Warunkiem koniecznym do uzyskania klasyfikacji niezależnie od średniej ważonej jest przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności (np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – NOWE Ponad słowami klasa 2 część 2

Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w drugim semestrze klasy 2. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

* zakres rozszerzony

            materiał obligatoryjny

            materiał fakultatywny

 

Numer
i temat lekcji

Wymagania na

ocenę dopuszczającą

Wymagania na

ocenę dostateczną

Wymagania na

ocenę dobrą

Wymagania na

ocenę bardzo dobrą

Wymagania na

ocenę celującą

Uczeń potrafi:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

POZYTYWIZM – O EPOCE

1. i 2.

Piękna epoka pary i elektryczności

 

• wyjaśnić etymologię terminu pozytywizm

• określić ramy czasowe epoki

• określić ramy czasowe pozytywizmu polskiego

• opisać przemiany cywilizacyjne na ziemiach polskich w okresie pozytywizmu

 

• wskazać przemiany cywilizacyjne i społeczne, które ukształtowały epokę

• omówić hasła pozytywizmu polskiego

 

• wyjaśnić pojęcia związane ze światopoglądem pozytywistycznym

• wyjaśnić różnicę między funkcjonowaniem terminu „pozytywizm” w Europie a w Polsce

• porównać pozytywizm polski i europejski

• wyjaśnić, w jaki sposób przemiany cywilizacyjne wpłynęły na specyfikę epoki

dokonać analizy roli powstania styczniowego w kształtowaniu się pozytywizmu polskiego

 

• omówić rolę prasy w drugiej połowie XIX wieku

• przedstawić rozwój prasy na ziemiach polskich i omówić jego rolę

3.

Filozofia pozytywna

• wymienić najważniejszych filozofów z epoki pozytywizmu

 

• scharakteryzować polską filozofię pozytywistyczną

• wymienić i omówić najważniejsze terminy związane z filozofią okresu pozytywizmu

• wymienić i omówić założenia filozofii Auguste’a Comte’a

 

• wyjaśnić istotę filozofii pozytywnej

 

• podjąć dyskusję na temat aktualności założeń filozofii pozytywnej

4. i 5.

Sztuka epoki pozytywizmu

• wymienić najważniejszych twórców i dzieła z drugiej połowy XIX wieku

• wyjaśnić znaczenie pojęć: realizm, akademizm, naturalizm, malarstwo historyczne

• omówić na wybranym przykładzie istotę realizmu

 

• omówić architekturę z drugiej połowy XIX wieku

 

• wyjaśnić przyczyny popularności malarstwa historycznego w Polsce

dokonać analizy dzieła sztuki na podstawie podanych kryteriów

*wyjaśnić znaczenie terminu: eklektyzm

*omówić cechy architektury eklektycznej na wybranym przykładzie

POZYTYWIZM – TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA

6.

Wprowadzenie do literatury pozytywistycznej

• wymienić gatunki literackie popularne w pozytywizmie

• zdefiniować gatunki literackie popularne w pozytywizmie

 

 

• scharakteryzować założenia poezji pozytywistycznej w kontekście poprzedniej epoki

 

• omówić służebną rolę powieści tendencyjnej

• omówić różnice problemowe pomiędzy romantyzmem a pozytywizmem

• analizować przyczyny popularności powieści historycznej w Polsce

 

dokonać analizy przyczyn popularności gatunków epickich w okresie pozytywizmu

 

7.

Wprowadzenie do analizy Lalki Bolesława Prusa

(lektura obowiązkowa)

• przedstawić sylwetkę Bolesława Prusa

• prezentować świat przedstawiony utworu

 

• przedstawić genezę Lalki w kontekście światopoglądu pozytywistycznego

• wyjaśnić cel specyficznej kompozycji utworu

• przedstawić konteksty: historyczny i społeczny towarzyszące powstaniu utworu

• wymienić elementy świadczące o nowatorstwie utworu

8. i 9.

Stanisław Wokulski – bohater niejednoznaczny

(lektura obowiązkowa)

 

• przedstawić życiorys Stanisława Wokulskiego

• podać przykłady wypowiedzi różnych bohaterów utworu na temat Wokulskiego

• przedstawić przemyślenia Wokulskiego na swój temat

 

 

• wskazać różnice między relacjonowaniem biografii bohatera przez radcę Węgrowicza, Ignacego Rzeckiego i doktora Szumana

• określić funkcję rozbieżności opinii na temat bohatera

• wyjaśnić, na czym polega idealizm bohatera

• określić, jakie cechy osobowości bohatera stały się widoczne dzięki jego miłości do Izabeli Łęckiej

• omówić relację między Wokulskim a Rzeckim

• omówić konflikty wewnętrzne Wokulskiego

 

• wyjaśnić, jakie znaczenie dla kreacji głównego bohatera ma jego pobyt w Paryżu

• omówić funkcję otwartego zakończenia powieści w kontekście kreacji głównego bohatera

• określić funkcję mowy pozornie zależnej w kreacji bohatera

 

10.

Perspektywa starego subiekta – kreacja Ignacego Rzeckiego i jego funkcja w powieści

(lektura obowiązkowa)

• zaprezentować biografię Ignacego Rzeckiego

 

• omówić relacje pomiędzy Ignacym Rzeckim a Stanisławem Wokulskim

• wskazać cechy idealizmu Ignacego Rzeckiego

 

• omówić funkcję Pamiętnika Starego Subiekta w kompozycji utworu

• wskazać elementy światopoglądu romantycznego charakterystyczne dla bohatera

• omówić funkcję powstania na Węgrzech w biografii Rzeckiego

• interpretować słowa non omnis moriar w odnisieniu do bohatera

• omówić znaczenie snów Rzeckiego

 

11.

Panna z towarzystwa – obrona Izabeli Łęckiej

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść fragmentów powieści zamieszczonych w podręczniku

• określić rodzaj narracji

 

 

• omówić sposób, w jaki Izabela Łęcka postrzega samą siebie

• wyjaśnić, dlaczego prezesowa Zasławska nazywa kobiety, takie jak Izabela, „lalkami”

• przedstawić czynniki, które ukształtowały Izabelę

• omówić funkcję narracji w kreowaniu postaci Izabeli Łęckiej

• zinterpretować legendę o uśpionej pannie na dnie potoku w kontekście obrazu Izabeli

• omówić wybrane kreacje kobiet w Lalce

• zinterpretować sens porównania życia arystokratów do snu

• zinterpretować funkcję posągu Apollina w kreowaniu postaci Izabeli Łęckiej

• interpretować sen Izabeli Łęckiej o fabryce i omówić jego funkcję w kreacji bohaterki

 

• wskazać w kontekście Lalki problemy, z którymi borykały się kobiety w drugiej połowie XIX w.

 

12.

Konteksty i nawiązania – Sylwia Chutnik, Kieszonkowy atlas kobiet

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

• nazwać rodzaj narracji

• omówić sposób prowadzenia narracji

• scharakteryzować bohaterów

• omówić styl fragmentów tekstu

• porównać sposoby opisywania przestrzeni we fragmentach tekstu Sylwii Chutnik i w Lalce Bolesława Prusa

• omówić funkcję narratorki – jako przewodniczki po rzeczywistości przypominającej labirynt

13.

Obraz społeczeństwa w Lalce Bolesława Prusa

• wymienić grupy społeczne sportretowane w Lalce i wskazać ich przedstawicieli

 

• omówić problemy, z którymi zmagają się poszczególne grupy społeczne

 

• przedstawić sytuację mniejszości narodowych sportretowanych w powieści

• omówić funkcję szczegółowego opisu kamienicy Łęckich

• ocenić postawy arystokratów

 

• analizować fragment z podręcznika przedstawićjący księcia

 

14.

Teatralność świata Lalki Bolesława Prusa

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść fragmentów opisujących zabawę Ignacego Rzeckiego marionetkami

 

 

• wskazać fragmenty powieści, w których bohaterowie udają

• wskazać fragmenty powieści, w których Wokulski udaje

 

• wyjaśnić, na czym polega sztuczność świata Izabeli Łęckiej

• omówić związki między konwenansami a grą na scenie

 

• odnieść motyw theatrum mundi do treści Lalki

• podjąć dyskusję na temat teatralności we współczesnej rzeczywistości

15.

Oblicza miłości w Lalce Bolesława Prusa

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować przebieg relacji pomiędzy Stanisławem Wokulskim a Izabelą Łęcką

• zaprezentować historię miłosną doktora Szumana

 

• wskazać inne relacje miłosne opisane w Lalce

• omówić wpływ światopoglądu romantycznego na sposób postrzegania miłości przez Wokulskiego

 

• omówić poglądy doktora Szumana na miłość i małżeństwo

• omówić poglądy Izabeli Łęckiej na miłość i małżeństwo

• omówić poglądy Kazimierza Starskiego na miłość i małżeństwo

• porównać poglądy bohaterów na miłość i małżeństwo

 

• rozpatrywać poglądy na miłość i małżeństwo w kontekście społecznym epoki

16.

Trzy pokolenia polskich  idealistów – Lalka Bolesława Prusa

(lektura obowiązkowa)

• wymienić idealistów w powieści

• przybliżyć sylwetkę Juliana Ochockiego

 

• wyjaśnić termin idealizm w odniesieniu do bohaterów

• scharakteryzować idealizm Rzeckiego, Wokulskiego i Ochockiego

• omówić funkcję Geista w planie kompozycyjnym powieści

• omówić specyfikę idealizmu romantycznego i pozytywistycznego

 

• podejmuje dyskusję na temat opinii Ochockiego, że cywilizacja rozwija się dzięki idealistom

• podejmuje dyskusję na temat stwierdzenia, że ostatecznie wszyscy bohaterowie powieści ponoszą klęskę i muszą zrezygnować z marzeń?

 

17.

Lalka – powieść dojrzałego realizmu

(lektura obowiązkowa)

• wymienić cechy gatunkowe powieści realistycznej

• podać przykłady realizmu języka

 

 

• wskazać cechy gatunkowe w Lalce

• omówić kompozycję Lalki

• omówić sposób prowadzenia narracji w utworze

• wyjaśnić funkcję retrospekcji

• omówić sposób przedstawienia Warszawy

• omówić sposób przedstawienia Paryża – wyciągnąć wnioski na temat zestawienia obu miast

• wypowiada się na temat indywidualizacji języka bohaterów

• omówić funkcję oniryzmu w powieści

 

• wskazać i nazwać zabiegi literackie oraz językowe, za pomocą których został zaprezentowany świat wewnętrzny bohaterów powieści

 

*18.

Lalka i perła – komentarz Olgi Tokarczuk

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

 

• wyjaśnić, jak należy rozumieć sformułowanie o dwóch Izabelach

 

• przedstawić tezę tekstu

 

• przedstawić sposób, w jaki autorka uzasadnia psychoanalityczną interpretację obsesji miłosnej Wokulskiego

• podjąć dyskusję na temat uniwersalnego charakteru tezy postawionej przez Olgę Tokarczuk

19.

Potop Henryka Sienkiewicza – wprowadzenie do lektury

(lektura obowiązkowa – fragmenty)

 

• scharakteryzować świat przedstawiony powieści

 

• wymienić elementy składające się na kompozycję powieści

• wskazać cechy gatunkowe powieści historycznej o modelu walterskotowskim

 

• umieścić wydarzenia z powieści w kontekście historycznym

 

• przedstawić sylwetkę twórczą Henryka Sienkiewicza

 

• interpretować tytuł utworu w kontekście historycznym i biblijnym

20.

Potop jako polska Iliada

(lektura obowiązkowa – fragmenty)

• wyjaśnić okoliczności i przyczyny przemiany Kmicica

 

• omówić rolę Oleńki w Potopie

• omówić przykłady odwagi i tchórzostwa w powieści

• wyjaśnić, na czym polega heroizacja wybranych bohaterów powieści

• wyjaśnić, na czym polega krzepiąca wymowa powieści

 

• omówić funkcję boskiej instancji w Potopie

 

21.

Różne prawdy o Polakach – Potop Henryka Sienkiewicza

(lektura obowiązkowa – fragmenty)

• zrelacjonować treść fragmentu powieści

• wskazać perspektywę, z której poznajemy przebieg rozmowy

 

 

• omówić reakcje bohaterów – Lisoli i Kmicica

• scharakteryzować Kmicica na podstawie fragmentu powieści

• omówić sposób prowadzenia narracji we fragmencie tekstu

• przedstawić sposób charakteryzowania Polaków przez Weyharda Wrzeszczowicza

 

• przedstawić znaczenie klasztoru jasnogórskiego w polskiej kulturze

 

• analizować wpływ środków językowych na wymowę tekstu

• wskazać trzy typy narracji w przytoczonych fragmentach tekstu

 

22.

Dialog pokoleń w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej

(lektura uzupełniająca)

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

 

 

 

• scharakteryzować bohaterów fragmentu powieści

• opisać relacje pomiędzy bohaterami tekstu

• omówić stosunek do przeszłości Andrzejowej i Zygmunta Korczyńskich

• omówić sposoby kreacji bohaterów

• omówić inne konflikty pokoleń przedstawione w powieści Nad Niemnem

• zinterpretować ostatni akapit tekstu pod kątem przemiany, która dokonała się w bohaterce

• odnaleźć w tekście ocenę dokonaną przez narratora i ją przedstawić

 

• dokonać analizy argumentacji bohaterów i wskazać elementy racjonalne oraz emocjonalne

 

23.

W świecie wartości – Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej

(lektura uzupełniająca)

• opisać dwie mogiły

• wskazać fragmenty tekstu, w których jest mowa o powstaniu

• zrelacjonować losy Jana i Cecylii

 

 

• przedstawić rolę mogił w powieści

• porównać Jana Bohatyrowicza i Zygmunta Korczyńskiego, zwracając uwagę na sposób kreowania tych postaci

• odnaleźć przykłady użycia języka ezopowego

• przedstawić model patriotyzmu zaprezentowany w powieści

• dostrzec elementy światopoglądu pozytywistycznego w powieści

• wskazać tendencyjność narracji w prezentowaniu wartości

• dokonać analizy sceny, w której Jan pokazuje Justynie mogiłę powstańczą, pod kątem motywów religijnych, symboli i zjawisk przyrodniczych

• wskazać tendencyjność narracji w prezentowaniu wartości

• dokonać analizy związku między stosunkiem bohaterów do mogiły a stosunkiem narratora do bohaterów

24.

Bohaterowie i przestrzeń w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej

(lektura uzupełniająca)

• wymienić miejsca, w których toczy się akcja powieści

 

• przyporządkować bohaterów do miejsc, w których są oni prezentowani

 

• wyjaśnić, w jaki sposób przestrzeń scharakteryzować bohaterów

 

• wyjaśnić, jaką rolę w kreacji bohaterów odgrywa natura

 

• wskazać funkcje środków językowych w opisach przestrzeni, w której rozgrywa się akcja

25.

Konteksty i nawiązania – Czesław Miłosz, Rozbieranie Justyny

zrelacjonować treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• wskazać adresatkę liryczną

 

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego

• porównać poetyckie wyobrażenie Justyny z jej wizerunkiem wykreowanym przez Elizę Orzeszkową

• omówić kompozycję wiersza

• zinterpretować tytuł utworu

• zinterpretować zakończenie wiersza

• zinterpretować motyw świec pojawiający się na początku i na końcu wiersza

 

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu

26.

Eliza Orzeszkowa, Gloria victis

(lektura uzupełniająca)

• zrelacjonować treść noweli

• wskazać narratorów pojawiających się w utworze

 

• wymienić nawiązania do Biblii oraz mitologii pojawiające się w utworze i określić ich funkcję

• omówić kompozycję utworu

• wyjaśnić, w jaki sposób w utworze jest realizowana funkcja poetycka

• zinterpretować tytuł utworu

 

• wyjaśnić, na czym polega styl podniosły w utworze i za pomocą jakich środków językowych został uzyskany

• podjąć dyskusję na temat przesłania utworu

* wyjaśnić, na czym polega zabieg mitologizacji

* wskazać przykłady konwencji baśniowej

27.

Petersburg – miasto pułapka

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść utworu

• określić miejsce akcji

 

 

• wskazać fragmenty prezentujące pomieszczenia, w których przebywają bohaterowie (szynk, pokój Raskolnikowa, mieszkanie Marmieładowów, pokój Soni)

• wyciągnąć wnioski z opisów różnych przestrzeni (zazwyczaj dusznych i nędznych)

• omówić wpływ przestrzeni na psychikę bohatera

• omówić funkcję perspektywy narracyjnej opisu miasta

• odnieść opisy przestrzeni do fabuły utworu

• analizować sposoby przedstawienia miasta jako pułapki – labiryntu

 

• dokonać analizy rozpoczynającego utwór fragmentu opisującego ulice Petersburga pod kątem oddziaływania na zmysły

 

28.

Raskolnikow na rozdrożach ideologii

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

• zrekonstruować poglądy Raskolnikowa zawarte w jego artykule

 

 

• ustalić, jakie poszlaki naprowadziły śledczego na pomysł, że zbrodniarzem jest Raskolnikow

• omówić emocje Raskolnikowa podczas śledztwa

• wyjaśnić, dlaczego Raskolnikow przyznał się do zbrodni

• wyjaśnić rolę opowieści Marmieładowa o Soni i listu matki w podjęciu decyzji o popełnieniu zbrodni

• opisać stan psychiczny Raskolnikowa po zamordowaniu kobiet i wyjaśnić jego przyczynę

• zinterpretować znaczenie snu o koniu w kontekście planowanej zbrodni

 

29. i 30.

Rozum w starciu z wiarą – zbrodnia i jej odkupienie

(lektura obowiązkowa)

• przedstawić historię Soni

 

 

• opisać postawę życiową Soni

• wymienić podobieństwa i różnice między Sonią a Rodionem

• omówić postawy Soni i Raskolnikowa na Syberii

 

• omówić funkcję przypowieści o Łazarzu

• omówić reakcję Soni na wiadomość o zbrodni Raskolnikowa i wyjaśnić jej przyczynę

• wyjaśnić, dlaczego Sonia odnosi zwycięstwo

• dokonać analizy potyczek słownych między Sonią a Rodionem w kontekście postaw życiowych bohaterów

 

• zinterpretować znaczenie snu Raskolnikowa na Syberii

 

31. i 32. Powieść społeczna, psychologiczna czy filozoficzna?

(lektura obowiązkowa)

• przedstawić poglądy bohaterów powieści

• zdefiniować powieść psychologiczną i powieść polifoniczną

 

 

• omówić problematykę społeczną powieści na przykładzie historii rodziny Marmieładowów

• wskazać w utworze cechy powieści kryminalnej

 

• zinterpretować sny przedstawione w powieści i określić ich funkcję

• uzasadnić na podstawie fragmentów tekstu stwierdzenie, że Zbrodnia i kara jest powieścią polifoniczną

 

• określić funkcję Arkadiusza Swidrygajłowa w powieści

 

• dokonać analizy monologów wewnętrznych Raskolnikowa w kontekście problematyki psychologicznej

*wskazać elementy konwencji realistycznej i naturalistycznej w powieści

33.

Lew i mysz […] – komentarz do lektury

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

• wyjaśnić znaczenie pojęć: bajka, alegoria

 

• wyjaśnić znaczenie określenia przestępca-intelektualista użytego przez Henryka Paprockiego

• wyjaśnić alegoryczne znaczenie bajki Iwana Kryłowa

 

• wyjaśnić, w jaki sposób – zdaniem Henryka Paprockiego – dokonała się przemiana wewnętrzna Rodiona

 

• omówić role: Ewangelii, Soni i sumienia w procesie przemiany Raskolnikowa

34.

Konteksty i nawiązania – Dmitry Glukhovsky, Tekst

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

 

• scharakteryzować bohatera tekstu

• porównać Goriunowa z Raskolnikowem

 

• zinterpretować znaczenie smartfona dla wymowy fragmentów tekstu

• zinterpretować znaczenie ostatnich pięciu zdań tekstu

*wyjaśnić funkcję oniryzmu we fragmentach tekstu

 

*35., 36. i 37.

Gustaw Flaubert, Pani Bovary. Z obyczajów prowincji

• zrelacjonować treść powieści

• omówić świat przedstawiony

 

 

• scharakteryzować Emmę i Karola

• scharakteryzować drobnomieszczaństwo przedstawione w utworze

• omówić obraz prowincjonalnego życia Francuzów

• wypowiedzieć się na temat narracji w utworze

 

• wyjaśnić przyczyny poczucia niespełnienia Emmy

• porównać obraz mieszczaństwa przedstawiony w dziele Gustawa Flauberta i w Lalce

• wskazać fragmenty tekstu, w których użyto mowy pozornie zależnej, i określić jej funkcję

• dokonać analizy zachowania bohaterki

• dokonać analizy języka fragmentów tekstu i określić funkcję zastosowanych w nich zabiegów językowych

• dokonać analizy sceny umierania Emmy

• opisać Izabelę Łęcką i Emilię Korczyńską w kategoriach bovaryzmu

• analizować wpływ wychowania na osobowość bohaterów

• wyjaśnić symbolikę znaczących przedmiotów, zjawisk i motywów pojawiających się w powieści

• zinterpretować zdanie wygłoszone przez Gustawa Flauberta

• omówić wpływ różnorodnych konwencji literackich na kreowanie świata przedstawionego w Pani Bovary Gustawa Flauberta

*38.

Nuda buduaru – o Pani Bovary Gustawa Flauberta

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

 

• wyjaśnić znaczenie użytego w komentarzu wyrazu nuda w kontekście powieści Gustawa Flauberta

• porównać różne definicje bovaryzmu

• zinterpretować motyw ognia

 

• wyjaśnić związek między nudą a zmysłowością

 

*39.

Konteksty i nawiązania – Margaret Atwood, Pani Wyrocznia

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

 

• scharakteryzować bohaterkę i porównać ją z Emmą Bovary

• zrelacjonować opinie bohaterki i jej koleżanek na temat miłości i mężczyzn oraz odnieść je do terminu bovaryzm

• wypowiedzieć się na temat narracji tekstu i porównać ją z narracją Pani Bovary

 

• wskazać odwołania, motywy oraz aluzje literackie użyte przez autorkę i określić ich funkcje

• odnieść termin bovaryzm do wybranych tekstów kultury

POZYTYWIZM – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE

40. i 41. Stylizacja – jej rodzaje i funkcje w tekstach

• zdefiniować stylizację

• przedstawić podział stylizacji ze względu na stopień nasycenia środkami

• wymienić funkcje stylizacji

• wymienić rodzaje stylizacji

 

 

• rozpoznać w podanych przykładach stylizacje całościowe, fragmentaryczne i minimalne

• rozpoznać w podanych przykładach rodzaje stylizacji

• wskazać kolokwializmy w tekście

• wskazać elementy języka świadczące o konkretnym rodzaju stylizacji

• zastąpić wyrazy nacechowane stylistycznie wyrazami z języka ogólnego

• wskazać rodzaje stylizacji literackiej w podanych fragmentach tekstu

• przeredagować podane fragmenty tekstu tak, aby zastosować w nich stylizację

 

• wskazać rodzaje stylizacji literackiej w podanych fragmentach tekstu

42. i 43. Składnia w interpretacji i tworzeniu tekstów

• wymienić rodzaje struktur składniowych  

 

 

• wskazać przykłady struktur składniowych

• omówić rolę spójników w tworzeniu zdań złożonych

 

 

• wskazać różnice składniowe w stylach funkcjonalnych

• wyjaśnić, na czym polega składniowo-znaczeniowy charakter interpunkcji

• wskazać błędy interpunkcyjne w tekście

• przekształcić konstrukcję składniową zdań tak, aby modyfikować ich znaczenie

• wskazać błędy w konstrukcji składniowej wypowiedzi i dokonuje korekty

 

• omówić funkcję wybranych konstrukcji składniowych w tekście

 

*44.

Funkcje języka

• wymienić funkcje języka

• zdefiniować poszczególne funkcje języka

 

 

• rozpoznać w podanych przykładach realizację funkcji języka

 

• podać przykłady regionalizmów i wyrażeń środowiskowych w kontekście funkcji społecznej języka

• sformułować wypowiedzi, w których będą realizowane poszczególne funkcje języka

• wyjaśnić sens stwierdzenia Ludwiga Wittgensteina

*45.

Rola języka w budowaniu obrazu świata

• wyjaśnić, na czym polega i z czego wynika językowy obraz świata

 

• podać przykłady ukonkretniania abstrakcji w języku

 

• podać przykłady przysłów i związków frazeologicznych świadczących o biblijnych i mitologicznych korzeniach kulturowych

• podać przykłady utrwalonych w języku sposobów wartościowania

• analizować przysłowia i związki frazeologiczne pod kątem uwarunkowań kulturowych regionu, z którego się wywodzą

POZYTYWIZM – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI

46. Rozpoznawanie mechanizmów manipulacji i skuteczne przeciwstawianie się jej

• zdefiniować perswazję i manipulację

• wymienić językowe i pozajęzykowe zabiegi służące manipulacji

• odróżnić perswazję od manipulacji

• podać przykłady językowych i pozajęzykowych zabiegów służących manipulacji

• rozpoznać techniki manipulacyjne w podanym tekście

 

• analizować wypowiedź manipulacyjną pod kątem użytych środków językowych

 

• przygotować wypowiedź o charakterze manipulacyjnym

 

POZYTYWIZM – POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE

47. i 48. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

Autorka: Magdalena Lotterhoff