![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wymagania edukacyjne.
Klasa
3. Zakres podstawowy. Nowa edycja
Tematy 1.–41.
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
I. POLACY I ZIEMIE POLSKIE W 1. POŁOWIE XIX WIEKU |
|||||
|
1. Stracone złudzenia:
Królestwo Kongresowe |
Uczeń: • wymienia
główne postanowienia
konstytucji Królestwa Polskiego; • podaje przykłady łamania konstytucji przez cara; •
pokazuje na mapie granice
Królestwa
Polskiego |
Uczeń: • przedstawia
nadzieje Polaków związane z Aleksandrem I po utworzeniu Królestwa Polskiego; • wymienia tajne organizacje
zakładane przez Polaków
i charakteryzuje ich cele; • wymienia przykładowe
osiągnięcia gospodarcze Królestwa Polskiego |
Uczeń: • uzasadnia,
że konstytucja Królestwa Polskiego miała
liberalny charakter; • przedstawia
cele polityki gospodarczej Ksawerego
Druckiego-Lubeckiego; • przedstawia przemiany w rolnictwie
w Królestwie Polskim w I połowie XIX w.; •
wyjaśnia, kim byli kaliszanie |
Uczeń: • ocenia,
czy cele polityki Ksawerego Druckiego- -Lubeckiego zostały zrealizowane; • porównuje politykę Aleksandra
I wobec Królestwa Polskiego
w drugim i trzecim dziesięcioleciu
XIX w.; • porównuje działalność opozycji legalnej i nielegalnej
w Królestwie Polskim |
Uczeń: • ocenia, czy
w przypadku Królestwa Polskiego w latach 1815–1830 możemy mówić
o autonomii, czy unii personalnej z Rosją |
|
2. Powstanie
listopadowe |
Uczeń: • wymienia i pokazuje na mapie miejsca
bitew powstania listopadowego; • wymienia przywódców
powstania listopadowego; •
wymienia represje Mikołaja I skierowane przeciwko powstańcom
listopadowym |
Uczeń: • wymienia przyczyny powstania listopadowego; •
wymienia organy władz
powstańczych; •
wymienia represje Mikołaja I zmierzające
do likwidacji
samodzielności Królestwa Polskiego |
Uczeń: • dzieli przyczyny
powstania listopadowego na wewnętrzne i zewnętrzne (wpływ wydarzeń
europejskich); •
przedstawia proces przekształcania się zrywu podchorążych w powstanie
narodowe |
Uczeń: • uzasadnia,
że działania zbrojne powstania
listopadowego mogą
być nazywane wojną polsko- -rosyjską; •
ocenia
szanse powstania
listopadowego
na zwycięstwo |
Uczeń: • przedstawia
obraz powstania
listopadowego w utworach
literackich i innych tekstach kultury; • przedstawia
udział Polaków z pozostałych
zaborów w powstaniu listopadowym |
|
3. Polacy na emigracji i pod trzema
zaborami (1831–1846) |
Uczeń: • przedstawia
główne założenia programu Hotelu
Lambert i Towarzystwa
Demokratycznego
Polskiego; |
Uczeń: • przedstawia
zmiany w strukturze społecznej na ziemiach polskich w I połowie XIX w.; |
Uczeń: • porównuje programy Hotelu Lambert i Towarzystwa Demokratycznego Polskiego; |
Uczeń: • przedstawia
poglądy i działania
członków Młodej Polski; |
Uczeń: • przedstawia
program Gromad Ludu Polskiego |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
• przedstawia
rozwój
gospodarczy
Wielkiego Księstwa Poznańskiego w I połowie XIX w.; • wymienia grupy w strukturze społecznej na ziemiach polskich w I połowie XIX w. |
• porównuje sposoby odzyskania
przez Polskę niepodległości sformu- łowane w programach Hotelu
Lambert i Towarzystwa Demokra- tycznego Polskiego; • wymienia organy
władzy w Wielkim Księstwie Poznańskim powstałe po kongresie wiedeńskim |
• wyjaśnia,
dlaczego emigrację po powstaniu listopadowym nazywamy Wielką Emigracją; • wymienia
organizacje spiskowe działające na zie- miach polskich
po powsta-
niu listopadowym; • wyjaśnia,
co wpłynęło na zmiany w strukturze społeczeństwa polskiego na ziemiach
polskich w I połowie XIX w. |
• porównuje
sytuację w trzech zaborach
po po- wstaniu
listopadowym; • przedstawia
działania Polaków w Wielkim Księstwie Poznańskim, które miały
wzmocnić ich pozycję wobec
Prus; •
charakteryzuje działalność spiskową na ziemiach polskich po powstaniu
listopadowym |
|
|
|
4. Powstanie
krakowskie i Wiosna Ludów
na ziemiach polskich |
Uczeń: • lokalizuje w czasie i przestrzeni rabację galicyjską |
Uczeń: • wyjaśnia,
co to była rabacja
galicyjska |
Uczeń: • wyjaśnia
okoliczności wybuchu rabacji galicyjskiej
(powstanie krakowskie); • pokazuje na mapie rejon objęty rabacją galicyjską |
Uczeń: • ocenia skutki rabacji galicyjskiej |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego rabacja galicyjska
przyczyniła się do klęski
powstania krakowskiego |
|
5. Kultura polska w 1. połowie XIX w. |
Uczeń: • wymienia
przykładowe przedsięwzięcia
arystokracji polskiej w dziedzinie kultury w I połowie
XIX w.; •
wymienia głównych twórców
emigracyjnych i ich dzieła |
Uczeń: • przedstawia
rolę,
jaką odgrywały uniwersytety
i liceum w Krzemieńcu w rozwoju
oświaty; •
wyjaśnia, na czym polegał spór klasyków z romantykami; •
wyjaśnia, na czym
polegała idea mesjanizmu |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego arystokracja polska w I połowie XIX w. podejmowała inicjatywy w sferze kultury; •
przedstawia rolę, jaką odgrywały uniwersytety i liceum w Krzemieńcu w rozwoju kultury i nauki; •
wyjaśnia, jak klęska powstania listopadowego wpłynęła na kulturę polską; • przedstawia
rolę
emigracji polistopadowej w rozwoju kultury polskiej |
Uczeń: • ocenia, czy
działania ary- stokracji
polskiej z I połowy XIX w. są
ważne także i dziś dla
kultury polskiej; • porównuje nurt sentymentalny i romantyzm w kulturze
polskiej; • przedstawia
realizację założeń klasycznych i romantycznych w tekstach kultury |
Uczeń: • przedstawia rolę prac Joachima Lelewela dla rozwoju
historiografii |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
II. EUROPA I ŚWIAT OD POŁOWY XIX
W. DO 1914 ROKU |
|||||
|
6. Przemiany gospodarcze, rozwój nauki i techniki |
Uczeń: • wymienia
nowe surowce, które pojawiły
się w II połowie XIX w.; • wymienia wynalazki, które wpłynęły na życie ludzi; • wymienia przykładowych wynalazców z II połowy XIX w. |
Uczeń: • wyjaśnia,
w jaki sposób wynalazki zmieniły życie codzienne
ludzi; • wymienia
przykładowe odkrycia naukowe
i ich odkrywców; • definiuje monopol i przedstawia jego
wpływ na życie gospodarcze
w II połowie XIX w. |
Uczeń: • wyjaśnia,
w jaki sposób nowe surowce i wynalazki przyczyniły się do rozwoju
gospodarczego świata w II połowie XIX w.; • wyjaśnia, dlaczego w II połowie XIX w. mówimy o „drugiej rewolucji przemysłowej” |
Uczeń: • ocenia, które
wynalazki najbardziej zmieniły życie codzienne
ludzi; • ocenia zjawisko monopo- lizacji gospodarki
z punktu widzenia producentów i konsumentów; •
przedstawia związki miedzy rozwojem
nauki a gospodarką i życiem codziennym ludzi |
Uczeń: • przedstawia
sylwetki przykładowych
wynalazców z II połowy XIX w. i ich osiągnięcia |
|
7. Przemiany obyczajowe i rozwój kultury masowej |
Uczeń: • wymienia nurty w sztuce II połowy XIX w. i przykładowych
twórców każdego z tych
nurtów; • wymienia przykładowych pisarzy II połowy XIX w.; •
wymienia przykładowe zabytki i utwory literackie II połowy XIX w. • definiuje pojęcie: kultura masowa |
Uczeń: • wymienia
założenia filozofii pozytywistycznej; • wymienia
czynniki, które przyczyniły się do rozwoju
kultury masowej; • wymienia
cechy kultury masowej; • przedstawia
przemiany, jakie nastąpiły w
życiu rodzinnym w mieście |
Uczeń: • wskazuje różnice między poszczególnymi
nurtami w sztuce II połowy XIX w.; •
przedstawia związki między zmianami w życiu gospodarczym i społecznym a rozwojem
kultury masowej; •
wymienia dyscypliny sportowe, które
rozwijały się w II połowie XIX w., wskazuje,
które z nich były zupełnie nowe; •
ocenia,
czy sport można zaliczyć do kultury masowej |
Uczeń: • przedstawia różnice między
kulturą wysoką a kulturą masową; • daje przykłady twórczości z kultury wysokiej i kultury masowej z II połowy XIX w. •
charakteryzuje wpływ przemian społecznych na więzi rodzinne i międzyludzkie; •
wyjaśnia, dlaczego na II połowę XIX w. i początek XX w.
są używane różne określenia |
Uczeń: • przedstawia,
czym różniły się igrzyska
olimpijskie w starożytnej Grecji od igrzysk olimpijskich wznowionych w końcu XIX w. |
|
8. Demokratyzacja życia politycznego. Ideologie i ruchy
polityczne |
Uczeń: • przedstawia zmiany w prawie wyborczym w krajach europejskich w
II połowie XIX w.; |
Uczeń: • wyjaśnia,
co rozumiano wówczas przez powszech-
ne prawo
wyborcze; |
Uczeń: • przedstawia
czynniki, które doprowadziły
do ukształtowania się ideologii nacjonalistycznej; |
Uczeń: • przedstawia rolę Międzynarodówek; |
Uczeń: • wyjaśnia,
czym różnią się sufrażystki
od sufrażetek; |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
• wyjaśnia
terminy: emancypacja
kobiet, sufrażystki; • wymienia
główne założenia ideologii nacjonalistycznej |
• wskazuje różnice
między emancypantkami a sufrażystkami; • wymienia główne założenia społecznej nauki Kościoła; • wyjaśnia pojęcie: syjonizm |
• porównuje nurty w ideologii socjalistycznej i wymienia ich przedstawicieli; •
wymienia metody
walki kobiet o prawa wyborcze |
• przedstawia
stosunek
społeczeństw do walki
kobiet o prawa wyborcze; • przedstawia sytuację Żydów w II połowie XIX w. |
• przedstawia
przywód-
czynie walki o prawa kobiet
w Kanadzie (pomnik przed budynkiem Parlamentu w Ottawie) lub w innym kraju na przełomie XIX i XX w. |
|
|
9. Zjednoczenie Włoch. Zjednoczenie Niemiec |
Uczeń: • wymienia
główne etapy jednoczenia
Włoch w II połowie XIX w.; • wymienia główne etapy jednoczenia Niemiec w II połowie XIX w.; • pokazuje na mapie prze- bieg procesu jednoczenia Włoch i Niemiec w II poło- wie XIX w. |
Uczeń: • przestawia
rolę
Królestwa Sardynii
w procesie jednoczenia Włoch; • przedstawia rolę Prus w procesie jednoczenia Niemiec; •
wymienia postanowienia konstytucji Cesarstwa Niemieckiego |
Uczeń: • porównuje
proces jedno- czenia Włoch
i Niemiec w II połowie XIX w.; • przedstawia
okoliczności powstania Austro-Węgier; •
uzasadnia, odwołując się do postanowień konstytucji Cesarstwa
Niemieckiego, że było ono federacją |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego Królestwo
Sardynii
i Prusy odgrywały przewodnią rolę w procesach zjednoczeniowych Włoch i Niemiec; • ocenia pozycję monarchii habsburskiej na scenie niemieckiej
w XIX w. |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego używa się określenia, że Niemcy zostały
zjednoczone „krwią i żelazem”; • przedstawia,
jak Włosi upamiętnili Wiktora Emanuela II |
|
10. Wojna
secesyjna w Stanach Zjednoczonych |
Uczeń: • przedstawia
rozwój
gospodarczy
Stanów Zjednoczonych
w XIX w.; • wymienia
przykładowe przyczyny i skutki wojny secesyjnej; • wymienia
strony walczące w wojnie
secesyjnej |
Uczeń: • przedstawia
rozwój
terytorialny Stanów
Zjednoczonych w XIX w.; • pokazuje na mapie tereny kolejno
przyłączane do Stanów Zjednoczonych; •
wyjaśnia pojęcia: abolicjonizm, segregacja rasowa, secesja |
Uczeń: • charakteryzuje metody powiększania obszaru i stref wpływów
Stanów Zjednoczonych w XIX w.; • porównuje gospodarkę stanów północnych i południowych; • wymienia bitwy z okresu wojny secesyjnej |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego wybór Abrahama Lincolna na prezydenta doprowadził do secesji stanów
południowych; • wymienia czynniki, które ułatwiły zwycięstwo
Unii w wojnie secesyjnej; • charakteryzuje położenie byłych niewolników w stanach południowych |
Uczeń: • wyjaśnia
znaczenie bitwy pod Gettysburgiem; • przedstawia
informacje o dowódcach
Unii i Konfederacji z czasów
wojny secesyjnej |
|
11.
Ekspansja kolonialna mocarstw w Afryce i Azji |
Uczeń: • pokazuje na mapie tereny kolonii państw europejskich (Anglii, Francji,
Niemiec, Włoch); |
Uczeń: • definiuje pojęcia: kolonia,
protektorat, dominium i podaje przykłady terytoriów zależnych o takim
statusie; |
Uczeń: • pokazuje na mapie tereny kolonii państw europejskich i ich strefy
wpływów; |
Uczeń: • porównuje tereny zajęte przez państwa europejskie w XV–XVI w. oraz w II połowie XIX w.; |
Uczeń: • wyjaśnia,
na czym polegała polityka otwartych drzwi, która miała
być prowadzona
w Chinach; |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
• wymienia
przykładowe przyczyny ekspansji kolonialnej w II połowie XIX w. |
• pokazuje na mapie obszary zajęte przez Japonię na przełomie XIX i XX w. |
• przedstawia
konflikty Wielkiej Brytanii
związane z tworzeniem
imperium kolonialnego; •
przedstawia przyczyny i skutki wojny japońsko- -rosyjskiej |
• wskazuje tereny
kolonii, które w okresie od XV–XIX w. przeszły pod władzę innego państwa; • wskazuje związki
między ekspansją kolonialną a sytuacją
wewnętrzną
mocarstw; • ocenia rolę mocarstw europejskich
w rozwoju terenów
afrykańskich i azjatyckich |
•
wyjaśnia, dlaczego Stany
Zjednoczone były zwolennikiem
tej polityki |
|
|
12. Polityka
między narodowa u schyłku
XIX i na początku XX w. |
Uczeń: • wymienia
płaszczyzny rywalizacji
mocarstw w II połowie
XIX i początkach XX wieku; • wymienia państwa, które tworzyły
trójprzymierze i trójporozumienie |
Uczeń: • wymienia
zasady polityki zagranicznej
Wielkiej Brytanii; •
przedstawia przyczyny i skutki wojen bałkańskich z początku XX w.; • pokazuje na mapie tereny, na których Niemcy chcieli zwiększyć swoje wpływy |
Uczeń: • przedstawia
proces kształ-
towania
się trójprzymierza i trójporozumienia; • przedstawia
proces rozpa- du
Imperium Osmańskiego w II połowie XIX w.; • wyjaśnia,
jaki wpływ na kształtowanie
się trójporozumienia miała
niemiecka polityka kolonialna |
Uczeń: • wyjaśnia,
jakie czynniki wpłynęły na zmianę układu sojuszy na przełomie XIX i XX w.; •
ocenia,
czy zasady polityki zagranicznej Wielkiej Brytanii były wystarczające, by
zapewnić jej bezpieczeństwo na przełomie XIX i XX w.; • wskazuje związki między wojnami bałkańskimi a rywalizacją Rosji
i Austro- -Węgier oraz rozpadem Imperium Osmańskiego |
Uczeń: • przedstawia
rywalizację Rosji,
Wielkiej Brytanii i Niemiec na terenie Persji
i jej wpływ na kształtowanie
się trójporozumienia |
|
III. POLACY I ZIEMIE POLSKIE W 2. POŁOWIE XIX I NA POCZĄTKU XX WIEKU |
|||||
|
13. Królestwo Polskie
przed wybuchem powstania
styczniowego |
Uczeń: • przedstawia
działania Polaków, które
rozbudzały
w społeczeństwie nastroje patriotyczne
przed wybuchem powstania styczniowego; |
Uczeń: • wymienia
reformy
przeprowadzone w Rosji
i Królestwie Polskim w ramach
odwilży posewastopolskiej; |
Uczeń: • porównuje sytuację w Rosji I połowy XIX w. i w czasie odwilży posewastopolskiej; |
Uczeń: • ocenia, czy
były szanse na przywrócenie chociaż części praw
narodowych Polakom; |
Uczeń: • charakteryzuje
działalność pozapolityczną
Andrzeja Zamoyskiego
i Leopolda Kronenberga |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
• wyjaśnia,
kim byli biali i czerwoni; • Wyjaśnia termin:
odwilż posewastopolska |
• wymienia
przykładowe reformy Aleksandra
Wielopolskiego w Królestwie Polskim; • formułuje cel reform Aleksandra
Wielopolskiego |
• charakteryzuje
możliwości działania
Polaków w Królestwie
Polskim w czasie odwilży posewastopolskiej; • wymienia
organizacje i instytucje polskie, które
powstały i działały w ramach odwilży posewastopolskiej |
• ocenia, czy
Aleksander Wielopolski miał
szansę na uzyskanie poparcia Polaków dla
swojej działalności |
|
|
|
14. Powstanie styczniowe |
Uczeń: • wymienia
rejony największego natężenia
walk
powstańczych i pokazuje je na mapie; •
wymienia dowódców powstania styczniowego; • wymienia organy
władz powstańczych; • wymienia postanowienia dekretów uwłaszcze- niowych |
Uczeń: • wyjaśnia,
co spowodowało wybuch powstania
styczniowego; • przedstawia działania Romualda Traugutta jako dyktatora
powstania; •
wymienia represje zastosowane przez cara wobec Polaków po klęsce powstania styczniowego; •
wyjaśnia, jaki cel miało
wydanie przez powstańców dekretów uwłaszczeniowych |
Uczeń: • porównuje postanowienia
dekretów uwłaszczeniowych
wydanych przez władze powstańcze
i cara; • porównuje politykę władz powstańczych w zależności
od tego, czy przewagę w nich miało ugrupowanie białych, czy
czerwonych; • przedstawia
stosunek
państw zachodnich wobec powstania styczniowego |
Uczeń: • porównuje powstanie listopadowe i styczniowe pod względem organizacji
władz i sposobu prowadzenia działań
wojennych; • wyjaśnia,
co wpływało na stanowisko
państw zachodnich wobec powstania styczniowego; • porównuje represje zastosowane przez cara wobec Polaków w Królestwie Polskim i na ziemiach zabranych |
Uczeń: • porównuje działania podjęte przez władze powstańcze (powstanie
listopadowe i styczniowe)
w sprawie chłopskiej; • wyjaśnia,
do jakiej idei nawiązuje pieczęć Rządu Narodowego
(ilustracja w podręczniku) |
|
15. Sytuacja Polaków w zaborach:
rosyjskim, pruskim i austriackim |
Uczeń: • przedstawia cele i działalność Komisji Kolonizacyjnej i Hakaty; • wymienia polskie organy władzy Galicji powstałe w ramach autonomii; •
wymienia prawa
narodowe, które
otrzymali Polacy w Galicji w ramach autonomii; |
Uczeń: • charakteryzuje
sytuację Polaków
w zaborze rosyjskim; • wyjaśnia,
na czym polegała polityka
kulturkampfu; • przedstawia
rozwój
rol- nictwa i przemysłu w poszczególnych zabo- rach w II połowie XIX w.; |
Uczeń: • porównuje sytuację Polaków
na ziemiach zabranych
i w Królestwie Polskim w
II połowie XIX w.; • formułuje cele polityki władz pruskich (niemiec- kich) wobec Polaków w II połowie XIX w.; |
Uczeń: • ocenia skuteczność działań podejmowanych przez władze pruskie (niemieckie)
i Polaków w II połowie XIX w.; • przedstawia
proces kształtowania
się polskiej tożsamości narodowej na terenie Pomorza, Mazur, Warmii i Śląska; |
Uczeń: • porównuje
działalność Aleksandra
Wielopolskiego i Agenora Gołuchowskiego; •
wyjaśnia, dlaczego Agenor
Gołuchowski uzyskał
poparcie Polaków dla
swoich działań |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
• wymienia
nowe grupy społeczne, które pojawiły
się w społeczeństwie polskim w XIX
w. |
• wymienia
działania Polaków, które
miały na celu obronę przed polityką germanizacyjną |
• porównuje sytuację Pola- ków w zaborze austriackim z sytuacją Polaków w zbo- rze pruskim i rosyjskim; • porównuje rozwój gospo-
darczy ziem polskich pod zaborami w II połowie XIX w. |
• charakteryzuje
konflikty społeczno-narodowo-
ściowe
na terenie Galicji w II
połowie XIX w.; • wyjaśnia,
co wpływało na przemiany w społeczeństwie polskim w II połowie XIX w. |
|
|
|
16. Masowe ruchy polityczne na ziemiach polskich |
Uczeń: • charakteryzuje
program warszawskich pozytywistów; • wymienia
przykładowe partie polityczne
powstałe w ramach
ruchów ludowego, socjalistycznego
i narodowego oraz ich przywódców |
Uczeń: • wymienia
czynniki, które spowodowały powstanie
nowoczesnego narodu polskiego i kształtowały
polską świadomość narodową; • wymienia
główne założenia programowe
partii politycznych powstałych w ramach
ruchów ludowego, socjalistycznego
i narodowego |
Uczeń: • porównuje dwa nurty w polskim
ruchu socjalistycznym; • wymienia
partie polityczne i działaczy
związanych z każdym z nurtów w polskim ruchu socjalistycznym; • przedstawia
programy ruchów ludowego
i naro- dowego oraz przykłady ich realizacji |
Uczeń: • porównuje pojęcie narodu w społeczeństwie
polskim w epoce nowożytnej i XIX w.; • wyjaśnia, na czym polegał trójlojalizm; •
wyjaśnia, w których zaborach poszczególne ruchy polityczne miały największe poparcie; •
wyjaśnia, co
spowodowało zmianę nazwy Stronnictwa Ludowego na Polskie Stronnictwo Ludowe |
Uczeń: • wymienia
partie polskie działające w XX w. i obecnie, które wywodzą
się z partii politycznych powstałych na ziemiach polskich w II połowie XIX w. |
|
17. Rewolucja 1905–1906 w Królestwie Polskim |
Uczeń: • wymienia przyczyny i skutki rewolucji 1905 r. w Królestwie Polskim; • przedstawia
orientacje polityczne na ziemiach polskich przed wybuchem I wojny światowej |
Uczeń: • przedstawia
przyczyny rewolucji
1905 r. w Rosji; • wymienia
zmiany, na które
zgodził się Mikołaj II w wyniku rewolucji |
Uczeń: • przedstawia
przebieg rewolucji 1905 r. w Królestwie Polskim; •
przedstawia grupy społeczne, które
wystąpiły w czasie rewolucji
1905 r. i ich postulaty; • charakteryzuje działalność orientacji proaustriackiej – niepodległościowej przed I wojną światową |
Uczeń: • wyjaśnia,
w jaki sposób sytuacja
w Rosji na począt- ku XX w. wpłynęła na wy- buch rewolucji 1905 r.; • wyjaśnia,
w jaki sposób wydarzenia
w Rosji z lat 1905–1907 wpływały na sytuację
w Królestwie Polskim; • ocenia trwałość
zmian, które zaszły w Rosji i w Królestwie Polskim w wyniku rewolucji
1905 r. |
Uczeń: • przedstawia
inne orientacje polityczne,
które wykształ- ciły
się na ziemiach polskich
przed I wojną światową |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji 18. Polska
kultura i nauka przełomu XIX i XX stulecia |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
Uczeń: • wymienia
najważniejsze cechy kultury okresu Młodej Polski; • wymienia
przykładowych artystów
polskich II połowy XIX i początku XX w.; • przedstawia
rozwój
kultury masowej na ziemiach
polskich |
Uczeń: • przedstawia
cechy pozytywizmu w kulturze; • przedstawia
osiągnięcia naukowe Polaków w II połowie XIX i początku XX w.; •
wyjaśnia, w jaki sposób wydarzenia kulturalne łączyły Polaków z różnych zaborów |
Uczeń: • przedstawia
rolę
przykła- dowych
artystów w kultu- rze
polskiej II połowy XIX i początku XX w.; •
wyjaśnia, co
wpływało na rozwój
kultury masowej na ziemiach polskich; •
przedstawia zmianę
pozycji kobiet w społeczeństwie polskim na przełomie XIX i XX w. |
Uczeń: • charakteryzuje
rozwój
szkolnictwa na ziemiach polskich w II połowie XIX w.; • przedstawia
rolę
historii w twórczości
artystów polskich w II połowie XIX i początku XX w.; • wyjaśnia,
dlaczego Kraków nazywano Polskimi Atenami |
Uczeń: • przedstawia
osiągnięcia artystów
i uczonych polskich poza granicami ziem polskich |
|
|
IV. POLSKA, EUROPA I ŚWIAT W OKRESIE WIELKIEJ WOJNY |
|||||
|
19.
Początek wojny i działania zbrojne w
latach 1914–1916 |
Uczeń: • wymienia
państwa walczące po stronie państw ententy
i państw centralnych; • wymienia i pokazuje na mapie najważniejsze bitwy na froncie zachodnim i wschodnim z lat
1914–1916; •
wymienia nowe
rodzaje broni
użyte w czasie I wojny światowej |
Uczeń: • wymienia
bezpośrednie przyczyny
I wojny światowej; • wyjaśnia,
co oznaczają pojęcia: wojna
pozycyjna, wojna totalna; • uzasadnia,
że działania wojenne na froncie zachodnim
miały charakter wojny
pozycyjnej |
Uczeń: • wyjaśnia
cele i konsekwen-
cje realizacji
przez Niem- ców planu Schlieffena; • wyjaśnia,
dlaczego kolejne państwa przyłączały się do państw centralnych lub ententy; • wyjaśnia, jak wojna wpływała na życie codzienne ludności |
Uczeń: • przedstawia
przebieg działań wojennych na Półwyspie Bałkańskim i froncie włoskim; • wyjaśnia, w jaki sposób nowe
rodzaje broni wpłynęły na prowadzone działania wojenne; •
wyjaśnia rolę kolonii
i ich mieszkańców w czasie I wojny światowej |
Uczeń: • przedstawia,
do jakich działań wykorzystywano zwierzęta w czasie
I wojny światowej |
|
20. Rewolucja
lutowa i przewrót bolszewicki w Rosji |
Uczeń: • wymienia
przyczyny i skutki rewolucji lutowej; • wymienia przyczyny i skutki rewolucji październikowej |
Uczeń: • wymienia
dekrety wprowadzone
przez władze bolszewickie; •
wyjaśnia, co
to była Czeka; •
przedstawia zasady komunizmu wojennego; •
wyjaśnia, kim byli biali i czerwoni |
Uczeń: • przedstawia sytuację w
Rosji w pierwszych latach wojny i wskazuje
jej wpływ na wybuch rewolucji
lutowej; •
przedstawia przebieg i skutki wojny domowej w Rosji; |
Uczeń: • wyjaśnia,
na czym polegała dwuwładza po rewolucji
lutowej; • wyjaśnia,
co ułatwiło bolszewikom dokonanie
zamachu stanu (rewolucja
październikowa); |
Uczeń: • wyjaśnia, co
to była „Dziecięca arka” |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
|
|
• przedstawia
skutki wpro-
wadzenia przez bolsze-
wików
dekretu o ziemi i dekretu o prawie
narodów do samostanowienia |
• przedstawia
znaczenie dekretów wprowadzonych
przez władze bolszewickie |
|
|
|
21. Sprawa
polska w czasie I wojny światowej |
Uczeń: • przypomina
orientacje polityczne
istniejące na ziemiach polskich przed
wybuchem I wojny światowej; • wymienia dokumenty, w których była
mowa o powstaniu niepodległego
państwa polskiego i ich najważniejsze postanowienia; • wymienia przykładowe działania Legionów Polskich |
Uczeń: • wymienia
przykładowe działania Komitetu Narodowego
Polskiego; • przedstawia różnice w stanowiskach państw walczących
wobec kwestii odzyskania przez Polskę niepodległości; •
wyjaśnia, co
to była Błękitna Armia |
Uczeń: • przedstawia
sytuację Polaków
w pierwszych latach
wojny; • wyjaśnia
przyczyny wydania Aktu
5 listopada; • wymienia
organy
władz polskich powołane na mocy Aktu 5 Listopada; • przedstawia
rolę
Komitetu Narodowego Polskiego w odzyskaniu przez Polskę
nieodległości; •
przedstawia szlak
bojowy Legionów Polskich |
Uczeń: • ocenia
znaczenie Aktu
5 listopada dla odzyskania
przez Polskę niepodległości; • charakteryzuje politykę państw centralnych na okupowanych terenach Królestwa
Polskiego; • wyjaśnia, co wpływało na stosunek państw walczących
do kwestii odzyskania
przez Polskę niepodległości; •
przedstawia udział
Polaków w wojnie u boku Rosji |
Uczeń: • przedstawia
udział Polek w walkach o odzyskanie niepodległości
w czasie I wojny światowej |
|
22. Koniec Wielkiej Wojny. Odzyskanie
niepodległości przez Polskę |
Uczeń: • wymienia
postanowienia pokoju
brzeskiego; • przedstawia
proces kształtowania się władz centralnych odrodzonej Polski |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego udział Stanów Zjednoczonych w wojnie był ważny
dla państw ententy; • przedstawia
konsekwencje trudnej sytuacji gospo- darczej i politycznej Niemiec oraz Austro- -Węgier jesienią 1918 r. |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego Stany Zjednoczone
przystąpiły do wojny po
stronie państw ententy; • wyjaśnia,
dlaczego Rosja bolszewicka zdecydowała się na podpisanie pokoju
brzeskiego; • charakteryzuje
trudności gospodarcze Niemiec i Austro-Węgier
jesienią 1918 r. |
Uczeń: • charakteryzuje
trudności polityczne Niemiec i Austro-Węgier
jesienią 1918 r.; • wymienia lokalne ośrodki władzy na ziemiach polskich istniejące jesienią 1918 r. i działaczy
stojących na ich czele; • wyjaśnia, w jaki sposób zapobieżono istnieniu dwóch organów władzy
reprezentujących Polaków
wobec państw ententy |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego konflikt zbrojny
z lat 1914–1918 był na początku
określany jako Wielka Wojna, a potem jako I wojna
światowa |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
V. EUROPA I ŚWIAT W OKRESIE MIĘDZYWOJENNYM |
|||||
|
23. Ukształtowanie
się systemu wersalskiego |
Uczeń: • wymienia
najważniejsze postanowienia
traktatu wersalskiego; • wymienia
cele i przykłady działalności
Ligi Narodów; • pokazuje na mapie państwa, które
powstały po I wojnie światowej |
Uczeń: • wyjaśnia
znaczenie pojęć: ład wersalski, ład waszyngtoński; • wymienia
przykładowe problemy związane utrzymaniem ładu wersalskiego; • wyjaśnia,
co było najwięk- szą słabością Ligi Narodów; • pokazuje na mapie straty
terytorialne Niemiec po I wojnie światowej |
Uczeń: • pokazuje na mapie obszary plebiscytowe
po I wojnie światowej
i zmiany, które zaszły w wyniku plebiscytów; • przedstawia
stanowiska państw ententy wobec powojennych losów państw centralnych; • wymienia postanowienia traktatów pokojowych zawartych z pozostałymi
państwami centralnymi; • przedstawia
problemy mniejszości narodowych; • charakteryzuje mocne i słabe strony Ligi Narodów |
Uczeń: • wyjaśnia,
w jaki sposób postanowienia
traktatu wersalskiego
i pozostałych traktatów pokojowych były kompromisem
różnych stanowisk państw zwycięskich; • ocenia szanse trwałości ładu
wersalskiego
i ładu waszyngtońskiego; • ocenia, czy Liga Narodów spełniła pokładane w niej nadzieje; • pokazuje na mapie straty terytorialne państw cen- tralnych (poza Niemcami) |
Uczeń: • interpretuje
karykaturę ze strony 256 w podręczni- ku, z uwzględnieniem poli- tyki Stanów Zjednoczonych
po I wojnie światowej; •
wymienia przykłady nieskutecznych działań Ligi Narodów w okresie dwudziestolecia międzywojennego |
|
24. Świat po Wielkiej
Wojnie. Wielki kryzys gospodarczy |
Uczeń: • wymienia
przykładowe skutki społeczne i gospodarcze I wojny
światowej; •
przedstawia, jak zmieniła się pozycja kobiet w społeczeństwach
europejskich po I wojnie światowej; •
wymienia przykładowe sposoby przezwyciężania wielkiego kryzysu gospodarczego |
Uczeń: • wyjaśnia,
które państwa
i dlaczego mogły najbardziej
odczuć skutki I wojny światowej; • wyjaśnia, co
wpłynęło na zmianę pozycji kobiet w społeczeństwach
europejskich po I wojnie światowej; •
wymienia przyczyny wielkiego kryzysu gospodarczego |
Uczeń: • przedstawia
polityczne skutki I wojny
światowej dla
krajów europejskich i ich kolonii; •
wyjaśnia, dlaczego wielki kryzys gospodarczy dotknął prawie cały świat |
Uczeń: • przedstawia
odbicie przeżyć związanych
z doświadczeniami wielkiej wojny w dziełach kultury; •
przedstawia bilans
I wojny światowej; •
ocenia,
czy wprowadzenie prohibicji
w Stanach Zjednoczonych
spełniło pokładane w niej nadzieje |
Uczeń: • wyjaśnia, dlaczego wielki kryzys gospodarczy był w niewielkim stopniu odczuwany w ZSRS i Hiszpanii; • porównuje sposoby walki z epidemią grypy hiszpanki i jej konsekwencje po I wojnie światowej
z sytuacją związaną z obecną epidemią COVID-19 |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji 25. Narodziny
faszyzmu we Włoszech |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
Uczeń: • wymienia
założenia ideologii faszystowskiej; • przedstawia
proces przejęcia władzy przez Mussoliniego; • pokazuje na mapie tereny ekspansji Włoch
faszystowskich |
Uczeń: • wymienia
trudności gospodarcze i polityczne Włoch po I wojnie światowej; • wymienia organy władzy w faszystowskich Włoszech i ich kompetencje; •
przedstawia politykę Benito Mussoliniego wobec opozycji |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego Włosi byli niezadowoleni z postanowień traktatów
pokojowych po I wojnie światowej; •
charakteryzuje politykę gospodarczą Mussoliniego; •
wyjaśnia pojęcia: etatyzm, korporacjonizm |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego Mussolini zyskał poparcie Włochów; • charakteryzuje
stosunki
między państwem włoskim a Kościołem katolickim; • wyjaśnia
znaczenie traktatów
laterańskich; • uzasadnia,
że państwo włoskie za rządów Mussoliniego było
państwem totalitarnym |
Uczeń: • wyjaśnia,
w jaki sposób Benito Mussolini
nawiązywał do tradycji imperium rzymskiego |
|
|
26. System
nazistowski w Niemczech |
Uczeń: • wymienia
założenia ideologii nazistowskiej; • przedstawia
okoliczności objęcia
przez Adolfa Hitlera
funkcji kanclerza; • przedstawia
wydarzenia określane jako
noc kryształowa |
Uczeń: • wymienia
postanowienia układu
w Locarno; • wymienia
cechy państwa totalitarnego na przykładzie III Rzeszy; • wyjaśnia, cel uchwalenia ustaw norymberskich |
Uczeń: • przedstawia sytuację w Niemczech po I wojnie światowej; •
przedstawia walkę o władzę w łonie NSDAP; •
przedstawia politykę NSDAP wobec przeciwni- ków politycznych; •
charakteryzuje politykę władz III Rzeszy wobec Żydów |
Uczeń: • wyjaśnia,
jakie konsekwen-
cje dla sytuacji
międzyna- rodowej miało
podpisanie układu w Locarno; • wyjaśnia,
w jaki sposób sytuacja
w Niemczech po I wojnie światowej ułatwiła dojście do władzy Adolfowi Hitlerowi; • charakteryzuje politykę gospodarczą III Rzeszy; • wskazuje związki między ideologią nazistowską a polityką wobec Żydów |
Uczeń: • wyjaśnia,
w jaki sposób ideologia nazistowska znaj- dowała odzwierciedlenie w sztuce III Rzeszy |
|
27. Państwo sowieckie |
Uczeń: • wymienia
organy
władzy w Związku Sowieckim; • charakteryzuje
represje wobec ludności
stosowane przez władze w okresie rządów Stalina; |
Uczeń: • wymienia
założenia Nowej Ekonomicznej Polityki i gospodarki centralnie
planowanej; •
wyjaśnia przyczyny represji różnych grup ludności w państwie sowieckim; |
Uczeń: • wyjaśnia, dlaczego w Związku Sowieckim wprowadzano zmiany w polityce gospodarczej
państwa; •
wymienia postanowienia układu w Rapallo; |
Uczeń: • przedstawia
konsekwencje układu w Rapallo; • wyjaśnia
rolę
propagandy i sztuki w
kształtowaniu wizerunku
przywódcy i państwa sowieckiego; |
Uczeń: • ocenia, czy założenia gospo-
darki komunistycznej
(kolektywizacja, gospodarka nakazowo-rozdzielcza itp.) faktycznie
doprowadziły do rozwoju gospodarczego Związku Sowieckiego |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
• przedstawia
przykłady działań propagandowych
w ZSRS |
• wymienia
cechy socrealizmu |
• przedstawia
rolę
propa- gandy w ZSRS i środki przez nią stosowane |
• uzasadnia,
że Związek Sowiecki był państwem totalitarnym; • wyjaśnia rolę Kominternu w
polityce zagranicznej ZSRS |
|
|
|
28. Świat na drodze ku
wojnie |
Uczeń: • pokazuje na mapie rozrost
terytorialny III Rzeszy; • wymienia
dokumenty, które doprowadziły do ukształtowania się osi Rzym–Berlin–Tokio; •
wymienia postanowienia paktu Ribbentrop- -Mołotow |
Uczeń: • wymienia
działania III Rzeszy mające na celu militaryzację państwa; • przedstawia
politykę państw zachodnich wobec III Rzeszy; •
wymienia postanowienia dokumentów, które ukształtowały
oś Rzym–Berlin–Tokio |
Uczeń: • przedstawia
działania III Rzeszy, które łamały postanowienia
traktatu wersalskiego; • wyjaśnia
znaczenie paktu antykominternowskiego i paktu stalowego dla
powstania osi
Rzym–Berlin–Tokio; • przedstawia
przyczyny, przebieg i skutki wojny domowej w Hiszpanii; • wyjaśnia znaczenie paktu Ribbentrop-Mołotow |
Uczeń: • przedstawia
ekspansję Japonii na Dalekim Wschodzie; • przedstawia
współpracę państw faszystowskich w trakcie wojny domowej w Hiszpanii; •
ocenia,
czy polityka państw zachodnich wobec III Rzeszy przyniosła oczekiwane efekty |
Uczeń: • przedstawia
udział Polaków w wojnie
domowej w Hiszpanii; •
przedstawia odbicie konfliktów z
lat
30. XX w. (do wybuchu II wojny światowej) w literaturze i sztuce |
|
29. Nauka i kultura w okresie międzywojennym |
Uczeń: • przedstawia
rozwój
kinematografii w dwudziestoleciu międzywojennym; •
wymienia przykładowych artystów tworzących w dwudziestoleciu międzywojennym; • przedstawia
tematykę literatury dwudziestolecia międzywojennego i wymienia przykładowych pisarzy
tego
okresu |
Uczeń: • przestawia
wpływ postępu technicznego
na życie codzienne ludzi i rozwój kultury; • przypisuje przykładowych artystów tworzących w dwudziestoleciu międzywojennym do odpowiednich nurtów w sztuce |
Uczeń: • wyjaśnia,
co przyczyniło się do rozwoju kultury masowej w dwudziestoleciu międzywojennym; • wymienia przykładowe dzieła sztuki i architektury dwudziestolecia
między- wojennego oraz
ich twórców; • wymienia przykładowych naukowców dwudziesto- lecia międzywojennego i dziedziny nauki, którymi się zajmowali |
Uczeń: • wymienia cechy
nowych nurtów w sztuce i architekturze w dwudziestoleciu międzywojennym; • wyjaśnia, jaką rolę odgrywały literatura i film w propagandzie; •
charakteryzuje twórczość kompozytorską w dwudziestoleciu międzywojennym |
Uczeń: • ocenia,
czy artyści sceny i filmu stawali się idolami dla publiczności |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
VI. POLSKA
W DWUDZIESTOLECIU MIĘDZYWOJENNYM |
|||||
|
30. Walka o granice
odrodzonej Polski |
Uczeń: • wymienia
postanowienia traktatu wersalskiego
dotyczące ziem
polskich; • wyjaśnia
termin: orlęta lwowskie; • przedstawia znaczenie Bitwy Warszawskiej; •
pokazuje na mapie granice II Rzeczypospolitej |
Uczeń: • wymienia
wydarzenia, które
wpłynęły na kształt polskiej granicy
z Niemcami po I wojnie światowej; • wymienia
postanowienia pokoju
ryskiego; • wymienia
najważniejsze problemy
państwa polskiego związane z kształtem granic po I wojnie światowej |
Uczeń: • przedstawia
koncepcje dotyczące
kształtu polskiej granicy
wschodniej; • przedstawia przyczyny i przebieg wojny polsko- -bolszewickiej; •
wymienia przyczyny konfliktu polsko- -ukraińskiego w Galicji Wschodniej; • wyjaśnia podłoże proble- mów
II Rzeczypospolitej związanych z przebiegiem granicy
z Niemcami |
Uczeń: • wyjaśnia,
co wpłynęło na wynik plebiscytów
na Warmii i Mazurach
oraz na Górnym Śląsku; • charakteryzuje
problemy związane z kształtowaniem się granicy na Śląsku Cieszyńskim i Wileńszczyźnie; •
wyjaśnia podłoże proble- mów
II Rzeczypospolitej związanych z przebiegiem granic odrodzonego
państwa i działaniami,
które je ukształtowały |
Uczeń: • wyjaśnia genezę
i znaczenie terminów,
którymi
określa się Bitwę Warszawską; • charakteryzuje
przedstawianie walk o granice odrodzonego
państwa w sztuce |
|
31. II Rzeczpospolita
w okresie rządów parlamentarnych
(1918–1926) |
Uczeń: • charakteryzuje
prawo wyborcze do Sejmu Ustawodawczego; • wymienia
uprawnienia sejmu i prezydenta na mocy konstytucji marcowej; •
wymienia pierwszych Prezydentów II Rzeczypospolitej |
Uczeń: • wymienia
postanowienia małej konstytucji; • przestawia
okoliczności wyboru Gabriela
Narutowicza na Prezydenta II Rzeczypospolitej |
Uczeń: • porównuje pozycję władzy ustawodawczej i wykonawczej na mocy konstytucji marcowej; • wymienia zasady
ustrojowe państwa i prawa
obywateli zawarte w konstytucji
marcowej; • wyjaśnia, jakie były trudno- ści przy formowaniu rządu w okresie Sejmu I kadencji i jakie były tego skutki |
Uczeń: • wyjaśnia
problemy zwią- zane
z przeprowadzeniem wyborów
do Sejmu Usta- wodawczego; • porównuje pozycję Józefa
Piłsudskiego jako Tymczasowego
Naczelnika Państwa i Naczelnika Państwa; • charakteryzuje
życie poli-
tyczne II Rzeczypospolitej
w latach 20. XX w. |
Uczeń: • podaje przykład gabinetu pozaparlamentarnego, który powstał
w latach 20. XX w., i wyjaśnia okoliczności jego powołania |
|
32. Rządy sanacji w
Polsce (1926–1939) |
Uczeń: • wymienia
przykładowe przyczyny zamachu majowego; |
Uczeń: • wymienia
przykładowe skutki zamachu
majowego; |
Uczeń: • przedstawia
stosunek
różnych grup społecznych do działań Józefa Piłsudskiego w 1926 r.; |
Uczeń: • uzasadnia, że w Polsce po przewrocie majowym możemy mówić o reżimie autorytarnym; |
Uczeń: • wymienia
mocne i słabe strony II rządu
Chjeno- -Piasta; |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
• wymienia
uprawnienia prezydenta, które
wzmocniły jego władzę na mocy konstytucji
kwietniowej; • wyjaśnia, jaką rolę odgrywał Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem |
• przedstawia zmiany w pozycji ustrojowej
sejmu i prezydenta wprowadzone
na mocy konstytucji kwietniowej; •
wyjaśnia, co
to był Centrolew; •
charakteryzuje politykę obozu sanacji wobec przeciwników politycznych |
• przedstawia
zmiany ustrojowe wprowadzone
przez nowelę sierpniową i konstytucję kwietniową; • charakteryzuje politykę wewnętrzną obozu sanacji; • przedstawia
pozycję Prezydenta
Ignacego Mościckiego po śmierci Józefa Piłsudskiego |
• przedstawia działania obozu
prawicowego w okresie rządów sanacji; • ocenia pozycję Józefa Piłsudskiego w obozie sanacyjnym; • charakteryzuje obóz sanacji po śmierci Józefa Piłsudskiego |
• wyjaśnia,
w jaki sposób powołanie rządu Chjeno- -Piasta wpłynęło na wybuch przewrotu majowego |
|
|
33. Społeczeństwo II Rzeczypospolitej |
Uczeń: • wymienia
mniejszości narodowe
zamieszkujące II Rzeczpospolitą; • charakteryzuje
sytuację mniejszości żydowskiej w II Rzeczypospolitej; • wymienia
prawa mniejszości narodowych
w II Rzeczypospolitej |
Uczeń: • przedstawia
strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej
(etniczną, religijną, zawodową); • charakteryzuje sytuację mniejszości ukraińskiej w II Rzeczypospolitej; •
przedstawia politykę władz II Rzeczypospolitej
wobec mniejszości narodowych |
Uczeń: • wyjaśnia,
co wpływało na różnice między strukturą etniczną i religijną społeczeństwa II Rzeczypospolitej; • wyjaśnia przyczyny zmian w strukturze zawodowej społeczeństwa II Rzeczypospolitej; • charakteryzuje sytuację mniejszości niemieckiej w II Rzeczypospolitej; • przedstawia
stosunek społeczeństwa polskiego do mniejszości żydowskiej |
Uczeń: • wyjaśnia
przyczyny stosunku poszczególnych mniejszości narodowych
do państwa polskiego; • charakteryzuje
sytuację mniejszości białoruskiej w II Rzeczypospolitej; •
ocenia
politykę władz II Rzeczypospolitej wobec mniejszości narodowych; •
przedstawia stosunek społeczeństwa polskiego do mniejszości narodowych (poza
mniejszością żydowską) |
Uczeń: • przedstawia
przykłady wyboru różnych
tożsamości narodowych
wśród członków jednej rodziny; • wyjaśnia,
jakie mogły być przyczyny
i konsekwencje takiego
zjawiska |
|
34. Przemiany gospodarcze w Polsce w okresie międzywojennym |
Uczeń: • wymienia
przykładowe problemy gospodarcze II Rzeczypospolitej w latach 20. XX w.; •
wyjaśnia pojęcia: Polska A i Polska B; •
pokazuje na mapie najważ- niejsze ośrodki
gospodar- cze II Rzeczypospolitej |
Uczeń: • dzieli problemy gospo-
darcze II Rzeczypospolitej w latach
20. XX w. na te, które
były konsekwencją zaborów, i na te,
które wynikały z działań w czasie I wojny światowej; • wymienia reformy rządu Władysława
Grabskiego; |
Uczeń: • wyjaśnia
podłoże problemów gospodarczych II Rzeczypospolitej w latach 20. XX w.; •
charakteryzuje przebieg wielkiego kryzysu gospodarczego w Polsce; |
Uczeń: • ocenia skuteczność reform rządu Władysława
Grabskiego; • przedstawia
przyczyny i realizację
przeprowa- dzenia reformy rolnej w II Rzeczypospolitej; |
Uczeń: • przedstawia
wpływ Prezydenta Ignacego Mościckiego na rozwój przemysłu |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
|
• przedstawia
rolę
Gdyni i Centralnego Okręgu
Przemysłowego |
• charakteryzuje
rozwój
przemysłu w II Rzeczypospolitej |
•
ocenia,
czy władzom II Rzeczypospolitej udało się zniwelować różnice między Polską A a Polską B |
|
|
|
35. Kultura i nauka w międzywojennej Polsce |
Uczeń: • wymienia
przykładowych twórców i ich dzieła; • wymienia
osiągnięcia Polaków (obywateli II RP) w dziedzinie kultury i nauki; • wymienia największe osiągnięcia sportowe Polaków w dwudziestoleciu międzywojennym |
Uczeń: • przedstawia
rozwój
kultury masowej w II Rzeczypospolitej; • wymienia przykładowe zabytki architektury modernistycznej w Polsce |
Uczeń: • wymienia
pisarzy i malarzy dwudziestolecia
między- wojennego i przypisuje ich do odpowiedniej grupy literackiej
lub nurtu w malarstwie; • charakteryzuje architekturę dwudziestolecia między- wojennego; • przedstawia
rozwój
sportu w II Rzeczypospolitej |
Uczeń: •
przedstawia rozwój i zmiany w szkolnictwie w II Rzeczypospolitej; • wyjaśnia, co wpływało na rozwój
kultury w Polsce w okresie dwudziestolecia międzywojennego; • wyjaśnia, co wpływało na wybór tematyki dzieł kultury; • przedstawia
twórczość kompozytorską w II Rzeczypospolitej |
Uczeń: • wyjaśnia,
za co Kazimierz Wierzyński otrzymał
medal olimpijski |
|
36. Polska
polityka zagraniczna w latach 1918–1939 |
Uczeń: • wymienia
przyczyny kon-
fliktów II Rzeczypospolitej
z sąsiadami; • wymienia
sojuszników Polski w
dwudziestoleciu międzywojennym |
Uczeń: • przedstawia
wydarzenia, które
kształtowały stosunki
Polski z Niemcami i Związkiem Sowieckim w dwudziestoleciu
międzywojennym; • przedstawia
pozycję geopolityczną
Polski przed
wybuchem II wojny światowej |
Uczeń: • wyjaśnia,
co wpływało na kształt stosunków polsko-niemieckich i polsko-sowieckich
w dwudziestoleciu międzywojennym; •
wyjaśnia, dlaczego Francja była sojusznikiem II Rzeczypospolitej |
Uczeń: • charakteryzuje
politykę zagraniczną II Rzeczypo- spolitej w okresie sanacji; • ocenia skuteczność polskiej polityki zagranicznej w dwudziestoleciu
międzywojennym |
Uczeń: •
wyjaśnia, dlaczego w prasie międzynarodowej porównywano działania władz polskich w polityce zagranicznej
z działaniami III Rzeszy |
|
VII. II WOJNA
ŚWIATOWA |
|||||
|
37. Wojna
obronna Polski w 1939 r. |
Uczeń: • wymienia i pokazuje na ma-
pie najważniejsze
bitwy wojny obronnej 1939 r.; • wyjaśnia
pojęcia: blitzkrieg i wojna totalna; |
Uczeń: •
wymienia cele ataku Niemiec i ZSRS na Polskę; •
przedstawia bilans
walk z września i początków października 1939
r.; |
Uczeń: • przedstawia
i ocenia rolę Stefana Starzyńskiego w obronie Warszawy oraz
znaczenie obrony Westerplatte; |
Uczeń: • charakteryzuje
pozycję międzynarodową Polski
w przededniu wybuchu II wojny światowej; |
Uczeń: • przedstawia
wydarzenia, które
miały miejsce w oko- licach jego
miejscowości we wrześniu i początkach października 1939
r.; |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
• wymienia
przykładowe skutki walk z września i początków października 1939 r. |
• przedstawia
udział ludności cywilnej w obronie kraju we wrześniu 1939 r. |
• przedstawia
działania Anglii i Francji w pierwszych tygodniach II wojny światowej; • przedstawia
okoliczności ataku ZSRS na Polskę |
• wyjaśnia,
dlaczego wojnę obronną Polski
można określić jako wojnę
totalną; • ocenia
szanse Polaków w wojnie obronnej 1939
r. |
• wyjaśnia,
dlaczego obrona bunkrów
pod Wizną jest określana jako
polskie Termopile |
|
|
38. Działania wojenne
w latach 1939–1941 |
Uczeń: • pokazuje na mapie tereny opanowane przez III Rzeszę i ZSRS w latach 1939–1940; • wyjaśnia
pojęcie „dziwna wojna”; • wymienia przyczyny ataku III Rzeszy na ZSRS |
Uczeń: • pokazuje na mapie tereny zaatakowane
przez Włochy w latach 1940–1941; •
charakteryzuje etapy bitwy o Anglię; •
wyjaśnia znaczenie
walk na Atlantyku dla
przebiegu II wojny światowej |
Uczeń: • przedstawia
reakcję władz
Norwegii, Danii i Francji na atak wojsk niemieckich; • wyjaśnia,
dlaczego Hitler zaatakował
Wielką Brytanię; • wyjaśnia,
w jaki sposób sytuacja
militarna Włochów wpłynęła na niemieckie plany wojenne |
Uczeń: • przedstawia
reakcję ludności Norwegii, Danii i Francji
na atak wojsk
niemieckich; • porównuje metody stosowane
w czasie zajmowania
terenów przez ZSRS wobec Finlandii oraz republik bałtyckich; •
wyjaśnia, co
ułatwiało Hitlerowi zajmowanie terenów ZSRS,
i co spowo- dowało jego ostateczną
porażkę |
Uczeń: • przedstawia postaci i wydarzenia, do
jakich odwoływały się państwa, prowadząc kampanię propagandową
w czasie pierwszych
lat
II wojny światowej |
|
39. Polityka
Niemiec w okupowanej
Europie |
Uczeń: • wymienia
elementy polityki III Rzeszy wobec państw okupowanych; • charakteryzuje politykę III Rzeszy wobec ludności żydowskiej; •
przedstawia znaczenie konferencji w Wannsee |
Uczeń: • przedstawia różnice w polityce niemieckiej wobec krajów okupo- wanych w Europie Zachodniej i Środkowo- -Wschodniej; •
wymienia przykłady działań ruchu oporu w Europie; •
wyjaśnia, w jaki sposób władze III Rzeszy starały się włączyć władze i ludność terenów okupowanych w swoją politykę wobec
ludności żydowskiej |
Uczeń: • wyjaśnia,
na czym polegał Generalny Plan Wschodni; • charakteryzuje działalność ruchu oporu w krajach europejskich; •
wymienia przykłady kolaboracji
z władzami niemieckimi w krajach okupowanych |
Uczeń: • wyjaśnia,
co wpływało na różną politykę Niemców
wobec krajów okupowanych; • wyjaśnia, dlaczego nazwisko Vidkuna Quislinga stało się synonimem kolaboracji; •
wymienia inne grupy ludności, które poddano eksterminacji i wyjaśnia, dlaczego |
Uczeń: • charakteryzuje
trzy grupy partyzanckie działające na terenie Jugosławii: czetnicy, ustasze
i komuniści; •
wyjaśnia przyczyny różnic między nimi |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Temat lekcji 40. Wielka koalicja i przełom na frontach |
Ocena |
||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
|
Uczeń: • wymienia
dokumenty, które były
podstawą powstania
wielkiej koalicji; • wymienia
przykładowe postanowienia Karty atlantyckiej; • wymienia i pokazuje na mapie miejsca
bitew, które zmieniły sytuację na frontach
II wojny światowej; •
wymienia przykładowe postanowienia konferencji w Teheranie |
Uczeń: • wymienia
przykładowe postanowienia Deklaracji
Narodów Zjednoczonych; • przedstawia
znaczenie konferencji w Teheranie; • wyjaśnia,
które bitwy i dlaczego miały przełomowe znaczenie dla sytuacji na frontach II wojny światowej |
Uczeń: • przedstawia
proces kształtowania się wielkiej koalicji; • przedstawia
stosunek
Stanów Zjednoczonych
do wojny przed ich formalnym przystąpieniem do koalicji
antyhitlerowskiej; •
wymienia cele ekspansji japońskiej na Dalekim Wschodzie |
Uczeń: • wyjaśnia,
które państwa
i dlaczego odgrywały największą
rolę
w koalicji antyhitlerowskiej; •
wyjaśnia znaczenie Lend-Lease Act dla sytuacji wojennej w Europie; •
charakteryzuje sytuację we Włoszech po obaleniu Benito Mussoliniego |
Uczeń: • wyjaśnia,
dlaczego Francja nie była sygnatariuszem Deklaracji Narodów Zjednoczonych z 1942
r. |
|
|
41. Zakończenie II wojny światowej |
Uczeń: • wymienia i pokazuje na mapie miejsca
ostatnich bitew II wojny światowej; •
wymienia postanowienia konferencji w Jałcie dotyczące Niemiec |
Uczeń: • wymienia
postanowienia konferencji
w Poczdamie dotyczące Niemiec; • wymienia
skutki II wojny światowej |
Uczeń: • wyjaśnia,
co przesądziło o zwycięstwie aliantów
na Dalekim Wschodzie; • wymienia
postanowienia konferencji
w Jałcie; • przedstawia
bilans II wojny światowej |
Uczeń: • wymienia
postanowienia konferencji
w Poczdamie; • wyjaśnia,
w jaki sposób pozycja
poszczególnych
państw w koalicji antyhitlerowskiej wpływała na decyzje i
działania podejmowane przez koalicję |
Uczeń: • porównuje sposób prowadzenia działań
wojennych i postęp techniczny w czasie I i II wojny
światowej |