmu w zadaniach na
dowodzenie
-
udowadnia twierdzenie o zmianie podstawy logarytmu
Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i
umiejętności z poziomów (K)–(D) oraz:
-
rozwiązuje zadania z
parametrem o znacznym stopniu trudności
-
przeprowadza dowód
twierdzenia o dzieleniu z resztą wielomianu przez dwumian postaci x – a (schemat Hornera)
w szczególnym przypadku
-
przeprowadza dowód
twierdzenia Bézouta
-
przeprowadza dowód
twierdzenia o pierwiastkach całkowitych wielomianu
-
przeprowadza dowody
twierdzenia Pitagorasa i twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa
-
przeprowadza dowód twierdzenia sinusów
-
przeprowadza dowód twierdzenia cosinusów
-
udowadnia twierdzenie dotyczące niewymierności liczby, np.![]()
-
zaznacza w układzie współrzędnych zbiory punktów, których współrzędne są
opisane za pomocą nierówności logarytmicznych