Warunkiem koniecznym do uzyskania
klasyfikacji niezależnie od średniej ważonej jest
przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz
zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności
(np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – NOWE Ponad słowami klasa 1 część 1. Edycja 2024
Prezentowane
wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny
Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad
słowami w pierwszym semestrze klasy 1. Wymagania dostosowano do
sześciostopniowej skali ocen.
*
zakres rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
|
Numer |
Wymagania na ocenę dopuszczającą |
Wymagania na ocenę dostateczną |
Wymagania na ocenę dobrą |
Wymagania na ocenę bardzo dobrą |
Wymagania na ocenę celującą |
|
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dobrą, oraz: |
Uczeń: potrafi to, co na ocenę
bardzo dobrą, oraz: |
|
|
STAROŻYTNOŚĆ
– O EPOCE |
|||||
|
2. Fundamenty
kultury europejskiej |
•
wyjaśnić pojęcia: antyk, starożytność
klasyczna, monoteizm i politeizm,
judaizm i chrześcijaństwo •
określić ramy czasowe epoki |
•
wyjaśnić znaczenie wynalezienia pisma dla rozwoju cywilizacji •
wyjaśnić pojęcie: kultura śródziemnomorska |
•
wyjaśnić symboliczne znaczenie Aten, Rzymu i Jerozolimy |
•
wypowiadać się na temat fundamentalnej roli starożytności klasycznej w
historii kultury europejskiej |
•
wskazać teksty kultury nawiązujące do starożytności |
|
ANTYK – WPROWADZENIE DO EPOKI |
|||||
|
3. Antyk (Grecja i Rzym) |
•
wyjaśnić pojęcia: polis, swobody obywatelskie, prawo, obywatel |
• omówić złoty wiek Aten • wymienić osiągnięcia starożytnych
Greków • wymienić osiągnięcia starożytnych
Rzymian |
•
omówić różnice między kulturą Grecji a kulturą Rzymu •
wyjaśnić, na czym polegał antropocentryzm cywilizacji antyku |
•
wypowiedzieć się na temat idei kształtujących życie starożytnych |
•
wyjaśnić pojęcie: kalokagatia |
|
4. Filozofia antyczna |
•
wymienić najważniejszych filozofów starożytnej Grecji: Sokratesa, Platona i
Arystotelesa •
wyjaśnić etymologię oraz znaczenie słowa filozofia •
wyjaśnić pojęcie cnoty |
•
przedstawić podstawowe założenia filozofii Sokratesa, Platona, Arystotelesa •
omówić najważniejsze założenia szkoły filozoficznej stoików, epikurejczyków,
sceptyków i cyników |
•
omówić dualistyczną koncepcję świata według Platona •
wskazać różnice między epikurejczykami a hedonistami |
•
wypowiedzieć się na temat znaczenia działalności Arystotelesa |
•
wyjaśnić, na czym polegał przełomowy charakter działalności Sokratesa i
omówić jego metodę filozoficzną |
|
5. Sztuka
antyku |
•
rozpoznać najważniejsze zabytki starożytne Grecji i Rzymu •
wymienić cechy antycznego ideału piękna |
• przedstawić główne cechy sztuki antycznej • wymienić innowacje architektoniczne wprowadzone
przez Rzymian |
•
omówić znaczenie harmonii w sztuce antyku •
wytłumaczyć, co to jest kanon |
• dokonać analizy dzieła sztuki starożytnej |
•
scharakteryzować przykłady współczesnych dzieł sztuki nawiązujących do antyku |
|
ANTYK – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
|
6.
O czym mówią mity? Wprowadzenie do lektury (lektura
obowiązkowa) |
• definiować
mit • wymienić
rodzaje mitów |
• wymienić i
omówić funkcje mitów |
• wymienić
mitologizmy i przedstawić ich źródła |
• wymienić
toposy wywodzące się z mitologii |
• wyjaśnić,
na czym polega symboliczny charakter mitów |
|
7.
Miłość, śmierć i sztuka – mit o Orfeuszu i Eurydyce |
• zrelacjonować treść mitu • zrelacjonować treść utworu Herberta |
• omówić sposób przedstawienia artysty
w micie i utworze Herberta |
• przedstawić symboliczne znaczenie
mitu • interpretować zakończenie obu tekstów
|
• wyjaśnić, na czym polega
reinterpretacja mitu w H.E.O |
• omówić sposób przedstawienia tematu
miłości w wybranym tekście kultury |
|
8.
Bogowie olimpijscy – Apollo |
• wymienić bogów olimpijskich • zrelacjonować historię pojedynku
między Apollem a Marsjaszem |
• krótko scharakteryzować każdego z
bogów olimpijskich • określić funkcję atrybutów bogów
olimpijskich • scharakteryzować Apolla na podstawie
fragmentu |
• scharakteryzować rywalizujących
zawodników i sposób ich gry |
• przedstawić symboliczne i uniwersalne
znaczenie pojedynku |
• odnieść do rzeczywistości
współczesnej przedstawione w micie dwa rodzaje sztuki |
|
9.
Miłość, cierpienie i tęsknota – siła emocji i
uniwersalny przekaz mitów o Niobe i narcyzie |
• zrelacjonować historie Niobe i
Narcyza • wyjaśnić pojęcie: narcyzm |
• scharakteryzować Niobe i Narcyza • omówić znaczenie mitologizmu: skamienieć
z bólu w odniesieniu do mitu o Niobe |
• omówić zagadnienie winy i kary na
podstawie mitu o Niobe i innych poznanych mitów |
• sformułować przesłanie moralne
płynące z mitów o Niobe i Narcyzie |
• poddać refleksji relacje między
bogami a ludźmi w mitologii greckiej |
|
10.
i 11. Homer,
Iliada (lektura
obowiązkowa) |
•
wymienić rodzaje literackie • zrelacjonować treść fragmentu • wyjaśnić pojęcie: epos • wymienić najważniejszych bohaterów Iliady |
•
zdefiniować epikę • wymienić cechy eposu homeryckiego •
wskazać cechy eposu homeryckiego we fragmencie • omówić kompozycję Iliady •
przedstawić boskie i ludzkie cechy Achillesa •
wskazać środki językowe użyte we fragmencie |
• określić funkcję środków językowych •
omówić, w jaki sposób zostały połączone światy bogów i ludzi we fragmencie |
• wypowiedzieć się na temat obrazu
człowieka ukazanego w Iliadzie |
• przedstawić związki frazeologiczne mające swoje
źródło w micie o wojnie trojańskiej, wyjaśnić ich pochodzenie i znaczenie |
|
12. Konteksty
i nawiązania – Troja w reżyserii
Wolfganga Petersena |
•
zrelacjonować treść filmu |
•
scharakteryzować bohaterów filmu •
omówić kompozycję dzieła |
•
wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia bohaterów •
porównać treść filmu z treścią mitu trojańskiego |
• wypowiedzieć się na
temat środków filmowych użytych w dziele |
• podjąć dyskusję na temat wartości
artystycznej filmu |
|
*13. Homer, Odyseja |
• zrelacjonować treść fragmentu • wyjaśnić pojęcie: epos • wymienić najważniejszych bohaterów Odysei |
• wymienić cechy eposu homeryckiego • omówić kompozycję Odysei • wskazać środki językowe użyte we
fragmencie |
• określić funkcję środków językowych |
• wypowiedzieć się na temat obrazu
człowieka i jego losu ukazanego w Odysei |
•
wyjaśnić archetypiczne znaczenie wędrówki Odysa •
przedstawić znaczenie pojęcia: homo
viator |
|
*14.
Konteksty i nawiązania – Penelopiada Margaret Atwood
(fragmenty) |
• zrelacjonować treść fragmentu |
• wskazać aluzje do Odysei
Homera • wypowiedzieć się na temat narracji |
• omówić sposób postrzegania przygód
Odyseusza przez Penelopę • zinterpretować tytuł powieści |
• wskazać elementy ironii i określić
jej funkcję |
•
podjąć próbę opowiedzenia wybranej historii mitologicznej z punktu widzenia
bohaterki kobiecej |
|
15.
Wprowadzenie do analizy Antygony Sofoklesa (lektura
obowiązkowa) |
• zdefiniować dramat jako jeden z
rodzajów literackich • zrelacjonować treść Antygony |
• wskazać w Antygonie cechy
dramatu • wymienić najważniejszych twórców
tragedii antycznej |
• przedstawić kompozycję dramatu
antycznego |
• omówić rolę teatru w starożytnej
Grecji • wskazać w Antygonie
części kompozycyjne: ekspozycję, zawiązanie akcji, punkt kulminacyjny i
rozwiązanie akcji |
• porównać, jaką funkcję pełnił teatr w
starożytnej Grecji, a jaką pełni współcześnie • zrelacjonować mit rodu Labdakidów |
|
16.
i 17. Antygona
- dramat przeciwstawnych racji i wartości (lektura
obowiązkowa) |
• wymienić racje Kreona i racje
Antygony • wskazać w tekście elementy budowy
dramatu antycznego •
wymienić motywy obecne w Antygonie |
• omówić zasadę trzech jedności na
przykładzie utworu Sofoklesa • scharakteryzować głównych bohaterów • wymienić funkcje chóru w dramacie
antycznym na przykładach z tekstu kategorii tragedii greckiej |
•
wyjaśnić, na czym polega tragizm Antygony i tragizm Kreona • posługiwać się pojęciem hybris przy charakteryzowaniu postaci
Kreona i Antygony •
omówić rolę fatum i harmatii
w życiu bohaterów tragedii |
• analizować sposób przedstawienia
motywów literackich i kulturowych w Antygonie |
• analizować koncepcję człowieka i losu
w świecie starożytnych Greków, odnosząc się do Antygony |
|
18.
Antygona jako przykład tragedii antycznej (lektura
obowiązkowa) |
• wymienić cechy tragedii antycznej • wymienić funkcje chóru |
• wskazać cechy tragedii antycznej w Antygonie |
• omówić związek między stasimonami a
treścią epeisodionów |
• analizować fragment tekstu pod kątem
funkcji środków językowych |
• analizować styl utworu |
|
19. Platon, Państwo (lektura
uzupełniająca) |
•
zrelacjonować treść fragmentu |
•
wyjaśnić, na czym polegało państwo idealne według Platona •
opisać, jak według Platona wygląda poznawanie prawdy |
•
wyjaśnić metaforyczne znaczenie opowieści o jaskini •
omówić relacje między rzeczywistością materialną a idealną •
wskazać cechy utopii w platońskiej wizji państwa |
•
wyjaśnić funkcję dialogu dla wymowy fragmentu • przedstawić platońską koncepcję
państwa |
• podjąć dyskusję na temat
koncepcji przedstawionej przez Platona |
|
20. Najstarsza teoria literatury – Poetyka
Arystotelesa (lektura
uzupełniająca) |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
wyjaśnić pojęcie: poetyka |
•
omówić kompozycję dzieła •
wymienić najważniejsze założenia Poetyki • wskazać, jakie są, według
Arystotelesa, wyznaczniki poezji |
• wyjaśnić, na czym polega
epizodyczność fabuły |
•
przedstawić i omówić sposoby wywołania katharsis •
omówić funkcję mitów w literaturze |
• omówić funkcję i znaczenie poetyki
normatywnej |
|
21. O sile argumentów – Retoryka
Arystotelesa (lektura
uzupełniająca) |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
wyjaśnić pojęcie: retoryka |
•
omówić kompozycję dzieła •
wymienić cechy skutecznej wypowiedzi retorycznej |
•
wymienić i omówić trzy warunki skutecznego przemawiania • analizować wybrany fragment
tekstu literackiego pod kątem użycia środków retorycznych |
•
przygotować wypowiedź retoryczną według wskazówek Arystotelesa |
• podjąć dyskusję na temat
przydatności retoryki w różnych sytuacjach |
|
22. Nieśmiertelność
poety – liryka Horacego |
• przedstawić postać Horacego • wyjaśnić pojęcie: exegi monumentum, non omnis moriar |
• omówić cechy charakterystyczne pieśni • rozpoznać rodzaj liryki omówionych
utworów, jego adresata, sposób kreacji podmiotu lirycznego i sytuacji
lirycznej • wskazać środki wyrazu artystycznego
zastosowane w utworze |
• określić problematykę utworów • określić funkcję środków językowych |
•
omówić koncepcję poety i poezji wyrażoną w utworze |
•
wskazać i omówić topos exegi monumentum obecny w innych tekstach kultury |
|
23. Poeta w świecie współczesnym – Na
odejście poety i pociągu osobowego Tadeusza
Różewicza |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wskazać podmiot liryczny |
•
wskazać topos literacki obecny w wierszu •
wskazać środki językowe zastosowane w utworze |
•
formułować problem zaprezentowany w wierszu •
interpretować tytuł utworu •
omówić funkcję środków językowych zastosowanych w wierszu |
• zinterpretować
utwór |
• wypowiedzieć się na
temat dialogu z tradycją, zaprezentowanego w wierszu |
|
24.
Postawa wobec życia – stoicyzm i epikureizm w
wierszach Horacego |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki • wskazać adresatów lirycznych w
wierszach |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego w wierszach • wskazać środki językowe użyte w
utworach |
• wskazać elementy filozofii stoickiej
i epikurejskiej w utworach • określić funkcję środków językowych |
• omówić, przedstawioną w wierszach
sytuację człowieka w obliczu śmierci |
• na podstawie utworów przedstawić założenia
filozofii Horacego |
|
ANTYK – KSZTAŁCENIE
JĘZYKOWE |
|||||
|
25. Język a inne systemy
znaków |
•
definiować znak |
• omówić język jako system znaków |
•
wymienić i omówić cechy systemu językowego
|
• porównać różne formy przekazywania informacji |
•
wyjaśnić przyczyny nieporozumień językowych |
|
ANTYK – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z
ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
|
26. Plan dekompozycyjny tekstu,
streszczenie |
• wymienić rodzaje planów • charakteryzować rodzaje planów • definiować streszczenie • wskazać i omówić dwa porządki
streszczenia |
• wymienić cechy dobrze skonstruowanego
planu • prezentować proces tworzenia
streszczenia • omówić różnice między planem ramowym a
planem szczegółowym |
• tworzyć dekompozycyjny plany
szczegółowy wskazanego tekstu • przekształcić plan szczegółowy w plan
ramowy |
• na podstawie stworzonego planu napisać
streszczenie |
•
ocenić poprawność podanego streszczenia |
|
27. Notatka syntetyzująca |
• definiować notatkę syntetyzującą • przedstawić budowę notatki
syntetyzującej |
• przedstawić proces tworzenia notatki |
• analizować podane notatki
syntetyzujące |
• tworzyć notatkę syntetyzującą na podstawie
podanych tekstów |
•
ocenić poprawność podanej notatki syntetyzującej |
|
28. Wypowiedź argumentacyjna |
• przedstawić strukturę wypowiedzi
argumentacyjnej • wymienić rodzaje argumentów |
• omówić sposoby budowania spójności
między zdaniami • rozwinąć zaproponowaną argumentację |
• zaproponować argumenty do podanej
tezy i podeprzeć je przykładami •
ułożyć konspekt wypowiedzi argumentacyjnej |
• zbudować spójną, poprawną i przekonującą
wypowiedź argumentacyjną |
•
ocenić poprawność podanej wypowiedzi argumentacyjnej |
|
ANTYK –
PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
|
29. i 30. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować materiał obowiązkowy • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
|
BIBLIA – O EPOCE |
|||||
|
31. Biblia – wiadomości wstępne |
•
wyjaśnić etymologię słowa Biblia •
przedstawić podział Biblii •
wymienić języki, w jakich została zapisana Biblia |
•
przedstawić najważniejsze tłumaczenia Biblii •
przedstawić przysłowia i aforyzmy, mające swoje źródło w Biblii |
•
wymienić cechy stylu biblijnego •
wymienić biblizmy i wskazuje ich źródło |
•
wskazać przykłady stylu biblijnego •
przedstawić, jak odczytywać i interpretować Biblię |
•
wypowiedzieć się na temat funkcjonowania języka Biblii w życiu codziennym i w
literaturze |
|
BIBLIA – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
|
32. Księga Rodzaju – dzieje początków świata i
ludzkości |
• zrelacjonować powstanie świata i
człowieka według Biblii |
•
omówić wybrane wątki i przedstawić wybrane postacie z Księgi Rodzaju •
wyjaśnić znaczenie biblizmów, wywodzących się z
Księgi Rodzaju |
• porównać biblijny opis stworzenia
świata i człowieka z opisem mitologicznym •
przedstawić i interpretować wybrane symbole zawarte w Księdze Rodzaju |
• interpretować opowieść o zerwaniu owocu z drzewa
zakazanego (grzechu pierworodnym) •
wskazać cechy stylu biblijnego w podanym fragmencie Księgi Rodzaju |
•
omówić koncepcję człowieka w Biblii |
|
33. Konteksty i
nawiązania – Prawiek i inne czasy Olgi Tokarczuk |
•
zrelacjonować treść fragmentu •
omówić świat przedstawiony •
wskazać narratora |
•
wskazać elementy realistyczne i fantastyczne we fragmencie •
wskazać motywy biblijne we fragmencie i omówić ich funkcję |
• porównać biblijny sposób
przedstawienia kosmogonii z zaproponowanym przez Olgę Tokarczuk •
przedstawić problematykę fragmentu |
• interpretować
treści niedosłowne fragmentu |
• wypowiedzieć się na
temat funkcji mitu kosmogonicznego w życiu wspólnoty |
|
34. Rozważania o cierpieniu – Księga Hioba |
• opowiedzieć historię Hioba • przedstawić kompozycję Księgi Hioba |
• scharakteryzować Hioba • omówić relacje między Hiobem a Bogiem
na podstawie fragmentu Biblii |
• interpretować przemianę postawy Hioba
po rozmowie z Bogiem •
przedstawić postać Hioba jako symbol niezawinionego cierpienia i
niezachwianej wiary |
• podjąć dyskusję na temat sensu cierpienia i zgody
Boga na istnienie zła (teodycei) |
•
omówić sposoby przedstawiania Hioba w sztuce na podanych przykładach |
|
35. Dociekanie sensu ludzkiego życia w Księdze Koheleta |
• wyjaśnić, kim był Kohelet • zrelacjonować fragment |
• wskazać rady Koheleta, jak należy
przeżywać swój los |
• określić funkcję środków
stylistycznych użytych we fragmencie • określić problematykę utworu |
• interpretować teologiczną wymowę Księgi Koheleta |
• wskazać podobieństwa między radami Koheleta a
radami greckich filozofów |
|
36. Poezja biblijna – Księga Psalmów |
• przyporządkować psalmy do liryki • określić rodzaj liryki oraz nadawcę i
adresata psalmów • definiować pojęcia: psalm, psałterz |
• sklasyfikować psalmy według poznanych
kryteriów • odnaleźć środki stylistyczne
zastosowane w psalmach |
• określić funkcję środków językowych
użytych w psalmach |
• interpretować symbole pojawiające się w psalmach |
•
omówić koncepcję Boga i człowieka, wyłaniającą się z psalmów |
|
37. Wizja końca świata w Apokalipsie św. Jana |
• streścić przedstawione fragmenty
Apokalipsy św. Jana |
• opisać jeźdźców Apokalipsy i
scharakteryzować ich na podstawie ryciny Albrechta Dürera •
wypowiedzieć się na temat genezy i autorstwa Apokalipsy św. Jana |
• wskazać główne cechy stylu Apokalipsy • interpretować symbole i alegorie znajdujące się w
omówionych fragmentach |
• wypowiedzieć się na temat sposobów obrazowania i
wywoływania nastroju grozy w Apokalipsie |
•
porównać biblijną Apokalipsę z innymi przedstawieniami końca świata |
|
38. Konteksty i
nawiązania – Cormac McCarthy,
Droga |
•
zrelacjonować treść fragmentów •
omówić świat przedstawiony |
•
scharakteryzować bohaterów tekstu •
wyjaśnić pojęcie postapokaliptyczny |
•
porównać rzeczywistość opisaną we fragmentach z Apokalipsą św. Jana |
• omówić przesłanie
płynące z tekstu |
• analizować postawy i emocje
bohaterów w obliczu katastrofy |
|
39. Filmowe nawiązanie do
Biblii – Dekalog I Krzysztofa Kieślowskiego |
•
zrelacjonować treść filmu |
• podjąć dyskusję o
postawie filmowego Krzysztofa |
• wypowiedzieć się na
temat dialogów, narracji i kadrowania w filmie |
• analizować rolę
przypadku w konstrukcji fabuły |
• podjąć dyskusję na temat
hierarchii wartości we współczesnym świecie |
|
BIBLIA – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
|
40. Akt komunikacji językowej |
• zdefiniować akt komunikacji językowej
• wymienić, co składa się na akt
komunikacji |
•
omówić każdy ze składników aktu komunikacji •
wyjaśnić, na czym polega skuteczność komunikacji |
•
wskazać elementy aktu komunikacji w podanych przykładach |
•
wyjaśnić, na czym polega etyka wypowiedzi |
•
wyjaśnić, co zaburza czytelność komunikacji w podanych przykładach |
|
41. Funkcje wypowiedzi (*funkcje fatyczną i magiczną na poziomie
rozszerzonym) |
• wymienić funkcje wypowiedzi |
• scharakteryzować poszczególne funkcje
wypowiedzi |
•
rozpoznać środki językowe, wskazujące na daną funkcję • określić funkcje dominujące w danej
wypowiedzi |
• wyszukać w tekście przykłady poszczególnych
funkcji wypowiedzi |
•
analizować podany tekst pod względem środków językowych wskazujących na
określoną funkcję |
|
BIBLIA – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z
ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
|
42. Streszczenie a parafraza (*pojęcie parafrazy i wykorzystywanie
pojęcia parafrazy w interpretacji utworu literackiego na poziomie
rozszerzonym) |
• rozpoznać i zdefiniować streszczenie |
• odróżnić streszczenie od parafrazy |
• wymienić różnice między streszczeniem
a parafrazą • wykonać streszczenie |
• funkcjonalnie wykorzystać umiejętność
streszczania |
• funkcjonalnie wykorzystać umiejętność
streszczania i parafrazowania |
|
BIBLIA – PODSUMOWANIE I
POWTÓRZENIE |
|||||
|
43. i 44. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty biblijne |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
|
ŚREDNIOWIECZE – O EPOCE |
|||||
|
45. Średniowiecze – wprowadzenie do epoki |
• objaśnić etymologię nazwy epoki • wymienić najważniejsze wydarzenia
związane z początkiem i końcem średniowiecza |
• wymienić średniowieczne wzorce
osobowe •
wyjaśnić, na czym polegał uniwersalizm średniowieczny •
przedstawić informacje na temat szkół i uniwersytetów w średniowieczu |
•
definiować teocentryzm i wyjaśnić, czym przejawiał się w średniowieczu •
wyjaśnić, w czym przejawiał się dualistyczny obraz świata w średniowieczu •
omówić średniowieczną hierarchię społeczną |
•
omówić fundamenty kultury średniowiecznej •
wypowiedzieć się na temat różnic między filozofią starożytną a średniowieczną |
•
interpretować rolę karnawału w wiekach średnich |
|
46. Sztuka średniowieczna |
• rozpoznać najważniejsze zabytki
polskiego i europejskiego średniowiecza |
• podać przykłady zabytków polskiego i
europejskiego średniowiecza |
• wyjaśnić i zilustrować przykładami parenetyczny i
anonimowy charakter sztuki średniowiecznej • omówić alegorię i podać jej przykłady |
• analizować średniowieczne dzieło sztuki według
podanych kryteriów |
•
wskazać przykłady wpływu sztuki średniowiecza na epoki następne |
|
ŚREDNIOWIECZE – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
|
47. Bogurodzica – najstarszy
polski utwór poetycki |
• przeczytać ze zrozumieniem Bogurodzicę • wskazać przykłady archaizmów w
utworze |
• rozpoznać podmiot liryczny oraz
adresata utworu •
wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • wskazać archaizmy leksykalne,
fleksyjne, fonetyczne i składniowe |
•
omówić sposób przedstawienia Matki Boskiej w Bogurodzicy • omówić kompozycję utworu •
na przykładzie Bogurodzicy omówić takie cechy literatury
średniowiecznej, jak anonimowość, teocentryzm
i dydaktyzm |
• odnaleźć w treści Bogurodzicy motyw deesis i odnieść go do sztuk plastycznych • omówić formę wiersza • omówić funkcję Bogurodzicy w średniowiecznej Polsce |
•
wypowiedzieć się na temat piśmiennictwa religijnego w średniowieczu |
|
48. Ludzki wymiar cierpienia Matki Boskiej w Lamencie
świętokrzyskim |
• zrelacjonować treść Lamentu świętokrzyskiego |
• określić sytuację liryczną, podmiot
liryczny i adresatów utworu • wskazać archaizmy leksykalne,
fleksyjne, fonetyczne i składniowe • omówić kompozycję wiersza •
wskazać środki językowe w wierszu |
• scharakteryzować Maryję jako matkę • omówić motyw stabat Mater w wierszu • określić funkcję środków językowych |
• porównać obrazy Maryi z Lamentu świętokrzyskiego i z Bogurodzicy |
• wypowiedzieć się na temat genezy utworu |
|
49. Motyw tańca śmierci w Rozmowie mistrza
Polikarpa ze Śmiercią |
• streścić utwór |
• opisać obraz śmierci przedstawiony w
utworze • wskazać archaizmy leksykalne,
fleksyjne, fonetyczne i składniowe |
• omówić motyw danse macabre • w kontekście utworu wyjaśnić pojęcia: memento mori •
omawia groteskowy i naturalistyczny sposób przedstawienia śmierci • wskazuje elementy komizmu w utworze |
• na podstawie lektury omówić światopogląd ludzi
średniowiecza • omówić utwór jako satyrę społeczną |
• wyjaśnić przyczyny popularności motywu śmierci w
średniowieczu |
|
50. Triumf śmierci w Siódmej pieczęci Igmara
Bermana |
• zrelacjonować treść
filmu • odnaleźć nawiązania
do kultury i obyczajowości średniowiecza |
• zinterpretować
tytuł i objaśnić jego funkcję • w kontekście filmu
wyjaśnić pojęcia: personifikacja, taniec śmierci |
•
rozpoznać w filmie konwencję moralitetu i ją omówić •
w kontekście filmu wyjaśnić pojęcie teodycea |
• interpretować
przesłanie filmu |
• przywołać szerokie konteksty i
nawiązania |
|
51. Ideał rycerza – Pieśń o Rolandzie |
• zrelacjonować treść fragmentów •
przedstawić kodeks honorowy średniowiecznego rycerza |
• wymienić najważniejszych bohaterów Pieśni o Rolandzie • scharakteryzować Rolanda • omówić kompozycję utworu |
• przedstawić Rolanda jako wzorzec osobowy rycerza • wskazać w utworze cechy eposu rycerskiego •
omówić elementy ars bene moriendi obecne w utworze •
omówić sposób kreacji bohaterów – rycerzy oraz ich wrogów |
• wskazać i omówić symbole obecne w pieśni •
omówić kontekst historyczny utworu |
•
porównać wzorzec wojownika współczesnego ze średniowiecznym |
|
52. Średniowieczna miłość – Dzieje Tristana i
Izoldy (lektura uzupełniająca) |
• streścić podany fragment Dziejów Tristana i Izoldy • wymienić najważniejszych bohaterów
utworu |
• omówić kompozycję utworu •
wskazać cechy gatunkowe utworu •
charakteryzować, ukazane w utworze, wzorce parenetyczne władcy, rycerza i
damy serca |
• objaśnić funkcję fantastyki w utworze • wyjaśnić, na czym polega tragizm Tristana i
Izoldy |
• przeanalizować specyfikę uczucia łączącego
Tristana i Izoldę • sformułować zasady miłości dworskiej |
•
wypowiedzieć się na temat obyczajowości średniowiecznej na podstawie Dziejów Tristana i Izoldy |
|
53. Konteksty i
nawiązania – Halina Poświatowska, *** [tutaj leży Izold...] |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wskazać podmiot liryczny |
•
opisać sytuacje liryczną w wierszu •
omówić aluzję literacką zastosowaną w utworze • wskazać środki językowe użyte w
utworze |
• omówić kompozycję
wiersza • sformułować tezę
interpretacyjną •
określić funkcję środków językowych użytych w wierszu |
• interpretować
wiersz • wskazać i omówić
konteksty interpretacyjne |
• porównać przesłanie wiersza z
przesłaniem Dziejów Tristana i Izoldy |
|
*54. Podróż po zaświatach – Boska komedia
Dantego Alighieri |
•
zrelacjonować treść fragmentów • omówić
fabułę całego utworu • wymienić
przewodników Dantego po zaświatach |
• omówić genezę Boskiej komedii • wyjaśnić tytuł • scharakteryzować narratora • omówić kompozycję poematu • wyjaśnić pojęcia: poemat epicki |
• wymienić
elementy dzieła charakterystyczne dla średniowiecza i renesansu • zinterpretować alegorie
obecne w poemacie |
• wypowiedzieć
się na temat sposobu obrazowania w utworze |
• wskazać źródła kulturowe, z których czerpał
Dante |
|
*55. Konteksty i nawiązania – Dno piekła Andrzeja
Bursy |
• relacjonować
treść wiersza • określać
rodzaj liryki |
• omawiać
kreacje bohaterów wiersza • wyjaśnić
funkcję użytych frazeologizmów |
• interpretować
funkcję odniesień do piekła w wierszu • omówić
problematykę utworu |
• wypowiadać
się na temat kontekstu historycznego wiersza • wskazać ironię użytą w
wierszu i określić jej funkcję |
• porównywać
udręczenie ludzi w utworze Bursy z udrękami piekielnymi w Boskiej komedii |
|
ŚREDNIOWIECZE – KSZTAŁCENIE
JĘZYKOWE |
|||||
|
56. Wiedza z dziedziny fleksji, leksyki, frazeologii i
słowotwórstwa w analizie i interpretacji tekstów literackich |
• wskazać
czasowniki w tekście i określa ich formę gramatyczną • wskazać w
tekście przymiotniki i imiesłowy o zabarwieniu neutralnym i wartościującym • wskazać w
tekście rzeczowniki abstrakcyjne i konkretne • wskazać w
tekście zdrobnienia |
• wyjaśnić
funkcję czasowników użytych w tekście • określić
funkcję przymiotników o zabarwieniu neutralnym i wartościującym użytych w
tekście • określić
funkcję rzeczowników abstrakcyjnych i konkretnych użytych w tekście • określić
funkcję zdrobnień w tekście |
• analizować
tekst pod kątem użycia gramatycznych środków językowych |
• wskazać
środki językowe służące psychizacji krajobrazu |
• omówić sposoby podkreślenia ekspresji tekstu za
pomocą środków językowych |
|
ŚREDNIOWIECZE – TWORZENIE
WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
|
*57. Indukcja i dedukcja |
• prezentować różne typy dowodzenia |
• rozpoznawać typy dowodzenia w tekście • wskazać błąd we wnioskach |
• analizować rozumowanie przedstawione w tekście |
• formułować wniosek na podstawie dwóch przesłanek |
• formułować przesłanki
i na ich podstawie wyciągać wniosek |
|
ŚREDNIOWIECZE – PODSUMOWANIE I
POWTÓRZENIE |
|||||
|
58. i 59. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
Autorka: Magdalena Lotterhoff
Uwaga: w wyniku uszczuplenia
podstawy programowej, według przedstawionego rozkładu materiału,
niewykorzystane godziny pozostają do decyzji nauczyciela.