MATEMATYKA klasa 2, zakres podstawowy
Warunkiem koniecznym klasyfikacji ucznia jest przystąpienie do wszystkich zapowiedzianych prac pisemnych.
Nauczyciel ustala i podaje do wiadomości ucznia, które prace pisemne są obowiązkowe do zaliczenia na ocenę pozytywną (warunek konieczny).
Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.
Kartkówki nie mogą być poprawiane. Uczeń może poprawić kartkówkę poprzez napisanie sprawdzianu obejmującego dany materiał.
Sprawdziany, które nie są warunkiem koniecznym uczeń może poprawić jednokrotnie. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela.
Uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o swojej przewidywanej nieobecności na sprawdzianie, w przeciwnym wypadku jest to jednoznaczne z utratą jednego z terminów podejścia do sprawdzianu.
Wybiórcza nieobecność ucznia na lekcji, na której jest zapowiedziana praca pisemna jest traktowana jako ucieczka i skutkuje wpisaniem za tą pracę oceny niedostatecznej.
W przypadku próby nieuczciwego pisania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Nauczyciel może, ALE NIE MUSI dodać uczniowi do jego średniej ważonej ustalonej na koniec semestru maksymalnie 0,1 pkt (tzw. „Bonus”) – nie dotyczy to średniej poniżej 1,80.
Średnia ważona pełni funkcję pomocniczą (średnia 1,80 nie gwarantuje oceny pozytywnej, nauczyciel wystawia ocenę końcową w oparciu o całoroczną pracę i zaangażowanie ucznia).
Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole krócej niż 5 dni roboczych, ma obowiązek uzupełnić materiał samodzielnie i być przygotowanym do kolejnej lekcji.
Ocena ze sprawdzianu (wagi 4) wpisywana jest jako dwie oceny o wagach 1,5 oraz 2,5. Uczniowi, który poprawił sprawdzian, zmieniana jest ocena wagi 2,5.
Nauczyciel może wpisywać oceny z plusami i minusami, gdy liczba punktów jest na granicy odpowiedniej oceny.
WYMAGANIA NA
POSZCZEGÓLNE OCENY
Wyróżnione zostały następujące
wymagania programowe:
konieczne (K),
podstawowe (P),
rozszerzające (R),
dopełniające (D)
i wykraczające poza program
nauczania (W).
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie (K)
ocena dostateczna – wymagania na poziomie (K) i (P)
ocena dobra – wymagania na poziomie (K), (P) i (R)
ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)
ocena celująca – wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)
Poziom (K)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
-
szkicuje
wykres funkcji ![]()
-
podaje
własności funkcji ![]()
-
szkicuje
wykresy funkcji:
,
,
i
podaje ich własności
-
przekształca
wzór funkcji kwadratowej z postaci kanonicznej na ogólną
-
oblicza
wyróżnik trójmianu kwadratowego
-
oblicza
współrzędne wierzchołka paraboli
-
przekształca
postać ogólną funkcji kwadratowej do postaci kanonicznej (z zastosowaniem wzoru
na współrzędne wierzchołka paraboli); szkicuje wykres danej funkcji
-
wyznacza wzór
ogólny funkcji kwadratowej, gdy dane są współrzędne wierzchołka i innego punktu
jej wykresu
-
wyznacza równanie osi symetrii paraboli
-
stosuje zależności między współczynnikami występującymi we wzorze funkcji
kwadratowej a współrzędnymi wierzchołka paraboli
-
stosuje wzory
skróconego mnożenia oraz metodę wyłączania wspólnego czynnika przed nawias do
przedstawiania wyrażenia w postaci iloczynu
-
rozwiązuje
równanie kwadratowe przez rozkład na czynniki
-
interpretuje
geometrycznie rozwiązania równania kwadratowego
-
wyznacza
algebraicznie współrzędne punktów przecięcia paraboli z osiami układu
współrzędnych
-
stosuje wzory
skróconego mnożenia do przedstawiania wyrażenia w postaci iloczynu
-
określa liczbę
pierwiastków równania kwadratowego w zależności od znaku wyróżnika
-
rozwiązuje
równanie kwadratowe, stosując wzory na pierwiastki
-
definiuje postać
iloczynową funkcji kwadratowej i warunek jej istnienia
-
odczytuje miejsca
zerowe funkcji kwadratowej z jej postaci iloczynowej
-
wyjaśnia związek
między rozwiązaniem nierówności kwadratowej a znakiem wartości odpowiedniego
trójmianu kwadratowego
-
rozwiązuje
nierówność kwadratową
-
stosuje pojęcia
najmniejszej i największej wartości funkcji
-
rozróżnia wielomian, podaje
przykład wielomianu, określa jego stopień i podaje wartości jego współczynników
-
zapisuje wielomian określonego stopnia o danych
współczynnikach
-
zapisuje wielomian w sposób uporządkowany
-
oblicza wartość wielomianu dla danego argumentu
-
sprawdza, czy dany punkt należy do wykresu danego
wielomianu
-
wyznacza sumę
wielomianów
-
wyznacza różnicę
wielomianów
-
określa stopnie
sumy i różnicy wielomianów
-
określa stopień
iloczynu wielomianów bez wykonywania mnożenia
-
wyznacza iloczyn
danych wielomianów
-
rozwiązuje
równania wielomianowe zapisane w postaci iloczynu
-
rozwiązuje
równania wielomianowe, stosując własności potęg
-
szkicuje wykres funkcji
, gdzie
, podaje jej własności (dziedzinę, zbiór wartości,
przedziały monotoniczności) oraz
wyznacza równania asymptot jej wykresu
-
dobiera wzór funkcji do jej wykresu
-
sprawdza, czy punkt należy do wykresu danej funkcji
- szkicuje wykres funkcji
, podaje jej własności oraz wyznacza równania asymptot
jej wykresu
-
wyznacza dziedzinę wyrażenia wymiernego
-
oblicza wartość wyrażenia wymiernego dla danej wartości zmiennej
-
upraszcza wyrażenia wymierne
-
wyznacza dziedziny iloczynu oraz ilorazu wyrażeń wymiernych
-
mnoży wyrażenia wymierne i podaje ich iloczyn w najprostszej postaci
-
dzieli wyrażenia wymierne i podaje ich iloraz w najprostszej postaci
- rozwiązuje równania wymierne
typu
, podaje
i uwzględnia odpowiednie założenia
-
rozwiązuje
równania postaci
, wykorzystując odległość między liczbami na osi
liczbowej
-
podaje
twierdzenie Pitagorasa i twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa oraz
wzory na długość przekątnej kwadratu i wysokość trójkąta równobocznego
-
podaje definicje
funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym
-
oblicza wartości
funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym o danych
długościach boków
-
odczytuje z
tablic wartości funkcji trygonometrycznych danego kąta ostrego lub miarę kąta
na podstawie wartości funkcji trygonometrycznych
-
rozwiązuje
trójkąty prostokątne
-
podaje związki
między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta oraz między funkcjami
trygonometrycznymi kątów
i ![]()
-
określa znak funkcji trygonometrycznej kąta rozwartego
-
oblicza wartości funkcji trygonometrycznych kąta wypukłego, gdy dane są
współrzędne punktu leżącego na jego końcowym ramieniu; przedstawia ten kąt na
rysunku
-
oblicza wartości funkcji
trygonometrycznych szczególnych kątów, np. 120°, 135°, 150°
- stosuje wzory:
do obliczania
wartości wyrażeń
-
korzysta z tablic
i przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych do wyznaczania miary kąta
rozwartego
-
podaje różne
wzory na pole trójkąta
-
podaje własności
równoległoboku i rombu
-
podaje wzory na
pola równoległoboku i rombu
-
oblicza pola
równoległoboku i rombu
-
wykorzystuje
funkcje trygonometryczne do wyznaczania związków miarowych w równoległobokach
-
podaje własności
trapezu równoramiennego
-
oblicza pole
trapezu
-
wykorzystuje
funkcje trygonometryczne do wyznaczania związków miarowych w czworokątach
-
rozpoznaje kąty
środkowe w okręgu
-
oblicza długość
okręgu i długość łuku okręgu, stosuje poznane wzory do obliczania obwodów figur
-
określa liczbę punktów wspólnych dwóch okręgów
-
określa wzajemne położenie dwóch okręgów, gdy dane są promienie tych
okręgów oraz odległość między ich środkami
-
podaje wzory na
pole koła i pole wycinka koła
-
stosuje poznane
wzory do obliczania pól figur
-
określa wzajemne położenie okręgu i prostej, porównując odległość środka
okręgu od prostej z promieniem okręgu
-
rozpoznaje kąty wpisane w okrąg oraz wskazuje łuki, na których
są oparte te kąty
-
wykorzystuje twierdzenie o kątach środkowym i wpisanym opartych
na tym samym łuku oraz wnioski z tego twierdzenia
-
wyznacza kąt między styczną a cięciwą okręgu
-
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu opisanego na trójkącie równobocznym lub
prostokątnym
-
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu wpisanego w trójkąt równoboczny lub
prostokątny
-
rozpoznaje
wielokąty foremne i podaje ich własności
-
stosuje twierdzenie cosinusów do rozwiązywania trójkątów
-
wskazuje najmniejszy (największy) kąt w trójkącie, gdy dane są długości
boków trójkąta
Poziom (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli opanował poziom (K)
oraz dodatkowo:
- stosuje własności funkcji
do rozwiązywania zadań
-
przekształca
postać ogólną funkcji kwadratowej do postaci kanonicznej (z zastosowaniem
uzupełniania do kwadratu lub wzoru na współrzędne wierzchołka paraboli) i
szkicuje wykres tej funkcji
-
przekształca
postać kanoniczną funkcji kwadratowej
do postaci ogólnej
-
wyznacza
współczynnik występujący we wzorze funkcji kwadratowej, gdy dane są współrzędne
punktu, który należy do wykresu tej funkcji
-
interpretuje
geometrycznie rozwiązania równania kwadratowego w zależności od wartości
współczynnika a i wartości wyróżnika ![]()
-
sprawdza, czy funkcję
kwadratową można zapisać w postaci iloczynowej
-
zapisuje wzór funkcji
kwadratowej w postaci iloczynowej
-
przekształca
postać iloczynową funkcji kwadratowej do postaci ogólnej
-
wykorzystuje
postać iloczynową funkcji kwadratowej do rozwiązywania zadań o różnym stopniu
trudności
-
zapisuje w każdej
z trzech możliwych postaci wzór funkcji kwadratowej, której wykres
przedstawiono na rysunku
-
wyznacza wartości
najmniejszą i największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
-
stosuje własności
funkcji kwadratowej do rozwiązywania zadań optymalizacyjnych
-
przeprowadza
analizę zadania tekstowego i zapisuje odpowiednie równanie, nierówność lub wzór
funkcji kwadratowej opisujące daną zależność oraz ustala jej dziedzinę
-
znajduje rozwiązanie,
które spełnia warunki zadania
-
przeprowadza
analizę wyniku i podaje odpowiedź
-
wyznacza brakujące współrzędne punktu należącego do
wykresu danego wielomianu
-
wyznacza współczynniki wielomianu spełniającego dane
warunki
-
odczytuje
informacje z danego wykresu wielomianu
-
podaje
współczynnik przy najwyższej potędze oraz wyraz wolny iloczynu wielomianów bez
wykonywania mnożenia wielomianów
-
rozwiązuje
równania wielomianowe
-
opisuje
wielomianem zależności dane w zadaniu i wyznacza dziedzinę tego
wielomianu
-
rozwiązuje
zadania tekstowe, wykorzystując działania na wielomianach i równania
wielomianowe
-
szkicuje wykres
funkcji
, gdzie
, w podanym zbiorze
-
wyznacza
dziedzinę funkcji wymiernej
-
rozwiązuje równania wymierne, stosując własności proporcji, i podaje
odpowiednie założenia
- stosuje własności wartości
bezwzględnej do rozwiązywania równań typu ![]()
-
stosuje
twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania długości odcinków w trójkątach
prostokątnych
-
korzystając z
twierdzenia Pitagorasa, wyprowadza zależności ogólne, np. dotyczące długości
przekątnej kwadratu i wysokości trójkąta równobocznego
-
podaje wartości
funkcji trygonometrycznych kątów
30º, 45º, 60º
-
oblicza wartości
funkcji trygonometrycznych kątów ostrych w bardziej złożonych sytuacjach
-
wykorzystuje
funkcje trygonometryczne do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście
praktycznym
-
wykorzystuje
funkcje trygonometryczne do wyznaczania związków miarowych w trójkątach i
czworokątach
-
wyznacza wartości
pozostałych funkcji trygonometrycznych, gdy dana jest jedna z nich
-
sprawdza, czy
istnieje kąt ostry spełniający podane zależności
-
stosuje poznane
związki do upraszczania wyrażeń zawierających funkcje trygonometryczne
-
dobiera
odpowiedni wzór i oblicza pole trójkąta
-
oblicza pole
deltoidu
-
wykorzystuje styczność okręgów do rozwiązywania zadań
-
oblicza pole figury, wykorzystując styczność okręgów
-
stosuje własności
stycznej do okręgu do rozwiązywania zadań
-
określa liczbę
punktów wspólnych prostej i okręgu
-
stosuje twierdzenie o cięciwach do wyznaczania długości odcinków w
okręgach
-
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu opisanego na trójkącie
-
stosuje wzór ![]()
-
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu wpisanego w dowolny trójkąt
-
wyznacza miarę
kąta wewnętrznego wielokąta foremnego
-
wyznacza liczbę
boków wielokąta foremnego, gdy dana jest suma miar jego kątów wewnętrznych
-
stosuje twierdzenie cosinusów do rozwiązywania zadań osadzonych
w kontekście praktycznym
Poziom (R)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
- stosuje własności funkcji:
,
,
do
rozwiązywania zadań
-
wykorzystuje
nierówności kwadratowe do rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności,
w szczególności wyznacza dziedzinę funkcji, w której wzorze występuje
pierwiastek kwadratowy
-
zaznacza na osi liczbowej iloczyn, sumę i różnicę zbiorów rozwiązań dwóch nierówności kwadratowych
-
szkicuje wykres
wielomianu będącego sumą jednomianów stopni pierwszego i drugiego
-
wyznacza sumę i
różnicę wielomianów wielu zmiennych
-
stosuje wielomian
do opisania np. pola powierzchni prostopadłościanu i określa dziedzinę
tego wielomianu
-
oblicza wartość
wielomianu dwóch (trzech) zmiennych dla danych argumentów
-
wyznacza iloczyn
wielomianów wielu zmiennych
-
wyznacza
współczynnik a tak, aby funkcja
spełniała
podane warunki
- wyznacza wzór funkcji spełniającej podane warunki
-
uzasadnia związki
między funkcjami trygonometrycznymi
-
stosuje zależności między funkcjami trygonometrycznymi kąta wypukłego
- znając wartość tangensa kąta wypukłego, rysuje ten kąt w układzie współrzędnych
-
wykorzystuje
umiejętność wyznaczania pól trójkątów do obliczania pól innych wielokątów
-
dowodzi
prawdziwości wzoru ![]()
-
formułuje twierdzenia dotyczące kątów w okręgu i dowodzi ich prawdziwości
-
bada, czy trójkąt jest ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny
Poziom (D)
Uczeń
otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli
opanował poziomy (K) – (R) oraz dodatkowo:
-
rozwiązuje
zadania tekstowe o podwyższonym stopniu trudności dotyczące funkcji kwadratowej
-
określa dziedzinę funkcji, w której wzorze występuje ułamek lub
pierwiastek kwadratowy
-
wykorzystuje wyrażenia wymierne do rozwiązywania zadań tekstowych
(także osadzonych w kontekście praktycznym)
-
wykorzystuje wielkości odwrotnie proporcjonalne do rozwiązywania
zadań tekstowych dotyczących związku między drogą, prędkością i czasem
-
uzasadnia związki
miarowe w czworokątach
-
przeprowadza dowód twierdzenia o cięciwach
-
dowodzi prawdziwości wzoru ![]()
-
stosuje wzór ![]()
- dowodzi prawdziwości wzoru ![]()
Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i
umiejętności z poziomów (K)–(D) oraz:
-
wyprowadza wzory na współrzędne wierzchołka paraboli
-
przeprowadza dowody
twierdzenia Pitagorasa i twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa
-
dowodzi
zależności między wartościami funkcji trygonometrycznych kątów ostrych
-
przeprowadza
dowody podstawowych tożsamości trygonometrycznych
-
uzasadnia związki
miarowe w równoległobokach
-
uzasadnia i
stosuje zależność między długością boku wielokąta a promieniem okręgu opisanego
na wielokącie foremnym lub wpisanego w wielokąt foremny
-
przeprowadza dowód twierdzenia cosinusów