Warunkiem
koniecznym do uzyskania klasyfikacji niezależnie od średniej
ważonej jest przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy
oraz zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i
umiejętności (np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).
Wymagania edukacyjne na poszczególne
oceny – NOWE Ponad słowami klasa
2 część 1
Prezentowane wymagania
edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff,
będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE Ponad
słowami dla klasy 2, część 1. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej
skali ocen.
* zakres rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
|
Numer |
Wymagania na ocenę
dopuszczającą |
Wymagania na ocenę dostateczną |
Wymagania na ocenę dobrą |
Wymagania na ocenę
bardzo dobrą |
Wymagania na ocenę celującą |
|
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
|
|
ROMANTYZM – O EPOCE |
|||||
|
2. i 3. Romantyzm – wprowadzenie do epoki |
• wyjaśnić etymologię nazwy epoki • przedstawić ramy czasowe romantyzmu europejskiego i polskiego |
• wyjaśnić, na czym polegała specyfika romantyzmu polskiego • wymienić
elementy światopoglądu romantycznego |
• omówić elementy światopoglądu romantycznego • porównać światopogląd romantyczny i oświeceniowy |
• przedstawić najważniejsze założenia filozofii romantycznej |
• omówić kontekst historyczny |
|
4. i 5. Sztuka romantyczna |
• wskazać i zilustrować przykładami
najważniejsze tematy sztuki romantycznej |
• wymienić cechy charakterystyczne
stylu romantycznego i objaśnić je na przykładach |
• wymienić nazwiska najważniejszych
twórców romantyzmu i omówić ich dzieła |
• dokonać analizy wpływu gotyku na
sztukę romantyczną |
• dokonać analizy romantycznego dzieła
sztuki |
|
ROMANTYZM – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
|
6. Wprowadzenie do literatury romantycznej |
• wymienić cechy literatury
romantycznej • wymienić typy bohaterów romantycznych |
• wymienić cechy bohatera romantycznego
• wymienić gatunki realizowane w
literaturze romantycznej • omówić typy bohaterów romantycznych i
wskazać ich rodowody |
• omówić cechy bohatera romantycznego |
• określić rolę wyobraźni i natchnienia
w twórczości romantyków |
• wskazać specyfikę polskiej literatury
romantycznej i wyjaśnić jej genezę |
|
7. Konteksty i nawiązania – Sándor Márai, Zadanie |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji • wskazać bohatera romantycznego |
• omówić kompozycję opowiadania • scharakteryzować postać głównego bohatera |
• wskazać i omówić cechy bohatera romantycznego w kreacji Ferenca
Kazinczyego • wskazać i omówić fragmenty obrazujące romantyczną wizję świata |
• zinterpretować puentę |
• wskazać środki językowe budujące nastrój fragmentów i określić
ich funkcję |
|
*8. Zacieranie granic między fikcją a rzeczywistością – Król olch Johanna Wolfganga Goethego |
• zrelacjonować treść ballady • wskazać narratora i bohaterów tekstu |
• omówić punkty widzenia ojca i syna • scharakteryzować króla olch • omówić cechy gatunkowe utworu |
• wypowiedzieć się na temat emocji towarzyszących bohaterom • wyjaśnić, dlaczego tylko dziecko widzi króla |
• określić nastrój wiersza i to, w jaki sposób został on
zbudowany |
• określić konwencję literacką dominującą w utworze |
|
9. Johann Wolfgang Goethe,
Faust. Tragedia (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść
dramatu na podstawie streszczenia • zrelacjonować treść
fragmentów tekstu • określić przynależność
rodzajową i gatunkową utworu |
• scharakteryzować
głównych bohaterów • zdefiniować bohatera
faustowskiego |
• omówić funkcję dobra
i zła w dziele • dostrzec i
przedstawić uniwersalną wymowę utworu |
• zinterpretować słowa
Mefistofelesa: Cząstka siły mała, / Co złego pragnąc zawsze dobro
zdziała |
• omówić kontekst biblijny |
|
10. Konteksty i nawiązania
– Wisława Szymborska, Prospekt |
• zrelacjonować treść
wiersza • wskazać podmiot
liryczny i adresata lirycznego |
• scharakteryzować
adresata lirycznego • wskazać środki
retoryczne i określić ich funkcję |
•
wskazać i zinterpretować nawiązanie do Fausta
Johanna Wolfganga Goethego •
porównać dwa rodzaje kuszenia: w dramacie Goethego i w wierszu Szymborskiej |
• postawić tezę
interpretacyjną • zinterpretować tytuł
wiersza |
• dokonać
sfunkcjonalizowanej analizy wiersza |
|
*11. Fryderyk Schiller, Rękawiczka.
Powiastka |
• zrelacjonować treść utworu |
• wskazać cechy ballady • przedstawić sposób ukazania motywu
rycerza |
• określić sposób relacjonowania wydarzeń • sformułować przesłanie utworu |
• dokonać analizy środków językowych
budujących nastrój wiersza |
• omówić funkcję kostiumu
historycznego w utworze |
|
12. Adam Mickiewicz, Oda do
młodości (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• nazwać funkcję językową dominującą w
wierszu i uzasadnić swoje stanowisko • wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • wskazać w utworze postawę podlegającą
krytyce oraz przeciwstawione jej cechy młodości |
• omówić nastrój utworu i wskazać
środki językowe, które go tworzą • wskazać elementy klasycyzmu i
romantyzmu w utworze |
• sformułować program przedstawiony w
wierszu |
• omówić konteksty kulturowe w wierszu |
|
13. Czucie i wiara a mędrca szkiełko i oko – o Romantyczności Adama
Mickiewicza (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść ballady • opisać różne reakcje osób zgromadzonych wokół Karusi: ludu, Starca i narratora |
• omówić życie wewnętrzne bohaterki wiersza • omówić sposób przedstawienia Starca • wskazać cechy gatunkowe utworu |
• wskazać objawy świadczące o obłędzie bohaterki • wskazać środki językowe, za pomocą których jest prezentowana Karusia, i określić ich funkcję |
• przedstawić punkty widzenia Starca i narratora oraz odnieść je
do światopoglądów: oświeceniowego i romantycznego |
• wyjaśnić, dlaczego wiersz został okrzyknięty manifestem
romantyzmu |
|
14. Wyobraźnia ludowa w Liliach Adama Mickiewicza (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść ballady • omówić świat przedstawiony |
• scharakteryzować bohaterkę utworu • wskazać cechy gatunkowe ballady w
utworze |
• omówić sposób kreacji bohaterki • określić rolę pustelnika • przedstawić rolę natury w balladzie • wskazać elementy gotyckie w utworze |
• dokonać analizy zabiegów artystycznych, dzięki którym został
uzyskany nastrój grozy • omówić sposób przedstawienia natury |
• porównać główną bohaterkę z lady Makbet |
|
15. Konteksty i nawiązania O Hani, co się zabiła Kazimiery
Iłłakowiczówny |
• relacjonować treść utworu |
• charakteryzować tytułową bohaterkę • wskazać cechy ballady romantycznej |
• omówić sposób ukazania domowników |
• porównać poetykę ballady romantycznej
z utworem Iłłakowiczówny |
• omówić sposób potraktowania tematu ludowości w utworze |
|
16. Dziady cz. II – przypomnienie utworu |
•
zrelacjonować
treść dramatu • wskazać
kategorie grzechów, przedstawione w dramacie |
• omówić
rolę Guślarza • omówić
kompozycję utworu |
• wypowiedzieć
się na temat sprawiedliwości i moralności w kulturze ludowej na podstawie
utworu |
• zaprezentować
sposoby budowania nastroju grozy |
• wypowiedzieć
się na temat różnych aspektów ludowości w utworze • omówić motyw ducha w znanych sobie
tekstach kultury |
|
17., 18., i 19. Obraz miłości
romantycznej w Dziadach cz. IV Adama Mickiewicza (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść dramatu • wymienić cechy miłości romantycznej |
• omówić kontekst biograficzny • wskazać nawiązanie do Dziadów cz. II • scharakteryzować Gustawa jako bohatera werterowskiego • omówić kompozycję utworu • wskazać w utworze cechy dramatu
romantycznego |
• porównać Księdza jako antagonistę Gustawa ze Starcem z Romantyczności • opisać miłość romantyczną jako religię przeznaczeń • wyjaśnić, na czym polega tragizm głównego bohatera |
• analizować środki, za pomocą których został wykreowany bohater • omówić funkcję literatury w kształtowaniu wyobrażenia o miłości • porównać sposób ukazania obłędu i miłości w Dziadach cz. IV i Romantyczności • analizować sens przestrogi wygłoszonej przez Gustawa |
• analizować ekspresję słowną w wypowiedziach Gustawa i omówić jej
funkcję • podejmuje dyskusję na temat różnych
sposobów pojmowania szczęścia w kontekście sporu pomiędzy Gustawem a Księdzem |
|
20. Konteksty i
nawiązania – Konstanty Ildefons Gałczyński, Teatrzyk Zielona Gęś |
• wskazać elementy aluzji literackiej w utworach |
Oda do młodości: • wymienić cechy ody i odnieść jej definicję do utworu
Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego On nie doczekał się: • wskazać elementy konwencji romantycznej w utworze Straszna rozmowa Gżegżółki z duchem: • omówić efekt humorystyczny utworu w kontekście romantycznej
roli świata nadprzyrodzonego |
Oda do młodości: • wyjaśnić, na czym polega i z czego wynika efekt komiczny
uzyskany w utworze On nie doczekał się: • wyjaśnić, na czym polega parodia w utworze • zinterpretować funkcję didaskaliów Straszna rozmowa Gżegżółki z duchem: • omówić funkcję występowania świata nadprzyrodzonego w utworach
romantycznych • zinterpretować tytuł utworu w kontekście atmosfery grozy |
On nie doczekał się: • dokonać analizy reakcji bohatera romantycznego utworu i wyjaśnić
przyczynę ich prześmiewczego potraktowania |
On nie doczekał się: • dokonać analizy wypowiedzi bohaterów utworu i omówić funkcję
kontrastu |
|
21. Liryka miłosna
Adama Mickiewicza – Niepewność |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• omówić kontekst biograficzny • wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • omówić kompozycję erotyku |
• wskazać środki językowe użyte w
wierszu i określić ich funkcję • omówić sposób przedstawienia relacji
pomiędzy podmiotem lirycznym a bohaterką wiersza |
• interpretować funkcję stylistyczną
pytań umieszczonych na końcu każdej strofy |
• wypowiedzieć się na temat roli
miłości w życiu romantyka |
|
22. Wędrówka samotnego wygnańca po krainach Wschodu – Sonety krymskie Adama
Mickiewicza - Stepy akermańskie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny |
• wypowiedzieć się na temat kreacji
podmiotu lirycznego • omówić kompozycję utworu • wskazać cechy gatunkowe sonetu |
• wskazać środki językowe i omówić ich
funkcję |
• interpretować zakończenie sonetu |
• omówić rolę podróży w biografii
romantyka |
|
23. Psychizacja przyrody w Burzy
Adama Mickiewicza (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki • opisać zachowania pasażerów statku |
• omówić kompozycję utworu |
• wskazać środki stylistyczne budujące atmosferę zagrożenia • omówić sposób przedstawienia wyróżniającego się pasażera |
• zinterpretować zakończenie sonetu w kontekście biografii autora |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wiersza |
|
24. Wprowadzenie do Dziadów cz. III Adama Mickiewicza |
• zrelacjonować treść dramatu • wymienić najważniejszych bohaterów |
• zaprezentować kompozycję dramatu • omówić świat przedstawiony utworu |
• omówić znaczenie dedykacji dla
rozumienia dramatu |
• omówić sens przemiany Gustawa w
Konrada |
• przybliżyć kontekst historyczny
utworu • odnieść się do kontekstu
biograficznego |
|
25.
Los młodzieży
polskiej pod zaborami – plan realistyczny Dziadów cz. III (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować sposoby torturowania i
upokarzania więźniów • zrelacjonować opowieść Sobolewskiego • zrelacjonować sposoby reakcji
pozostałych więźniów na opowieść Sobolewskiego • zrelacjonować treść pieśni o zemście |
• omówić kompozycyjną funkcję przybycia
nowego więźnia • wskazać śpiewaną przez Konrada, pieśń
o zemście jako jedną z reakcji na opowieść Sobolewskiego • identyfikować pieśń jako lirykę i wskazać
podmiot liryczny • wskazać cechy liryki tyrtejskiej w pieśni |
• wskazać i omówić sposoby
sakralizowania cierpienia w opowieści Sobolewskiego • wskazać i omówić w pieśni ludowe
wyobrażenia na temat wampirów |
• interpretować znaczenie pieśni i wyjaśnić, na czym polega jej
bluźnierczy charakter |
• omówić sens bajki Żegoty
|
|
26.
Bunt przeciwko
Bogu – Wielka Improwizacja (lektura obowiązkowa) |
• zaprezentować argumentację Konrada
dotyczącą jego prawa do rozmowy z Bogiem |
• scharakteryzować Konrada jako
typowego bohatera romantycznego • zaprezentować argumentację Konrada |
• wyjaśnić, na czym polega pycha
Konrada w Wielkiej Improwizacji • omówić przyczyny buntu Konrada wobec
Boga • porównać Konrada do mitycznego
Prometeusza |
• omówić stosunek Konrada do ludzi • wyjaśnić, na czym polega psychomachia w Wielkiej Improwizacji |
• wyjaśnić, na czym polega bluźnierstwo Konrada |
|
27. Mesjanistyczne
proroctwo – Widzenie Księdza Piotra (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść Widzenia |
• wskazać, zobrazowane w tekście,
analogie pomiędzy historią biblijna a historią Polski |
• omówić funkcję porównania
martyrologii narodu polskiego do cierpienia Jezusa z Nazaretu |
• porównać prometeizm i mesjanizm |
• wypowiedzieć się na temat przesłania
sceny |
|
28.
Realistyczny
obraz polskiego społeczeństwa w Dziadach cz. III Adama Mickiewicza –
Salon warszawski (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować historię o Cichowskim • zaprezentować reakcje przedstawicie
dwóch grup na historię o Cichowskim • zaprezentować historię Rollisona |
• scharakteryzować dwie grupy zebrane w
salonie warszawskim |
• wypowiedzieć się na temat postaw
przedstawicieli społeczeństwa polskiego wobec tyranii, przedstawionych w
całym dramacie |
• interpretować słowa Wysockiego • scharakteryzować panią Rollison w odniesieniu do średniowiecznego motyw stabat Mater |
• wskazać motywy biblijne w opisie kary, która dotknęła doktora Bécu |
|
29.
Motywy
oniryczne w Dziadach cz. III (lektura
obowiązkowa) |
• zrelacjonować opinię Więźnia na temat
snu (Prolog) • zrelacjonować przebieg snu Senatora |
• zaprezentować, co dzieje się z duszą
więźnia, kiedy on śpi • scharakteryzować diabły asystujące
Senatorowi podczas zasypiania |
• wyciągnąć wnioski na temat charakteru
i priorytetów Senatora na podstawie jego snu |
• w kontekście snu Senatora wyjaśnić,
na czym polega sen jako „życie duszy”, o którym mówił Więzień |
• analizować funkcję oddziaływania na zmysły w opisie snu |
|
30.
Obraz Rosji i
Rosjan w Ustępie do Dziadów cz. III Adama Mickiewicza (lektura
obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść Ustępu |
• wskazać środki językowe służące do
opisu krajobrazu • omówić wizerunek cara jako władcy • omówić sposób przedstawienia Rosjan |
• omówić sposób przedstawienia kraju:
krajobrazu i stolicy • omówić funkcję kontrastu przy
przedstawianiu funkcji dróg i miast |
• interpretować wiersz Do przyjaciół
Moskali |
• analizować środki językowe użyte do
opisu Rosjan w Przeglądzie wojska |
|
31.
Dziady
cz. III jako dramat romantyczny (lektura
obowiązkowa) |
• wyjaśnić, na czym polega luźna
kompozycja w utworze |
• odnieść konstrukcję dramatu do
antycznej zasady trzech jedności • zaprezentować Konrada jako bohatera
romantycznego |
• omówić funkcję wątków fantastycznych
w dramacie |
• omówić sposób przenikania się w
dramacie dwóch płaszczyzn – realnej i metafizycznej |
• porównać dramat romantyczny z
dramatem szekspirowskim |
|
32.
i 33. Pan
Tadeusz –
przypomnienie lektury |
• zrelacjonować treść utworu • zaprezentować tradycje szlacheckie
przedstawione w utworze |
• zaprezentować przemianę bohatera • wskazać cechy bohatera romantycznego
w Jacku Soplicy |
• omówić genezę Pana Tadeusza na
podstawie Epilogu • scharakteryzować arkadyjski dworek w
Soplicowie jako metaforę polskości • omówić funkcję przyrody |
• omówić funkcję epitetu ostatni, powtarzającego
się w utworze |
• interpretować sens tytułu |
|
34. Konteksty i
nawiązania - Tomasz Różycki, Dwanaście
stacji |
• zrelacjonować treść fragmentów utworu • określić rodzaj narracji |
• wypowiedzieć się na temat narratora |
• porównać początkowy fragment utworu z
inwokacją z Pana Tadeusza |
• dokonać analizy języka opisów w
kontekście prezentowanej rzeczywistości |
• odnaleźć w tekście ironię i określić
jej funkcję |
|
35. Twórczość dojrzałego romantyka – Liryki lozańskie |
• zrelacjonować treść wierszy • określić sposób relacjonowania
wydarzeń |
• omówić kreacje podmiotów mówiących w
wierszach • omówić kompozycję wierszy |
Nad
wodą wielką i czystą…: • omówić sposób przedstawienia natury w
wierszu • omówić funkcję paralelizmu w wierszu Polały
się łzy me czyste…: • omówić funkcję klamry kompozycyjnej w
wierszu • omówić sposób przedstawienia każdego
z etapów życia podmiotu mówiącego |
Nad
wodą wielką i czystą…: • dokonać analizy wiersza pod kątem
sposobu ukazania przemijania oba wiersze: • dokonać analizy sposobów uzyskania
nastroju w wierszach |
• omówić związki utworów ze
światopoglądem romantycznym i z romantyczną metodą twórczą |
|
36.
Zemsta
Aleksandra Fredry – przypomnienie lektury |
• zrelacjonować treść dramatu |
• scharakteryzować bohaterów • wskazać rodzaje komizmu w utworze |
• odnieść treść komedii do tradycji
literackiej – motywu zwaśnionych rodów • porównać kreacje bohaterów Fredry i Moliera |
• porównać spór o zamek w Panu
Tadeuszu ze sporem
przedstawionym w Zemście |
• wskazać elementy sarmatyzmu w utworze |
|
37.
Krytyczny obraz Polski i Polaków w Grobie Agamemnona
Juliusza Słowackiego |
• zrelacjonować treść utworu • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • wskazać motywy mitologiczne w wierszu |
• zinterpretować metaforyczne znaczenie
motywów mitologicznych w kontekście wiersza • zinterpretować symbolikę „duszy
anielskiej” i „czerepu rubasznego” oraz pozostałe symbole zawarte w utworze |
• omówić symbolikę Termopil i Cheronei
w odniesieniu do współczesnej Juliuszowi Słowackiemu historii Polski |
• odnieść się do zawartej w utworze
opinii podmiotu lirycznego o Polakach |
|
38.
Podróż romantyczna
jako doświadczenie duchowe – Hymn Juliusza Słowackiego |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• omówić sytuację liryczną • omówić kreację podmiotu lirycznego • odnieść treść i formę wiersza do cech gatunkowych hymnu • wskazać środki stylistyczne i określić ich funkcję |
• wypowiedzieć się na temat nastroju panującego w wierszu i wskazać,
jakimi środkami został osiągnięty • omówić rolę krajobrazu w wierszu |
• interpretować znaczenie refrenu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wiersza |
|
39. Ostatnia wola
poety - Testament mój Juliusza Słowackiego (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• omówić kreację podmiotu lirycznego • przedstawić kompozycję wiersza i
omówić jej funkcję • wymienić grupy adresatów pojawiające
się w wierszu i określić ich funkcję • wskazać wartości istotne dla podmiotu
lirycznego |
• odnieść treść wiersza do potocznego
rozumienia słowa „testament” • wyjaśnić w kontekście wiersza, czym
jest testament poetycki • określić funkcję wyrażeń o
charakterze impresywnym |
• sformułować przesłanie wiersza |
• omówić realizację motywu exegi monumentum w
wierszu |
|
40.
Balladyna Juliusza
Słowackiego – przypomnienie lektury |
• zrelacjonować treść |
• omówić świat
przedstawiony • scharakteryzować
bohaterów tragedii |
• omówić funkcję świata
fantastycznego w dramacie • wypowiedzieć się na
temat motywacji tytułowej bohaterki |
• omówić źródła
tragizmu w utworze • wskazać elementy
intertekstualne |
•
wypowiedzieć się na temat różnych oblicz problemu władzy w dramacie |
|
*41. Bohater trawiony chorobą wieku – Kordian Juliusza Słowackiego (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść I aktu |
• nazwać emocje, które targają Kordianem na początku aktu I • wskazać etymologię imienia bohatera • określić typ bohatera romantycznego, reprezentowanego przez
Kordiana w I akcie |
• omówić nastrój monologu i wskazać środki językowe, dzięki
którym został uzyskany • omówić funkcję nieszczęśliwej miłości • omówić reakcje bohatera na opowieści Grzegorza |
• wskazać źródła niepokoju bohatera |
• porównać Kordiana do Hamleta |
|
*42. Przemiana Kordiana – Kordian Juliusza Słowackiego (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść aktu II |
• omówić etapy podróży bohatera • wyjaśnić przesłanie haseł: „Polska Chrystusem narodów” oraz „Polska
Winkelriedem narodów” |
• wypowiedzieć się na temat doświadczeń zdobytych przez Kordiana
w czasie podróży • omówić funkcję podróży w procesie dojrzewania bohatera |
• analizować monolog na górze Mont Balnc
• wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy monologiem na górze
Mont Blanc a Wielką Improwizacją |
• wskazać podobieństwa pomiędzy Kordianem wygłaszającym monolog a
postawą Hamleta |
|
*43. i 44. Romantyczny spiskowiec – Kordian Juliusza Słowackiego (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść aktu III |
• zinterpretować tekst według podanych
wskazówek • omówić funkcję Strachu i Imaginacji w tekście • wyjaśnić, jaką rolę odgrywa wobec Kordiana Doktor • wskazać elementy ironii w dramacie |
• omówić sposób ukazania koronacji cara na króla Polski • dostrzega romantyczną autokreację w decyzji Kordiana o
działaniu w pojedynkę • omówić funkcję przestrzeni szpitala psychiatrycznego dla wymowy
dramatu |
• interpretować pieśń śpiewaną przez Nieznajomego • wskazać i analizować argumenty Kordiana przemawiające za
zamordowaniem cara • wskazać i analizować argumenty Prezesa przemawiające przeciwko
zamordowaniu cara • porównać Kordiana z Dziadami cz. III |
• analizować sposób postrzegania rzeczywistości przez Kordiana w
drodze do komnaty cara |
|
45. Rozliczenie z mitami romantycznymi – Nie-Boska komedia Zygmunta
Krasińskiego (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść utworu |
• omówić kompozycję utworu i wskazać problematykę jego każdej
części • scharakteryzować hrabiego Henryka jako bohatera romantycznego |
• wyjaśnić, co jest przyczyną klęski
Męża jako poety |
• interpretować pogoń Męża za Dziewicą |
• analizować przyczyny klęski małżeństwa hrabiego Henryka |
|
46.
i 47. Frenetyczny obraz
rewolucji – Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego (lektura uzupełniająca) |
• opisać obóz rewolucji • zaprezentować
argumenty hrabiego Henryka i Pankracego |
• scharakteryzować
hrabiego Henryka jako bohatera tragicznego •
omówić cechy dramatu romantycznego na podstawie Nie-Boskiej komedii |
• omówić stosunek
rewolucjonistów do ustroju, obyczajowości, moralności, religii i wartości • omówić rozważania
dotyczące poety i poezji |
• interpretować tytuł
dramatu • interpretować
zakończenie dramatu |
•
dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
|
48. Siła prostoty i
milczenia w wierszu Cypriana Norwida W
Weronie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• opisać nastrój wiersza • rozpoznać aluzję literacką w wierszu • wskazać w wierszu ironię i kontrasty |
• określić funkcję aluzji literackiej w
wierszu • określić funkcję kontrastów w wierszu • określić funkcję ironii w wierszu |
• zinterpretować przesłanie utworu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
|
49. Duchowa i
poetycka biografia poety – [Klaskaniem
mając obrzękłe prawice…] Cypriana
Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki |
• przedstawić kompozycję wiersza i określić
temat jego każdej części • wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego |
• omówić stosunek podmiotu lirycznego
do wybitnych romantyków • omówić sposób postrzegania
rzeczywistości przez podmiot liryczny |
• wyjaśnić, w jaki sposób podmiot
liryczny zaprezentować swoją twórczość • zinterpretować ostatnią strofę utworu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
|
50. Poetycki hołd złożony bohaterowi – Bema pamięci żałobny rapsod
Cypriana Kamila Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • zaprezentować postać Józefa Bema |
• omówić kompozycję wiersza • wskazać podmiot liryczny i omówić jego kreację w odniesieniu do
przesłania utworu |
• wskazać środki językowe i graficzne oraz omówić ich funkcję • omówić sposób przedstawienia konduktu pogrzebowego |
• wskazać elementy stylizacji antycznej • interpretować zakończenie wiersza |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
|
*51. Sztuka a
rzeczywistość – Fortepian Szopena
Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki • wymienić adresatów apostrof |
• przedstawić kompozycję wiersza • omówić sposób przedstawienia
Fryderyka Chopina w wierszu • wskazać nawiązania do antyku i Biblii • odnaleźć elementy symbolizujące
rodzimość twórczości Chopina |
• określić funkcję nawiązań do antyku i
Biblii • zinterpretować zakończenie wiersza |
• dokonać analizy sposobu
przedstawienia powstania styczniowego w wierszu |
• przedstawić Norwidowską koncepcję
sztuki zaprezentowaną w wierszu |
|
ROMANTYZM –
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
|
52. Niejednoznaczność wypowiedzi |
• wymienić zjawiska językowe będące źródłem niejednoznaczności |
• wskazać w tekście homonimy, anakoluty i paradoksy |
• podać przykłady homonimów, anakolutów i paradoksów |
• wyjaśnić sposób wykorzystania zjawisk
językowych w podanych tekstach |
• określić funkcję zjawisk językowych w
podanych tekstach |
|
*53. Styl indywidualny a styl typowy |
• wymienić rodzaje stylu indywidualnego i stylu typowego • wymienić cechy stylu indywidualnego i
stylu typowego |
• odróżnić styl indywidualny od stylu typowego w tekście |
• wskazać cechy stylu indywidualnego podanego twórcy • wskazać cechy stylu typowego w podanym tekście |
• przekształcić tekst, nadając mu cechy
stylu indywidualnego określonego twórcy |
• podać przykłady stylu indywidualnego i stylu typowego w
tekstach kultury |
|
ROMANTYZM –
TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
|
54. Referat |
• wyjaśnić, czym jest referat • wymienić zasady wygłaszania referatu • wymienić zasady sporządzania
bibliografii |
• wyjaśnić, na czym polega kompozycja
referatu • wskazać cechy języka referatu |
• dokonać planu dekompozycyjnego
podanego referatu |
• wyszukać informacje potrzebne do
wygłoszenia referatu • przygotować konspekt referatu |
• przygotować referat |
|
ROMANTYZM –
POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE |
|||||
|
55. i 56. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągnąć wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany
materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wskazać i wykorzystać konteksty |
Autorka:
Magdalena Lotterhoff