Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny. Oblicza
geografii. Zakres podstawowy. Część 2
|
Wymagania na poszczególne oceny |
||||
|
na
ocenę dopuszczającą |
na
ocenę dostateczną |
na ocenę dobrą |
na
ocenę bardzo dobrą |
na
ocenę celującą |
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
I. Zmiany na mapie politycznej |
||||
|
Uczeń: ·
wyjaśnia znaczenie terminów: państwo, eksklawa, terytorium zależne ·
wymienia elementy państwa ·
wymienia wielkie państwa ·
określa różnice w powierzchni państw ·
podaje powierzchnię Polski ·
podaje aktualną liczbę państw świata ·
wyjaśnia znaczenie terminów: integracja, dezintegracja ·
wymienia przyczyny procesów integracyjnych na świecie ·
wymienia państwa w Europie powstałe po 1989 r. ·
podaje przykłady organizacji międzynarodowych ·
wymienia przyczyny konfliktów zbrojnych na świecie ·
wymienia wskaźniki rozwoju gospodarczego i społecznego państw |
Uczeń: ·
podaje przykłady eksklaw i wskazuje je ·
wskazuje na mapie wielkie państwa ·
określa pozycję Polski w Europie ·
wyjaśnia różnicę między integracją ·
podaje przykłady procesów integracji ·
określa główne cele ONZ ·
wskazuje na mapie świata miejsca ważniejszych konfliktów
zbrojnych ·
podaje definicje wskaźników rozwoju krajów: PKB, HDI ·
omawia na wybranych przykładach cechy krajów o różnym poziomie
rozwoju społeczno-gospodarczego |
Uczeń: ·
podaje przykłady terytoriów zależnych w XXI w. na świecie ·
odczytuje na mapach aktualny podział polityczny ·
omawia na przykładach procesy integracji i dezintegracji w
Europie ·
podaje przykłady organizacji międzyrządowych i pozarządowych ·
podaje przykłady organizacji międzynarodowych, których członkiem
jest Polska ·
omawia przyczyny konfliktów zbrojnych na świecie ·
charakteryzuje wybrane konflikty ·
omawia przyczyny dysproporcji ·
omawia składowe wskaźnika HDI ·
opisuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według
wskaźników HDI |
Uczeń: ·
podaje przykłady krajów nieuznawanych na arenie międzynarodowej ·
opisuje zmiany, które zaszły na mapie politycznej świata po II
wojnie światowej ·
analizuje przyczyny integracji politycznej, gospodarczej i militarnej
·
omawia skutki konfliktów zbrojnych ·
ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów ·
porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnych
poziomach rozwoju społeczno- |
Uczeń: ·
omawia pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i
gospodarczej na świecie ·
omawia konsekwencje zróżnicowania poziomu rozwoju społeczno- |
|
II. Ludność i urbanizacja |
||||
|
Uczeń: ·
podaje aktualną liczbę ludności świata i prognozy zmian ·
porównuje kontynenty pod względem liczby ludności ·
wymienia najludniejsze państwa ·
wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost
naturalny, współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów, współczynnik przyrostu naturalnego ·
opisuje model przejścia demograficznego ·
wyjaśnia znaczenie terminów: eksplozja
demograficzna, regres demograficzny ·
wymienia typy demograficzne społeczeństw ·
wymienia dominujące na świecie modele rodziny ·
wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik
dzietności ·
wyjaśnia znaczenie terminów: ekumena, subekumena, anekumena ·
wymienia czynniki rozmieszczenia ludności w podziale na
przyrodnicze, społeczno-gospodarcze i polityczne ·
wymienia bariery osadnicze ·
wyjaśnia znaczenie terminu wskaźnik
gęstości zaludnienia ·
wymienia najgęściej zaludnione kraje na świecie ·
wyjaśnia znaczenie terminów: imigracja, emigracja, reemigracja, saldo migracji ·
przedstawia podział migracji ·
podaje główne kierunki współczesnych migracji ludności na świecie ·
wyjaśnia znaczenie terminu religia ·
wymienia religie uniwersalne ·
wymienia i wskazuje na mapie główne kręgi kulturowe na świecie ·
wymienia rodzaje jednostek osadniczych ·
wyjaśnia znaczenie terminów: miasto, wieś ·
wymienia czynniki lokalizacji jednostek osadniczych ·
wyjaśnia znaczenie terminów: urbanizacja,
wskaźnik urbanizacji ·
wymienia płaszczyzny urbanizacji ·
podaje fazy urbanizacji ·
podaje typy zespołów miejskich ·
podaje różnicę między wsią a obszarem wiejskim ·
wyjaśnia znaczenie terminów: wieś, obszar wiejski ·
wymienia kryteria podziału jednostek osadniczych ·
podaje na wybranych przykładach funkcje wsi |
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny zmian liczby ludności świata ·
podaje różnice w przyroście naturalnym w krajach wysoko i słabo
rozwiniętych pod względem społeczno-gospodarczym ·
oblicza współczynniki urodzeń, zgonów ·
opisuje fazy rozwoju demograficznego ·
podaje przykłady państw, w których występują eksplozja
demograficzna ·
porównuje piramidy wieku i płci ·
wymienia przyczyny starzenia się społeczeństw ·
podaje przykłady państw starzejących się ·
wymienia modele rodziny i omawia ich występowanie na świecie ·
podaje wybrane czynniki rozmieszczenia ludności na świecie ·
opisuje ograniczenia w rozmieszczeniu ludności ·
oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia ·
wskazuje obszary słabo zaludnione ·
podaje główne przyczyny migracji ·
wskazuje na mapie kraje emigracyjne ·
odróżnia uchodźstwo od migracji ekonomicznej ·
charakteryzuje wielkie religie i wskazuje na mapie obszary ich
występowania ·
przedstawia strukturę wyznaniową ·
omawia płaszczyzny procesu urbanizacji ·
przedstawia wskaźnik urbanizacji i jego zróżnicowanie w Polsce i
na świecie ·
opisuje fazy urbanizacji ·
wymienia typy aglomeracji i podaje przykłady w Polsce i na
świecie ·
wymienia czynniki wpływające na rozwój obszarów wiejskich |
Uczeń: ·
analizuje dynamikę zmian liczby ludności świata ·
wyjaśnia przyczyny różnic między wartością przyrostu naturalnego
·
opisuje przyczyny występowania eksplozji demograficznej i
regresu demograficznego na świecie ·
omawia zróżnicowanie struktury wieku na świecie ·
wymienia czynniki kształtujące strukturę wieku ·
omawia zróżnicowanie współczynnika dzietności ·
analizuje wpływ wybranych czynników na rozmieszczenie ludności
na świecie ·
opisuje bariery osadnicze ·
omawia cechy rozmieszczenia ludności na świecie ·
analizuje zróżnicowanie gęstości zaludnienia na świecie ·
omawia obszary zamieszkane ·
omawia współczesne migracje zagraniczne ·
analizuje saldo migracji zagranicznych na świecie ·
wyjaśnia przyczyny dodatniego lub ujemnego salda migracji na
świecie ·
omawia strukturę religijną w wybranych krajach ·
przedstawia zróżnicowanie religijne ·
wymienia przyczyny urbanizacji wybranych regionów świata ·
charakteryzuje typy zespołów miejskich, podaje ich przykłady w
Polsce ·
charakteryzuje obszary wiejskie ·
omawia zmiany funkcji współczesnych wsi |
Uczeń: ·
wyjaśnia przyczyny zmian tempa wzrostu liczby ludności na
świecie ·
analizuje przestrzenne różnice ·
analizuje przyczyny kształtujące przyrost naturalny w
poszczególnych fazach przejścia demograficznego ·
analizuje i porównuje piramidy wieku ·
omawia przyczyny i skutki starzenia się ludności na przykładach
wybranych regionów świata ·
określa społeczno-kulturowe uwarunkowania zróżnicowania modelu
rodziny ·
porównuje współczynnik dzietności ·
przedstawia prawidłowości ·
dostrzega problemy uchodźców ·
przedstawia konsekwencje zróżnicowania religijnego i kulturowego
ludności na świecie ·
analizuje sieć osadniczą wybranych regionów świata na podstawie
map cyfrowych ·
przedstawia gęstość zaludnienia obszarów miejskich na wybranych
etapach urbanizacji ·
wyjaśnia przyczyny przestrzennego zróżnicowania poziomu urbanizacji
·
wymienia skutki urbanizacji wybranych regionów świata ·
podaje przyczyny zacierania się granic między miastem a wsią |
Uczeń: ·
przedstawia skutki zmian tempa wzrostu liczby ludności na
świecie ·
ocenia konsekwencje eksplozji demograficznej i regresu
demograficznego w wybranych państwach ·
analizuje i ocenia zróżnicowanie ludności świata pod względem
dzietności w różnych regionach świata ·
przedstawia społeczno-ekonomiczne ·
omawia skutki ruchów migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki
wybranych państw świata ·
analizuje wpływ religii na życie człowieka i na gospodarkę ·
analizuje przyczyny i skutki urbanizacji wybranych regionów
świata ·
przedstawia zależność między udziałem ludności wiejskiej |
|
III. Sektory gospodarki. Globalizacja |
||||
|
Uczeń: · przedstawia
podział gospodarki · wymienia
funkcje poszczególnych sektorów gospodarki · wyjaśnia
znaczenie terminów: globalizacja,
indeks globalizacji · wymienia
płaszczyzny globalizacji |
Uczeń: ·
omawia znaczenie poszczególnych sektorów gospodarki ·
opisuje funkcje poszczególnych sektorów gospodarki ·
wyjaśnia, czym jest struktura zatrudnienia ·
wymienia kraje o najwyższym indeksie globalizacji na świecie |
Uczeń: ·
porównuje strukturę zatrudnienia ·
opisuje zmiany w strukturze zatrudnienia w Polsce po 1950 r. · omawia
przebieg procesów globalizacji na płaszczyźnie gospodarczej, społecznej i
politycznej |
Uczeń: ·
omawia zmiany w strukturze zatrudnienia ludności Polski na tle
krajów o różnym poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego ·
wykazuje zależność między wskaźnikiem indeksu globalizacji ·
analizuje skutki globalizacji |
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny ·
przedstawia wpływ globalizacji |
|
IV.
Rolnictwo,
leśnictwo i rybactwo |
||||
|
Uczeń: · wymienia
przyrodnicze · wymienia
formy użytkowania ziemi · wymienia
elementy tworzące strukturę użytków rolnych · wymienia
najważniejsze grupy roślin uprawnych i podaje przykłady należących do nich
roślin · wymienia
czołowych producentów wybranych roślin uprawnych · wymienia
najważniejsze grupy zwierząt gospodarskich i podaje przykłady zwierząt
należących · wyjaśnia
znaczenie terminu pogłowie · podaje
kraje o największym pogłowiu bydła, trzody chlewnej, owiec · wymienia
funkcje lasów · wymienia
czynniki decydujące · wyjaśnia,
czym jest wskaźnik lesistości · wyjaśnia
znaczenie terminów: rybactwo,
rybołówstwo, akwakultura, marikultura · podaje
kraje, w których rybołówstwo odgrywa istotna rolę · wymienia
najczęściej poławiane organizmy wodne |
Uczeń: ·
przedstawia zróżnicowanie warunków przyrodniczych produkcji
rolnej ·
omawia formy użytkowania ziemi ·
opisuje strukturę użytków rolnych ·
omawia czynniki wpływające na rozmieszczenie upraw ·
przedstawia podział i zastosowanie roślin uprawnych ·
przedstawia podział zwierząt gospodarskich i kierunki ich chowu ·
wyjaśnia różnicę między chowem ·
omawia rozmieszczenie lasów na Ziemi ·
przedstawia rozmieszczenie głównych łowisk na świecie · omawia
rozmieszczenie najbardziej eksploatowanych łowisk na świecie · wyjaśnia,
czym jest przełowienie |
Uczeń: ·
wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych
·
porównuje strukturę
użytkowania ziemi w Polsce ze strukturą użytkowania ziemi w wybranych krajach
·
opisuje warunki i rejony upraw wybranych roślin oraz ich
głównych producentów ·
dostrzega różnicę między chowem intensywnym a chowem
ekstensywnym ·
omawia czynniki przyrodnicze wpływające na rozmieszczenie
pogłowia zwierząt gospodarskich ·
omawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika lesistości na
świecie ·
przedstawia sposoby wykorzystania lasów na świecie ·
opisuje wielkość i znaczenie rybołówstwa na świecie ·
omawia znaczenie akwakultury |
Uczeń: ·
opisuje zróżnicowanie przyrodniczych warunków produkcji rolnej ·
omawia
zmiany w strukturze użytkowania ziemi na świecie ·
omawia warunki i rejony uprawy oraz głównych producentów zbóż,
roślin przemysłowych, bulwiastych ·
omawia uprawę warzyw i owoców oraz używek na świecie ·
omawia czynniki gospodarcze ·
charakteryzuje rozmieszczenie ·
opisuje skutki rabunkowej i racjonalnej gospodarki leśnej w
wybranych regionach świata · omawia
wpływ rybołówstwa |
Uczeń: ·
wyjaśnia zależność poziomu produkcji rolnej od warunków
przyrodniczych ·
porównuje obecny zasięg wybranych roślin uprawnych z obszarami
ich pochodzenia ·
przedstawia tendencje zmian ·
uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami
leśnymi ·
rozumie zasady zrównoważonej gospodarki leśnej i ochrony
przyrody ·
dostrzega związek między wykorzystaniem zasobów biologicznych
mórz i wód śródlądowych a potrzebą zachowania równowagi w ekosystemach
wodnych |
|
V. Przemysł |
||||
|
Uczeń: ·
wyjaśnia, czym jest przemysł ·
wymienia
czynniki lokalizacji przemysłu ·
przedstawia działy przemysłu · wyjaśnia
znaczenie terminów: industrializacja, dezindustrializacja, reindustrializacja · podaje przykłady procesów dezindustralizacji
na świecie · wymienia źródła energii na świecie · wymienia główne surowce energetyczne i przykłady ich
wykorzystania ·
wymienia
największych na świecie producentów surowców energetycznych ·
wyjaśnia,
na czym polega bilans energetyczny ·
podaje
największych producentów energii elektrycznej ·
wymienia
rodzaje elektrowni wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych i
nieodnawialnych · wymienia
pozytywne i negatywne skutki rozwoju energetyki jądrowej |
Uczeń: ·
przyporządkowuje rodzaj lokalizacji przemysłu do zakładów
przemysłowych ·
podaje
cechy przemysłu tradycyjnego ·
wymienia cechy
przemysłu high-tech ·
wymienia cechy industrializacji, dezindustrializacji
i reindustrializacji ·
podaje różnicę między industrializacją · omawia
odnawialne źródła energii ·
opisuje nieodnawialne źródła energii ·
przedstawia strukturę produkcji energii na świecie · podaje
zalety i wady elektrowni cieplnych i jądrowych · omawia
zalety i wady wybranych elektrowni odnawialnych · wskazuje
na mapie państwa posiadające elektrownie jądrowe · przedstawia wielkość produkcji
energii elektrycznej wytwarzanej |
Uczeń: ·
analizuje przyrodnicze ·
omawia stopień zależności lokalizacji przemysłu od bazy
surowcowej ·
porównuje
cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii · omawia
przyczyny i skutki dezindustrializacji ·
podaje przykłady przejawów reindustrializacji w Polsce i
wybranych krajach Europy · przedstawia
bilans energetyczny i jego zmiany na świecie ·
przedstawia zmiany w bilansie energetycznym Polski w XX w. i XXI
w. ·
omawia gospodarcze znaczenie energii elektrycznej ·
opisuje zmiany w produkcji i w zużyciu energii elektrycznej na
świecie ·
omawia rozwój energetyki jądrowej |
Uczeń: ·
omawia wpływ czynników lokalizacji przemysłu na rozmieszczenie i
rozwój wybranych działów przemysłu ·
omawia
znaczenie przemysłu ·
omawia
przyczyny i przebieg reindustrializacji ·
omawia
przemiany przemysłu ·
omawia
skutki rosnącego zapotrzebowania na energię ·
opisuje
strukturę produkcji energii elektrycznej według rodzajów elektrowni na
świecie, w wybranych krajach i w Polsce |
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny zmian roli czynników lokalizacji przemysłu ·
ocenia
wpływ przemysłu zaawansowanych technologii ·
uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ·
przedstawia działania podejmowane na rzecz ograniczenia tempa
wzrostu zużycia energii ·
analizuje wpływ struktury produkcji energii elektrycznej |
|
VI. Usługi |
||||
|
Uczeń: ·
klasyfikuje
usługi ·
omawia usługi podstawowe ·
wyjaśnia
znaczenie terminów: transport, infrastruktura transportowa ·
przedstawia
podział transportu ·
wymienia
elementy infrastruktury ·
wyjaśnia
znaczenie terminu łączność ·
przedstawia
podział łączności ·
wyjaśnia,
czym są gospodarka oparta na wiedzy, kapitał ludzki, społeczeństwo
informacyjne ·
wymienia
czynniki wpływające ·
wymienia największe banki świata ·
wyjaśnia
znaczenie terminów: handel
międzynarodowy (zagraniczny), eksport, import, bilans handlowy
państwa · podaje przykłady państw o dodatnim · wymienia najważniejsze produkty wymiany międzynarodowej · podaje największych światowych importerów i eksporterów · wyjaśnia znaczenie terminów: turystyka, atrakcyjność turystyczna, walory turystyczne, infrastruktura turystyczna ·
podaje
państwa świata najliczniej odwiedzane przez turystów ·
wymienia
państwa o największych wpływach z turystyki zagranicznej |
Uczeń: ·
porównuje strukturę zatrudnienia ·
omawia
czynniki rozwoju transportu ·
wymienia
zalety i wady różnych rodzajów transportu ·
przedstawia rozwój telefonii i jej
zróżnicowanie na świecie ·
wymienia
cechy społeczeństwa informacyjnego · omawia
zróżnicowanie dostępu do usług bankowych na świecie ·
przedstawia
zróżnicowanie salda handlu międzynarodowego w wybranych państwach ·
podaje
czynniki wpływające na strukturę towarową handlu zagranicznego państw ·
wymienia negatywne skutki rozwoju handlu
międzynarodowego ·
wyjaśnia znaczenie terminów: walory
turystyczne, infrastruktura
turystyczna, dostępność turystyczna
|
Uczeń: · charakteryzuje
poszczególne rodzaje transportu i ich uwarunkowania · opisuje
sieć transportu na świecie · omawia
czynniki rozwoju transportu · omawia spadek znaczenia usług
pocztowych i rozwój telekomunikacji komputerowej · podaje
cechy gospodarki opartej · omawia
rolę władz w gospodarce opartej na wiedzy · porównuje
dostęp do internetu ·
omawia
zróżnicowanie usług edukacyjnych na świecie · opisuje
kierunki międzynarodowej wymiany towarowej · przedstawia
strukturę handlu
zagranicznego Polski · charakteryzuje główne regiony
turystyczne świata |
Uczeń: ·
wyjaśnia
znaczenie poszczególnych rodzajów transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym
państw ·
przedstawia prawidłowości ·
opisuje rolę łączności w światowej
gospodarce ·
omawia
rozwój innowacyjności ·
omawia znaczenie usług edukacyjnych w
rozwoju społeczno-gospodarczym świata ·
omawia rosnącą rolę usług finansowych na
świecie ·
omawia rolę giełdy w systemach finansowych i
gospodarkach państw ·
opisuje zasady sprawiedliwego handlu ·
omawia przyrodnicze |
Uczeń: ·
przedstawia uwarunkowania rozwoju różnych rodzajów transportu ·
omawia znaczenie łączności ·
omawia
przejawy i skutki kształtowania się społeczeństwa informacyjnego ·
omawia znaczenie usług edukacyjnych i
finansowych ·
omawia znaczenie handlu w rozwoju
społeczno-gospodarczym świata ·
omawia rozwój turystyki i jej wpływ na
gospodarkę państw i na jakość życia mieszkańców regionów turystycznych |
|
VII. Wpływ człowieka na środowisko |
||||
|
Uczeń: ·
wyjaśnia
znaczenie terminu antropopresja ·
podaje
przykłady zagrożeń dla środowiska przyrodniczego, wynikających z działalności
człowieka ·
wymienia
filary zrównoważonego rozwoju ·
podaje
źródła zanieczyszczeń atmosfery spowodowane działalnością człowieka ·
wymienia
typy smogu ·
wymienia
gazy cieplarniane oraz główne źródła ich emisji ·
wymienia
źródła zanieczyszczeń hydrosfery spowodowane działalnością człowieka ·
wymienia
zagrożenia dla środowiska przyrodniczego jakie niesie działalność rolnicza ·
wymienia
rodzaje górnictwa ·
wyjaśnia
znaczenie terminu rekultywacja ·
wymienia
kierunki rekultywacji terenów pogórniczych ·
wymienia
zanieczyszczenia emitowane przez środki transportu ·
wyjaśnia
znaczenie terminu pojemność turystyczna ·
wyjaśnia
znaczenie terminu krajobraz kulturowy · wymienia czynniki kształtujące krajobraz kulturowy · wyjaśnia, czym jest degradacja krajobrazu ·
wyjaśnia znaczenie terminu rewitalizacja ·
podaje przykłady rewitalizacji |
Uczeń: ·
omawia
zasady i filary zrównoważonego rozwoju ·
wymienia
inne przykłady wpływu działalności człowieka na atmosferę (globalne
ocieplenie, kwaśne opady, dziura ozonowa) ·
omawia
zasoby wody na Ziemi i ich wykorzystanie ·
podaje
przyczyny deficytu wody ·
przedstawia
wpływ nadmiernego wypasu zwierząt na
środowisko ·
wymienia
zagrożenia związane ·
wyjaśnia,
na czym polega rekultywacja terenów pogórniczych ·
przedstawia
wpływ awarii tankowców ·
wymienia
cechy krajobrazu kulturowego terenów wiejskich i miast ·
wymienia rodzaje rewitalizacji |
Uczeń: ·
podaje
przykłady nieracjonalnego gospodarowania zasobami środowiska przyrodniczego ·
opisuje
smog typu londyńskiego i smog typu fotochemicznego ·
przedstawia
wpływ monokultury rolnej na środowisko przyrodnicze ·
wyjaśnia
wpływ działalności górniczej ·
omawia
wpływ kopalń na stosunki wodne ·
opisuje
zmiany krajobrazu wywołane działalnością transportową ·
wymienia pozytywne
i negatywne skutki dynamicznego rozwoju turystyki ·
omawia
degradację krajobrazu rolniczego i miejskiego ·
omawia przykłady negatywnych zjawisk na
obszarach zdegradowanych ·
opisuje rodzaje rewitalizacji i podaje przykłady |
Uczeń: ·
omawia skutki wpływu człowieka ·
podaje
skutki występowania smogu ·
przedstawia
przyrodnicze i społeczno- ·
omawia
ingerencję człowieka ·
omawia
wpływ chemizacji ·
prezentuje
wpływ melioracji ·
opisuje
powstawanie leja depresyjnego ·
omawia
wpływ górnictwa na pozostałe elementy krajobrazu ·
wyjaśnia wpływ transportu na warunki życia ludności ·
omawia wpływ dynamicznego
rozwoju turystyki na środowisko geograficzne
·
podaje
przykłady zagrożeń krajobrazu kulturowego na świecie i w Polsce ·
omawia przykłady proekologicznych rozwiązań
w działalności rolniczej, przemysłowej oraz usługowej |
Uczeń: ·
dostrzega
konflikt interesów w relacji człowiek – środowisko przyrodnicze ·
przedstawia
przykłady rozwiązań konfliktu interesów w relacji człowiek
– środowisko ·
proponuje
przykłady działań, które sprzyjają ochronie atmosfery ·
ocenia wpływ inwestycji hydrotechnicznych na środowisko geograficzne ·
prezentuje
na dowolnym przykładzie wpływ działalności rolniczej ·
omawia
sposoby ograniczenia wpływu górnictwa na środowisko przyrodnicze · przedstawia
możliwości stosowania ·
podaje
przykłady działań służących ochronie krajobrazów kulturowych ·
przedstawia przykłady działań na rzecz środowiska |