Warunkiem
koniecznym do uzyskania klasyfikacji niezależnie od średniej
ważonej jest przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy
oraz zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i
umiejętności (np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – NOWE Ponad słowami klasa 2 część 2
Prezentowane wymagania
edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff,
będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami
w drugim semestrze klasy 2. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali
ocen.
* zakres rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
|
Numer |
Wymagania na ocenę
dopuszczającą |
Wymagania na ocenę dostateczną |
Wymagania na ocenę dobrą |
Wymagania na ocenę bardzo
dobrą |
Wymagania na ocenę celującą |
|
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
|
|
POZYTYWIZM – O EPOCE |
|||||
|
1. i 2. Piękna epoka pary i elektryczności |
• wyjaśnić etymologię terminu pozytywizm • określić ramy czasowe epoki • określić ramy czasowe pozytywizmu polskiego • opisać przemiany cywilizacyjne na ziemiach polskich w okresie
pozytywizmu |
• wskazać przemiany cywilizacyjne i społeczne, które
ukształtowały epokę • omówić hasła pozytywizmu polskiego |
• wyjaśnić pojęcia związane ze światopoglądem pozytywistycznym • wyjaśnić
różnicę między funkcjonowaniem terminu „pozytywizm” w Europie a w Polsce • porównać pozytywizm polski i europejski |
• wyjaśnić, w jaki sposób przemiany cywilizacyjne wpłynęły na
specyfikę epoki • dokonać analizy roli
powstania styczniowego w kształtowaniu się pozytywizmu polskiego |
• omówić rolę prasy w drugiej połowie XIX wieku • przedstawić rozwój prasy na ziemiach
polskich i omówić jego rolę |
|
3. Filozofia pozytywna |
• wymienić najważniejszych filozofów z epoki pozytywizmu |
• scharakteryzować polską filozofię pozytywistyczną • wymienić i omówić
najważniejsze terminy związane z filozofią okresu pozytywizmu |
• wymienić i omówić założenia filozofii Auguste’a
Comte’a |
• wyjaśnić istotę filozofii pozytywnej |
• podjąć
dyskusję na temat aktualności założeń filozofii pozytywnej |
|
4. i 5. Sztuka epoki pozytywizmu |
• wymienić najważniejszych twórców i
dzieła z drugiej połowy XIX wieku • wyjaśnić znaczenie pojęć: realizm, akademizm, naturalizm, malarstwo
historyczne |
• omówić na wybranym przykładzie istotę
realizmu |
• omówić architekturę z drugiej połowy
XIX wieku |
• wyjaśnić przyczyny popularności
malarstwa historycznego w Polsce |
• dokonać analizy dzieła sztuki na podstawie podanych kryteriów *wyjaśnić znaczenie terminu:
eklektyzm *omówić cechy architektury eklektycznej
na wybranym przykładzie |
|
POZYTYWIZM – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
|
6. Wprowadzenie do literatury
pozytywistycznej |
• wymienić gatunki literackie popularne w pozytywizmie • zdefiniować gatunki literackie popularne w pozytywizmie |
• scharakteryzować założenia poezji pozytywistycznej w kontekście
poprzedniej epoki |
• omówić służebną rolę powieści tendencyjnej • omówić różnice problemowe pomiędzy romantyzmem a pozytywizmem |
• analizować przyczyny popularności powieści historycznej w
Polsce |
• dokonać analizy przyczyn
popularności gatunków epickich w okresie pozytywizmu |
|
7. Wprowadzenie do analizy Lalki Bolesława Prusa (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić sylwetkę Bolesława Prusa • prezentować świat przedstawiony
utworu |
• przedstawić genezę Lalki w
kontekście światopoglądu pozytywistycznego |
• wyjaśnić cel specyficznej kompozycji
utworu |
• przedstawić konteksty: historyczny i społeczny towarzyszące
powstaniu utworu |
• wymienić elementy świadczące o nowatorstwie utworu |
|
8. i 9. Stanisław Wokulski – bohater niejednoznaczny (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić życiorys Stanisława
Wokulskiego • podać przykłady wypowiedzi różnych
bohaterów utworu na temat Wokulskiego • przedstawić przemyślenia Wokulskiego
na swój temat |
• wskazać różnice między
relacjonowaniem biografii bohatera przez radcę Węgrowicza,
Ignacego Rzeckiego i doktora Szumana • określić funkcję rozbieżności opinii
na temat bohatera • wyjaśnić, na czym polega idealizm
bohatera |
• określić, jakie cechy osobowości
bohatera stały się widoczne dzięki jego miłości do Izabeli Łęckiej • omówić relację między Wokulskim a
Rzeckim • omówić konflikty wewnętrzne
Wokulskiego |
• wyjaśnić, jakie znaczenie dla kreacji
głównego bohatera ma jego pobyt w Paryżu •
omówić funkcję otwartego zakończenia powieści w kontekście kreacji głównego
bohatera |
• określić funkcję mowy pozornie
zależnej w kreacji bohatera |
|
10. Perspektywa starego subiekta – kreacja Ignacego Rzeckiego i jego
funkcja w powieści (lektura obowiązkowa) |
• zaprezentować biografię Ignacego Rzeckiego |
• omówić relacje pomiędzy Ignacym Rzeckim a Stanisławem Wokulskim • wskazać cechy idealizmu Ignacego Rzeckiego |
• omówić funkcję Pamiętnika Starego Subiekta w kompozycji utworu • wskazać elementy światopoglądu romantycznego charakterystyczne
dla bohatera |
• omówić funkcję powstania na Węgrzech w biografii Rzeckiego • interpretować słowa non omnis moriar w odnisieniu do bohatera |
• omówić znaczenie snów Rzeckiego |
|
11. Panna z towarzystwa – obrona Izabeli Łęckiej (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść fragmentów
powieści zamieszczonych w podręczniku • określić rodzaj narracji |
• omówić sposób, w jaki Izabela Łęcka
postrzega samą siebie • wyjaśnić, dlaczego prezesowa
Zasławska nazywa kobiety, takie jak Izabela, „lalkami” • przedstawić czynniki, które ukształtowały Izabelę |
• omówić funkcję narracji w kreowaniu
postaci Izabeli Łęckiej • zinterpretować legendę o uśpionej
pannie na dnie potoku w kontekście obrazu Izabeli • omówić wybrane kreacje kobiet w Lalce |
• zinterpretować sens porównania życia
arystokratów do snu • zinterpretować funkcję posągu Apollina w kreowaniu postaci Izabeli Łęckiej • interpretować sen Izabeli Łęckiej o fabryce i omówić jego
funkcję w kreacji bohaterki |
• wskazać w kontekście Lalki
problemy, z którymi borykały się kobiety w drugiej połowie XIX w. |
|
12. Konteksty i nawiązania – Sylwia Chutnik,
Kieszonkowy atlas kobiet |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • nazwać rodzaj narracji |
• omówić sposób prowadzenia narracji • scharakteryzować bohaterów |
• omówić styl fragmentów tekstu |
• porównać sposoby opisywania
przestrzeni we fragmentach tekstu Sylwii Chutnik i
w Lalce Bolesława Prusa |
• omówić funkcję narratorki – jako przewodniczki
po rzeczywistości przypominającej labirynt |
|
13. Obraz społeczeństwa w Lalce Bolesława Prusa |
• wymienić grupy społeczne sportretowane w Lalce i wskazać
ich przedstawicieli |
• omówić problemy, z którymi zmagają się poszczególne grupy
społeczne |
• przedstawić sytuację mniejszości narodowych sportretowanych w
powieści • omówić funkcję szczegółowego opisu kamienicy Łęckich |
• ocenić postawy arystokratów |
• analizować fragment z podręcznika przedstawićjący
księcia |
|
14. Teatralność świata Lalki Bolesława Prusa (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść fragmentów
opisujących zabawę Ignacego Rzeckiego marionetkami |
• wskazać fragmenty powieści, w których
bohaterowie udają • wskazać fragmenty powieści, w których
Wokulski udaje |
• wyjaśnić, na czym polega sztuczność
świata Izabeli Łęckiej • omówić związki między konwenansami a
grą na scenie |
•
odnieść motyw theatrum mundi do treści Lalki |
• podjąć dyskusję na temat teatralności we współczesnej
rzeczywistości |
|
15.
Oblicza miłości
w Lalce Bolesława Prusa (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować przebieg relacji
pomiędzy Stanisławem Wokulskim a Izabelą Łęcką • zaprezentować historię miłosną
doktora Szumana |
• wskazać inne relacje miłosne opisane
w Lalce • omówić wpływ światopoglądu
romantycznego na sposób postrzegania miłości przez Wokulskiego |
• omówić poglądy doktora Szumana na
miłość i małżeństwo • omówić poglądy Izabeli Łęckiej na
miłość i małżeństwo • omówić poglądy Kazimierza Starskiego
na miłość i małżeństwo |
• porównać poglądy bohaterów na miłość
i małżeństwo |
• rozpatrywać poglądy na miłość i
małżeństwo w kontekście społecznym epoki |
|
16.
Trzy pokolenia
polskich idealistów – Lalka
Bolesława Prusa (lektura obowiązkowa) |
• wymienić idealistów w powieści • przybliżyć sylwetkę Juliana
Ochockiego |
• wyjaśnić termin idealizm w
odniesieniu do bohaterów • scharakteryzować idealizm Rzeckiego,
Wokulskiego i Ochockiego • omówić funkcję Geista
w planie kompozycyjnym powieści |
• omówić specyfikę idealizmu
romantycznego i pozytywistycznego |
•
podejmuje dyskusję na temat opinii Ochockiego, że cywilizacja rozwija się
dzięki idealistom |
• podejmuje dyskusję na temat
stwierdzenia, że ostatecznie wszyscy bohaterowie powieści ponoszą klęskę i
muszą zrezygnować z marzeń? |
|
17. Lalka – powieść dojrzałego realizmu (lektura obowiązkowa) |
• wymienić cechy gatunkowe powieści realistycznej • podać przykłady realizmu języka |
• wskazać cechy gatunkowe w Lalce • omówić kompozycję Lalki • omówić sposób prowadzenia narracji w
utworze • wyjaśnić funkcję retrospekcji |
• omówić sposób przedstawienia Warszawy
• omówić sposób przedstawienia Paryża –
wyciągnąć wnioski na temat zestawienia obu miast • wypowiada się na temat indywidualizacji języka bohaterów |
• omówić funkcję oniryzmu w powieści |
• wskazać i nazwać zabiegi literackie
oraz językowe, za pomocą których został zaprezentowany świat wewnętrzny
bohaterów powieści |
|
*18. Lalka i perła – komentarz Olgi Tokarczuk |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu |
• wyjaśnić, jak należy rozumieć
sformułowanie o dwóch Izabelach |
• przedstawić tezę tekstu |
• przedstawić sposób, w jaki autorka
uzasadnia psychoanalityczną interpretację obsesji miłosnej Wokulskiego |
• podjąć dyskusję na temat uniwersalnego charakteru tezy
postawionej przez Olgę Tokarczuk |
|
19. Potop Henryka Sienkiewicza – wprowadzenie do lektury (lektura obowiązkowa – fragmenty) |
• scharakteryzować świat przedstawiony
powieści |
• wymienić elementy składające się na kompozycję
powieści • wskazać cechy gatunkowe powieści
historycznej o modelu walterskotowskim |
• umieścić wydarzenia z powieści w
kontekście historycznym |
• przedstawić sylwetkę twórczą Henryka
Sienkiewicza |
• interpretować tytuł utworu w
kontekście historycznym i biblijnym |
|
20. Potop jako polska Iliada (lektura obowiązkowa – fragmenty) |
• wyjaśnić okoliczności i przyczyny
przemiany Kmicica |
• omówić rolę Oleńki w Potopie • omówić przykłady odwagi i tchórzostwa
w powieści |
• wyjaśnić, na czym polega heroizacja
wybranych bohaterów powieści |
• wyjaśnić, na czym polega krzepiąca
wymowa powieści |
• omówić funkcję boskiej instancji w Potopie |
|
21.
Różne prawdy o
Polakach – Potop Henryka Sienkiewicza (lektura obowiązkowa – fragmenty) |
• zrelacjonować treść fragmentu
powieści • wskazać perspektywę, z której
poznajemy przebieg rozmowy |
• omówić reakcje bohaterów – Lisoli i Kmicica • scharakteryzować Kmicica na podstawie
fragmentu powieści • omówić sposób prowadzenia narracji we
fragmencie tekstu |
• przedstawić sposób charakteryzowania
Polaków przez Weyharda Wrzeszczowicza |
• przedstawić znaczenie klasztoru
jasnogórskiego w polskiej kulturze |
• analizować wpływ środków językowych
na wymowę tekstu • wskazać trzy typy narracji w
przytoczonych fragmentach tekstu |
|
22.
Dialog pokoleń
w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu |
• scharakteryzować bohaterów fragmentu powieści • opisać relacje pomiędzy bohaterami tekstu • omówić stosunek do przeszłości Andrzejowej i Zygmunta
Korczyńskich |
• omówić sposoby kreacji bohaterów • omówić inne konflikty pokoleń przedstawione w powieści Nad
Niemnem |
• zinterpretować ostatni akapit tekstu pod kątem przemiany, która
dokonała się w bohaterce • odnaleźć w tekście ocenę dokonaną przez narratora i ją
przedstawić |
• dokonać analizy argumentacji bohaterów i wskazać elementy
racjonalne oraz emocjonalne |
|
23. W świecie wartości – Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej (lektura uzupełniająca) |
•
opisać dwie mogiły •
wskazać fragmenty tekstu, w których jest mowa o powstaniu •
zrelacjonować losy Jana i Cecylii |
•
przedstawić rolę mogił w powieści •
porównać Jana Bohatyrowicza i Zygmunta Korczyńskiego, zwracając uwagę na
sposób kreowania tych postaci •
odnaleźć przykłady użycia języka ezopowego |
•
przedstawić model patriotyzmu zaprezentowany w powieści •
dostrzec elementy światopoglądu pozytywistycznego w powieści •
wskazać tendencyjność narracji w prezentowaniu wartości |
•
dokonać analizy sceny, w której Jan pokazuje Justynie mogiłę powstańczą, pod
kątem motywów religijnych, symboli i zjawisk przyrodniczych •
wskazać tendencyjność narracji w prezentowaniu wartości |
•
dokonać analizy związku między stosunkiem bohaterów do mogiły a stosunkiem
narratora do bohaterów |
|
24.
Bohaterowie i
przestrzeń w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej (lektura uzupełniająca) |
• wymienić miejsca, w których toczy się
akcja powieści |
• przyporządkować bohaterów do miejsc,
w których są oni prezentowani |
• wyjaśnić, w jaki sposób przestrzeń scharakteryzować
bohaterów |
• wyjaśnić, jaką rolę w kreacji
bohaterów odgrywa natura |
• wskazać funkcje środków językowych w
opisach przestrzeni, w której rozgrywa się akcja |
|
25.
Konteksty i nawiązania – Czesław Miłosz, Rozbieranie Justyny |
•
zrelacjonować
treść wiersza • określić
rodzaj liryki • wskazać
adresatkę liryczną |
•
wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • porównać
poetyckie wyobrażenie Justyny z jej wizerunkiem wykreowanym przez Elizę
Orzeszkową • omówić
kompozycję wiersza |
•
zinterpretować tytuł utworu • zinterpretować zakończenie wiersza |
•
zinterpretować motyw świec pojawiający się na początku i na końcu wiersza |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
|
26.
Eliza
Orzeszkowa, Gloria victis (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść noweli • wskazać narratorów pojawiających się
w utworze |
• wymienić nawiązania do Biblii oraz
mitologii pojawiające się w utworze i określić ich funkcję • omówić kompozycję utworu |
• wyjaśnić, w jaki sposób w utworze
jest realizowana funkcja poetycka • zinterpretować tytuł utworu |
• wyjaśnić, na czym polega styl
podniosły w utworze i za pomocą jakich środków językowych został uzyskany |
• podjąć dyskusję na temat przesłania
utworu * wyjaśnić, na czym polega zabieg
mitologizacji * wskazać przykłady konwencji baśniowej |
|
27.
Petersburg – miasto
pułapka (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść utworu • określić miejsce akcji |
• wskazać fragmenty prezentujące
pomieszczenia, w których przebywają bohaterowie (szynk, pokój Raskolnikowa,
mieszkanie Marmieładowów, pokój Soni) |
• wyciągnąć wnioski z opisów różnych
przestrzeni (zazwyczaj dusznych i nędznych) • omówić wpływ przestrzeni na psychikę
bohatera • omówić funkcję perspektywy narracyjnej opisu miasta |
•
odnieść opisy przestrzeni do fabuły utworu • analizować sposoby przedstawienia miasta jako pułapki –
labiryntu |
• dokonać analizy rozpoczynającego
utwór fragmentu opisującego ulice Petersburga pod kątem oddziaływania na
zmysły |
|
28. Raskolnikow na rozdrożach ideologii (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • zrekonstruować poglądy Raskolnikowa zawarte w jego artykule |
• ustalić, jakie poszlaki naprowadziły śledczego na pomysł, że
zbrodniarzem jest Raskolnikow • omówić emocje Raskolnikowa podczas śledztwa |
• wyjaśnić, dlaczego Raskolnikow przyznał się do zbrodni • wyjaśnić rolę opowieści Marmieładowa
o Soni i listu matki w podjęciu decyzji o popełnieniu zbrodni |
• opisać stan psychiczny Raskolnikowa
po zamordowaniu kobiet i wyjaśnić jego przyczynę |
• zinterpretować znaczenie snu o koniu w kontekście planowanej
zbrodni |
|
29.
i 30. Rozum w starciu
z wiarą – zbrodnia i jej odkupienie (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić historię Soni |
• opisać postawę życiową Soni • wymienić podobieństwa i różnice między Sonią a Rodionem • omówić postawy Soni i Raskolnikowa na Syberii |
• omówić funkcję przypowieści o Łazarzu • omówić reakcję Soni na wiadomość o zbrodni Raskolnikowa i
wyjaśnić jej przyczynę • wyjaśnić, dlaczego Sonia odnosi zwycięstwo |
• dokonać analizy potyczek słownych między Sonią a Rodionem w kontekście postaw życiowych bohaterów |
• zinterpretować znaczenie snu Raskolnikowa na Syberii |
|
31.
i 32. Powieść
społeczna, psychologiczna czy filozoficzna? (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić poglądy bohaterów powieści • zdefiniować powieść psychologiczną i powieść polifoniczną |
• omówić problematykę społeczną powieści na przykładzie historii
rodziny Marmieładowów • wskazać w utworze cechy powieści kryminalnej |
• zinterpretować sny przedstawione w powieści i określić ich
funkcję • uzasadnić na podstawie fragmentów tekstu stwierdzenie, że Zbrodnia
i kara jest powieścią polifoniczną |
• określić funkcję Arkadiusza Swidrygajłowa
w powieści |
• dokonać analizy monologów wewnętrznych Raskolnikowa w
kontekście problematyki psychologicznej *wskazać elementy konwencji realistycznej i naturalistycznej w
powieści |
|
33.
Lew i mysz
[…] – komentarz do lektury |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • wyjaśnić znaczenie pojęć: bajka, alegoria |
• wyjaśnić znaczenie określenia przestępca-intelektualista użytego
przez Henryka Paprockiego |
• wyjaśnić alegoryczne znaczenie bajki
Iwana Kryłowa |
• wyjaśnić, w jaki sposób – zdaniem
Henryka Paprockiego – dokonała się przemiana wewnętrzna Rodiona |
• omówić role: Ewangelii, Soni i
sumienia w procesie przemiany Raskolnikowa |
|
34.
Konteksty i nawiązania – Dmitry Glukhovsky, Tekst |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu |
• scharakteryzować bohatera tekstu • porównać Goriunowa
z Raskolnikowem |
• zinterpretować znaczenie smartfona dla wymowy fragmentów tekstu |
• zinterpretować znaczenie ostatnich
pięciu zdań tekstu |
*wyjaśnić funkcję oniryzmu we
fragmentach tekstu |
|
*35., 36. i
37. Gustaw Flaubert, Pani Bovary. Z obyczajów prowincji |
• zrelacjonować treść powieści • omówić świat przedstawiony |
• scharakteryzować Emmę i Karola • scharakteryzować drobnomieszczaństwo
przedstawione w utworze • omówić obraz prowincjonalnego życia
Francuzów • wypowiedzieć się na temat narracji w
utworze |
• wyjaśnić przyczyny poczucia
niespełnienia Emmy • porównać obraz mieszczaństwa
przedstawiony w dziele Gustawa Flauberta i w Lalce • wskazać fragmenty tekstu, w których
użyto mowy pozornie zależnej, i określić jej funkcję |
• dokonać analizy zachowania bohaterki • dokonać analizy języka fragmentów
tekstu i określić funkcję zastosowanych w nich zabiegów językowych • dokonać analizy sceny umierania Emmy • opisać Izabelę Łęcką i Emilię
Korczyńską w kategoriach bovaryzmu • analizować wpływ wychowania na osobowość bohaterów |
• wyjaśnić symbolikę znaczących
przedmiotów, zjawisk i motywów pojawiających się w powieści • zinterpretować zdanie wygłoszone
przez Gustawa Flauberta • omówić wpływ różnorodnych konwencji literackich na kreowanie
świata przedstawionego w Pani Bovary Gustawa Flauberta |
|
*38. Nuda buduaru – o Pani Bovary Gustawa
Flauberta |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu |
• wyjaśnić znaczenie użytego w
komentarzu wyrazu nuda w kontekście
powieści Gustawa Flauberta |
•
porównać różne definicje bovaryzmu |
• zinterpretować motyw ognia |
• wyjaśnić związek między nudą a
zmysłowością |
|
*39. Konteksty i nawiązania – Margaret Atwood,
Pani Wyrocznia |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu |
• scharakteryzować bohaterkę i porównać
ją z Emmą Bovary • zrelacjonować opinie bohaterki i jej
koleżanek na temat miłości i mężczyzn oraz odnieść je do terminu bovaryzm |
• wypowiedzieć się na temat narracji
tekstu i porównać ją z narracją Pani Bovary |
• wskazać odwołania, motywy oraz aluzje
literackie użyte przez autorkę i określić ich funkcje |
• odnieść termin bovaryzm
do wybranych tekstów kultury |
|
POZYTYWIZM – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
|
40. i 41. Stylizacja
– jej rodzaje i funkcje w tekstach |
• zdefiniować stylizację • przedstawić podział stylizacji ze względu na stopień nasycenia
środkami • wymienić funkcje stylizacji • wymienić rodzaje stylizacji |
• rozpoznać w podanych przykładach stylizacje całościowe,
fragmentaryczne i minimalne • rozpoznać w podanych przykładach rodzaje stylizacji • wskazać kolokwializmy w tekście |
• wskazać elementy języka świadczące o konkretnym rodzaju
stylizacji • zastąpić wyrazy nacechowane stylistycznie wyrazami z języka
ogólnego • wskazać rodzaje stylizacji literackiej w podanych fragmentach
tekstu |
• przeredagować podane fragmenty tekstu tak, aby zastosować w
nich stylizację |
• wskazać rodzaje stylizacji literackiej w podanych fragmentach
tekstu |
|
42. i 43. Składnia
w interpretacji i tworzeniu tekstów |
• wymienić rodzaje struktur składniowych |
• wskazać przykłady struktur składniowych • omówić rolę spójników w tworzeniu zdań złożonych |
• wskazać różnice składniowe w stylach funkcjonalnych • wyjaśnić, na czym polega składniowo-znaczeniowy charakter
interpunkcji • wskazać błędy interpunkcyjne w
tekście |
• przekształcić konstrukcję składniową zdań tak, aby modyfikować
ich znaczenie • wskazać błędy w konstrukcji składniowej wypowiedzi i dokonuje
korekty |
• omówić funkcję wybranych konstrukcji składniowych w tekście |
|
*44. Funkcje języka |
• wymienić funkcje języka • zdefiniować poszczególne funkcje języka |
• rozpoznać w podanych przykładach realizację funkcji języka |
• podać przykłady regionalizmów i wyrażeń środowiskowych w
kontekście funkcji społecznej języka |
• sformułować wypowiedzi, w których będą realizowane poszczególne
funkcje języka |
• wyjaśnić sens stwierdzenia Ludwiga Wittgensteina |
|
*45. Rola języka w budowaniu obrazu świata |
• wyjaśnić, na czym polega i z czego
wynika językowy obraz świata |
• podać przykłady ukonkretniania
abstrakcji w języku |
• podać przykłady przysłów i związków
frazeologicznych świadczących o biblijnych i mitologicznych korzeniach
kulturowych |
• podać przykłady utrwalonych w języku sposobów wartościowania |
• analizować przysłowia i związki
frazeologiczne pod kątem uwarunkowań kulturowych regionu, z którego się
wywodzą |
|
POZYTYWIZM – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z
ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
|
46. Rozpoznawanie
mechanizmów manipulacji i skuteczne przeciwstawianie się jej |
• zdefiniować perswazję i manipulację • wymienić językowe i pozajęzykowe zabiegi służące manipulacji |
• odróżnić perswazję od manipulacji • podać przykłady językowych i pozajęzykowych zabiegów służących
manipulacji |
• rozpoznać techniki manipulacyjne w podanym tekście |
• analizować wypowiedź manipulacyjną pod kątem użytych środków
językowych |
• przygotować wypowiedź o charakterze manipulacyjnym |
|
POZYTYWIZM – POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE |
|||||
|
47. i 48. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty |
•
wyciągnąć wnioski •
określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany
materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wskazać i wykorzystać konteksty |
Autorka:
Magdalena Lotterhoff