Warunkiem koniecznym do uzyskania klasyfikacji niezależnie od średniej ważonej jest przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności (np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – NOWE Ponad słowami klasa 2 część 1

 

Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE Ponad słowami dla klasy 2, część 1. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

 

* zakres rozszerzony

            materiał obligatoryjny

            materiał fakultatywny

 

Numer
i temat lekcji

Wymagania na

ocenę dopuszczającą

Wymagania na

ocenę dostateczną

Wymagania na

ocenę dobrą

Wymagania na ocenę bardzo dobrą

Wymagania na

ocenę celującą

Uczeń potrafi:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

ROMANTYZM – O EPOCE

2. i 3.

Romantyzm – wprowadzenie do epoki

• wyjaśnić etymologię nazwy epoki

• przedstawić ramy czasowe romantyzmu europejskiego i polskiego

 

• wyjaśnić, na czym polegała specyfika romantyzmu polskiego

• wymienić elementy światopoglądu romantycznego

• omówić elementy światopoglądu romantycznego

• porównać światopogląd romantyczny i oświeceniowy

• przedstawić najważniejsze założenia filozofii romantycznej

 

• omówić kontekst historyczny

4. i 5.

Sztuka romantyczna

• wskazać i zilustrować przykładami najważniejsze tematy sztuki romantycznej

• wymienić cechy charakterystyczne stylu romantycznego i objaśnić je na przykładach

• wymienić nazwiska najważniejszych twórców romantyzmu i omówić ich dzieła

• dokonać analizy wpływu gotyku na sztukę romantyczną

 

 

• dokonać analizy romantycznego dzieła sztuki

ROMANTYZM – TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA

6.

Wprowadzenie do literatury romantycznej

• wymienić cechy literatury romantycznej

• wymienić typy bohaterów romantycznych

• wymienić cechy bohatera romantycznego

• wymienić gatunki realizowane w literaturze romantycznej

 

• omówić typy bohaterów romantycznych i wskazać ich rodowody

• omówić cechy bohatera romantycznego

 

 

• określić rolę wyobraźni i natchnienia w twórczości romantyków

 

• wskazać specyfikę polskiej literatury romantycznej i wyjaśnić jej genezę

 

7.

Konteksty i nawiązania – Sándor Márai, Zadanie

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

• określić rodzaj narracji

• wskazać bohatera romantycznego

 

• omówić kompozycję opowiadania

• scharakteryzować postać głównego bohatera

 

• wskazać i omówić cechy bohatera romantycznego w kreacji Ferenca Kazinczyego

• wskazać i omówić fragmenty obrazujące romantyczną wizję świata

• zinterpretować puentę

 

• wskazać środki językowe budujące nastrój fragmentów i określić ich funkcję

*8.

Zacieranie granic między fikcją a rzeczywistością – Król olch Johanna Wolfganga Goethego

• zrelacjonować treść ballady

• wskazać narratora i bohaterów tekstu

 

• omówić punkty widzenia ojca i syna

• scharakteryzować króla olch

• omówić cechy gatunkowe utworu

• wypowiedzieć się na temat emocji towarzyszących bohaterom

• wyjaśnić, dlaczego tylko dziecko widzi króla

• określić nastrój wiersza i to, w jaki sposób został on zbudowany

 

• określić konwencję literacką dominującą w utworze

 

9.

Johann Wolfgang Goethe, Faust. Tragedia

(lektura uzupełniająca)

• zrelacjonować treść dramatu na podstawie streszczenia

• zrelacjonować treść fragmentów tekstu

• określić przynależność rodzajową i gatunkową utworu

• scharakteryzować głównych bohaterów

• zdefiniować bohatera faustowskiego

 

• omówić funkcję dobra i zła w dziele

• dostrzec i przedstawić uniwersalną wymowę utworu

 

 

• zinterpretować słowa Mefistofelesa: Cząstka siły mała, / Co złego pragnąc zawsze dobro zdziała

 

• omówić kontekst biblijny

10.

Konteksty i nawiązania – Wisława Szymborska, Prospekt

• zrelacjonować treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego

 

• scharakteryzować adresata lirycznego

• wskazać środki retoryczne i określić ich funkcję

 

• wskazać i zinterpretować nawiązanie do Fausta Johanna Wolfganga Goethego

• porównać dwa rodzaje kuszenia: w dramacie Goethego i w wierszu Szymborskiej

• postawić tezę interpretacyjną

• zinterpretować tytuł wiersza

 

 

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

*11.

Fryderyk Schiller, Rękawiczka. Powiastka

• zrelacjonować treść utworu

 

• wskazać cechy ballady

• przedstawić sposób ukazania motywu rycerza

• określić sposób relacjonowania wydarzeń

• sformułować przesłanie utworu

 

• dokonać analizy środków językowych budujących nastrój wiersza

 

• omówić funkcję kostiumu historycznego w utworze

12.

Adam Mickiewicz, Oda do młodości

(lektura obowiązkowa)

 

• zrelacjonować treść wiersza

• określić rodzaj liryki

 

• nazwać funkcję językową dominującą w wierszu i uzasadnić swoje stanowisko

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego

• wskazać w utworze postawę podlegającą krytyce oraz przeciwstawione jej cechy młodości

• omówić nastrój utworu i wskazać środki językowe, które go tworzą

• wskazać elementy klasycyzmu i romantyzmu w utworze

 

 

• sformułować program przedstawiony w wierszu

 

• omówić konteksty kulturowe w wierszu

 

13.

Czucie i wiara a mędrca szkiełko i oko – o Romantyczności Adama Mickiewicza

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść ballady

• opisać różne reakcje osób zgromadzonych

wokół Karusi: ludu, Starca i narratora

 

• omówić życie wewnętrzne bohaterki wiersza

• omówić sposób przedstawienia Starca

• wskazać cechy gatunkowe utworu

 

• wskazać objawy świadczące o obłędzie bohaterki

• wskazać środki językowe, za pomocą których jest prezentowana Karusia, i określić ich funkcję

 

• przedstawić punkty widzenia Starca i narratora oraz odnieść je do światopoglądów: oświeceniowego i romantycznego

 

• wyjaśnić, dlaczego wiersz został okrzyknięty manifestem romantyzmu

 

14.

Wyobraźnia ludowa w Liliach Adama Mickiewicza

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść ballady

• omówić świat przedstawiony

 

• scharakteryzować bohaterkę utworu

• wskazać cechy gatunkowe ballady w utworze

 

 

 

• omówić sposób kreacji bohaterki

• określić rolę pustelnika

• przedstawić rolę natury w balladzie

• wskazać elementy gotyckie w utworze

• dokonać analizy zabiegów artystycznych, dzięki którym został uzyskany nastrój grozy

• omówić sposób przedstawienia natury

• porównać główną bohaterkę z lady Makbet

 

 

15.

Konteksty i nawiązania

O Hani, co się zabiła Kazimiery Iłłakowiczówny

• relacjonować treść utworu

 

• charakteryzować tytułową bohaterkę

• wskazać cechy ballady romantycznej

 

• omówić sposób ukazania domowników

 

• porównać poetykę ballady romantycznej z utworem Iłłakowiczówny

 

• omówić sposób potraktowania tematu ludowości w utworze

16.

Dziady cz. II – przypomnienie utworu

zrelacjonować treść dramatu

• wskazać kategorie grzechów, przedstawione w dramacie

 

• omówić rolę Guślarza

• omówić kompozycję utworu

 

• wypowiedzieć się na temat sprawiedliwości i moralności w kulturze ludowej na podstawie utworu

 

• zaprezentować sposoby budowania nastroju grozy

 

 

• wypowiedzieć się na temat różnych aspektów ludowości w utworze

• omówić motyw ducha w znanych sobie tekstach kultury

17., 18., i 19.

Obraz miłości romantycznej w Dziadach cz. IV Adama Mickiewicza (lektura uzupełniająca)

• zrelacjonować treść dramatu

• wymienić cechy miłości romantycznej

 

• omówić kontekst biograficzny

• wskazać nawiązanie do Dziadów cz. II

• scharakteryzować Gustawa jako bohatera werterowskiego

• omówić kompozycję utworu

• wskazać w utworze cechy dramatu romantycznego

• porównać Księdza jako antagonistę Gustawa ze Starcem z Romantyczności

• opisać miłość romantyczną jako religię przeznaczeń

• wyjaśnić, na czym polega tragizm głównego bohatera

 

• analizować środki, za pomocą których został wykreowany bohater

• omówić funkcję literatury w kształtowaniu wyobrażenia o miłości

• porównać sposób ukazania obłędu i miłości w Dziadach cz. IV i Romantyczności

• analizować sens przestrogi wygłoszonej przez Gustawa

• analizować ekspresję słowną w wypowiedziach Gustawa i omówić jej funkcję

• podejmuje dyskusję na temat różnych sposobów pojmowania szczęścia w kontekście sporu pomiędzy Gustawem a Księdzem

 

20.

Konteksty i nawiązania – Konstanty Ildefons Gałczyński, Teatrzyk Zielona Gęś

• wskazać elementy aluzji literackiej w utworach

 

Oda do młodości:

• wymienić cechy ody i odnieść jej definicję do utworu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego

 

On nie doczekał się:

• wskazać elementy konwencji romantycznej w utworze

 

Straszna rozmowa Gżegżółki z duchem:

• omówić efekt humorystyczny utworu w kontekście romantycznej roli świata nadprzyrodzonego

Oda do młodości:

• wyjaśnić, na czym polega i z czego wynika efekt komiczny uzyskany w utworze

 

On nie doczekał się:

• wyjaśnić, na czym polega parodia w utworze

• zinterpretować funkcję didaskaliów

 

Straszna rozmowa Gżegżółki z duchem:

• omówić funkcję występowania świata nadprzyrodzonego w utworach romantycznych

• zinterpretować tytuł utworu w kontekście atmosfery grozy

On nie doczekał się:

• dokonać analizy reakcji bohatera romantycznego utworu i wyjaśnić przyczynę ich prześmiewczego potraktowania

 

On nie doczekał się:

• dokonać analizy wypowiedzi bohaterów utworu i omówić funkcję kontrastu

 

21.

Liryka miłosna Adama Mickiewicza – Niepewność

• zrelacjonować treść wiersza

• określić rodzaj liryki

 

• omówić kontekst biograficzny

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego

• omówić kompozycję erotyku

 

• wskazać środki językowe użyte w wierszu i określić ich funkcję

• omówić sposób przedstawienia relacji pomiędzy podmiotem lirycznym a bohaterką wiersza

• interpretować funkcję stylistyczną pytań umieszczonych na końcu każdej strofy

 

• wypowiedzieć się na temat roli miłości w życiu romantyka

22.

Wędrówka samotnego wygnańca po krainach Wschodu – Sonety krymskie Adama Mickiewicza  - Stepy akermańskie

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny

 

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• omówić kompozycję utworu

• wskazać cechy gatunkowe sonetu

• wskazać środki językowe i omówić ich funkcję

 

• interpretować zakończenie sonetu

• omówić rolę podróży w biografii romantyka

23.

Psychizacja przyrody w Burzy Adama Mickiewicza

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• opisać zachowania pasażerów statku

 

• omówić kompozycję utworu

 

• wskazać środki stylistyczne budujące atmosferę zagrożenia

• omówić sposób przedstawienia wyróżniającego się pasażera

 

• zinterpretować zakończenie sonetu w kontekście biografii autora

 

 

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

24.

Wprowadzenie do Dziadów cz. III Adama Mickiewicza

• zrelacjonować treść dramatu

• wymienić najważniejszych bohaterów

• zaprezentować kompozycję dramatu

• omówić świat przedstawiony utworu

• omówić znaczenie dedykacji dla rozumienia dramatu

 

• omówić sens przemiany Gustawa w Konrada

• przybliżyć kontekst historyczny utworu

• odnieść się do kontekstu biograficznego

25.

Los młodzieży polskiej pod zaborami – plan realistyczny Dziadów cz. III

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować sposoby torturowania i upokarzania więźniów

• zrelacjonować opowieść Sobolewskiego

• zrelacjonować sposoby reakcji pozostałych więźniów na opowieść Sobolewskiego

• zrelacjonować treść pieśni o zemście

 

• omówić kompozycyjną funkcję przybycia nowego więźnia

• wskazać śpiewaną przez Konrada, pieśń o zemście jako jedną z reakcji na opowieść Sobolewskiego

• identyfikować pieśń jako lirykę i wskazać podmiot liryczny

• wskazać cechy liryki tyrtejskiej  w pieśni

• wskazać i omówić sposoby sakralizowania cierpienia w opowieści Sobolewskiego

• wskazać i omówić w pieśni ludowe wyobrażenia na temat wampirów

 

• interpretować znaczenie pieśni i wyjaśnić, na czym polega jej bluźnierczy charakter

• omówić sens bajki Żegoty

 

26.

Bunt przeciwko Bogu – Wielka Improwizacja

(lektura obowiązkowa)

• zaprezentować argumentację Konrada dotyczącą jego prawa do rozmowy z Bogiem

 

• scharakteryzować Konrada jako typowego bohatera romantycznego

• zaprezentować argumentację Konrada

 

• wyjaśnić, na czym polega pycha Konrada w Wielkiej Improwizacji

• omówić przyczyny buntu Konrada wobec Boga

• porównać Konrada do mitycznego Prometeusza

• omówić stosunek Konrada do ludzi

• wyjaśnić, na czym polega psychomachia w Wielkiej Improwizacji

 

• wyjaśnić, na czym polega bluźnierstwo Konrada

27.

Mesjanistyczne proroctwo – Widzenie Księdza Piotra

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść Widzenia

 

• wskazać, zobrazowane w tekście, analogie pomiędzy historią biblijna a historią Polski

 

• omówić funkcję porównania martyrologii narodu polskiego do cierpienia Jezusa z Nazaretu

• porównać prometeizm i mesjanizm

• wypowiedzieć się na temat przesłania sceny

 

28.

Realistyczny obraz polskiego społeczeństwa w Dziadach cz. III Adama Mickiewicza – Salon warszawski

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować historię o Cichowskim

• zaprezentować reakcje przedstawicie dwóch grup na historię o Cichowskim

• zaprezentować historię Rollisona

• scharakteryzować dwie grupy zebrane w salonie warszawskim

 

• wypowiedzieć się na temat postaw przedstawicieli społeczeństwa polskiego wobec tyranii, przedstawionych w całym dramacie

 

• interpretować słowa Wysockiego

• scharakteryzować panią Rollison w odniesieniu do średniowiecznego motyw stabat Mater

 

• wskazać motywy biblijne w opisie kary, która dotknęła doktora Bécu

29.

Motywy oniryczne w Dziadach cz. III

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować opinię Więźnia na temat snu (Prolog)

• zrelacjonować przebieg snu Senatora

 

• zaprezentować, co dzieje się z duszą więźnia, kiedy on śpi

• scharakteryzować diabły asystujące Senatorowi podczas zasypiania

• wyciągnąć wnioski na temat charakteru i priorytetów Senatora na podstawie jego snu

 

• w kontekście snu Senatora wyjaśnić, na czym polega sen jako „życie duszy”, o którym mówił Więzień

 

• analizować funkcję oddziaływania na zmysły w opisie snu

30.

Obraz Rosji i Rosjan w Ustępie do Dziadów cz. III Adama Mickiewicza

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść Ustępu

 

• wskazać środki językowe służące do opisu krajobrazu

• omówić wizerunek cara jako władcy

• omówić sposób przedstawienia Rosjan

• omówić sposób przedstawienia kraju: krajobrazu i stolicy

• omówić funkcję kontrastu przy przedstawianiu funkcji dróg i miast

 

• interpretować wiersz Do przyjaciół Moskali

• analizować środki językowe użyte do opisu Rosjan w Przeglądzie wojska

 

31.

Dziady cz. III jako dramat romantyczny

(lektura obowiązkowa)

• wyjaśnić, na czym polega luźna kompozycja w utworze

 

• odnieść konstrukcję dramatu do antycznej zasady trzech jedności

• zaprezentować Konrada jako bohatera romantycznego

• omówić funkcję wątków fantastycznych w dramacie

• omówić sposób przenikania się w dramacie dwóch płaszczyzn – realnej i metafizycznej

 

• porównać dramat romantyczny z dramatem szekspirowskim

32. i 33.

Pan Tadeusz – przypomnienie lektury

• zrelacjonować treść utworu

• zaprezentować tradycje szlacheckie przedstawione w utworze

 

• zaprezentować przemianę bohatera

• wskazać cechy bohatera romantycznego w Jacku Soplicy

 

• omówić genezę Pana Tadeusza na podstawie Epilogu

• scharakteryzować arkadyjski dworek w Soplicowie jako metaforę polskości

• omówić funkcję przyrody

• omówić funkcję epitetu ostatni, powtarzającego się w utworze

 

• interpretować sens tytułu

34.

Konteksty i nawiązania - Tomasz Różycki, Dwanaście stacji

• zrelacjonować treść fragmentów utworu

• określić rodzaj narracji

 

• wypowiedzieć się na temat narratora

 

• porównać początkowy fragment utworu z inwokacją z Pana Tadeusza

• dokonać analizy języka opisów w kontekście prezentowanej rzeczywistości

• odnaleźć w tekście ironię i określić jej funkcję

 

35.

Twórczość dojrzałego romantyka – Liryki lozańskie

• zrelacjonować treść wierszy

• określić sposób relacjonowania wydarzeń

• omówić kreacje podmiotów mówiących w wierszach

• omówić kompozycję wierszy

 

Nad wodą wielką i czystą…:

• omówić sposób przedstawienia natury w wierszu

• omówić funkcję paralelizmu w wierszu

 

Polały się łzy me czyste…:

• omówić funkcję klamry kompozycyjnej w wierszu

• omówić sposób przedstawienia każdego z etapów życia podmiotu mówiącego

Nad wodą wielką i czystą…:

• dokonać analizy wiersza pod kątem sposobu ukazania przemijania

 

oba wiersze:

• dokonać analizy sposobów uzyskania nastroju w wierszach

 

• omówić związki utworów ze światopoglądem romantycznym i z romantyczną metodą twórczą

36.

Zemsta Aleksandra Fredry – przypomnienie lektury

• zrelacjonować treść dramatu

 

• scharakteryzować bohaterów

• wskazać rodzaje komizmu w utworze

 

• odnieść treść komedii do tradycji literackiej – motywu zwaśnionych rodów

• porównać kreacje bohaterów Fredry i Moliera

• porównać spór o zamek w Panu Tadeuszu ze sporem przedstawionym w Zemście

 

• wskazać elementy sarmatyzmu w utworze

37.

Krytyczny obraz Polski i Polaków w Grobie Agamemnona Juliusza Słowackiego

• zrelacjonować treść utworu

• określić rodzaj liryki

 

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego

• wskazać motywy mitologiczne w wierszu

• zinterpretować metaforyczne znaczenie motywów mitologicznych w kontekście wiersza

• zinterpretować symbolikę „duszy anielskiej” i „czerepu rubasznego” oraz pozostałe symbole zawarte w utworze

• omówić symbolikę Termopil i Cheronei w odniesieniu do współczesnej Juliuszowi Słowackiemu historii Polski

• odnieść się do zawartej w utworze opinii podmiotu lirycznego o Polakach

 

38.

Podróż romantyczna jako doświadczenie duchowe – Hymn Juliusza Słowackiego

• zrelacjonować treść wiersza

• określić rodzaj liryki

 

• omówić sytuację liryczną

• omówić kreację podmiotu lirycznego

• odnieść treść i formę wiersza do cech gatunkowych hymnu

• wskazać środki stylistyczne i określić ich funkcję

• wypowiedzieć się na temat nastroju panującego w wierszu i wskazać, jakimi środkami został osiągnięty

• omówić rolę krajobrazu w wierszu

 

• interpretować znaczenie refrenu

 

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

39.

Ostatnia wola poety -

Testament mój Juliusza Słowackiego

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść wiersza

• określić rodzaj liryki

 

• omówić kreację podmiotu lirycznego

• przedstawić kompozycję wiersza i omówić jej funkcję

• wymienić grupy adresatów pojawiające się w wierszu i określić ich funkcję

• wskazać wartości istotne dla podmiotu lirycznego

• odnieść treść wiersza do potocznego rozumienia słowa „testament”

• wyjaśnić w kontekście wiersza, czym jest testament poetycki

• określić funkcję wyrażeń o charakterze impresywnym

 

• sformułować przesłanie wiersza

• omówić realizację motywu exegi monumentum w wierszu

 

40.

Balladyna Juliusza Słowackiego – przypomnienie lektury

• zrelacjonować treść

 

• omówić świat przedstawiony

• scharakteryzować bohaterów tragedii

• omówić funkcję świata fantastycznego w dramacie

• wypowiedzieć się na temat motywacji tytułowej bohaterki

• omówić źródła tragizmu w utworze

• wskazać elementy intertekstualne

• wypowiedzieć się na temat różnych oblicz problemu władzy w dramacie

*41.

Bohater trawiony chorobą wieku – Kordian Juliusza Słowackiego

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść I aktu

 

• nazwać emocje, które targają Kordianem na początku aktu I

• wskazać etymologię imienia bohatera

• określić typ bohatera romantycznego, reprezentowanego przez Kordiana w I akcie

• omówić nastrój monologu i wskazać środki językowe, dzięki którym został uzyskany

• omówić funkcję nieszczęśliwej miłości

• omówić reakcje bohatera na opowieści Grzegorza

• wskazać źródła niepokoju bohatera

 

• porównać Kordiana do Hamleta

*42.

Przemiana Kordiana –

Kordian  Juliusza Słowackiego

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść aktu II

 

• omówić etapy podróży bohatera

• wyjaśnić przesłanie haseł: „Polska Chrystusem narodów” oraz „Polska Winkelriedem narodów”

• wypowiedzieć się na temat doświadczeń zdobytych przez Kordiana w czasie podróży

• omówić funkcję podróży w procesie dojrzewania bohatera

 

• analizować monolog na górze Mont Balnc

• wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy monologiem na górze Mont Blanc a Wielką Improwizacją

 

• wskazać podobieństwa pomiędzy Kordianem wygłaszającym monolog a postawą Hamleta

 

*43. i 44.

Romantyczny spiskowiec – Kordian Juliusza Słowackiego

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść aktu III

 

• zinterpretować tekst według podanych wskazówek

• omówić funkcję Strachu i Imaginacji w tekście

• wyjaśnić, jaką rolę odgrywa wobec Kordiana Doktor

• wskazać elementy ironii w dramacie

 

• omówić sposób ukazania koronacji cara na króla Polski

• dostrzega romantyczną autokreację w decyzji Kordiana o działaniu w pojedynkę

• omówić funkcję przestrzeni szpitala psychiatrycznego dla wymowy dramatu

 

• interpretować pieśń śpiewaną przez Nieznajomego

• wskazać i analizować argumenty Kordiana przemawiające za zamordowaniem cara

• wskazać i analizować argumenty Prezesa przemawiające przeciwko zamordowaniu cara

• porównać Kordiana  z Dziadami cz. III

• analizować sposób postrzegania rzeczywistości przez Kordiana w drodze do komnaty cara

 

45.

Rozliczenie z mitami romantycznymi – Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego

(lektura uzupełniająca)

• zrelacjonować treść utworu

 

• omówić kompozycję utworu i wskazać problematykę jego każdej części

• scharakteryzować hrabiego Henryka jako bohatera romantycznego

 

• wyjaśnić, co jest przyczyną klęski Męża jako poety

• interpretować pogoń Męża za Dziewicą

 

• analizować przyczyny klęski małżeństwa hrabiego Henryka

 

46. i 47.

Frenetyczny obraz rewolucji – Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego

(lektura uzupełniająca)

• opisać obóz rewolucji

• zaprezentować argumenty hrabiego Henryka i Pankracego

 

• scharakteryzować hrabiego Henryka jako bohatera tragicznego

• omówić cechy dramatu romantycznego na podstawie Nie-Boskiej komedii

• omówić stosunek rewolucjonistów do ustroju, obyczajowości, moralności, religii i wartości

• omówić rozważania dotyczące poety i poezji

• interpretować tytuł dramatu

• interpretować zakończenie dramatu

 

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu

48.

Siła prostoty i milczenia w wierszu Cypriana Norwida W Weronie

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• opisać nastrój wiersza

• rozpoznać aluzję literacką w wierszu

• wskazać w wierszu ironię i kontrasty

• określić funkcję aluzji literackiej w wierszu

• określić funkcję kontrastów w wierszu

• określić funkcję ironii w wierszu

• zinterpretować przesłanie utworu

 

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu

49.

Duchowa i poetycka biografia poety – [Klaskaniem mając obrzękłe prawice…] Cypriana Norwida

(lektura obowiązkowa)

• określić rodzaj liryki

 

• przedstawić kompozycję wiersza i określić temat jego każdej części

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego

 

• omówić stosunek podmiotu lirycznego do wybitnych romantyków

• omówić sposób postrzegania rzeczywistości przez podmiot liryczny

• wyjaśnić, w jaki sposób podmiot liryczny zaprezentować swoją twórczość

• zinterpretować ostatnią strofę utworu

 

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu

50.

Poetycki hołd złożony bohaterowi – Bema pamięci żałobny rapsod Cypriana Kamila Norwida

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść wiersza

• zaprezentować postać Józefa Bema

 

• omówić kompozycję wiersza

• wskazać podmiot liryczny i omówić jego kreację w odniesieniu do przesłania utworu

 

• wskazać środki językowe i graficzne oraz omówić ich funkcję

• omówić sposób przedstawienia konduktu pogrzebowego

 

• wskazać elementy stylizacji antycznej

• interpretować zakończenie wiersza

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu

*51.

Sztuka a rzeczywistość – Fortepian Szopena Cypriana Norwida

(lektura obowiązkowa)

• określić rodzaj liryki

• wymienić adresatów apostrof

 

 

• przedstawić kompozycję wiersza

• omówić sposób przedstawienia Fryderyka Chopina w wierszu

• wskazać nawiązania do antyku i Biblii

• odnaleźć elementy symbolizujące rodzimość twórczości Chopina

• określić funkcję nawiązań do antyku i Biblii

• zinterpretować zakończenie wiersza

 

• dokonać analizy sposobu przedstawienia powstania styczniowego w wierszu

 

• przedstawić Norwidowską koncepcję sztuki zaprezentowaną w wierszu

 

ROMANTYZM – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE

52. Niejednoznaczność wypowiedzi

• wymienić zjawiska językowe będące źródłem niejednoznaczności

 

• wskazać w tekście homonimy, anakoluty i paradoksy

 

• podać przykłady homonimów, anakolutów i paradoksów

 

• wyjaśnić sposób wykorzystania zjawisk językowych w podanych tekstach

• określić funkcję zjawisk językowych w podanych tekstach

 

*53.

Styl indywidualny a styl typowy

• wymienić rodzaje stylu indywidualnego i stylu typowego

• wymienić cechy stylu indywidualnego i stylu typowego

• odróżnić styl indywidualny od stylu typowego w tekście

 

 

• wskazać cechy stylu indywidualnego podanego twórcy

• wskazać cechy stylu typowego w podanym tekście

 

• przekształcić tekst, nadając mu cechy stylu indywidualnego określonego twórcy

• podać przykłady stylu indywidualnego i stylu typowego w tekstach kultury

ROMANTYZM – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI

54.

Referat

• wyjaśnić, czym jest referat

• wymienić zasady wygłaszania referatu

• wymienić zasady sporządzania bibliografii

• wyjaśnić, na czym polega kompozycja referatu

• wskazać cechy języka referatu

 

• dokonać planu dekompozycyjnego podanego referatu

 

• wyszukać informacje potrzebne do wygłoszenia referatu

• przygotować konspekt referatu

 

• przygotować referat

ROMANTYZM – POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE

55. i 56.

Powtórzenie i podsumowanie wiadomości

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

Autorka: Magdalena Lotterhoff