MATEMATYKA klasa 1, zakres podstawowy
Warunkiem koniecznym klasyfikacji ucznia jest przystąpienie do wszystkich zapowiedzianych prac pisemnych.
Nauczyciel ustala i podaje do wiadomości ucznia, które prace pisemne są obowiązkowe do zaliczenia na ocenę pozytywną (warunek konieczny).
Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.
Kartkówki nie mogą być poprawiane. Uczeń może poprawić kartkówkę poprzez napisanie sprawdzianu obejmującego dany materiał.
Sprawdziany, które nie są warunkiem koniecznym uczeń może poprawić jednokrotnie. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela.
Uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o swojej przewidywanej nieobecności na sprawdzianie, w przeciwnym wypadku jest to jednoznaczne z utratą jednego z terminów podejścia do sprawdzianu.
Wybiórcza nieobecność ucznia na lekcji, na której jest zapowiedziana praca pisemna jest traktowana jako ucieczka i skutkuje wpisaniem za tą pracę oceny niedostatecznej.
W przypadku próby nieuczciwego pisania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Nauczyciel może, ALE NIE MUSI dodać uczniowi do jego średniej ważonej ustalonej na koniec semestru maksymalnie 0,1 pkt (tzw. „Bonus”) – nie dotyczy to średniej poniżej 1,80.
Średnia ważona pełni funkcję pomocniczą (średnia 1,80 nie gwarantuje oceny pozytywnej, nauczyciel wystawia ocenę końcową w oparciu o całoroczną pracę i zaangażowanie ucznia).
Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole krócej niż 5 dni roboczych, ma obowiązek uzupełnić materiał samodzielnie i być przygotowanym do kolejnej lekcji.
Ocena ze sprawdzianu (wagi 4) wpisywana jest jako dwie oceny o wagach 1,5 oraz 2,5. Uczniowi, który poprawił sprawdzian, zmieniana jest ocena wagi 2,5.
Nauczyciel może wpisywać oceny z plusami i minusami, gdy liczba punktów jest na granicy odpowiedniej oceny.
WYMAGANIA NA
POSZCZEGÓLNE OCENY
Wyróżnione zostały następujące
wymagania programowe:
konieczne (K),
podstawowe (P),
rozszerzające (R),
dopełniające (D)
i wykraczające poza program
nauczania (W).
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie (K)
ocena dostateczna – wymagania na poziomie (K) i (P)
ocena dobra – wymagania na poziomie (K), (P) i (R)
ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)
ocena celująca – wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)
Poziom (K)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
-
podaje
przykłady liczb pierwszych, liczb parzystych i nieparzystych
-
podaje
dzielniki danej liczby naturalnej
-
przedstawia
liczbę naturalną w postaci iloczynu liczb pierwszych
-
rozpoznaje
liczby całkowite i liczby wymierne wśród podanych liczb
-
podaje
liczbę przeciwną oraz odwrotną do danej liczby
-
podaje
przykłady liczb całkowitych i wymiernych
-
odczytuje z
osi liczbowej współrzędną danego punktu i odwrotnie: zaznacza punkt o
podanej współrzędnej na osi liczbowej
-
wykonuje
działania na liczbach wymiernych
-
porównuje
liczby wymierne
-
wskazuje
liczby niewymierne wśród podanych liczb
-
szacuje
wartości liczb niewymiernych
-
wskazuje
liczby wymierne oraz niewymierne wśród liczb podanych w postaci dziesiętnej
-
wyznacza
rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych
-
zamienia
skończone rozwinięcia dziesiętne na ułamki zwykłe
-
zaokrągla
liczbę z podaną dokładnością
-
określa,
czy przybliżenie danej liczby jest z nadmiarem czy z niedomiarem
-
oblicza
wartość pierwiastka kwadratowego z liczby nieujemnej
-
wyłącza
czynnik przed pierwiastek kwadratowy
-
włącza
czynnik pod pierwiastek kwadratowy
-
wyznacza
wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających pierwiastki kwadratowe, stosując
prawa działań na pierwiastkach
- usuwa niewymierność z mianownika, gdy w
mianowniku występuje wyrażenie
, oraz szacuje przybliżoną wartość takich
wyrażeń
-
oblicza
wartość pierwiastka trzeciego stopnia z liczby nieujemnej
-
oblicza
wartość pierwiastka dowolnego stopnia
-
oblicza
wartość potęgi liczby o wykładniku naturalnym
-
oblicza
wartość potęgi liczby o wykładniku całkowitym
-
zapisuje pierwiastek n-tego
stopnia w postaci potęgi o wykładniku ![]()
-
oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych
-
zapisuje daną liczbę w postaci potęgi o wykładniku wymiernym
-
oblicza logarytm danej liczby
-
oblicza
procent danej liczby
-
oblicza,
jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
-
wyznacza
liczbę, gdy dany jest jej procent
-
posługuje się pojęciami: zbiór, podzbiór, zbiór pusty, zbiór skończony,
zbiór nieskończony
-
wymienia elementy danego zbioru oraz elementy
do niego nienależące
-
posługuje się pojęciami: iloczyn, suma oraz różnica zbiorów
-
wyznacza iloczyn, sumę oraz różnicę danych zbiorów
-
rozróżnia pojęcia: przedział otwarty,
domknięty, lewostronnie domknięty, prawostronnie domknięty, ograniczony,
nieograniczony
-
odczytuje i zapisuje symbolem przedział
zaznaczony na osi liczbowej
-
zapisuje przedziałem zbiór liczb spełniających
zadane warunki i zaznacza go na osi liczbowej
-
wyznacza iloczyn, sumę i różnicę przedziałów oraz zaznacza je na osi
liczbowej
-
sprawdza,
czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem nierówności
-
rozwiązuje
nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym nierówności sprzeczne
i tożsamościowe
-
zapisuje
zbiór rozwiązań nierówności w postaci przedziału
-
mnoży sumę algebraiczną przez jednomian i
redukuje wyrazy podobne otrzymanej sumy
-
wyłącza wskazany jednomian przed nawias
-
zapisuje
wyrażenia algebraiczne w postaci iloczynu
-
stosuje
metodę wyłączania jednomianu przed nawias do obliczania wartości wyrażeń
-
mnoży sumy algebraiczne
-
stosuje
odpowiedni wzór skróconego mnożenia do wyznaczenia kwadratu sumy lub
różnicy oraz różnicy kwadratów
-
oblicza
wartość bezwzględną danej liczby
-
podaje pary
liczb spełniające równanie liniowe z dwiema niewiadomymi
-
sprawdza,
czy dana para liczb jest rozwiązaniem układu równań
-
rozwiązuje
układ równań metodą podstawiania
-
rozpoznaje
typ układu równań (czy dany układ równań jest układem oznaczonym, nieoznaczonym
czy sprzecznym)
-
rozwiązuje
układ równań metodą przeciwnych współczynników
-
stosuje
pojęcia: funkcja, argument, dziedzina, wartość funkcji, miejsce zerowe funkcji
-
rozpoznaje
wśród danych przyporządkowań te, które opisują
funkcje
-
podaje
miejsca zerowe funkcji
-
opisuje
funkcję różnymi sposobami: za pomocą grafu, tabeli, opisu słownego
-
odczytuje
wartość funkcji dla danego argumentu
-
odczytuje
argumenty, dla których funkcja przyjmuje określoną wartość
-
szkicuje
wykres funkcji opisanej słownie, tabelą lub grafem w podanej dziedzinie
-
sprawdza,
czy dany punkt należy do wykresu funkcji
-
rozpoznaje,
czy dana krzywa jest wykresem funkcji
-
stosuje
pojęcie funkcji monotonicznej (rosnącej, malejącej, stałej, nierosnącej,
niemalejącej)
-
na podstawie
wykresu funkcji określa jej monotoniczność
-
stosuje
pojęcia: zbiór wartości funkcji, największa i najmniejsza wartość funkcji
-
odczytuje z wykresu funkcji jej dziedzinę, zbiór wartości, najmniejszą
i największą wartość funkcji oraz argumenty, dla których te wartości
są przyjmowane
-
odczytuje z wykresu funkcji miejsca zerowe; argumenty, dla których
funkcja przyjmuje wartości ujemne; argumenty, dla których funkcja przyjmuje
wartości dodatnie
-
rysuje
wykresy funkcji:
y
= f(x)
+ q dla q > 0 oraz y = f(x) – q dla q > 0
-
rysuje
wykresy funkcji: y = f(x – p) dla p > 0 oraz y = f(x + p) dla p > 0
-
wyznacza
współczynnik proporcjonalności odwrotnej
-
szkicuje
wykres funkcji
, gdzie a
> 0 i x > 0
-
rozpoznaje
wzór funkcji liniowej oraz szkicuje jej wykres
-
interpretuje
współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej i wskazuje wśród danych
wzorów funkcji liniowych te, których wykresy są równoległe
-
sprawdza,
czy punkt należy do wykresu funkcji liniowej
-
interpretuje
wyraz wolny występujący we wzorze funkcji liniowej i wskazuje wśród danych
wzorów funkcji liniowych te, których wykresy przecinają oś OY w tym
samym punkcie
-
wyznacza miejsce zerowe i określa monotoniczność funkcji liniowej danej
wzorem
-
wyznacza współrzędne punktów, w których wykres funkcji liniowej przecina
osie układu współrzędnych, oraz podaje, w których ćwiartkach układu
znajduje się wykres
-
wyznacza
wzór proporcjonalności prostej, gdy dany jest punkt należący do jej wykresu
-
podaje
równanie kierunkowe i ogólne prostej
-
oblicza
współczynnik kierunkowy prostej, jeśli ma dane współrzędne dwóch punktów
należących do tej prostej
-
szkicuje
prostą, wykorzystując interpretację współczynnika kierunkowego
-
podaje
warunek prostopadłości prostych o danych równaniach kierunkowych
-
interpretuje geometrycznie układ równań
-
rozwiązuje
układ równań metodą algebraiczną i metodą graficzną
-
klasyfikuje
trójkąty ze względu na miary ich kątów
-
stosuje
twierdzenie o sumie miar kątów wewnętrznych trójkąta do rozwiązywania zadań
-
podaje
definicję trójkątów przystających oraz cechy przystawania trójkątów
-
podaje
twierdzenie Talesa
-
rozumie
pojęcie figur podobnych
-
oblicza
długości boków wielokąta podobnego do danego w danej skali
-
podaje cechy
podobieństwa trójkątów
-
sprawdza,
czy dane trójkąty są podobne i podaje cechę, z której to podobieństwo wynika
-
oblicza
długości boków trójkąta podobnego do danego w danej skali
Poziom (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli opanował poziom (K)
oraz dodatkowo:
-
oblicza NWD
i NWW
-
zaznacza na
osi liczbowej punkt odpowiadający liczbie niewymiernej
-
przedstawia
ułamki dziesiętne okresowe w postaci ułamków zwykłych
-
szacuje
wartość pierwiastka kwadratowego z liczby nieujemnej
-
wyłącza
czynnik przed pierwiastek
-
włącza
czynnik pod pierwiastek
-
porównuje
liczby zapisane za pomocą pierwiastków
-
wyznacza
wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających pierwiastki, stosując prawa
działań na pierwiastkach
- usuwa niewymierność z mianownika ułamka,
gdy w mianowniku występuje ![]()
-
porządkuje
liczby zapisane w postaci potęg, korzystając
z własności potęg
-
stosuje
prawa działań na potęgach do obliczania wartości wyrażeń
-
porównuje
liczby zapisane w postaci potęg
-
porównuje
liczby zapisane w postaci potęg
-
stosuje
prawa działań na potęgach do obliczania wartości wyrażeń
-
stosuje
prawa działań na potęgach do upraszczania wyrażeń algebraicznych
-
podaje
notację wykładniczą liczby zapisanej w postaci dziesiętnej i odwrotnie
-
wykonuje
działania na liczbach zapisanych w notacji wykładniczej
-
upraszcza wyrażenia, stosując prawa działań na potęgach
-
stosuje równości wynikające z definicji logarytmu do obliczeń
-
wyznacza podstawę logarytmu, gdy dana jest wartość logarytmu, podaje
odpowiednie założenia dla podstawy logarytmu oraz liczby logarytmowanej
-
stosuje twierdzenie o logarytmie iloczynu, ilorazu oraz potęgi do
obliczania wartości wyrażeń z logarytmami
-
zmniejsza i
zwiększa liczbę o dany procent
-
stosuje
obliczenia procentowe w zadaniach praktycznych
-
opisuje słownie i symbolicznie dany zbiór
-
określa relację zawierania zbiorów, w szczególności rozpoznaje zbiory
równe
-
wypisuje podzbiory danego zbioru
-
wyznacza
przedział opisany podanymi nierównościami
-
wymienia
liczby należące do przedziału spełniające zadane warunki
-
stosuje
nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą do rozwiązywania zadań
osadzonych w kontekście praktycznym
-
stosuje
metodę wyłączania jednomianu przed nawias do dowodzenia podzielności liczb
-
przekształca
wyrażenia algebraiczne, uwzględniając kolejność wykonywania działań
- wykonuje działania na liczbach postaci ![]()
-
wykorzystuje
wyrażenia algebraiczne do opisu zależności
-
rozwiązuje
równania i nierówności
-
przekształca
wyrażenie algebraiczne z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia
-
stosuje
wzory skróconego mnożenia do wykonywania działań na liczbach postaci ![]()
-
stosuje
przekształcenia algebraiczne do rozwiązywania równań, nierówności oraz układów
nierówności
-
usuwa
niewymierność z mianownika ułamka
-
upraszcza
wyrażenia z wartością bezwzględną
-
dopisuje
drugie równanie tak, aby dana para liczb spełniała dany układ równań
-
przedstawia
funkcję za pomocą wzoru
-
oblicza
wartość funkcji dla danego argumentu
-
szkicuje
wykres funkcji określonej nieskomplikowanym wzorem w podanej dziedzinie
-
szkicuje
wykres funkcji określonej różnymi wzorami
w różnych przedziałach
-
oblicza
wartość funkcji dla danego argumentu
-
szkicuje
wykres funkcji określonej podanym wzorem w podanej dziedzinie, gdy wykres jest
podzbiorem prostej lub paraboli
-
odczytuje z wykresu funkcji maksymalne przedziały monotoniczności
-
rysuje
wykres funkcji o zadanych kryteriach monotoniczności
-
dobiera
odpowiednio argumenty, aby uzasadnić, że funkcja nie jest monotoniczna
-
rysuje
wykres funkcji y = f(x – p) + q
-
stosuje
proporcjonalność odwrotną do rozwiązywania zadań, np. dotyczących drogi,
prędkości i czasu
-
wyznacza
wzór funkcji liniowej, której wykres jest równoległy do wykresu danej funkcji
liniowej i przechodzi przez dany punkt
-
korzysta z
warunku równoległości prostych do wyznaczenie równania prostych zawierających
równoległe boki równoległoboków, trapezów
-
wyznacza
wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dane dwa punkt, z których
jednym jest punktem przecięcia wykresu z osią OY
-
stosuje
własności funkcji liniowej do obliczania pól wielokątów
-
zna i stosuje zależność między współczynnikami występującymi we wzorze funkcji liniowej a
liczbą jej miejsc zerowych
-
podaje znaki
współczynników występujących we wzorze funkcji liniowej na podstawie jej
wykresu
-
rozpoznaje wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalnie
-
zamienia
równanie ogólne prostej, która nie jest równoległa do osi OY, na równanie w postaci kierunkowej (i odwrotnie)
-
wyznacza
równanie prostej przechodzącej przez dwa dane punkty
-
rysuje
prostą opisaną równaniem ogólnym
-
odczytuje
wartość współczynnika kierunkowego, jeśli ma dany wykres
-
stosuje
warunek prostopadłości prostych o danych równaniach kierunkowych do sprawdzania
prostopadłości tych prostych
-
wyznacza
równanie prostej prostopadłej do danej prostej
i przechodzącej przez dany punkt
-
rozpoznaje
wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań
-
wykorzystuje
związek między liczbą rozwiązań układu równań a położeniem prostych
-
stosuje
układy równań do wyznaczania współrzędnych wierzchołków wielokątów
-
wskazuje
trójkąty przystające i podaje cechę, z której to przystawanie wynika
-
stosuje
nierówność trójkąta do rozwiązywania zadań
-
wykorzystuje
twierdzenie Talesa do rozwiązywania zadań
-
układa
odpowiednią proporcję, aby wyznaczyć szukane długości boków trójkątów podobnych
Poziom (R)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
-
zapisuje
symbolicznie liczby naturalne korzystając z informacji o ich podzielności lub
reszcie z dzielenia przez dana liczbę naturalną
-
konstruuje
odcinki o długościach niewymiernych
-
wykazuje,
dobierając odpowiednio przykłady, że suma, różnica, iloczyn oraz iloraz liczb
niewymiernych nie muszą być liczbami niewymiernymi
-
stosuje
liczby niewymierne do obliczania długości odcinków w wielokątach i przekątnej
prostopadłościanu
-
wyznacza
wskazaną cyfrę po przecinku w rozwinięciu dziesiętnym okresowym danej liczby
-
stosuje twierdzenie o logarytmie iloczynu, ilorazu i potęgi
do uzasadniania równości wyrażeń
-
przedstawia na diagramie zbiór, który jest wynikiem działań na trzech
dowolnych zbiorach
-
wyznacza dopełnienie zbioru
-
wyznacza iloczyn, sumę i różnicę różnych zbiorów liczbowych oraz zapisuje
je symbolicznie
-
wyprowadza
wzory skróconego mnożenia
- stosuje równość
do
obliczania wartości wyrażeń
-
dopisuje
drugie równanie tak, aby układ równań był układem oznaczonym, nieoznaczonym lub
sprzecznym
-
zapisuje
rozwiązanie układu równań w przypadku, gdy jest to układ nieoznaczony
-
rysuje
wykres funkcji o zadanych własnościach
-
odczytuje z wykresu rozwiązania równań i nierówności
-
odczytuje z
wykresów odpowiednich funkcji rozwiązania równań i nierówności np. f(x)
= g(x), f(x)<g(x), f(x)>g(x)
-
stosuje
przesunięcie wykresu funkcji do rozwiązywania zadań
-
wyznacza
wzór funkcji liniowej o zadanych własnościach
-
określa monotoniczność funkcji liniowej w zależności od parametru
-
przeprowadza
analizę zadania z treścią, a następnie zapisuje odpowiednie równanie,
nierówność liniową lub wzór funkcji liniowej
-
rozwiązuje
ułożone przez siebie równanie lub nierówność
-
wykorzystuje
własności funkcji liniowej do rozwiązania zadań
- przeprowadza analizę wyniku i podaje odpowiedź
- wykorzystuje zależności między polami wielokątów podobnych a skalą podobieństwa do rozwiązywania zadań
Poziom (D)
Uczeń
otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli
opanował poziomy (K) – (R) oraz dodatkowo:
-
przeprowadza
proste dowody dotyczące podzielności liczb i reszt z dzielenia
-
uzasadnia podstawowe własności logarytmów
-
stosuje
wzory skróconego mnożenia do dowodzenia twierdzeń
-
rozwiązuje,
stosując interpretację geometryczną, elementarne równania i nierówności z
wartością bezwzględną
-
zapisuje
podane informacje w postaci układu równań
-
układa i
rozwiązuje układ równań do zadania z treścią
-
rozwiązuje
zadania tekstowe dotyczące sytuacji praktycznych, w tym zadania dotyczące
prędkości oraz wielkości podanych za pomocą procentów: stężeń roztworów i
lokat bankowych
-
bada na
podstawie definicji monotoniczność funkcji określonej wzorem
-
przeprowadza
dowód twierdzenia o sumie miar kątów w trójkącie oraz twierdzenia o mierze
kąta zewnętrznego trójkąta
-
udowadnia,
że symetralne boków trójkąta przecinają się w jednym punkcie
-
udowadnia,
że dwusieczne kątów trójkąta przecinają się w jednym punkcie
-
wykorzystuje
twierdzenie Talesa do podziału odcinka w danym stosunku
-
przeprowadza
dowód twierdzenia Talesa
-
przeprowadza
dowody twierdzeń z zastosowaniem podobieństwa figur
-
wykorzystuje
podobieństwo trójkątów do rozwiązywania zadań
Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i
umiejętności z poziomów (K)–(D) oraz:
-
dowodzi podzielności
liczb
- dowodzi
niewymierności liczb, np.
oraz
liczb będących iloczynem lub sumą liczby wymiernej i niewymiernej
-
stosuje wzory
skróconego mnożenia do dowodzenia własności liczb
-
wyprowadza wzór na
współczynnik kierunkowy prostej przechodzącej przez dwa dane punkty
-
udowadnia
warunek prostopadłości prostych o danych równaniach kierunkowych
-
stosuje
cechy przystawania trójkątów w zadaniach na dowodzenie
-
przeprowadza dowody
twierdzeń z zastosowaniem twierdzenia Talesa
-
udowadnia elementarne
własności wielokątów podobnych
-
stosuje podobieństwo
trójkątów do dowodzenia twierdzeń