Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 1Pole tekstowe: © Copyright by WSiPWymagania edukacyjne. Klasa 3. Zakres podstawowy. Nowa edycja

 

Tematy 1.–41.

 

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

I. POLACY I ZIEMIE POLSKIE W 1. POŁOWIE XIX WIEKU

1.  Stracone złudzenia: Królestwo Kongresowe

Uczeń:

wymienia główne postanowienia konstytucji Królestwa Polskiego;

podaje przykłady łamania

konstytucji przez cara;

pokazuje na mapie granice

Królestwa Polskiego

Uczeń:

przedstawia nadzieje Polaw związane

z Aleksandrem I 

po utworzeniu Królestwa Polskiego;

wymienia tajne organizacje

zakładane przez Polaw

i charakteryzuje ich cele;

wymienia przykładowe

osiągnięcia gospodarcze

Królestwa Polskiego

Uczeń:

uzasadnia, że konstytucja Królestwa Polskiego miała liberalny charakter;

przedstawia cele polityki gospodarczej Ksawerego Druckiego-Lubeckiego;

przedstawia przemiany

w rolnictwie w Królestwie

Polskim w I połowie XIX w.;

wyjaśnia, kim byli kaliszanie

Uczeń:

ocenia, czy cele polityki Ksawerego Druckiego-

-Lubeckiego zostały

zrealizowane;

porównuje politykę

Aleksandra I wobec

Królestwa Polskiego w drugim i trzecim dziesięcioleciu XIX w.;

porównuje dzialność

opozycji legalnej

i nielegalnej w Królestwie Polskim

Uczeń:

ocenia, czy w przypadku Królestwa Polskiego

w latach 1815–1830 możemy

mówić o autonomii,

czy unii personalnej z Rosją

2. Powstanie listopadowe

Uczeń:

wymienia i pokazuje

na mapie miejsca bitew

powstania listopadowego;

wymienia przywódw

powstania listopadowego;

wymienia represje

Mikołaja I skierowane

przeciwko powstcom

listopadowym

Uczeń:

wymienia przyczyny

powstania listopadowego;

wymienia organy władz

powstczych;

wymienia represje

Mikołaja I zmierzające

do likwidacji samodzielności Królestwa Polskiego

Uczeń:

dzieli przyczyny

powstania listopadowego

na wewnętrzne

i zewnętrzne (wpływ

wydarzeń europejskich);

przedstawia proces

przeksztcania się zrywu

podchorążych w powstanie

narodowe

Uczeń:

uzasadnia, że działania zbrojne powstania listopadowego mogą być nazywane wojną polsko-

-rosyjską;

ocenia szanse powstania

listopadowego

na zwycięstwo

Uczeń:

przedstawia obraz powstania listopadowego w utworach literackich

i innych tekstach kultury;

przedstawia udziPolaw

z pozostych zaborów

w powstaniu listopadowym

3. Polacy na emigracji i pod trzema zaborami (1831–1846)

Uczeń:

przedstawia główne założenia programu Hotelu Lambert i Towarzystwa Demokratycznego Polskiego;

Uczeń:

przedstawia zmiany

w strukturze społecznej

na ziemiach polskich

w I połowie XIX w.;

Uczeń:

porównuje programy Hotelu Lambert

i Towarzystwa Demokratycznego Polskiego;

Uczeń:

przedstawia poglądy i działania członw Młodej Polski;

Uczeń:

przedstawia program Gromad Ludu Polskiego


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 2Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

przedstawia rozwój gospodarczy Wielkiego Księstwa Poznańskiego w I połowie XIX w.;

wymienia grupy

w strukturze społecznej

na ziemiach polskich w I połowie XIX w.

porównuje sposoby odzyskania przez Polskę niepodległości sformu- łowane w programach Hotelu Lambert

i Towarzystwa Demokra- tycznego Polskiego;

wymienia organy władzy

w Wielkim Księstwie

Poznańskim powstałe

po kongresie wiedeńskim

wyjaśnia, dlaczego emigrację po powstaniu listopadowym nazywamy Wielką Emigracją;

wymienia organizacje spiskowe działające na zie- miach polskich po powsta- niu listopadowym;

wyjaśnia, co wpłynęło na zmiany w strukturze społeczeństwa polskiego na ziemiach polskich

w I połowie XIX w.

porównuje sytuację

w trzech zaborach po po-

wstaniu listopadowym;

przedstawia działania

Polaw w Wielkim

Księstwie Poznańskim, które miały wzmocnić ich pozycję wobec Prus;

charakteryzuje dzialność

spiskową na ziemiach

polskich po powstaniu listopadowym

 

4. Powstanie krakowskie

i Wiosna Ludów na ziemiach polskich

Uczeń:

lokalizuje w czasie

i przestrzeni rabację

galicyjską

Uczeń:

wyjaśnia, co to była rabacja galicyjska

Uczeń:

wyjaśnia okoliczności wybuchu rabacji galicyjskiej (powstanie krakowskie);

pokazuje na mapie rejon objęty rabacją galicyjską

Uczeń:

ocenia skutki rabacji galicyjskiej

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego rabacja galicyjska przyczyniła się do klęski powstania krakowskiego

5. Kultura polska

w 1. połowie XIX w.

Uczeń:

wymienia przykładowe przedsięwzięcia arystokracji polskiej

w dziedzinie kultury w I połowie XIX w.;

wymienia głównych

twórw emigracyjnych

i ich dzieła

Uczeń:

przedstawia rolę, jaką odgrywały uniwersytety i liceum w Krzemieńcu

w rozwoju oświaty;

wyjaśnia, na czym

polegał spór klasyw

z romantykami;

wyjaśnia, na czym polegała

idea mesjanizmu

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego arystokracja polska w I połowie XIX w.

podejmowała inicjatywy w sferze kultury;

przedstawia rolę,

jaką odgrywały

uniwersytety i liceum

w Krzemieńcu w rozwoju kultury i nauki;

wyjaśnia, jak klęska

powstania listopadowego

wpłynęła na kulturę polską;

przedstawia rolę emigracji

polistopadowej w rozwoju

kultury polskiej

Uczeń:

ocenia, czy działania ary- stokracji polskiej z I połowy XIX w. są ważne także i dziś dla kultury polskiej;

porównuje nurt sentymentalny

i romantyzm w kulturze polskiej;

przedstawia realizację

założeń klasycznych

i romantycznych

w tekstach kultury

Uczeń:

przedstawia rolę prac

Joachima Lelewela

dla rozwoju historiografii


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 3Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

II. EUROPA I ŚWIAT OD POŁOWY  XIX W. DO 1914 ROKU

6. Przemiany gospodarcze, rozwój nauki

i techniki

Uczeń:

wymienia nowe surowce, które pojawiły się

w II połowie XIX w.;

wymienia wynalazki, które

wpłynęły na życie ludzi;

wymienia przykładowych

wynalazw z II połowy

XIX w.

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób wynalazki zmieniły życie codzienne ludzi;

wymienia przykładowe odkrycia naukowe i ich odkrywców;

definiuje monopol

i przedstawia jego wpływ

na życie gospodarcze w II połowie XIX w.

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób nowe surowce i wynalazki przyczyniły się do rozwoju gospodarczego świata

w II połowie XIX w.;

wyjaśnia, dlaczego

w II połowie XIX w.

mówimy o „drugiej rewolucji przemyowej”

Uczeń:

ocenia, które wynalazki najbardziej zmieniły życie codzienne ludzi;

ocenia zjawisko monopo- lizacji gospodarki z punktu widzenia producentów

i konsumentów;

przedstawia związki

miedzy rozwojem nauki

a gospodarką i życiem codziennym ludzi

Uczeń:

przedstawia sylwetki przykładowych wynalazw z II połowy XIX w. i ich osiągnięcia

7. Przemiany obyczajowe

i rozwój kultury masowej

Uczeń:

wymienia nurty

w sztuce II połowy XIX w.

i przykładowych twórw każdego z tych nurtów;

wymienia przykładowych

pisarzy II połowy XIX w.;

wymienia przykładowe

zabytki i utwory literackie

II połowy XIX w.

definiuje pojęcie: kultura

masowa

Uczeń:

wymienia założenia filozofii pozytywistycznej;

wymienia czynniki, które przyczyniły się do rozwoju kultury masowej;

wymienia cechy kultury masowej;

przedstawia przemiany, jakie nastąpiły w życiu rodzinnym w mieście

Uczeń:

wskazuje różnice między poszczególnymi nurtami

w sztuce II połowy XIX w.;

przedstawia związki

między zmianami

w życiu gospodarczym

i społecznym a rozwojem kultury masowej;

wymienia dyscypliny

sportowe, które rozwijały

się w II połowie XIX w., wskazuje, które z nich były zupełnie nowe;

ocenia, czy sport można

zaliczyć do kultury

masowej

Uczeń:

przedstawia różnice między kulturą wysoką a kulturą masową;

daje przykłady twórczości

z kultury wysokiej i kultury

masowej z II połowy XIX w.

charakteryzuje wpływ

przemian społecznych

na więzi rodzinne i międzyludzkie;

wyjaśnia, dlaczego

na II połowę XIX w.

i poctek XX w. są używane różne okrlenia

Uczeń:

przedstawia, czym różniły się igrzyska olimpijskie

w starożytnej Grecji

od igrzysk olimpijskich wznowionych

w końcu XIX w.

8. Demokratyzacja życia politycznego. Ideologie i ruchy polityczne

Uczeń:

przedstawia zmiany

w prawie wyborczym

w krajach europejskich w II połowie XIX w.;

Uczeń:

wyjaśnia, co rozumiano wówczas przez powszech- ne prawo wyborcze;

Uczeń:

przedstawia czynniki, które doprowadziły do ukszttowania się

ideologii nacjonalistycznej;

Uczeń:

przedstawia rolę

Międzynarodówek;

Uczeń:

wyjaśnia, czym różnią się sufrystki od sufrażetek;


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 4Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

wyjaśnia terminy: emancypacja kobiet, sufrystki;

wymienia główne założenia ideologii nacjonalistycznej

wskazuje różnice między emancypantkami

a sufrystkami;

wymienia główne założenia

społecznej nauki Kościoła;

wyjaśnia pojęcie: syjonizm

porównuje nurty

w ideologii socjalistycznej

i wymienia ich przedstawicieli;

wymienia metody walki

kobiet o prawa wyborcze

przedstawia stosunek społeczeństw do walki kobiet o prawa wyborcze;

przedstawia sytuację

Żydów w II połowie XIX w.

przedstawia przywód- czynie walki o prawa kobiet w Kanadzie

(pomnik przed budynkiem

Parlamentu w Ottawie)

lub w innym kraju

na przełomie XIX i XX w.

9. Zjednoczenie Włoch. Zjednoczenie Niemiec

Uczeń:

wymienia główne etapy jednoczenia Włoch

w II połowie XIX w.;

wymienia główne etapy

jednoczenia Niemiec

w II połowie XIX w.;

pokazuje na mapie prze-

bieg procesu jednoczenia

Włoch i Niemiec w II poło- wie XIX w.

Uczeń:

przestawia rolę Królestwa Sardynii w procesie jednoczenia Włoch;

przedstawia rolę Prus

w procesie jednoczenia

Niemiec;

wymienia postanowienia

konstytucji Cesarstwa

Niemieckiego

Uczeń:

porównuje proces jedno- czenia Włoch i Niemiec

w II połowie XIX w.;

przedstawia okoliczności

powstania Austro-Węgier;

uzasadnia, odwołując

się do postanowień

konstytucji Cesarstwa Niemieckiego, że było ono federacją

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego Królestwo Sardynii i Prusy odgrywały przewodnią rolę w procesach zjednoczeniowych Włoch i Niemiec;

ocenia pozycję monarchii habsburskiej na scenie niemieckiej w XIX w.

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego używa się okrlenia, że Niemcy zostały zjednoczone „krwią i żelazem”;

przedstawia, jak Włosi upamiętnili Wiktora Emanuela II

10. Wojna secesyjna w Stanach Zjednoczonych

Uczeń:

przedstawia rozwój gospodarczy Stanów Zjednoczonych w XIX w.;

wymienia przykładowe przyczyny i skutki wojny secesyjnej;

wymienia strony walcce w wojnie secesyjnej

Uczeń:

przedstawia rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych w XIX w.;

pokazuje na mapie tereny kolejno przyłączane

do Stanów Zjednoczonych;

wyjaśnia pojęcia:

abolicjonizm, segregacja

rasowa, secesja

Uczeń:

charakteryzuje metody powiększania obszaru

i stref wpływ Stanów

Zjednoczonych w XIX w.;

porównuje gospodarkę

stanów północnych

i południowych;

wymienia bitwy z okresu

wojny secesyjnej

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego wybór

Abrahama Lincolna

na prezydenta doprowadził do secesji stanów południowych;

wymienia czynniki, które

atwiły zwycięstwo Unii

w wojnie secesyjnej;

charakteryzuje położenie

bych niewolniw

w stanach południowych

Uczeń:

wyjaśnia znaczenie bitwy pod Gettysburgiem;

przedstawia informacje o dowódcach Unii

i Konfederacji z czasów wojny secesyjnej

11.   Ekspansja kolonialna mocarstw w Afryce

i Azji

Uczeń:

pokazuje na mapie tereny kolonii państw europejskich (Anglii, Francji, Niemiec, Włoch);

Uczeń:

definiuje pojęcia: kolonia, protektorat, dominium

i podaje przykłady terytoriów zależnych o takim statusie;

Uczeń:

pokazuje na mapie tereny kolonii państw europejskich i ich strefy wpływ;

Uczeń:

porównuje tereny zajęte przez państwa europejskie w XV–XVI w. oraz

w II połowie XIX w.;

Uczeń:

wyjaśnia, na czym polegała polityka otwartych

drzwi, która miała być prowadzona w Chinach;


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 5Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

wymienia przykładowe przyczyny ekspansji kolonialnej w II połowie XIX w.

pokazuje na mapie obszary zajęte przez Japonię

na przełomie XIX i XX w.

przedstawia konflikty Wielkiej Brytanii związane z tworzeniem imperium kolonialnego;

przedstawia przyczyny

i skutki wojny japońsko-

-rosyjskiej

wskazuje tereny kolonii, które w okresie

od XV–XIX w. przeszły pod władzę innego państwa;

wskazuje związki między ekspansją kolonialną

a sytuacją wewnętrzną mocarstw;

ocenia rolę mocarstw europejskich w rozwoju terenów afrykańskich

i azjatyckich

wyjaśnia, dlaczego

Stany Zjednoczone były

zwolennikiem tej polityki

12.  Polityka między­

narodowa

u schyłku XIX

i na początku XX w.

Uczeń:

wymienia płaszczyzny rywalizacji mocarstw w II połowie XIX

i początkach XX wieku;

wymienia państwa, które

tworzyły trójprzymierze

i trójporozumienie

Uczeń:

wymienia zasady polityki zagranicznej Wielkiej Brytanii;

przedstawia przyczyny

i skutki wojen bałkańskich

z początku XX w.;

pokazuje na mapie tereny,

na których Niemcy chcieli

zwiększyć swoje wpływy

Uczeń:

przedstawia proces kszt- towania się trójprzymierza i trójporozumienia;

przedstawia proces rozpa- du Imperium Osmańskiego w II połowie XIX w.;

wyjaśnia, jaki wpływ na kszttowanie się trójporozumienia miała niemiecka polityka kolonialna

Uczeń:

wyjaśnia, jakie czynniki wpłynęły na zmianę układu sojuszy na przełomie

XIX i XX w.;

ocenia, czy zasady

polityki zagranicznej

Wielkiej Brytanii były wystarczające, by zapewnić jej bezpieczeństwo

na przełomie XIX i XX w.;

wskazuje związki między

wojnami bałkańskimi

a rywalizacją Rosji i Austro-

-Węgier oraz rozpadem

Imperium Osmańskiego

Uczeń:

przedstawia rywalizację

Rosji, Wielkiej Brytanii

i Niemiec na terenie

Persji i jej wpływ

na kszttowanie się trójporozumienia

III. POLACY I ZIEMIE POLSKIE W 2. POŁOWIE XIX I NA POCZĄTKU XX WIEKU

13. Królestwo  Polskie przed wybuchem powstania styczniowego

Uczeń:

przedstawia działania Polaw, które rozbudzały w społeczeństwie nastroje patriotyczne przed wybuchem powstania styczniowego;

Uczeń:

wymienia reformy przeprowadzone w Rosji i Królestwie Polskim

w ramach odwilży posewastopolskiej;

Uczeń:

porównuje sytuację

w Rosji I połowy XIX w.

i w czasie odwilży

posewastopolskiej;

Uczeń:

ocenia, czy były szanse na przywrócenie chociczęści praw narodowych Polakom;

Uczeń:

charakteryzuje dzialność pozapolityczną Andrzeja Zamoyskiego i Leopolda Kronenberga


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 6Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

wyjaśnia, kim byli biali i czerwoni;

Wyjaśnia termin: odwilż posewastopolska

wymienia przykładowe reformy Aleksandra Wielopolskiego

w Królestwie Polskim;

formułuje cel reform

Aleksandra Wielopolskiego

charakteryzuje możliwości działania Polaw w Królestwie Polskim w czasie odwilży posewastopolskiej;

wymienia organizacje i instytucje polskie,

które powstały i działały w ramach odwilży posewastopolskiej

ocenia, czy Aleksander Wielopolski miał szansę na uzyskanie poparcia Polaw dla swojej dzialności

 

14.  Powstanie styczniowe

Uczeń:

wymienia rejony największego natężenia walk powstczych

i pokazuje je na mapie;

wymienia dowódw

powstania styczniowego;

wymienia organy władz

powstczych;

wymienia postanowienia

dekretów uwłaszcze-

niowych

Uczeń:

wyjaśnia, co spowodowało wybuch powstania styczniowego;

przedstawia działania

Romualda Traugutta

jako dyktatora powstania;

wymienia represje

zastosowane przez cara

wobec Polaw po klęsce

powstania styczniowego;

wyjaśnia, jaki cel

miało wydanie przez

powstw dekretów

uwłaszczeniowych

Uczeń:

porównuje postanowienia dekretów uwłaszczeniowych wydanych przez władze powstcze i cara;

porównuje politykę władz powstczych w zależności od tego, czy przewagę

w nich miało ugrupowanie biych, czy czerwonych;

przedstawia stosunek państw zachodnich wobec powstania styczniowego

Uczeń:

porównuje powstanie listopadowe i styczniowe pod względem organizacji władz i sposobu prowadzenia działań wojennych;

wyjaśnia, co wpływało na stanowisko państw zachodnich wobec powstania styczniowego;

porównuje represje zastosowane przez cara wobec Polaw

w Królestwie Polskim

i na ziemiach zabranych

Uczeń:

porównuje działania podjęte przez władze powstcze (powstanie listopadowe i styczniowe) w sprawie chłopskiej;

wyjaśnia, do jakiej idei nawiązuje pieczęć Rządu Narodowego (ilustracja

w podręczniku)

15.  Sytuacja  Polaków w zaborach: rosyjskim, pruskim i austriackim

Uczeń:

przedstawia cele

i dzialność Komisji

Kolonizacyjnej i Hakaty;

wymienia polskie organy

adzy Galicji powstałe

w ramach autonomii;

wymienia prawa narodowe,

które otrzymali Polacy

w Galicji w ramach

autonomii;

Uczeń:

charakteryzuje sytuację Polaw w zaborze rosyjskim;

wyjaśnia, na czym polegała polityka kulturkampfu;

przedstawia rozwój rol- nictwa i przemysłu

w poszczególnych zabo- rach w II połowie XIX w.;

Uczeń:

porównuje sytuację Polaw na ziemiach zabranych i w Królestwie Polskim w II połowie

XIX w.;

formułuje cele polityki

adz pruskich (niemiec-

kich) wobec Polaw

w II połowie XIX w.;

Uczeń:

ocenia skuteczność działań podejmowanych przez władze pruskie (niemieckie) i Polaw

w II połowie XIX w.;

przedstawia proces

kszttowania się polskiej

tsamości narodowej

na terenie Pomorza, Mazur,

Warmii i Śląska;

Uczeń:

porównuje dzialność

Aleksandra Wielopolskiego

i Agenora Gołuchowskiego;

wyjaśnia, dlaczego

Agenor Gołuchowski

uzyskał poparcie Polaw dla swoich działań


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 7Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

wymienia nowe grupy społeczne, które pojawiły się w społeczeństwie polskim w XIX w.

wymienia działania Polaw, które miały na celu obronę przed

polityką germanizacyjną

porównuje sytuację Pola- w w zaborze austriackim z sytuacją Polaw w zbo- rze pruskim i rosyjskim;

porównuje rozwój gospo- darczy ziem polskich

pod zaborami

w II połowie XIX w.

charakteryzuje konflikty społeczno-narodowo- ściowe na terenie Galicji w II połowie XIX w.;

wyjaśnia, co wpływało na przemiany

w społeczeństwie polskim w II połowie XIX w.

 

16. Masowe ruchy polityczne

na ziemiach polskich

Uczeń:

charakteryzuje program warszawskich pozytywistów;

wymienia przykładowe partie polityczne powstałe w ramach ruchów ludowego, socjalistycznego i narodowego oraz ich przywódw

Uczeń:

wymienia czynniki, które spowodowały powstanie nowoczesnego narodu polskiego i kszttowały polską świadomość narodową;

wymienia główne założenia programowe partii politycznych powstych

w ramach ruchów ludowego, socjalistycznego i narodowego

Uczeń:

porównuje dwa nurty w polskim ruchu socjalistycznym;

wymienia partie polityczne i dziaczy związanych z każdym

z nurtów w polskim ruchu socjalistycznym;

przedstawia programy ruchów ludowego i naro- dowego oraz przykłady ich realizacji

Uczeń:

porównuje pojęcie narodu w społeczeństwie polskim w epoce nowożytnej

i XIX w.;

wyjaśnia, na czym poleg

trójlojalizm;

wyjaśnia, w których

zaborach poszczególne

ruchy polityczne miały największe poparcie;

wyjaśnia, co spowodowało

zmianę nazwy Stronnictwa

Ludowego na Polskie

Stronnictwo Ludowe

Uczeń:

wymienia partie polskie działające

w XX w. i obecnie, które wywodzą się z partii politycznych powstych na ziemiach polskich

w II połowie XIX w.

17.   Rewolucja

1905–1906

w Królestwie

Polskim

Uczeń:

wymienia przyczyny

i skutki rewolucji 1905 r.

w Królestwie Polskim;

przedstawia orientacje

polityczne na ziemiach

polskich przed wybuchem

I wojny światowej

Uczeń:

przedstawia przyczyny rewolucji 1905 r. w Rosji;

wymienia zmiany, na które zgodził się Mikołaj II

w wyniku rewolucji

Uczeń:

przedstawia przebieg rewolucji 1905 r.

w Królestwie Polskim;

przedstawia grupy

społeczne, które wystąpiły

w czasie rewolucji 1905 r.

i ich postulaty;

charakteryzuje dzialność

orientacji proaustriackiej –

niepodległościowej przed

I wojną światową

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób sytuacja w Rosji na począt- ku XX w. wpłynęła na wy- buch rewolucji 1905 r.;

wyjaśnia, w jaki sposób wydarzenia w Rosji

z lat 1905–1907 wpływały na sytuację w Królestwie Polskim;

ocenia trwałość zmian, które zaszły w Rosji

i w Królestwie Polskim

w wyniku rewolucji 1905 r.

Uczeń:

przedstawia inne orientacje polityczne, które wykszt- ciły się na ziemiach

polskich przed I wojną światową


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 8Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

 

 

18. Polska kultura

i nauka przełomu

XIX i XX stulecia

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

Uczeń:

wymienia najważniejsze cechy kultury okresu Młodej Polski;

wymienia przykładowych artystów polskich II połowy XIX i początku XX w.;

przedstawia rozwój kultury masowej na ziemiach polskich

Uczeń:

przedstawia cechy pozytywizmu w kulturze;

przedstawia osiągnięcia naukowe Polaw

w II połowie XIX

i początku XX w.;

wyjaśnia, w jaki sposób

wydarzenia kulturalne

łączyły Polaw z różnych zaborów

Uczeń:

przedstawia rolę przykła- dowych artystów w kultu- rze polskiej II połowy XIX

i początku XX w.;

wyjaśnia, co wpływało

na rozwój kultury masowej

na ziemiach polskich;

przedstawia zmianę pozycji

kobiet w społeczeństwie

polskim na przełomie

XIX i XX w.

Uczeń:

charakteryzuje rozwój szkolnictwa na ziemiach polskich w II połowie XIX w.;

przedstawia rolę historii w twórczości artystów polskich w II połowie XIX i początku XX w.;

wyjaśnia, dlaczego Kraw nazywano Polskimi Atenami

Uczeń:

przedstawia osiągnięcia artystów i uczonych polskich poza granicami ziem polskich

IV. POLSKA, EUROPA I ŚWIAT W OKRESIE WIELKIEJ WOJNY

19.  Poctek  wojny

i działania zbrojne w latach 1914–1916

Uczeń:

wymienia państwa walcce po stronie państw ententy i państw centralnych;

wymienia i pokazuje

na mapie najważniejsze

bitwy na froncie zachodnim i wschodnim z lat 1914–1916;

wymienia nowe rodzaje

broni użyte w czasie

I wojny światowej

Uczeń:

wymienia bezpośrednie przyczyny I wojny światowej;

wyjaśnia, co oznaczają pojęcia: wojna pozycyjna, wojna totalna;

uzasadnia, że działania wojenne na froncie zachodnim miały charakter wojny pozycyjnej

Uczeń:

wyjaśnia cele i konsekwen- cje realizacji przez Niem- w planu Schlieffena;

wyjaśnia, dlaczego kolejne państwa przyłączały się

do państw centralnych lub ententy;

wyjaśnia, jak wojna

wpływała na życie

codzienne ludności

Uczeń:

przedstawia przebieg działań wojennych

na Półwyspie Bałkańskim i froncie włoskim;

wyjaśnia, w jaki sposób

nowe rodzaje broni

wpłynęły na prowadzone działania wojenne;

wyjaśnia rolę kolonii i ich

mieszkańw w czasie

I wojny światowej

Uczeń:

przedstawia, do jakich działań wykorzystywano zwierzęta w czasie I wojny światowej

20. Rewolucja lutowa i przewrót bolszewicki w Rosji

Uczeń:

wymienia przyczyny

i skutki rewolucji lutowej;

wymienia przyczyny

i skutki rewolucji

październikowej

Uczeń:

wymienia dekrety wprowadzone przez władze bolszewickie;

wyjaśnia, co to była Czeka;

przedstawia zasady

komunizmu wojennego;

wyjaśnia, kim byli biali

i czerwoni

Uczeń:

przedstawia sytuację

w Rosji w pierwszych latach

wojny i wskazuje jej wpływ na wybuch rewolucji lutowej;

przedstawia przebieg

i skutki wojny domowej

w Rosji;

Uczeń:

wyjaśnia, na czym polegała dwuwładza po rewolucji lutowej;

wyjaśnia, co ułatwiło bolszewikom dokonanie zamachu stanu (rewolucja październikowa);

Uczeń:

wyjaśnia, co to była

„Dziecięca arka


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 9Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

 

 

przedstawia skutki wpro- wadzenia przez bolsze- wiw dekretu o ziemi

i dekretu o prawie narodów do samostanowienia

przedstawia znaczenie dekretów wprowadzonych przez władze bolszewickie

 

21.  Sprawa  polska

w czasie I wojny światowej

Uczeń:

przypomina orientacje polityczne istniejące

na ziemiach polskich przed wybuchem I wojny światowej;

wymienia dokumenty,

w których była mowa

o powstaniu niepodległego państwa polskiego

i ich najważniejsze postanowienia;

wymienia przykładowe

działania Legionów Polskich

Uczeń:

wymienia przykładowe działania Komitetu Narodowego Polskiego;

przedstawia różnice

w stanowiskach państw

walccych wobec kwestii odzyskania przez Polskę niepodległości;

wyjaśnia, co to była

Błękitna Armia

Uczeń:

przedstawia sytuację Polaw w pierwszych latach wojny;

wyjaśnia przyczyny wydania Aktu 5 listopada;

wymienia organy władz polskich powołane

na mocy Aktu 5 Listopada;

przedstawia rolę Komitetu

Narodowego Polskiego

w odzyskaniu przez Polskę nieodległości;

przedstawia szlak bojowy

Legionów Polskich

Uczeń:

ocenia znaczenie

Aktu 5 listopada

dla odzyskania przez Polskę niepodległości;

charakteryzuje politykę

państw centralnych

na okupowanych terenach

Królestwa Polskiego;

wyjaśnia, co wpływało

na stosunek państw

walccych do kwestii odzyskania przez Polskę niepodległości;

przedstawia udziPolaw

w wojnie u boku Rosji

Uczeń:

przedstawia udziPolek w walkach o odzyskanie niepodległości w czasie

I wojny światowej

22. Koniec Wielkiej Wojny. Odzyskanie niepodległości przez Polskę

Uczeń:

wymienia postanowienia pokoju brzeskiego;

przedstawia proces kszttowania się władz centralnych odrodzonej Polski

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego udzi

Stanów Zjednoczonych

w wojnie bważny dla państw ententy;

przedstawia konsekwencje

trudnej sytuacji gospo-

darczej i politycznej

Niemiec oraz Austro-

-Węgier jesienią 1918 r.

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego Stany Zjednoczone przystąpiły do wojny po stronie państw ententy;

wyjaśnia, dlaczego Rosja bolszewicka zdecydowała się na podpisanie pokoju brzeskiego;

charakteryzuje trudności gospodarcze Niemiec

i Austro-Węgier jesienią 1918 r.

Uczeń:

charakteryzuje trudności polityczne Niemiec

i Austro-Węgier jesienią

1918 r.;

wymienia lokalne ośrodki

adzy na ziemiach

polskich istniejące jesienią

1918 r. i dziaczy stojących na ich czele;

wyjaśnia, w jaki sposób

zapobieżono istnieniu

dwóch organów władzy reprezentujących Polaw wobec państw ententy

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego konflikt zbrojny z lat 1914–1918

był na początku okrlany jako Wielka Wojna,

a potem jako I wojna światowa


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 10Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

V. EUROPA I ŚWIAT W OKRESIE MIĘDZYWOJENNYM

23. Ukszttowanie się systemu wersalskiego

Uczeń:

wymienia najważniejsze postanowienia traktatu wersalskiego;

wymienia cele i przykłady dzialności Ligi Narodów;

pokazuje na mapie państwa, które powstały po I wojnie światowej

Uczeń:

wyjaśnia znaczenie pojęć: ład wersalski, ład waszyngtoński;

wymienia przykładowe problemy związane utrzymaniem ładu wersalskiego;

wyjaśnia, co było najwięk- szą słabością Ligi Narodów;

pokazuje na mapie straty terytorialne Niemiec

po I wojnie światowej

Uczeń:

pokazuje na mapie obszary plebiscytowe po I wojnie światowej i zmiany,

które zaszły w wyniku plebiscytów;

przedstawia stanowiska

państw ententy wobec

powojennych losów państw centralnych;

wymienia postanowienia

traktatów pokojowych

zawartych z pozostałymi państwami centralnymi;

przedstawia problemy

mniejszości narodowych;

charakteryzuje mocne

i słabe strony Ligi

Narodów

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób postanowienia traktatu wersalskiego i pozostych traktatów pokojowych

były kompromisem różnych stanowisk państw zwycięskich;

ocenia szanse trwałości

ładu wersalskiego i ładu

waszyngtońskiego;

ocenia, czy Liga Narodów

spełniła pokładane w niej

nadzieje;

pokazuje na mapie straty

terytorialne państw cen-

tralnych (poza Niemcami)

Uczeń:

interpretuje karykaturę

ze strony 256 w podręczni-

ku, z uwzględnieniem poli- tyki Stanów Zjednoczonych po I wojnie światowej;

wymienia przykłady

nieskutecznych

działań Ligi Narodów

w okresie dwudziestolecia międzywojennego

24. Świat po Wielkiej Wojnie. Wielki kryzys gospodarczy

Uczeń:

wymienia przykładowe skutki społeczne

i gospodarcze I wojny światowej;

przedstawia, jak zmieniła

się pozycja kobiet

w społeczeństwach europejskich po I wojnie światowej;

wymienia przykładowe

sposoby przezwyciężania

wielkiego kryzysu gospodarczego

Uczeń:

wyjaśnia, które państwa i dlaczego mogły najbardziej odczuć skutki I wojny światowej;

wyjaśnia, co wpłynęło

na zmianę pozycji kobiet

w społeczeństwach europejskich po I wojnie światowej;

wymienia przyczyny

wielkiego kryzysu

gospodarczego

Uczeń:

przedstawia polityczne skutki I wojny światowej dla krajów europejskich

i ich kolonii;

wyjaśnia, dlaczego wielki

kryzys gospodarczy dotknął

prawie cały świat

Uczeń:

przedstawia odbicie przeżyć związanych z doświadczeniami

wielkiej wojny w dziełach kultury;

przedstawia bilans I wojny

światowej;

ocenia, czy wprowadzenie

prohibicji w Stanach

Zjednoczonych spełniło pokładane w niej nadzieje

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego wielki kryzys gospodarczy b

w niewielkim stopniu odczuwany w ZSRS

i Hiszpanii;

porównuje sposoby walki

z epidemią grypy hiszpanki

i jej konsekwencje

po I wojnie światowej z sytuacją związaną

z obecną epidemią

COVID-19


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 11Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

 

 

25. Narodziny faszyzmu we oszech

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

Uczeń:

wymienia założenia ideologii faszystowskiej;

przedstawia proces przejęcia władzy przez Mussoliniego;

pokazuje na mapie tereny ekspansji Włoch faszystowskich

Uczeń:

wymienia trudności gospodarcze i polityczne Włoch po I wojnie światowej;

wymienia organy władzy

w faszystowskich Włoszech

i ich kompetencje;

przedstawia politykę

Benito Mussoliniego wobec

opozycji

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego Włosi byli niezadowoleni

z postanowień traktatów pokojowych po I wojnie światowej;

charakteryzuje politykę

gospodarczą Mussoliniego;

wyjaśnia pojęcia: etatyzm,

korporacjonizm

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego Mussolini zyskał poparcie Włochów;

charakteryzuje stosunki między państwem włoskim a Kościołem katolickim;

wyjaśnia znaczenie traktatów laterańskich;

uzasadnia, że państwo włoskie za rządów Mussoliniego było państwem totalitarnym

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób Benito Mussolini nawiązywał do tradycji imperium rzymskiego

26. System nazistowski w Niemczech

Uczeń:

wymienia założenia ideologii nazistowskiej;

przedstawia okoliczności objęcia przez Adolfa Hitlera funkcji kanclerza;

przedstawia wydarzenia okrlane jako noc krysztowa

Uczeń:

wymienia postanowienia układu w Locarno;

wymienia cechy państwa totalitarnego

na przykładzie III Rzeszy;

wyjaśnia, cel uchwalenia

ustaw norymberskich

Uczeń:

przedstawia sytuację

w Niemczech po I wojnie

światowej;

przedstawia walkę

o władzę w łonie NSDAP;

przedstawia politykę

NSDAP wobec przeciwni-

w politycznych;

charakteryzuje politykę

adz III Rzeszy wobec

Żydów

Uczeń:

wyjaśnia, jakie konsekwen- cje dla sytuacji międzyna- rodowej miało podpisanie układu w Locarno;

wyjaśnia, w jaki sposób sytuacja w Niemczech po I wojnie światowej

atwiła dojście do władzy

Adolfowi Hitlerowi;

charakteryzuje politykę

gospodarczą III Rzeszy;

wskazuje związki między

ideologią nazistowską

a polityką wobec Żydów

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób ideologia nazistowska znaj- dowała odzwierciedlenie

w sztuce III Rzeszy

27. Państwo sowieckie

Uczeń:

wymienia organy władzy w Związku Sowieckim;

charakteryzuje represje wobec ludności stosowane przez władze w okresie rządów Stalina;

Uczeń:

wymienia założenia Nowej

Ekonomicznej Polityki

i gospodarki centralnie planowanej;

wyjaśnia przyczyny represji

różnych grup ludności

w państwie sowieckim;

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego

w Związku Sowieckim

wprowadzano zmiany

w polityce gospodarczej państwa;

wymienia postanowienia

układu w Rapallo;

Uczeń:

przedstawia konsekwencje układu w Rapallo;

wyjaśnia rolę propagandy i sztuki w kszttowaniu wizerunku przywódcy

i państwa sowieckiego;

Uczeń:

ocenia, czy założenia gospo- darki komunistycznej (kolektywizacja, gospodarka nakazowo-rozdzielcza itp.) faktycznie doprowadziły

do rozwoju gospodarczego

Związku Sowieckiego


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 12Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

przedstawia przykłady działań propagandowych w ZSRS

wymienia cechy socrealizmu

przedstawia rolę propa- gandy w ZSRS i środki przez nią stosowane

uzasadnia, że Związek Sowiecki był państwem totalitarnym;

wyjaśnia rolę Kominternu

w polityce zagranicznej ZSRS

 

28. Świat na drodze ku wojnie

Uczeń:

pokazuje na mapie rozrost terytorialny III Rzeszy;

wymienia dokumenty, które doprowadziły

do ukszttowania się osi

Rzym–Berlin–Tokio;

wymienia postanowienia

paktu Ribbentrop-

-Mołotow

Uczeń:

wymienia działania

III Rzeszy mające na celu

militaryzację państwa;

przedstawia politykę

państw zachodnich

wobec III Rzeszy;

wymienia postanowienia

dokumentów, które

ukszttowały oś

Rzym–Berlin–Tokio

Uczeń:

przedstawia działania III Rzeszy, które łamały postanowienia traktatu wersalskiego;

wyjaśnia znaczenie paktu antykominternowskiego

i paktu stalowego dla powstania osi Rzym–Berlin–Tokio;

przedstawia przyczyny,

przebieg i skutki wojny

domowej w Hiszpanii;

wyjaśnia znaczenie paktu

Ribbentrop-Mołotow

Uczeń:

przedstawia ekspansję Japonii na Dalekim Wschodzie;

przedstawia współpracę państw faszystowskich

w trakcie wojny domowej w Hiszpanii;

ocenia, czy polityka

państw zachodnich

wobec III Rzeszy przyniosła oczekiwane efekty

Uczeń:

przedstawia udziPolaw w wojnie domowej

w Hiszpanii;

przedstawia odbicie

konfliktów z lat 30. XX w.

(do wybuchu II wojny światowej) w literaturze i sztuce

29. Nauka i kultura w okresie międzywojennym

Uczeń:

przedstawia rozwój kinematografii

w dwudziestoleciu międzywojennym;

wymienia przykładowych

artystów tworzących

w dwudziestoleciu międzywojennym;

przedstawia tematykę

literatury dwudziestolecia

międzywojennego

i wymienia przykładowych pisarzy tego okresu

Uczeń:

przestawia wpływ postępu technicznego na życie codzienne ludzi i rozwój kultury;

przypisuje przykładowych artystów tworzących

w dwudziestoleciu międzywojennym

do odpowiednich nurtów w sztuce

Uczeń:

wyjaśnia, co przyczyniło się do rozwoju

kultury masowej

w dwudziestoleciu międzywojennym;

wymienia przykładowe

dzieła sztuki i architektury

dwudziestolecia między- wojennego oraz ich twórw;

wymienia przykładowych

naukowców dwudziesto-

lecia międzywojennego

i dziedziny nauki, którymi się zajmowali

Uczeń:

wymienia cechy nowych nurtów

w sztuce i architekturze w dwudziestoleciu międzywojennym;

wyjaśnia, jaką rolę

odgrywały literatura i film

w propagandzie;

charakteryzuje twórczość

kompozytorską

w dwudziestoleciu międzywojennym

Uczeń:

ocenia, czy artyści sceny

i filmu stawali się idolami

dla publiczności


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 13Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

VI. POLSKA W DWUDZIESTOLECIU  MIĘDZYWOJENNYM

30. Walka o granice odrodzonej Polski

Uczeń:

wymienia postanowienia traktatu wersalskiego dotycce ziem polskich;

wyjaśnia termin: orlęta lwowskie;

przedstawia znaczenie

Bitwy Warszawskiej;

pokazuje na mapie granice

II Rzeczypospolitej

Uczeń:

wymienia wydarzenia, które wpłynęły na kształt polskiej granicy z Niemcami po I wojnie światowej;

wymienia postanowienia pokoju ryskiego;

wymienia najważniejsze problemy państwa polskiego związane

z kszttem granic

po I wojnie światowej

Uczeń:

przedstawia koncepcje dotycce kształtu polskiej granicy wschodniej;

przedstawia przyczyny

i przebieg wojny polsko-

-bolszewickiej;

wymienia przyczyny

konfliktu polsko-

-ukraińskiego w Galicji

Wschodniej;

wyjaśnia podłoże proble-

mów II Rzeczypospolitej

związanych z przebiegiem granicy z Niemcami

Uczeń:

wyjaśnia, co wpłynęło na wynik plebiscytów na Warmii i Mazurach oraz na Górnym Śląsku;

charakteryzuje problemy związane z kszttowaniem się granicy na Śląsku Cieszyńskim

i Wileńszczyźnie;

wyjaśnia podłoże proble-

mów II Rzeczypospolitej

związanych z przebiegiem granic odrodzonego państwa i działaniami, które je ukszttowały

Uczeń:

wyjaśnia genezę i znaczenie terminów, którymi okrla się Bitwę Warszawską;

charakteryzuje przedstawianie walk

o granice odrodzonego państwa w sztuce

31.  II Rzeczpospolita w okresie rządów parlamentarnych (1918–1926)

Uczeń:

charakteryzuje prawo wyborcze do Sejmu Ustawodawczego;

wymienia uprawnienia sejmu i prezydenta

na mocy konstytucji marcowej;

wymienia pierwszych

Prezydentów

II Rzeczypospolitej

Uczeń:

wymienia postanowienia małej konstytucji;

przestawia okoliczności wyboru Gabriela Narutowicza na Prezydenta II Rzeczypospolitej

Uczeń:

porównuje pozycję władzy ustawodawczej

i wykonawczej na mocy konstytucji marcowej;

wymienia zasady ustrojowe

państwa i prawa obywateli

zawarte w konstytucji marcowej;

wyjaśnia, jakie były trudno-

ści przy formowaniu rządu

w okresie Sejmu I kadencji i jakie były tego skutki

Uczeń:

wyjaśnia problemy zwią- zane z przeprowadzeniem wyborów do Sejmu Usta- wodawczego;

porównuje pozycję Józefa Piłsudskiego jako Tymczasowego Naczelnika Państwa i Naczelnika Państwa;

charakteryzuje życie poli- tyczne II Rzeczypospolitej w latach 20. XX w.

Uczeń:

podaje przykład gabinetu pozaparlamentarnego, który powstał w latach 20. XX w., i wyjaśnia okoliczności jego powołania

32. Rządy sanacji w Polsce (1926–1939)

Uczeń:

wymienia przykładowe przyczyny zamachu majowego;

Uczeń:

wymienia przykładowe skutki zamachu majowego;

Uczeń:

przedstawia stosunek różnych grup społecznych do działań Józefa Piłsudskiego w 1926 r.;

Uczeń:

uzasadnia, że w Polsce

po przewrocie majowym

możemy mówić o reżimie autorytarnym;

Uczeń:

wymienia mocne i słabe strony II rządu Chjeno-

-Piasta;


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 14Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

wymienia uprawnienia prezydenta, które wzmocniły jego władzę na mocy konstytucji kwietniowej;

wyjaśnia, jaką rolę

odgrywał Bezpartyjny Blok

Współpracy z Rządem

przedstawia zmiany

w pozycji ustrojowej sejmu

i prezydenta wprowadzone na mocy konstytucji kwietniowej;

wyjaśnia, co to b

Centrolew;

charakteryzuje politykę

obozu sanacji wobec

przeciwniw politycznych

przedstawia zmiany ustrojowe wprowadzone przez nowelę sierpniową

i konstytucję kwietniową;

charakteryzuje politykę

wewnętrzną obozu sanacji;

przedstawia pozycję

Prezydenta Ignacego

Mościckiego po śmierci

Józefa Piłsudskiego

przedstawia działania obozu prawicowego

w okresie rządów sanacji;

ocenia pozycję Józefa

Piłsudskiego w obozie

sanacyjnym;

charakteryzuje obóz

sanacji po śmierci Józefa

Piłsudskiego

wyjaśnia, w jaki sposób powołanie rządu Chjeno-

-Piasta wpłynęło

na wybuch przewrotu majowego

33.  Społeczeństwo

II Rzeczypospolitej

Uczeń:

wymienia mniejszości narodowe zamieszkujące II Rzeczpospolitą;

charakteryzuje sytuację mniejszości żydowskiej w II Rzeczypospolitej;

wymienia prawa mniejszości narodowych w II Rzeczypospolitej

Uczeń:

przedstawia strukturę społeczeństwa

II Rzeczypospolitej (etniczną, religijną, zawodową);

charakteryzuje sytuację

mniejszości ukraińskiej

w II Rzeczypospolitej;

przedstawia politykę władz

II Rzeczypospolitej wobec

mniejszości narodowych

Uczeń:

wyjaśnia, co wpływało na różnice między strukturą etniczną

i religijną społeczeństwa

II Rzeczypospolitej;

wyjaśnia przyczyny

zmian w strukturze

zawodowej społeczeństwa

II Rzeczypospolitej;

charakteryzuje sytuację

mniejszości niemieckiej

w II Rzeczypospolitej;

przedstawia stosunek

społeczeństwa polskiego

do mniejszości żydowskiej

Uczeń:

wyjaśnia przyczyny stosunku poszczególnych mniejszości narodowych do państwa polskiego;

charakteryzuje sytuację mniejszości białoruskiej w II Rzeczypospolitej;

ocenia politykę władz

II Rzeczypospolitej wobec

mniejszości narodowych;

przedstawia stosunek

społeczeństwa polskiego

do mniejszości narodowych (poza mniejszością żydowską)

Uczeń:

przedstawia przykłady wyboru różnych tsamości narodowych wśród członw jednej rodziny;

wyjaśnia, jakie mogły być przyczyny i konsekwencje takiego zjawiska

34. Przemiany gospodarcze

w Polsce w okresie międzywojennym

Uczeń:

wymienia przykładowe problemy gospodarcze II Rzeczypospolitej

w latach 20. XX w.;

wyjaśnia pojęcia:

Polska A i Polska B;

pokazuje na mapie najw-

niejsze rodki gospodar-

cze II Rzeczypospolitej

Uczeń:

dzieli problemy gospo- darcze II Rzeczypospolitej w latach 20. XX w. na te, które były konsekwencją zaborów, i na te, które wynikały z działań w czasie I wojny światowej;

wymienia reformy rządu

adyawa Grabskiego;

Uczeń:

wyjaśnia podłoże problemów gospodarczych II Rzeczypospolitej

w latach 20. XX w.;

charakteryzuje przebieg

wielkiego kryzysu

gospodarczego w Polsce;

Uczeń:

ocenia skuteczność reform rządu Władyawa Grabskiego;

przedstawia przyczyny i realizację przeprowa- dzenia reformy rolnej

w II Rzeczypospolitej;

Uczeń:

przedstawia wpływ Prezydenta Ignacego Mościckiego na rozwój przemysłu


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 15Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

 

przedstawia rolę Gdyni i Centralnego Okręgu Przemyowego

charakteryzuje rozwój przemysłu

w II Rzeczypospolitej

ocenia, czy władzom

II Rzeczypospolitej udało

się zniwelowróżnice

między Polską A a Polską B

 

35. Kultura i nauka

w międzywojennej

Polsce

Uczeń:

wymienia przykładowych twórw i ich dzieła;

wymienia osiągnięcia Polaw (obywateli II RP) w dziedzinie kultury

i nauki;

wymienia największe

osiągnięcia sportowe

Polaw w dwudziestoleciu

międzywojennym

Uczeń:

przedstawia rozwój kultury masowej

w II Rzeczypospolitej;

wymienia przykładowe

zabytki architektury

modernistycznej w Polsce

Uczeń:

wymienia pisarzy i malarzy dwudziestolecia między- wojennego i przypisuje

ich do odpowiedniej

grupy literackiej lub nurtu

w malarstwie;

charakteryzuje architekturę

dwudziestolecia między-

wojennego;

przedstawia rozwój sportu

w II Rzeczypospolitej

Uczeń:

przedstawia rozwój

i zmiany w szkolnictwie

w II Rzeczypospolitej;

wyjaśnia, co wpływało

na rozwój kultury w Polsce

w okresie dwudziestolecia

międzywojennego;

wyjaśnia, co wpływało

na wybór tematyki dzieł

kultury;

przedstawia twórczość

kompozytorską

w II Rzeczypospolitej

Uczeń:

wyjaśnia, za co Kazimierz Wierzyński otrzymał medal olimpijski

36. Polska polityka zagraniczna w latach

1918–1939

Uczeń:

wymienia przyczyny kon- fliktów II Rzeczypospolitej z sąsiadami;

wymienia sojuszniw Polski w dwudziestoleciu międzywojennym

Uczeń:

przedstawia wydarzenia, które kszttowały

stosunki Polski z Niemcami i Związkiem Sowieckim

w dwudziestoleciu międzywojennym;

przedstawia pozycję geopolityczną Polski

przed wybuchem II wojny światowej

Uczeń:

wyjaśnia, co wpływało na kształt stosunw polsko-niemieckich

i polsko-sowieckich w dwudziestoleciu międzywojennym;

wyjaśnia, dlaczego

Francja była sojusznikiem

II Rzeczypospolitej

Uczeń:

charakteryzuje politykę zagraniczną II Rzeczypo- spolitej w okresie sanacji;

ocenia skuteczność polskiej polityki zagranicznej

w dwudziestoleciu międzywojennym

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego

w prasie międzynarodowej

porównywano działania

adz polskich w polityce zagranicznej z działaniami III Rzeszy

VII. II WOJNA ŚWIATOWA

37. Wojna obronna

Polski w 1939 r.

Uczeń:

wymienia i pokazuje na ma- pie najważniejsze bitwy wojny obronnej 1939 r.;

wyjaśnia pojęcia: blitzkrieg i wojna totalna;

Uczeń:

wymienia cele ataku

Niemiec i ZSRS na Polskę;

przedstawia bilans walk

z września i początw

października 1939 r.;

Uczeń:

przedstawia i ocenia rolę

Stefana Starzyńskiego

w obronie Warszawy

oraz znaczenie obrony

Westerplatte;

Uczeń:

charakteryzuje pozycję międzynarodową Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;

Uczeń:

przedstawia wydarzenia, które miały miejsce w oko- licach jego miejscowości

we wrześniu i początkach października 1939 r.;


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 16Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

wymienia przykładowe skutki walk z września

i początw października

1939 r.

przedstawia udział ludności cywilnej w obronie kraju

we wrześniu 1939 r.

przedstawia działania

Anglii i Francji

w pierwszych tygodniach

II wojny światowej;

przedstawia okoliczności

ataku ZSRS na Polskę

wyjaśnia, dlaczego wojnę obronną Polski można określić jako wojnę totalną;

ocenia szanse Polaw

w wojnie obronnej 1939 r.

wyjaśnia, dlaczego obrona bunkrów pod Wizną jest okrlana jako polskie Termopile

38. Działania wojenne w latach 1939–1941

Uczeń:

pokazuje na mapie tereny opanowane przez III Rzeszę i ZSRS w latach 1939–1940;

wyjaśnia pojęcie „dziwna wojna”;

wymienia przyczyny ataku

III Rzeszy na ZSRS

Uczeń:

pokazuje na mapie tereny zaatakowane przez Włochy w latach

1940–1941;

charakteryzuje etapy

bitwy o Anglię;

wyjaśnia znaczenie walk

na Atlantyku dla przebiegu

II wojny światowej

Uczeń:

przedstawia reakcję władz Norwegii, Danii i Francji na atak wojsk niemieckich;

wyjaśnia, dlaczego Hitler zaatakował Wielką Brytanię;

wyjaśnia, w jaki sposób sytuacja militarna Włochów wpłynęła

na niemieckie plany wojenne

Uczeń:

przedstawia reakcję ludności Norwegii, Danii i Francji na atak wojsk niemieckich;

porównuje metody stosowane w czasie zajmowania terenów

przez ZSRS wobec Finlandii oraz republik bałtyckich;

wyjaśnia, co ułatwiało

Hitlerowi zajmowanie

terenów ZSRS, i co spowo- dowało jego ostateczną porkę

Uczeń:

przedstawia postaci

i wydarzenia, do jakich

odwoływały się państwa, prowadząc kampanię propagandową w czasie pierwszych lat II wojny światowej

39. Polityka Niemiec w okupowanej Europie

Uczeń:

wymienia elementy polityki III Rzeszy wobec państw okupowanych;

charakteryzuje politykę

III Rzeszy wobec ludności

żydowskiej;

przedstawia znaczenie

konferencji w Wannsee

Uczeń:

przedstawia różnice

w polityce niemieckiej

wobec krajów okupo- wanych w Europie Zachodniej i Środkowo-

-Wschodniej;

wymienia przykłady działań

ruchu oporu w Europie;

wyjaśnia, w jaki sposób

adze III Rzeszy starały się

włączyć władze i ludność terenów okupowanych

w swoją politykę wobec ludności żydowskiej

Uczeń:

wyjaśnia, na czym poleg

Generalny Plan Wschodni;

charakteryzuje dzialność

ruchu oporu w krajach

europejskich;

wymienia przykłady

kolaboracji z władzami

niemieckimi w krajach okupowanych

Uczeń:

wyjaśnia, co wpływało na różną politykę Niemw wobec krajów okupowanych;

wyjaśnia, dlaczego

nazwisko Vidkuna Quislinga

stało się synonimem kolaboracji;

wymienia inne grupy

ludności, które poddano

eksterminacji i wyjaśnia, dlaczego

Uczeń:

charakteryzuje trzy grupy partyzanckie działające

na terenie Jugoawii:

czetnicy, ustasze i komuniści;

wyjaśnia przyczyny różnic

między nimi


Pole tekstowe: Historia | Zakres podstawowy | Klasa 3. Nowa edycjaPole tekstowe: Liceum i technikumPole tekstowe: AUTORKA: Agnieszka ŻuberekPole tekstowe: 17Pole tekstowe: © Copyright by WSiP

 

Temat lekcji

 

 

40. Wielka koalicja i przełom

na frontach

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

Uczeń:

wymienia dokumenty, które były podstawą powstania wielkiej koalicji;

wymienia przykładowe postanowienia Karty atlantyckiej;

wymienia i pokazuje

na mapie miejsca bitew,

które zmieniły sytuację na frontach II wojny światowej;

wymienia przykładowe

postanowienia konferencji

w Teheranie

Uczeń:

wymienia przykładowe postanowienia Deklaracji Narodów Zjednoczonych;

przedstawia znaczenie konferencji w Teheranie;

wyjaśnia, które bitwy i dlaczego miały przełomowe znaczenie dla sytuacji na frontach II wojny światowej

Uczeń:

przedstawia proces kszttowania się wielkiej koalicji;

przedstawia stosunek Stanów Zjednoczonych do wojny przed

ich formalnym przystąpieniem do koalicji antyhitlerowskiej;

wymienia cele ekspansji

japońskiej na Dalekim

Wschodzie

Uczeń:

wyjaśnia, które państwa i dlaczego odgrywały największą rolę w koalicji antyhitlerowskiej;

wyjaśnia znaczenie

Lend-Lease Act

dla sytuacji wojennej w Europie;

charakteryzuje sytuację

we Włoszech po obaleniu

Benito Mussoliniego

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego Francja nie była sygnatariuszem Deklaracji Narodów Zjednoczonych z 1942 r.

41. Zakczenie

II wojny światowej

Uczeń:

wymienia i pokazuje

na mapie miejsca ostatnich

bitew II wojny światowej;

wymienia postanowienia

konferencji w Jałcie

dotycce Niemiec

Uczeń:

wymienia postanowienia konferencji w Poczdamie dotycce Niemiec;

wymienia skutki II wojny światowej

Uczeń:

wyjaśnia, co przesądziło o zwycięstwie aliantów na Dalekim Wschodzie;

wymienia postanowienia konferencji w Jałcie;

przedstawia bilans II wojny światowej

Uczeń:

wymienia postanowienia konferencji w Poczdamie;

wyjaśnia, w jaki sposób pozycja poszczególnych państw w koalicji antyhitlerowskiej wpływała na decyzje i działania podejmowane

przez koalicję

Uczeń:

porównuje sposób prowadzenia działań wojennych i postęp techniczny w czasie

I i II wojny światowej