MATEMATYKA klasa 1, zakres rozszerzony
Warunkiem koniecznym klasyfikacji ucznia jest przystąpienie do wszystkich zapowiedzianych prac pisemnych.
Nauczyciel ustala i podaje do wiadomości ucznia, które prace pisemne są obowiązkowe do zaliczenia na ocenę pozytywną (warunek konieczny).
Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.
Kartkówki nie mogą być poprawiane. Uczeń może poprawić kartkówkę poprzez napisanie sprawdzianu obejmującego dany materiał.
Sprawdziany, które nie są warunkiem koniecznym uczeń może poprawić jednokrotnie. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela.
Uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o swojej przewidywanej nieobecności na sprawdzianie, w przeciwnym wypadku jest to jednoznaczne z utratą jednego z terminów podejścia do sprawdzianu.
Wybiórcza nieobecność ucznia na lekcji, na której jest zapowiedziana praca pisemna jest traktowana jako ucieczka i skutkuje wpisaniem za tą pracę oceny niedostatecznej.
W przypadku próby nieuczciwego pisania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Nauczyciel może, ALE NIE MUSI dodać uczniowi do jego średniej ważonej ustalonej na koniec semestru maksymalnie 0,1 pkt (tzw. „Bonus”) – nie dotyczy to średniej poniżej 1,80.
Średnia ważona pełni funkcję pomocniczą (średnia 1,80 nie gwarantuje oceny pozytywnej, nauczyciel wystawia ocenę końcową w oparciu o całoroczną pracę i zaangażowanie ucznia).
Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole krócej niż 5 dni roboczych, ma obowiązek uzupełnić materiał samodzielnie i być przygotowanym do kolejnej lekcji.
Ocena ze sprawdzianu (wagi 4) wpisywana jest jako dwie oceny o wagach 1,5 oraz 2,5. Uczniowi, który poprawił sprawdzian, zmieniana jest ocena wagi 2,5.
Nauczyciel może wpisywać oceny z plusami i minusami, gdy liczba punktów jest na granicy odpowiedniej oceny.
WYMAGANIA NA
POSZCZEGÓLNE OCENY
Wyróżnione zostały następujące
wymagania programowe:
konieczne (K),
podstawowe (P),
rozszerzające (R),
dopełniające (D)
i wykraczające poza program
nauczania (W).
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie (K)
ocena dostateczna – wymagania na poziomie (K) i (P)
ocena dobra – wymagania na poziomie (K), (P) i (R)
ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)
ocena celująca – wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)
Poziom (K)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
-
podaje
przykłady liczb pierwszych, parzystych i nieparzystych
-
podaje
dzielniki danej liczby naturalnej
-
przedstawia
liczbę naturalną w postaci iloczynu liczb pierwszych
-
oblicza NWD
i NWW
-
rozpoznaje
liczby całkowite i liczby wymierne wśród podanych liczb
-
podaje
liczbę przeciwną oraz odwrotną do danej liczby
-
podaje
przykłady liczb całkowitych i wymiernych
-
odczytuje z
osi liczbowej współrzędną danego punktu i odwrotnie: zaznacza punkt o
podanej współrzędnej na osi liczbowej
-
wykonuje
działania na liczbach wymiernych
-
wskazuje
liczby niewymierne wśród podanych liczb
-
wskazuje
liczby wymierne oraz niewymierne wśród liczb podanych w postaci dziesiętnej
-
wyznacza
rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych
-
zamienia
skończone rozwinięcia dziesiętne na ułamki zwykłe
-
zaokrągla
liczbę z podaną dokładnością
-
określa,
czy przybliżenie danej liczby jest z nadmiarem czy z niedomiarem
-
oblicza
wartość pierwiastka kwadratowego z liczby nieujemnej
-
szacuje
wartość pierwiastka kwadratowego z liczby nieujemnej
-
wyłącza
czynnik przed pierwiastek kwadratowy
-
włącza
czynnik pod pierwiastek kwadratowy
-
oblicza
wartość pierwiastka trzeciego stopnia z liczby nieujemnej
-
oblicza
wartość pierwiastka dowolnego stopnia
-
wyłącza
czynnik przed pierwiastek
-
podaje
notację wykładniczą liczby zapisanej w postaci dziesiętnej i odwrotnie
-
zapisuje pierwiastek n-tego
stopnia w postaci potęgi o wykładniku ![]()
-
oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych
-
zapisuje daną liczbę w postaci potęgi o wykładniku wymiernym
-
oblicza logarytm danej liczby
-
oblicza
procent danej liczby
-
interpretuje pojęcia procentu i promila
-
posługuje się pojęciami: zbiór, podzbiór, zbiór pusty, zbiór skończony,
zbiór nieskończony
-
posługuje się pojęciami: iloczyn, suma oraz różnica zbiorów
-
wyznacza iloczyn, sumę oraz różnicę danych zbiorów
-
rozróżnia pojęcia: przedział otwarty, domknięty, lewostronnie domknięty,
prawostronnie domknięty, ograniczony, nieograniczony
-
zapisuje przedział i zaznacza go na osi liczbowej
-
odczytuje i zapisuje symbolem przedział zaznaczony na osi liczbowej
-
zapisuje przedziałem zbiór liczb spełniających zadane warunki i zaznacza
go na osi liczbowej
-
wyznacza iloczyn, sumę i różnicę przedziałów oraz zaznacza je na osi
liczbowej
-
sprawdza,
czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem nierówności
-
rozwiązuje nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym nierówności sprzeczne i tożsamościowe
-
zapisuje
zbiór rozwiązań nierówności w postaci przedziału
-
wyłącza wskazany jednomian przed nawias
-
zapisuje
wyrażenia algebraiczne w postaci iloczynu
-
stosuje
metodę wyłączania jednomianu przed nawias do obliczania wartości wyrażeń
-
mnoży sumy algebraiczne
-
stosuje
odpowiedni wzór skróconego mnożenia do wyznaczenia kwadratu sumy lub różnicy
oraz różnicy kwadratów
-
oblicza
wartość bezwzględną danej liczby
-
rozwiązuje,
stosując interpretację geometryczną, elementarne równania i nierówności z
wartością bezwzględną
-
stosuje
podstawowe własności wartości bezwzględnej
-
podaje pary
liczb spełniające równanie liniowe z dwiema niewiadomymi
-
sprawdza,
czy dana para liczb jest rozwiązaniem układu równań
-
rozwiązuje
układ równań metodą podstawiania
-
określa typ
układu równań (czy dany układ równań jest układem oznaczonym, nieoznaczonym czy
sprzecznym)
-
rozwiązuje
układ równań metodą przeciwnych współczynników
-
stosuje
pojęcia: funkcja, argument, dziedzina, wartość funkcji, miejsce zerowe funkcji
-
rozpoznaje
wśród danych przyporządkowań te, które opisują
funkcje
-
podaje
miejsca zerowe funkcji
-
opisuje
funkcję różnymi sposobami: za pomocą grafu, tabeli, opisu słownego
-
odczytuje
wartość funkcji dla danego argumentu
-
odczytuje
argumenty, dla których funkcja przyjmuje określoną wartość
-
szkicuje
wykres funkcji opisanej słownie, tabelą lub grafem w podanej dziedzinie
-
oblicza
wartość funkcji dla danego argumentu
-
szkicuje
wykres funkcji określonej nieskomplikowanym wzorem w podanej dziedzinie
-
sprawdza,
czy dany punkt należy do wykresu funkcji
-
rozpoznaje,
czy dana krzywa jest wykresem funkcji
-
stosuje
pojęcie funkcji monotonicznej (rosnącej, malejącej, stałej, nierosnącej,
niemalejącej)
-
na podstawie
wykresu funkcji określa jej monotoniczność
-
stosuje
pojęcia: zbiór wartości funkcji, największa i najmniejsza wartość funkcji
-
odczytuje z wykresu funkcji jej dziedzinę, zbiór wartości, najmniejszą
i największą wartość funkcji oraz argumenty, dla których te wartości
są przyjmowane
-
odczytuje z wykresu funkcji miejsca zerowe; argumenty, dla których
funkcja przyjmuje wartości ujemne; argumenty, dla których funkcja przyjmuje
wartości dodatnie
- rysuje wykresy funkcji:
dla q > 0 oraz
dla q > 0
- rysuje wykresy funkcji:
dla p
> 0 oraz
dla p
> 0
-
posługuje
się pojęciem wektora i wektora przeciwnego
-
oblicza
współrzędne wektora
- szkicuje wykresy funkcji
na
podstawie wykresu funkcji
i
podaje jej własności
-
szkicuje
wykresy funkcji
na podstawie wykresu funkcji
i
podaje jej własności
-
wyznacza
współczynnik proporcjonalności odwrotnej
-
szkicuje
wykres funkcji
, gdzie a >
0 i x > 0
-
stosuje
proporcjonalność odwrotną do rozwiązywania zadań np. dotyczących drogi,
prędkości i czasu
-
rozpoznaje
wzór funkcji liniowej oraz szkicuje jej wykres
-
interpretuje
współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej i wskazuje wśród
danych wzorów funkcji liniowych te, których wykresy są równoległe oraz te,
których wykresy przecinają oś OY w tym samym punkcie
-
sprawdza,
czy punkt należy do wykresu funkcji liniowej
-
wyznacza miejsce zerowe i określa monotoniczność funkcji liniowej danej
wzorem
-
wyznacza współrzędne punktów, w których wykres funkcji liniowej przecina
osie układu współrzędnych, oraz podaje, w których ćwiartkach układu
znajduje się wykres
-
rozpoznaje wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalnie
-
podaje
równanie kierunkowe i ogólne prostej
-
oblicza
współczynnik kierunkowy prostej, jeśli ma dane współrzędne dwóch punktów
należących do tej prostej
-
szkicuje
prostą, wykorzystując interpretację współczynnika kierunkowego
-
podaje
warunek prostopadłości prostych o danych równaniach kierunkowych
-
interpretuje geometrycznie układ równań
-
rozwiązuje
układ równań metodą algebraiczną i graficzną
-
klasyfikuje
trójkąty ze względu na miary ich kątów
-
stosuje
twierdzenie o sumie miar kątów wewnętrznych trójkąta do rozwiązywania zadań
-
podaje
definicję trójkątów przystających oraz cechy przystawania trójkątów
-
podaje
twierdzenie Talesa i twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa
-
rozumie
pojęcie figur podobnych
-
oblicza
długości boków w wielokątach podobnych
-
podaje cechy
podobieństwa trójkątów
-
sprawdza,
czy dane trójkąty są podobne i podaje cechę, z której to podobieństwo wynika
-
oblicza
długości boków trójkąta podobnego do danego w danej skali
-
wykorzystuje zależności między polami wielokątów podobnych a skalą
podobieństwa do rozwiązywania zadań
-
szkicuje
wykres funkcji ![]()
-
podaje
własności funkcji ![]()
-
podaje wzór
funkcji kwadratowej otrzymanej w wyniku przesunięcia wykresu funkcji
o
wektor
- szkicuje wykresy funkcji postaci
i
podaje ich własności
-
podaje wzór
funkcji kwadratowej w postaci ogólnej i kanonicznej
-
oblicza
wyróżnik trójmianu kwadratowego
-
oblicza
współrzędne wierzchołka paraboli, podaje równanie jej osi symetrii
-
stosuje
wzory skróconego mnożenia oraz zasadę wyłączania wspólnego czynnika przed
nawias do przedstawienia wyrażenia w postaci iloczynu
-
rozwiązuje
równanie kwadratowe przez rozkład na czynniki
-
rozwiązuje
równania kwadratowe, korzystając ze wzorów
-
definiuje
postać iloczynową funkcji kwadratowej i warunek jej istnienia
-
odczytuje
wartości pierwiastków trójmianu podanego w postaci iloczynowej
-
rozumie
związek między rozwiązaniem nierówności kwadratowej a znakiem wartości
odpowiedniego trójmianu kwadratowego
-
rozwiązuje
nierówność kwadratową
Poziom (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli opanował poziom (K)
oraz dodatkowo:
-
konstruuje
odcinki o długościach niewymiernych
-
zaznacza na
osi liczbowej punkt odpowiadający liczbie niewymiernej
-
szacuje
wartości liczb niewymiernych
-
wykazuje,
dobierając odpowiednio przykłady, że suma, różnica, iloczyn oraz iloraz liczb
niewymiernych nie muszą być liczbami niewymiernymi
-
wyznacza n-tą
cyfrę po przecinku rozwinięcia dziesiętnego okresowego danej liczby
-
przedstawia
ułamki dziesiętne okresowe w postaci ułamków zwykłych
-
wyznacza
wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających pierwiastki kwadratowe, stosując
prawa działań na pierwiastkach
- usuwa niewymierność z mianownika, gdy w
mianowniku występuje wyrażenie
, oraz szacuje przybliżoną wartość takich
wyrażeń
-
włącza
czynnik pod pierwiastek
-
porównuje
liczby zapisane za pomocą pierwiastków
-
wyznacza
wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających pierwiastki, stosując prawa
działań na pierwiastkach
- usuwa niewymierność z mianownika ułamka, gdy
w mianowniku występuje ![]()
-
oblicza
wartość potęgi liczby o wykładniku naturalnym
i całkowitym ujemnym
-
porządkuje
liczby zapisane w postaci potęg, korzystając z własności potęg
-
stosuje
prawa działań na potęgach do obliczania wartości wyrażeń
-
stosuje
prawa działań na potęgach do upraszczania wyrażeń algebraicznych
-
porównuje
liczby zapisane w postaci potęg
-
wykonuje
działania na liczbach zapisanych w notacji wykładniczej
-
upraszcza wyrażenia, stosując prawa działań na potęgach
-
stosuje równości wynikające z definicji logarytmu
do obliczeń
-
wyznacza podstawę logarytmu, gdy dana jest wartość logarytmu, podaje
odpowiednie założenia dla podstawy logarytmu oraz liczby logarytmowanej
-
stosuje twierdzenia o logarytmie iloczynu, ilorazu oraz potęgi do
obliczania wartości wyrażeń z logarytmami
-
oblicza,
jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
-
wyznacza
liczbę, gdy dany jest jej procent
-
zmniejsza i
zwiększa liczbę o dany procent
-
stosuje
obliczenia procentowe w zadaniach praktycznych
-
stosuje
obliczenia procentowe w zadaniach praktycznych, w tym dotyczących płac,
podatków, rozliczeń bankowych
-
wymienia elementy danego zbioru oraz elementy
do niego nienależące
-
opisuje słownie i symbolicznie dany zbiór
-
określa relację zawierania zbiorów
-
wypisuje podzbiory danego zbioru
-
wyznacza
przedział opisany podanymi nierównościami
-
wymienia
liczby należące do przedziału spełniające zadane warunki
-
wyznacza iloczyn, sumę i różnicę różnych zbiorów liczbowych oraz zapisuje
je symbolicznie
-
stosuje
nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą do rozwiązywania zadań
osadzonych w kontekście praktycznym
-
stosuje
metodę wyłączania jednomianu przed nawias do dowodzenia podzielności liczb
-
przekształca
wyrażenia algebraiczne, uwzględniając kolejność wykonywania działań
-
wykonuje
działania na liczbach postaci ![]()
-
wykorzystuje
wyrażenia algebraiczne do opisu zależności
-
rozwiązuje
równania i nierówności, stosując działania na wyrażeniach algebraicznych
-
przekształca
wyrażenie algebraiczne z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia
-
stosuje
wzory skróconego mnożenia do wykonywania działań na liczbach postaci ![]()
-
stosuje
przekształcenia algebraiczne do przekształcenia równoważnego równań,
nierówności oraz układów nierówności
-
usuwa
niewymierność z mianownika ułamka
-
upraszcza
wyrażenia z wartością bezwzględną
- stosuje równość
do
obliczania wartości wyrażeń
-
korzystając
z własności wartości bezwzględnej, rozwiązuje proste równania i nierówności z
wartością bezwzględną
-
dopisuje
drugie równanie tak, aby dana para liczb spełniała dany układ równań
-
dopisuje
drugie równanie tak, aby układ równań był układem oznaczonym, nieoznaczonym lub
sprzecznym
-
układa i
rozwiązuje układ równań do zadania z treścią
-
przedstawia
funkcję za pomocą wzoru
-
szkicuje
wykres funkcji określonej różnymi wzorami
w różnych przedziałach
-
oblicza
wartość funkcji dla danego argumentu
-
szkicuje
wykres funkcji określonej podanym wzorem w podanej dziedzinie, gdy wykres jest
podzbiorem prostej lub paraboli
-
odczytuje z wykresu funkcji maksymalne przedziały monotoniczności
-
rysuje
wykres funkcji o zadanych kryteriach monotoniczności
-
dobiera
odpowiednio argumenty, aby uzasadnić, że funkcja nie jest monotoniczna
-
stosuje
przesunięcie wykresu funkcji do rozwiązywania zadań
-
wyznacza
współrzędne początku lub końca wektora, jeśli ma dane współrzędne wektora i
współrzędne jednego z punktów
-
znajduje
obraz figury w przesunięciu o dany wektor
- szkicuje wykres funkcji
-
stosuje
przesunięcie wykresu funkcji do rozwiązywania zadań
-
wyznacza
wzór funkcji liniowej, której wykres spełnia zadane warunki, np. jest
równoległy do wykresu danej funkcji liniowej i przechodzi przez dany punkt
-
stosuje
własności funkcji liniowej do obliczania pól wielokątów
-
określa monotoniczność funkcji liniowej w zależności od wartości
parametru
-
wyznacza
wzór funkcji liniowej o zadanych własnościach
-
zamienia
równanie ogólne prostej, która nie jest równoległa do osi OY, na równanie w postaci kierunkowej (i odwrotnie)
-
wyznacza
równanie prostej przechodzącej przez dwa dane punkty
-
rysuje
prostą opisaną równaniem ogólnym
-
wyznacza
wartości parametru, dla których prosta spełnia określone warunki
-
odczytuje
wartość współczynnika kierunkowego, jeśli ma dany wykres; w przypadku wykresu
zależności drogi od czasu w ruchu jednostajnym podaje wartość prędkości
-
stosuje
warunek równoległości do rozwiązywania zadań, w tym np. do uzasadniania, że
dany czworokąt jest równoległobokiem
-
wyznacza
równanie prostej prostopadłej do danej prostej
i przechodzącej przez dany punkt
-
rozpoznaje
wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań
kierunkowych
-
stosuje
warunek równoległości i prostopadłości do rozwiązywania zadań, w tym np. do
uzasadniania, że dany czworokąt jest trapezem prostokątnym
-
wykorzystuje
związek między liczbą rozwiązań układu równań a położeniem prostych do
rozwiązywania zadań
-
wyznacza
wartości parametrów tak, aby miejscem zerowym funkcji liniowej była liczba
spełniająca podane warunki
-
przeprowadza
analizę liczby rozwiązań równia liniowego w zależności od wartości danego
parametru
-
przeprowadza
analizę zadania z treścią, a następnie zapisuje odpowiednie równanie,
nierówność liniową lub wzór funkcji liniowej
-
rozwiązuje
ułożone przez siebie równanie lub nierówność
-
wykorzystuje
własności funkcji liniowej do rozwiązania zadań
-
przeprowadza
analizę wyniku i podaje odpowiedź
-
oblicza sumę
miar kątów wewnętrznych n-kąta
-
wskazuje
trójkąty przystające i podaje cechę, z której to przystawanie wynika
-
stosuje
nierówność trójkąta do rozwiązywania zadań
-
wykorzystuje
twierdzenie Talesa i twierdzenie odwrotne
do twierdzenia Talesa do rozwiązywania zadań
-
układa
odpowiednią proporcję, aby wyznaczyć długości brakujących boków trójkątów
podobnych
-
stosuje
własności funkcji
do rozwiązywania zadań
-
przekształca
postać ogólną funkcji kwadratowej do postaci kanonicznej (z zastosowaniem
uzupełniania do kwadratu lub wzorów na współrzędne wierzchołka paraboli) i
szkicuje jej wykres
-
przekształca
postać kanoniczną funkcji kwadratowej
do postaci ogólnej
-
wyznacza
wzór ogólny funkcji kwadratowej na podstawie informacji o niej lub jej wykresie
-
interpretuje
geometrycznie rozwiązania równania kwadratowego
-
interpretuje
geometrycznie rozwiązania równania kwadratowego
-
stosuje
poznane wzory do wyznaczenia współrzędnych punktów przecięcia wykresu funkcji
kwadratowej z osiami układu współrzędnych
-
zapisuje
funkcję kwadratową w postaci iloczynowej, jeśli to możliwe
-
przekształca
postać iloczynową funkcji kwadratowej do postaci ogólnej
-
wykorzystuje
postać iloczynową funkcji kwadratowej do rozwiązywania zadań
Poziom (R)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
-
stosuje twierdzenia o logarytmie iloczynu, ilorazu i potęgi do
uzasadniania równości wyrażeń
- uzasadnia podstawowe własności logarytmów
-
przedstawia na diagramie zbiór, który jest wynikiem działań na trzech
dowolnych zbiorach
-
wyznacza dopełnienie zbioru
-
posługuje się działaniami na zbiorach w sytuacjach praktycznych
-
wyprowadza
wzory skróconego mnożenia
- zaznacza w układzie współrzędnych zbiór punktów, których współrzędne (x, y) spełniają warunki zapisane za pomocą wartości bezwzględnej
-
korzystając
z własności wartości bezwzględnej, upraszcza wyrażenia z wartością bezwzględną
- stosuje własności wartości bezwzględnej do dowodzenia twierdzeń
- zapisuje podane informacje w postaci układu równań
- zapisuje rozwiązanie układu równań w przypadku, gdy jest to układ nieoznaczony
-
rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące sytuacji
praktycznych,
w tym zadania dotyczące prędkości oraz wielkości podanych za pomocą procentów:
stężeń roztworów i lokat bankowych
-
rysuje
wykres funkcji o zadanych własnościach
- korzysta z wykresu funkcji monotonicznej do ustalenia zbioru wartości tej funkcji w podanym przedziale
-
odczytuje z wykresu rozwiązania równań i nierówności
-
odczytuje z
wykresów odpowiednich funkcji rozwiązania równań i nierówności np![]()
-
zapisuje
wzór funkcji otrzymanej w wyniku danego przesunięcia
- wyznacza wartości parametrów, dla których proste dane równaniem w postaci ogólnej są równoległe
-
rozwiązuje
zadania z parametrem korzystając z warunku równoległości prostych
- rozwiązuje układ równań z parametrem oraz określa jego typ w zależności od wartości parametru
- wyznacza wartość parametru tak, aby zbiorem rozwiązań nierówności był dany przedział
- stosuje cechy przystawania trójkątów w zadaniach na dowodzenie
-
wykorzystuje
twierdzenie Talesa do podziału odcinka w danym stosunku
-
wykorzystuje
podobieństwo trójkątów do rozwiązywania zadań
- stosuje podobieństwo trójkątów do dowodzenia twierdzeń
- stosuje własności funkcji ![]()
- do rozwiązywania zadań
- rozwiązuje równania kwadratowe z wartością bezwzględną
-
wyznacza na osi liczbowej iloczyn, sumę i różnicę zbiorów rozwiązań kilku nierówności kwadratowych
- stosuje nierówności kwadratowe do wyznaczenia dziedziny funkcji, w której wzorze występuje pierwiastek kwadratowy
Poziom (D)
Uczeń
otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli
opanował poziomy (K) – (R) oraz dodatkowo:
-
przeprowadza
proste dowody dotyczące podzielności liczb i reszt z dzielenia
-
dowodzi
podzielności liczb
-
stosuje
wzory skróconego mnożenia do dowodzenia twierdzeń
-
bada na
podstawie definicji monotoniczność funkcji określonej wzorem
-
udowadnia
warunek prostopadłości prostych o danych równaniach kierunkowych
-
przeprowadza
dowód twierdzenia o sumie miar kątów w trójkącie oraz o mierze
kąta zewnętrznego trójkąta
-
przeprowadza
dowód twierdzenia Talesa
-
przeprowadza
dowody twierdzeń z zastosowaniem twierdzenia Talesa
-
udowadnia
elementarne własności wielokątów podobnych
Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i
umiejętności z poziomów (K)–(D) oraz:
-
dowodzi niewymierności liczb, np.
oraz liczb będących
iloczynem lub sumą liczby wymiernej i niewymiernej
-
formułuje i sprawdza hipotezy dotyczące praw działań na zbiorach
-
uzasadnia wybrane
własności nierówności
-
stosuje wzory
skróconego mnożenia do dowodzenia własności liczb
-
wyprowadza równanie
prostej o danym współczynniku kierunkowym przechodzącej przez dany punkt
-
wyprowadza wzory na
współrzędne wierzchołka paraboli