CHEMIA – KLASA 4C, 4D – poziom rozszerzony
ROK SZKOLNY 2025/26
Zasady pracy na lekcji chemii
1. Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są
ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem z wpisem do
dziennika.
2. Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie –
omówienie wyników.
3. Sprawdzian, zapowiedziana kartkówka lub ćwiczenia laboratoryjne są
formami obowiązkowymi.
4. Warunkiem niezbędnym do uzyskania pozytywnej oceny śródrocznej i
rocznej jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 40%) ze wszystkich
sprawdzianów bez względu na uzyskaną średnią
ważoną. Niespełnienie warunku niezbędnego skutkuje nieklasyfikacją.
5. Powtórki maturalne, jako forma sprawdzianu, dla osób zdających chemię
na maturze, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.
6. Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Wpisana do dziennika poprawiona ocena
jest średnią arytmetyczną ocen (sprawdzian/kartkówka i ich
poprawa) lub w formie połowy
wagi, np. kartkówka waga 2: [kartkówka waga 1 + poprawa waga 1], czyli suma wag
wynosi 2.
7. W ciągu dwóch tygodni od oddania sprawdzianu/kartkówki uczeń ma prawo
poprawić ocenę. Termin poprawy ustala nauczyciel razem z
uczniami.
8. W przypadku nieobecności ucznia (poniżej tygodnia) na sprawdzianie lub
zapowiedzianej kartkówce, uczeń pisze tę formę na najbliższej lekcji,
na której jest obecny. W
przypadku dłużej nieobecności (tydzień bądź dłużej) uzupełnienie zaległości
ustalane są indywidualnie.
9. Uczniowi, który posiada ściągę lub przyłapany zostanie na ściąganiu w
czasie sprawdzania wiadomości, zostaje odebrana praca.
10. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1
na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych
przez nauczyciela ćwiczeń/kart
pracy.
11. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała nieprzerwanie tydzień, uczeń
ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie.
Uczeń informuje o tym fakcie
nauczyciela.
12. Uczeń może zgłosić na początku lekcji (podczas sprawdzania obecności)
nieprzygotowanie bez podawania przyczyny:
- dwa nieprzygotowania w
semestrze w klasach z 3 i więcej lekcjami chemii w tygodniu.
Nieprzygotowania nie obejmują
sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na
ocenę. Nauczyciel
odnotowuje zgłoszenie
nieprzygotowania w dzienniku.
13. Średnia ważona pełni jedynie funkcję pomocniczą przy wystawieniu
oceny śródrocznej i rocznej.
14. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
|
RODZAJ |
WAGA |
|
sprawdzian / poprawa sprawdzianu |
4 |
|
sprawdzian umiejętności maturalnych |
4 |
|
kartkówka duża (2-3 tematy) |
2 |
|
kartkówka mała (1 temat) |
1 |
|
odpowiedź ustna |
2 |
|
ćwiczenia, praca na lekcji |
1 |
|
doświadczenia proste |
1 |
|
doświadczenia złożone |
2 |
|
projekt |
2 |
|
prezentacja |
1 |
|
wysokie osiągnięcia w konkursach
wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
|
wysokie osiągnięcia w konkursach
wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Wymagania edukacyjne na
poszczególne oceny przygotowane zostały na podstawie treści zawartych w
podstawie programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia,
Dz.U. z 2018 r., poz. 467), programie
nauczania oraz w części 2. podręcznika dla liceum ogólnokształcącego i
technikum To jest chemia. Chemia
organiczna, zakres rozszerzony
1. Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów
|
[1] |
Ocena
dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo
dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 +
5] |
|
Uczeń: -
definiuje
pojęcia: grupa funkcyjna, fluorowcopochodne, alkohole mono- i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, aminy, amidy -
pisze wzory i
podaje nazwy grup funkcyjnych, które występują w związkach organicznych -
pisze wzory i
nazwy wybranych fluorowcopochodnych -
pisze wzory
metanolu i etanolu, podaje ich właściwości oraz wpływ na organizm
człowieka -
podaje zasady
nazewnictwa systematycznego fluorowcopochodnych, alkoholi monohydroksylowych
i polihydroksylowych, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych, estrów,
amin -
pisze wzory
ogólne alkoholi monohydroksylowych, aldehydów, ketonów, kwasów
karboksylowych, estrów, amin -
pisze wzory
półstrukturalne i sumaryczne czterech pierwszych związków szeregu
homologicznego alkoholi -
określa, na czym
polega proces fermentacji alkoholowej -
pisze wzór
glicerolu, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości i zastosowania -
pisze wzór
fenolu, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości i zastosowania -
pisze wzory metanalu
i etanalu, podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe -
omawia metodę
otrzymywania metanalu i etanalu -
wymienia reakcje
charakterystyczne aldehydów -
pisze wzór i
określa właściwości -
pisze wzory
kwasów metanowego i etanowego, podaje ich nazwy systematyczne i
zwyczajowe, właściwości i zastosowania - omawia, na czym polega proces fermentacji octowej - podaje przykład kwasu tłuszczowego - określa, co to są mydła, i podaje sposób ich
otrzymywania - pisze dowolny przykład reakcji zmydlania - omawia metodę otrzymywania estrów, podaje ich
właściwości i zastosowania - definiuje tłuszcze jako specyficzny rodzaj estrów - wymienia właściwości tłuszczów i określa, jaką
funkcję pełnią w organizmie człowieka - dzieli tłuszcze na proste i złożone oraz
wymienia przykłady takich tłuszczów - pisze wzór metanoaminy
i określa jej właściwości
|
Uczeń: -
wyjaśnia
pojęcia: grupa funkcyjna, fluorowcopochodne, alkohole mono-i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, aminy, amidy -
omawia metody
otrzymywania i zastosowania fluorowcopochodnych węglowodorów -
wyjaśnia pojęcie
rzędowości alkoholi i amin -
pisze wzory
czterech pierwszych alkoholi w szeregu homologicznym i podaje ich nazwy
systematyczne -
wyprowadza wzór
ogólny alkoholi monohydroksylowych na podstawie wzorów czterech pierwszych związków
szeregu homologicznego tych związków chemicznych -
podaje nazwy
systematyczne i zwyczajowe metanolu i etanolu -
pisze równania
reakcji chemicznych, którym ulegają alkohole (spalanie, reakcje z sodem
i z chlorowodorem) - pisze równanie reakcji fermentacji alkoholowej
i wyjaśnia złożoność tego procesu -
pisze wzór
glikolu etylenowego, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości
i zastosowania -
pisze równanie
reakcji spalania glicerolu oraz równanie reakcji glicerolu z sodem -
pisze wzór
ogólny fenoli, podaje źródła występowania, otrzymywanie i właściwości
fenolu -
pisze wzory
czterech pierwszych aldehydów w szeregu homologicznym i podaje ich
nazwy systematyczne -
pisze równanie
reakcji otrzymywania etanalu z etanolu - wyjaśnia przebieg reakcji charakterystycznych
aldehydów na przykładzie metanalu – próba Tollensa i próba Trommera - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości etanalu oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych - wyjaśnia zasady nazewnictwa systematycznego ketonów - omawia metody otrzymywania ketonów -
pisze wzory
czterech pierwszych kwasów karboksylowych w szeregu homologicznym
i podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe -
pisze równanie
reakcji fermentacji octowej jako jednej z metod otrzymywania kwasu etanowego -
omawia
właściwości kwasów metanowego i etanowego (odczyn, palność, reakcje z metalami,
tlenkami metali i zasadami); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
omawia
zastosowania kwasu etanowego -
pisze wzory kwasów
palmitynowego, stearynowego i oleinowego, podaje ich nazwy i wyjaśnia,
dlaczego są zaliczane do wyższych kwasów karboksylowych - otrzymuje mydło sodowe (stearynian sodu), bada jego
właściwości i pisze równanie reakcji chemicznej - wyjaśnia budowę substancji powierzchniowo-czynnych, omawia
mechanizm mycia i prania - określa charakter chemiczny składników substancji
używanych do mycia i czyszczenia - omawia powszechność stosowania środków ochrony roślin
oraz zagrożenia wynikające z nierozważnego ich użycia -
wyjaśnia, na
czym polega reakcja estryfikacji -
pisze wzór
ogólny estru -
pisze równanie
reakcji otrzymywania etanianu etylu i omawia
warunki, w jakich zachodzi ta reakcja chemiczna -
przeprowadza
reakcję otrzymywania etanianu etylu i bada
jego właściwości -
omawia miejsca
występowania i zastosowania estrów -
dzieli tłuszcze
ze względu na pochodzenie i stan skupienia -
wyjaśnia, na
czym polega reakcja zmydlania tłuszczów -
wyjaśnia na czym
polega utwardzanie tłuszczów -
podaje kryterium
podziału tłuszczów na proste i złożone -
omawia ogólne
właściwości lipidów oraz ich podział -
opisuje
tworzenie się emulsji i ich zastosowania -
analizuje skład
kosmetyków -
wyjaśnia budowę
cząsteczek amin, ich rzędowość i nazewnictwo systematyczne -
wyjaśnia budowę
cząsteczek amidów -
omawia
właściwości oraz zastosowania amin |
Uczeń: -
omawia
właściwości fluorowcopochodnych węglowodorów -
wymienia
podstawowe rodzaje i źródła zanieczyszczeń powietrza (np. freony) -
wyjaśnia
znaczenie pojęć: termoplasty, duroplasty -
podaje przykłady
nazw systematycznych duroplastów i termoplastów -
porównuje
właściwości alkoholi monohydroksylowych o łańcuchach węglowych różnej
długości -
bada
doświadczalnie właściwości etanolu (rozpuszczalność w wodzie, palność,
reakcja z sodem, odczyn, działanie na białko jaja, reakcja
z chlorowodorem); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wykrywa
doświadczalnie obecność etanolu w próbce -
bada
doświadczalnie właściwości glicerolu (rozpuszczalność w wodzie, palność,
reakcja glicerolu z sodem) -
bada
doświadczalnie charakter chemiczny fenolu w reakcji z wodorotlenkiem
sodu i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja fenolu
z wodorotlenkiem sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Wykrywanie
fenolu – reakcja fenolu z chlorkiem żelaza(III) -
omawia kierujący
wpływ podstawników oraz pisze równania reakcji bromowania i nitrowania
fenolu -
projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
etanalu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z amoniakalnym roztworem tlenku srebra(I) – próba Tollensa oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z wodorotlenkiem miedzi(II) – próba Trommera oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
przeprowadza
próby Tollensa i Trommera dla etanalu -
pisze równania
reakcji przedstawiające próby Tollensa i Trommera dla etanalu -
wyjaśnia, na
czym polega próba jodoformowa i dla jakich ketonów
zachodzi -
bada
doświadczalnie właściwości -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości redukujących -
bada
doświadczalnie właściwości kwasu etanowego (palność, odczyn, reakcje
z magnezem, tlenkiem miedzi(II) i wodorotlenkiem sodu); pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości kwasów metanowego i etanowego oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z magnezem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z tlenkiem miedzi(II) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z wodorotlenkiem sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Porównanie mocy
kwasów: etanowego, węglowego i siarkowego(VI) oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
metanowego z wodnym roztworem manganianu(VII) potasu i kwasem
siarkowym(VI) oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
bada
doświadczalnie właściwości kwasu stearynowego i oleinowego (reakcje
z wodorotlenkiem sodu oraz z wodą bromową) oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości wyższych kwasów karboksylowych oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
porównuje
właściwości kwasów karboksylowych zmieniające się w zależności od
długości łańcucha węglowego -
wyjaśnia
mechanizm reakcji estryfikacji -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja etanolu
z kwasem etanowym oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
przeprowadza
hydrolizę etanianu etylu i pisze równanie zachodzącej
reakcji chemicznej -
proponuje sposób
otrzymywania estru kwasu nieorganicznego, pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
przeprowadza
reakcję zmydlania tłuszczu i pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
pisze równanie
utwardzania tłuszczów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
stearynowego z zasadą sodową oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
pisze równanie
reakcji hydrolizy tłuszczu -
bada
doświadczalnie zasadowy odczyn aniliny oraz pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości amin oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych |
Uczeń: -
wyjaśnia
przebieg reakcji polimeryzacji fluorowcopochodnych węglowodorów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Wykrywanie
obecności etanolu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
zachowania alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec utleniaczy oraz
pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
porównuje
doświadczalnie charakter chemiczny alkoholi mono- i polihydroksylowych
na przykładzie etanolu i glicerolu -
wyjaśnia
zjawisko kontrakcji objętości etanolu -
ocenia wpływ
pierścienia benzenowego na charakter chemiczny fenolu -
wykrywa obecność
fenolu -
porównuje budowę
cząsteczek oraz właściwości alkoholi i fenoli -
proponuje różne
metody otrzymywania alkoholi i fenoli oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
wykazuje, że
aldehydy można otrzymać w wyniku utleniania alkoholi pierwszorzędowych, pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
udowadnia, że
aldehydy mają właściwości redukujące, przeprowadza odpowiednie doświadczenia
chemiczne i pisze równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z fenolem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
przeprowadza
reakcję polikondensacji metanalu z fenolem, pisze jej równanie
i wyjaśnia, czym różni się ona od reakcji polimeryzacji -
proponuje różne
metody otrzymywania aldehydów oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
wyjaśnia,
dlaczego w wyniku utleniania alkoholi pierwszorzędowych powstają
aldehydy, natomiast drugorzędowych – ketony -
analizuje i
porównuje budowę cząsteczek oraz właściwości aldehydów i ketonów -
udowadnia, że
aldehydy i ketony o tych samych wzorach sumarycznych są względem siebie
izomerami -
dokonuje
klasyfikacji kwasów karboksylowych ze względu na długość łańcucha węglowego,
charakter grupy węglowodorowej oraz liczbę grup karboksylowych -
porównuje
właściwości kwasów nieorganicznych i karboksylowych na wybranych
przykładach -
ocenia wpływ
wiązania podwójnego w cząsteczce na właściwości kwasów tłuszczowych -
proponuje różne
metody otrzymywania kwasów karboksylowych oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
pisze równania
reakcji powstawania estrów różnymi sposobami i podaje ich nazwy
systematyczne -
udowadnia, że
estry o takim samym wzorze sumarycznym mogą mieć różne wzory
strukturalne i nazwy -
projektuje
i wykonuje doświadczenie chemiczne wykazujące nienasycony charakter
oleju roślinnego -
udowadnia, że
aminy są pochodnymi zarówno amoniaku, jak i węglowodorów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja aniliny
z kwasem chlorowodorowym oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
udowadnia na
dowolnych przykładach, na czym polega różnica w rzędowości alkoholi i amin -
wyjaśnia
przyczynę zasadowych właściwości amoniaku i amin |
Uczeń: -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie, którego celem jest identyfikacja różnych związków
(jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów) znajdujących się w nieopisanych
naczyniach -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie, którego celem jest utlenienie odpowiedniego
węglowodoru lub jego pochodnej przy użyciu odpowiednich utleniaczy (KMnO4,
K2Cr2O7); pisze i uzgadnia równania
reakcji stosując metodę bilansu jonowo-elektronowego -
wykonuje
problemowe zadania dotyczące ustalenia wzoru empirycznego i rzeczywistego
jednofunkcyjnej pochodnej węglowodoru |
2. Wielofunkcyjne pochodne węglowodorów
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje
pojęcia: hydroksykwasy, aminokwasy, białka, cukry, reakcje charakterystyczne -
pisze wzór
najprostszego hydroksykwasu i podaje jego nazwę -
pisze wzór
najprostszego aminokwasu i podaje jego nazwę -
omawia rolę
białka w organizmie człowieka -
podaje sposób, w
jaki można wykryć obecność białka w próbce -
dokonuje
podziału cukrów na proste i złożone, podaje po jednym przykładzie
każdego z nich (nazwa, wzór sumaryczny) -
omawia rolę
cukrów w organizmie człowieka -
określa
właściwości glukozy, sacharozy, skrobi i celulozy oraz wymienia źródła
występowania tych substancji w środowisku przyrodniczym - pisze równania reakcji charakterystycznych glukozy
i skrobi - wyjaśnia znaczenie białek - omawia zastosowanie i występowanie białek - wymienia przyczyny psucia się żywności i wyjaśnia,
jak można zapobiegać tym procesom |
Uczeń: -
definiuje
pojęcia: światło spolaryzowane, czynność optyczna, centrum chiralności, chiralność, enancjomer -
wyjaśnia
pojęcia: koagulacja, wysalanie, peptyzacja, denaturacja
białka, fermentacja alkoholowa, fotosynteza, hydroliza -
wyjaśnia rolę
reakcji biuretowej i ksantoproteinowej w badaniu właściwości białek -
wyjaśnia pojęcie
dwufunkcyjne pochodne węglowodorów -
wymienia
występowanie oraz zastosowania kwasów mlekowego i salicylowego -
pisze równanie
reakcji kondensacji dwóch cząsteczek glicyny i wskazuje wiązanie peptydowe -
pisze wzór
ogólny sacharydów oraz dzieli je na monosacharydy, disacharydy
i polisacharydy -
klasyfikuje glukozę
jako polihydroksyaldehyd i wyjaśnia, jakie to
ma znaczenie, pisze wzór liniowy cząsteczki glukozy - omawia reakcje charakterystyczne glukozy - wyjaśnia znaczenie reakcji fotosyntezy
w środowisku przyrodniczym oraz pisze równanie tej reakcji chemicznej - pisze równania reakcji hydrolizy sacharozy i skrobi
oraz podaje nazwy produktów - wymienia różnice w budowie cząsteczek skrobi i
celulozy - wykrywa obecność skrobi w badanej substancji - omawia występowanie i zastosowania sacharydów - opisuje procesy fermentacyjne wykorzystywane w
przemyśle spożywczym |
Uczeń: -
omawia sposoby
otrzymywania i właściwości hydroksykwasów -
wyjaśnia
możliwość tworzenia laktydów i laktonów przez niektóre hydrosykwasy -
wyjaśnia, co to
jest aspiryna - projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie właściwości kwasu aminoetanowego
(glicyny) oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
bada
doświadczalnie właściwości glicyny i wykazuje jej właściwości
amfoteryczne -
pisze równania
reakcji powstawania di- i tripeptydów z różnych aminokwasów oraz
zaznacza wiązania peptydowe -
wyjaśnia, co to
są aminokwasy kwasowe, zasadowe i obojętne, oraz podaje odpowiednie przykłady -
wskazuje chiralne
atomy węgla we wzorach związków chemicznych -
bada skład
pierwiastkowy białek -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie
procesu wysalania białka -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie
działania różnych substancji i wysokiej temperatury na mieszaninę białka z
wodą -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Reakcja
biuretowa oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Reakcja
ksantoproteinowa oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
przeprowadza
doświadczenia chemiczne: koagulację, peptyzację oraz denaturację białek -
bada skład
pierwiastkowy sacharydów -
omawia zasadę
pomiaru czynności optycznej związku chemicznego -
bada właściwości
glukozy i przeprowadza reakcje charakterystyczne glukozy -
projektuje i przeprowadza -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcje
charakterystyczne glukozy i fruktozy oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
projektuje i przeprowadza doświadczenie
chemiczne Badanie właściwości sacharozy
oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wykazuje, że
cząsteczka sacharozy nie zawiera grupy aldehydowej -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości skrobi oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wyjaśnia
znaczenie biologiczne cukrów -
wyjaśnia, na
czym polegają i od czego zależą lecznicze i toksyczne właściwości substancji
chemicznych |
Uczeń: -
pisze wzory
perspektywiczne i projekcyjne Fischera wybranych związków chemicznych -
wyjaśnia
znaczenie pojęć konfiguracja względna i absolutna enancjomerów -
porównuje
właściwości stereoizomerów -
pisze równania
reakcji chemicznych potwierdzających obecność grup funkcyjnych w
hydroksykwasach -
wyjaśnia pojęcia
diastereoizomery, mieszanina racemiczna -
udowadnia
właściwości amfoteryczne aminokwasów oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
analizuje na
wybranym przykładzie tworzenie się wiązań peptydowych -
podaje przykłady
aminokwasów białkowych oraz ich skrócone nazwy trzyliterowe -
pisze równanie
reakcji powstawania tripeptydu, np. Ala-Gly-Ala, na
podstawie znajomości budowy tego związku chemicznego -
analizuje białka
jako związki wielkocząsteczkowe, opisuje ich struktury i wymienia
czynniki stabilizujące poszczególne struktury białek -
analizuje etapy
syntezy białka -
projektuje
doświadczenie chemiczne wykazujące właściwości redukcyjne glukozy -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Odróżnianie
glukozy od fruktozy oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
pisze i
interpretuje wzory glukozy: sumaryczny, liniowy i pierścieniowy -
pisze wzory
taflowe i łańcuchowe glukozy i fruktozy, wskazuje wiązanie półacetalowe -
wyjaśnia
zjawisko izomerii optycznej monosacharydów -
pisze wzory
taflowe sacharozy i maltozy, wskazuje wiązanie półacetalowe
i wiązanie -
przeprowadza reakcję
hydrolizy sacharozy i bada właściwości redukujące produktów tej reakcji
chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości redukujących -
analizuje
właściwości skrobi i celulozy wynikające z różnicy w budowie ich
cząsteczek -
analizuje proces
hydrolizy skrobi i wykazuje złożoność tego procesu |
Uczeń: -
projektuje i
przeprowadza doświadczenia, których celem jest identyfikacja różnych grup
funkcyjnych w związkach wielofunkcyjnych -
projektuje i
przeprowadza doświadczenia, których celem jest identyfikacja różnych związków
wielofunkcyjnych znajdujących się w nieopisanych naczyniach -
wykonuje
problemowe zadania dotyczące ustalenia wzoru związku wielofunkcyjnego |
|
|
|