CHEMIA – KLASA 3 D – poziom rozszerzony
ROK SZKOLNY 2025/26
Zasady pracy
na lekcji chemii
1. Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są
ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem z wpisem do
dziennika.
2. Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie –
omówienie wyników.
3. Sprawdzian, zapowiedziana kartkówka lub ćwiczenia laboratoryjne są
formami obowiązkowymi.
4. Warunkiem niezbędnym do uzyskania pozytywnej oceny śródrocznej i
rocznej jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 40%) ze wszystkich
sprawdzianów bez względu na
uzyskaną średnią ważoną. Niespełnienie warunku niezbędnego skutkuje
nieklasyfikacją.
5. Powtórki maturalne, jako forma sprawdzianu, dla osób zdających chemię
na maturze, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.
6. Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Wpisana do dziennika poprawiona ocena
jest średnią arytmetyczną ocen (sprawdzian/kartkówka i ich
poprawa) lub w formie połowy
wagi, np. kartkówka waga 2: [kartkówka waga 1 + poprawa waga 1], czyli suma wag
wynosi 2.
7. W ciągu dwóch tygodni od oddania sprawdzianu/kartkówki uczeń ma prawo
poprawić ocenę. Termin poprawy ustala nauczyciel razem z
uczniami.
8. W przypadku nieobecności ucznia (poniżej tygodnia) na sprawdzianie lub
zapowiedzianej kartkówce, uczeń pisze tę formę na najbliższej lekcji,
na której jest obecny. W
przypadku dłużej nieobecności (tydzień bądź dłużej) uzupełnienie zaległości
ustalane są indywidualnie.
9. Uczniowi, który posiada ściągę lub przyłapany zostanie na ściąganiu w
czasie sprawdzania wiadomości, zostaje odebrana praca.
10. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1
na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych
przez nauczyciela ćwiczeń/kart pracy.
11. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała nieprzerwanie tydzień, uczeń
ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie.
Uczeń informuje o tym fakcie
nauczyciela.
12. Uczeń może zgłosić na początku lekcji (podczas sprawdzania obecności)
nieprzygotowanie bez podawania przyczyny:
- dwa nieprzygotowania w
semestrze w klasach z 3 i więcej lekcjami chemii w tygodniu.
Nieprzygotowania nie obejmują
sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na
ocenę. Nauczyciel
odnotowuje zgłoszenie
nieprzygotowania w dzienniku.
13. Średnia ważona pełni jedynie funkcję pomocniczą przy wystawieniu
oceny śródrocznej i rocznej.
14. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
|
RODZAJ |
WAGA |
|
sprawdzian / poprawa sprawdzianu |
4 |
|
sprawdzian umiejętności
maturalnych |
4 |
|
kartkówka duża (2-3 tematy) |
2 |
|
kartkówka mała (1 temat) |
1 |
|
odpowiedź ustna |
2 |
|
ćwiczenia, praca na lekcji |
1 |
|
doświadczenia proste |
1 |
|
doświadczenia złożone |
2 |
|
projekt |
2 |
|
prezentacja |
1 |
|
wysokie osiągnięcia w konkursach
wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
|
wysokie osiągnięcia w konkursach
wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny przygotowane zostały na
podstawie treści zawartych w podstawie programowej (załącznik nr 1. do
rozporządzenia, Dz.U. z 2024 r., poz. 1019), programie nauczania oraz w części
2 i 3. podręcznika dla liceum ogólnokształcącego i technikum Chemia, zakres rozszerzony, wyd. Oficyna
Edukacyjna Krzysztof Pazdro
|
Chemia roztworów wodnych |
|||
|
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
|
|
Uczeń: · podaje
definicje pojęć: dysocjacja jonowa, elektrolit, nieelektrolit, hydratacja
jonów, jon oksoniowy H3O+, stopień dysocjacji, stała
dysocjacji, elektrolit mocny, elektrolit słaby, dysocjacja jonowa stopniowa,
prawo rozcieńczeń Ostwalda, autodysocjacja wody, kwas (w myśl teorii
Arrheniusa), zasada (w myśl teorii Arrheniusa), iloczyn jonowy wody, skala
pH, skala pOH, odczyn roztworu, wskaźnik odczynu roztworu, reakcja
cząsteczkowa, reakcja jonowa, reakcja zobojętniania, reakcja strąceniowa,
reakcja hydrolizy soli, · zapisuje
równania dysocjacji jonowej kwasów, wodorotlenków i soli, · podaje
nazwy jonów prostych i jonów złożonych, · wymienia
elektrolity mocne i wskazuje elektrolity słabe, · podaje
barwy wskaźników (fenoloftaleiny, oranżu metylowego i uniwersalnego papierka
wskaźnikowego) w roztworach o różnym odczynie, · wskazuje
naturalne wskaźniki odczynu roztworu, · określa
znaczenie pH gleby, · korzysta
z tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków. |
Uczeń: · podaje definicje pojęć: kwas
(w myśl teorii Brønsteda i Lowry’ego), zasada (w myśl teorii
Brønsteda i Lowry’ego), drobina amfiprotyczna, sprzężona para
kwas-zasada, stała dysocjacji kwasowej Ka,
stała dysocjacji zasadowej Kb,
miareczkowanie, titrant, analit, punkt równoważnikowy, iloczyn
rozpuszczalności, rozpuszczalność molowa, hydroliza wielostopniowa, · wyjaśnia
mechanizm dysocjacji substancji o budowie kowalencyjnej, · wyjaśnia
mechanizm dysocjacji substancji o budowie jonowej, · zapisuje
równania dysocjacji stopniowej kwasów i wodorotlenków, · podaje
nazwy jonów, które tworzą się w procesie dysocjacji stopniowej, · wyjaśnia,
od czego zależy moc kwasów beztlenowych, · wyjaśnia,
od czego zależy moc kwasów tlenowych, · podaje
zależność stężenia jonów wodorowych i wodorotlenkowych w roztworach o różnym
odczynie, · podaje
zależność matematyczną ilustrującą iloczyn jonowy wody, · podaje
wartość iloczynu jonowego wody w temperaturze pokojowej, · oblicza
wartość pH roztworu na podstawie stężenia molowego jonów oksoniowych, np.
jeżeli [H3O+] = 1·10–5 · oblicza
wartość pOH roztworu na podstawie stężenia molowego jonów wodorotlenkowych,
np.jeżeli [OH–] = 1·10–5
· wskazuje
zależność liczbową pomiędzy pH a pOH roztworu, · podaje
wartość pH, znając wartość pOH (i odwrotnie), · wskazuje
odczyn roztworów obecnych w gospodarstwie domowym, · projektuje
doświadczenie, w którym bada odczyn roztworu wodnego, · wskazuje
sprzężone pary kwas-zasada, · zapisuje
wyrażenie na stałą dysocjacji kwasowej Ka, · zapisuje
wyrażenie na stałą dysocjacji zasadowej Kb, · projektuje
doświadczenie, w którym bada przebieg reakcji zobojętniania, · zapisuje
cząsteczkowe i jonowe równania reakcji zobojętniania pomiędzy mocnymi kwasami
i mocnymi zasadami, · projektuje
doświadczenie, w którym bada przebieg reakcji strąceniowej, · zapisuje
cząsteczkowe i jonowe równania reakcji strąceniowej, · zapisuje
wyrażenie na iloczyn rozpuszczalności elektrolitu o ograniczonej
rozpuszczalności w wodzie, · projektuje
doświadczenie, w którym bada odczyn wodnego roztworu soli, · określa
odczyn wodnego roztworu soli na podstawie mocy kwasu i wodorotlenku, z
których dana sól powstała. |
Uczeń: · projektuje
doświadczenie, w którym bada, czy substancja jest elektrolitem, czy
nieelektrolitem, · projektuje
doświadczenie, w którym bada wpływ substancji rozpuszczonej na temperaturę
wrzenia rozpuszczalnika, · wykonuje
obliczenia, wykorzystując stałą dysocjacji elektrolitu, · wykonuje
obliczenia, wykorzystując stopień dysocjacji elektrolitu, · projektuje
doświadczenie, w którym bada moc elektrolityczną kwasów, · oblicza
wartość pH roztworu na podstawie stężenia molowego jonów oksoniowych, np.
jeżeli [H3O+] = 5·10–5 · oblicza
wartość pOH roztworu na podstawie stężenia molowego jonów wodorotlenkowych,
np. jeżeli [OH–] = 5·10–5 · oblicza
pH wodnych roztworów mocnych elektrolitów, · zapisuje
równania reakcji drobiny z cząsteczką wody, uzasadniając jej przynależność do
kwasów Brønsteda i Lowry’ego, · zapisuje
równania reakcji drobiny z cząsteczką wody, uzasadniając jej przynależność do
zasad Brønsteda i Lowry’ego, · zapisuje
równania reakcji drobiny z cząsteczką wody, uzasadniając jej przynależność do
drobin amfiprotycznych, · zapisuje
cząsteczkowe i jonowe równania reakcji pomiędzy kwasami i zasadami o różnej
mocy, · wykonuje
obliczenia, wykorzystując iloczyn rozpuszczalności, · zapisuje
jonowe równania reakcji hydrolizy soli, |
Uczeń: · wykonuje
obliczenia, wykorzystując prawo rozcieńczeń Ostwalda, · oblicza
pH wodnych roztworów słabych elektrolitów, korzystając ze stopnia dysocjacji,
stałej dysocjacji i prawa rozcieńczeń Ostwalda,
· oblicza
pH roztworu otrzymanego po zmieszaniu roztworu kwasu z roztworem zasady po
zmieszaniu ich w stosunku niestechiometrycznym, · wykonuje
obliczenia, wykorzystując rozpuszczalność molową, · oblicza
pH wodnego roztworu soli, |
|
Właściwości pierwiastków grup głównych i ich
związków |
|||
|
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
|
Uczeń:
· wymienia
właściwości fizyczne wodoru
·
analizuje wyniki prób płomieniowych
litu, sodu i potasu,
·
analizuje wyniki prób płomieniowych
wapnia, strontu i baru, ·
wymienia sposoby wykorzystania
zaprawy gipsowej w medycynie i w budownictwie,
·
opisuje właściwości fizyczne tlenku
krzemu(IV),
|
Uczeń: · podaje
definicje pojęć: · analizuje
położenie wodoru i helu w układzie okresowym i wynikające z tego konsekwencje
dla budowy atomów tych pierwiastków, · wymienia
sposoby otrzymywania wodoru w laboratorium i w przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe
równania reakcji otrzymywania wodoru, ·
analizuje położenie litowców w
układzie okresowym i wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych
pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania
litowców w laboratorium i w przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe
równania reakcji otrzymywania litowców, ·
analizuje położenie berylowców w
układzie okresowym i wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych
pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania
berylowców w laboratorium i w przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe
równania reakcji otrzymywania berylowców, ·
przedstawia główne rodzaje skał na
Ziemi, ·
przedstawia właściwości i
zastosowania: węglanu wapnia, siarczanu(VI) wapnia, tlenku wapnia i
wodorotlenku wapnia, ·
opisuje sposoby usuwania twardości
przemijającej wody i twardości trwałej wody, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe
równania reakcji procesów usuwania twardości wody, ·
analizuje położenie borowców w
układzie okresowym i wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych
pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania glinu
w laboratorium i w przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe
równania reakcji otrzymywania glinu, ·
analizuje położenie węglowców w
układzie okresowym i wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych
pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania węgla
i krzemu w laboratorium i w przemyśle, ·
zapisuje równania reakcji
otrzymywania węgla i krzemu, ·
przedstawia właściwości fizyczne i
chemiczne: tlenku węgla(II), tlenku węgla(IV), ·
opisuje właściwości chemiczne
tlenku krzemu(IV) i zapisuje odpowiednie równania reakcji, ·
analizuje położenie azotowców w
układzie okresowym i wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych
pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania azotu
i fosforu w laboratorium i w przemyśle, ·
zapisuje równania reakcji
otrzymywania azotu i fosforu, ·
zapisuje równania reakcji
ilustrujące etapy przemysłowej syntezy kwasu azotowego(V), ·
charakteryzuje rodzaje nawozów, ·
omawia właściwości sztucznych
nawozów fosforowych, ·
omawia zjawisko eutrofizacji, ·
analizuje położenie tlenowców w
układzie okresowym i wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych
pierwiastków, ·
zapisuje równania reakcji
ilustrujące etapy przemysłowej syntezy kwasu siarkowego(VI), ·
omawia zjawisko dziury ozonowej i
zjawisko występowania kwaśnych deszczy, ·
analizuje położenie fluorowców w
układzie okresowym i wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych
pierwiastków. |
Uczeń: · analizuje
właściwości chemiczne litowców, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości
litowców i ich związków, · analizuje
właściwości chemiczne berylowców, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości
berylowców i ich związków, · projektuje
doświadczenie, w którym wykrywa węglan wapnia w dowolnej próbce, · projektuje
doświadczenie, w którym bada właściwości chemiczne węglanu wapnia, · wyjaśnia
chemiczny mechanizm twardnienia zaprawy murarskiej, · wyjaśnia
chemiczny mechanizm zjawisk krasowych, · wyjaśnia
przebieg twardnienia zaprawy murarskiej, · projektuje
doświadczenie, w którym otrzymuje zaprawę gipsową i bada proces jej
twardnienia, · zapisuje
równanie reakcji twardnienia zaprawy gipsowej, · projektuje
doświadczenie, w którym otrzymuje wodór w skali laboratoryjnej, · analizuje
właściwości chemiczne wodoru, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości
wodoru, · projektuje
doświadczenie, w którym bada przebieg reakcji glinu z wodnym roztworem
wodorotlenku sodu, · projektuje
przebieg reakcji aluminotermicznej, · analizuje
właściwości chemiczne węgla i krzemu, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości
węglowców i ich związków, · wyjaśnia
zjawisko alotropii na przykładzie odmian alotropowych węgla, · bada
właściwości adsorpcyjne węgla (projektuje odpowiednie doświadczenie), · wyjaśnia,
dlaczego szkło nie ma określonej temperatury topnienia, · opisuje
budowę molekularną szkła i porównuje ją z budową drobinową tlenku krzemu(IV), · analizuje
właściwości chemiczne azotu i fosforu, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości azotu
i fosforu i ich związków, · analizuje
zjawisko alotropii fosforu, · analizuje
właściwości chemiczne tlenu i siarki, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości tlenu
i siarki i ich związków, · opisuje
zjawisko alotropii tlenu i siarki,
· wymienia
sposoby otrzymywania chloru w laboratorium i w przemyśle, · zapisuje
cząsteczkowe i jonowe równania reakcji otrzymywania chloru, · analizuje
właściwości chemiczne fluorowców, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości
fluorowców i ich związków, · bada
reaktywność chemiczną fluorowców (projektuje odpowiednie doświadczenie), · biegle
posługuje się zapisem równań reakcji w zapisie cząsteczkowym, · wykonuje
zadania rachunkowe obejmujące zagadnienia dotyczące stechiometrii i stężeń
roztworów. |
Uczeń:
· analizuje
właściwości chemiczne glinu, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości glinu
i jego związków, · opisuje
chemiczny mechanizm powstawania szkła, · biegle
korzysta z dodatkowych źródeł wiedzy, np. tablic, · biegle
posługuje się zapisem równań reakcji w zapisie cząsteczkowym i jonowym, · wykonuje
zadania rachunkowe obejmujące zagadnienia dotyczące kinetyki chemicznej,
równowag, chemii roztworów wodnych i elektrochemii. |
|
Właściwości pierwiastków grup
pobocznych i ich związków |
|||
|
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń: · analizuje
właściwości chemiczne chromu, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości chromu
i jego związków na +II, +III i +VI stopniu utlenienia, · bada
równowagę, jaka ustala się pomiędzy jonami chromianowymi(VI) a jonami
dichromianowymi(VI) [wykonuje odpowiednie doświadczenie], · bada
właściwości utleniające soli dichromianowych(VI) w środowisku kwasowym
(wykonuje odpowiednie doświadczenie), · analizuje
właściwości chemiczne manganu, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości
manganu i jego związków na +II, +IV, +VI i +VII stopniu utlenienia, · bada
właściwości utleniające soli manganianowych(VII) w środowisku kwasowym,
obojętnym i zasadowym (wykonuje odpowiednie doświadczenie), · analizuje
właściwości chemiczne żelaza, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości żelaza
i jego związków na +II i +III stopniu utlenienia, · analizuje
właściwości chemiczne cynkowców, · zapisuje
równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które potwierdzają właściwości
cynkowców i ich związków, · biegle
posługuje się zapisem równań reakcji w zapisie cząsteczkowym, · wykonuje
zadania rachunkowe obejmujące zagadnienia dotyczące stechiometrii i stężeń
roztworów. |
Uczeń: · biegle
korzysta z dodatkowych źródeł wiedzy, np. tablic, · biegle
posługuje się zapisem równań reakcji w zapisie cząsteczkowym i jonowym, · wykonuje
zadania rachunkowe obejmujące zagadnienia dotyczące kinetyki chemicznej,
równowag, chemii roztworów wodnych i elektrochemii. |
|
Chemia organiczna – początek a
teraźniejszość |
|||
|
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
|
Uczeń: · podaje
definicje pojęć: związek organiczny, chemia
organiczna, katenacja, metoda spektroskopowa, konstytucja (struktura)
cząsteczki, szkielet węglowy cząsteczki, wzór strukturalny, wzór
półstrukturalny (grupowy), izomeria, izomery, teoria wiązań walencyjnych
Lewisa, wzór elektronowy, chemia kwantowa, · wskazuje
różnicę pomiędzy związkiem organicznym |
Uczeń: · wyjaśnia,
co to jest chemia organiczna, · wskazuje
kierunki rozwoju chemii organicznej, · wyjaśnia
znaczenie katenacji · wskazuje
przyczyny istnienia wielkiej liczby związków organicznych, · wyjaśnia,
jakimi rodzajami wiązań mogą być połączone ze sobą atomy, · wyjaśnia,
na czym polega reguła oktetu, · wskazuje
izomery na podstawie analizy wzoru strukturalnego lub półstrukturalnego
cząsteczki związku organicznego, · przedstawia
typowe szkielety węglowe cząsteczek, · ustala
wzór sumaryczny związku organicznego na podstawie odpowiednich informacji, · przedstawia
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne związków na podstawie wzoru
sumarycznego. |
Uczeń: · wyjaśnia
zjawisko izomerii, · wykonuje
obliczenia dotyczące ustalania wzoru sumarycznego na podstawie ilościowego
składu pierwiastkowego. |
Uczeń: · wyjaśnia
i stosuje założenia teorii strukturalnej budowy związków organicznych. |
|
Związki węgla z wodorem – węglowodory |
|||
|
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
|
Uczeń: · podaje
definicje pojęć: alkan, węglowodór
nasycony, szereg homologiczny alkanów, tetraedryczny atom węgla, izomer, izomeria, izomeria konstytucyjna, izomeria
szkieletowa, izomeria położenia podstawnika, rzędowość atomu węgla, łańcuch
główny, grupa alkilowa, cykloalkan, szereg homologiczny cykloalkanów, reakcja
spalania, reakcja substytucji, rodnik, substytucja rodnikowa, alken,
węglowodór nienasycony, szereg homologiczny alkenów, izomeria położenia
wiązania wielokrotnego, stereoizomeria, izomeria geometryczna cis-trans
(E-Z), reakcja addycji (przyłączania), reguła Markownikowa,
elektrofil, nukleofil, addycja elektrofilowa, reakcja eliminacji,
reguła Zajcewa, alkin, węglowodór nienasycony, szereg homologiczny
alkinów, wiązanie zdelokalizowane, aromatyczność,
węglowodór aromatyczny, benzen, homolog benzenu, substytucja
elektrofilowa, wpływ kierujący podstawnika, trimeryzacja etynu, gaz ziemny,
ropa naftowa, węgiel kamienny, węgiel brunatny, torf, destylacja frakcyjna
ropy naftowej, benzyna, nafta, olej napędowy, mazut, liczba oktanowa,
reforming, kraking, piroliza (koksowanie węgla), zgazowanie węgla, gaz
syntezowy, · stosuje
wzór ogólny alkanów do ustalania wzoru sumarycznego związku, · wymienia
typowe właściwości fizyczne alkanów, · podaje
nazwy alkanów zawierających do 10 atomów węgla w łańcuchu, · podaje
nazwy cykloalkanów zawierających do 10 atomów węgla w pierścieniu, · zapisuje
równania reakcji spalania alkanów i cyklo-alkanów (do CO2, CO i
CO), używając wzorów sumarycznych alkanów lub wzorów ogólnych, · stosuje
wzór ogólny alkenów do ustalania wzoru sumarycznego związku, · wymienia
typowe właściwości fizyczne alkenów, · podaje
nazwy alkenów zawierających do 10 atomów węgla w łańcuchu, · zapisuje
równania reakcji spalania alkenów (do CO2, CO i CO), używając
wzorów sumarycznych węglowodorów nienasyconych, · wskazuje
zastosowania alkenów, · omawia
występowanie alkenów w przyrodzie, · stosuje
wzór ogólny alkinów do ustalania wzoru sumarycznego związku, · wymienia
typowe właściwości fizyczne alkinów, · podaje
nazwy alkinów zawierających do 10 atomów węgla w łańcuchu, · wskazuje
zastosowania alkinów, · określa
metody otrzymywania alkinów, · stosuje
wzór ogólny arenów do ustalania wzoru sumarycznego homologu benzenu (toluen,
etylobenzen), · wymienia
typowe właściwości fizyczne benzenu i toluenu, · podaje
naturalne źródła węglowodorów, · wskazuje
rodzaje węgli kopalnych, · opisuje
wiek i kaloryczność procesu spalania węgla kamiennego, węgla brunatnego i
koksu, · opisuje
właściwości ropy naftowej, · opisuje
przebieg destylacji ropy naftowej, · wymienia
nazwy produktów destylacji ropy naftowej, · wymienia
zastosowania produktów destylacji ropy naftowej, · opisuje
przebieg pirolizy węgla kamiennego, · wymienia
nazwy produktów pirolizy węgla kamiennego, · wymienia
zastosowania produktów pirolizy węgla kamiennego, · opisuje
właściwości benzyny, · wskazuje
zastosowania benzyny, · opisuje
właściwości gazu ziemnego, · wskazuje
zastosowania gazu ziemnego. |
Uczeń: · wskazuje
na hybrydyzację sp3 walencyjnych orbitali atomu węgla z
wiązaniami pojedynczymi, · analizuje
zmiany właściwości fizycznych alkanów w szeregu homologicznym tej grupy
związków, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) alkanów, · analizuje
różnice we właściwościach fizycznych izomerów, · podaje
nazwy systematyczne izomerów konstytucyjnych alkanów na podstawie ich wzorów
strukturalnych i/lub półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) alkanów i
ich izomerów konstytucyjnych na podstawie ich nazwy, · podaje
nazwy systematyczne prostych izomerów konstytucyjnych cykloalkanów na
podstawie ich wzorów strukturalnych i/lub półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) prostych cykloalkanów i
ich izomerów konstytucyjnych na podstawie ich nazwy, · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, w którym alkan lub cykloalkan poddaje się reakcji substytucji
(podstawienia), · zapisuje
równania reakcji substytucji dla alkanów, cykloalkanów i ich prostych
izomerów konstytucyjnych, · określa
rodzaj mechanizmu reakcji substytucji prowadzonej w obecności światła, · określa
warunki prowadzenia reakcji substytucji rodnikowej, · wskazuje
na hybrydyzację sp2 walencyjnych orbitali atomu węgla z
wiązaniem podwójnym, · porównuje
długości wiązań pojedynczych i podwójnych węgiel-węgiel, · analizuje
zmiany właściwości fizycznych alkenów w ich szeregu homologicznym, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) prostych alkenów, · podaje
nazwy systematyczne izomerów alkenów na podstawie ich wzorów strukturalnych
i/lub półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) alkenów
i ich izomerów na podstawie ich nazwy, · projektuje
doświadczenie, w którym dowolny alken poddaje się reakcji spalania, · opisuje
właściwości chemiczne alkenów na przykładzie reakcji addycji (przyłączania):
wodoru, chloru, chlorowodoru, bromu, bromowodoru i wody, · określa
warunki reakcji addycji, · określa
metody otrzymywania alkenów, np. w reakcji eliminacji cząsteczki wody z
cząsteczek alkoholi, · wskazuje
na hybrydyzację sp walencyjnych orbitali atomu węgla z wiązaniem
potrójnym, · porównuje
długości wiązań pojedynczych, podwójnych · analizuje
zmiany właściwości fizycznych alkinów w ich szeregu homologicznym, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) prostych alkinów, · podaje
nazwy systematyczne izomerów alkinów na podstawie ich wzorów strukturalnych
i/lub półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) alkinów i ich izomerów na
podstawie ich nazwy, · dokonuje
rozróżnienia pomiędzy izomerią szkieletową, a izomerią położenia wiązania
wielokrotnego w łańcuchu, · projektuje
doświadczenie, · opisuje
właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji addycji (przyłączania):
wodoru, chloru, chlorowodoru, bromu, bromowodoru i wody, · projektuje
doświadczenie, w którym otrzymuje się najprost-szy alkin w reakcji karbidu · określa
metody otrzymywania alkinów, · wskazuje
na hybrydyzację sp2 walencyjnych orbitali atomu węgla z
wiązaniem „aroma-tycznym”, · porównuje
długości wiązań pojedynczych, podwójnych, potrójnych i „aromatycznych”
węgiel-węgiel, · podaje
nazwy systematyczne prostych węglowodorów aromatycznych (alkilowych
pochodnych benzenu) na podstawie ich wzorów strukturalnych i/lub
półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne, półstrukturalne (grupowe) i/lub uproszczone prostych
węglowodorów aromatycznych (alkilowych pochodnych benze-nu) na podstawie ich
nazwy, · przedstawia
wzory i nazwy systematyczne izomerów metylobenzenu
(ksyleny), · podaje
nazwy systematyczne prostych węglowodorów aromatycznych (alkilowych
pochodnych benzenu) i ich izomerów na podstawie ich wzorów strukturalnych
i/lub półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne, półstrukturalne (grupowe) i/lub uproszczone prostych
węglowodorów aromatycznych (alkilowych pochodnych benzenu) i ich izomerów na
podstawie ich nazwy, · zapisuje
równanie reakcji otrzymywania benzenu · wyjaśnia
zachowanie benzenu wobec wody
bromowej (chlorowej) [w obecności katalizatora i bez niego], · wyjaśnia
zachowanie benzenu wobec mieszaniny
nitrującej, · wyjaśnia
zachowanie benzenu wobec chlorowcopochodnych węglowodorów, · wyjaśnia
pojęcie liczby oktanowej (LO), · podaje
sposoby zwiększania LO benzyny, · tłumaczy,
na czym polega kraking, · uzasadnia
konieczność prowadzenia krakingu w przemyśle, · tłumaczy,
na czym polega reforming, · uzasadnia
konieczność prowadzenia reformingu |
Uczeń: · wykonuje
obliczenia stechiometryczne, · wykonuje
obliczenia dotyczące ustalania wzoru sumarycznego na podstawie ilościowego
składu pierwiastkowego, · przewiduje
główne i uboczne produkty reakcji chlorowania · dokonuje
rozróżnienia pomiędzy izomerią szkieletową, izomerią położenia wiązania
wielokrotnego w łańcuchu, · wskazuje
izomery cis i izomery trans, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) prostych izomerów
geometrycznych z uwzględnieniem płaskiego, trójkątnego układu atomów wokół
atomu węgla wchodzącego w skład wiązania podwójnego, · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, · pisze
równania reakcji addycji cząstek typu X2, HX i H2O do
alkenów, używając wzorów strukturalnych i/lub półstrukturalnych, · pisze
równania reakcji eliminacji cząstek typu HX i X2 z
chlorowcopochodnych węglowodorów, które prowadzą do powstania alkenów i
cykloalkanów, · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, · pisze
równania reakcji addycji cząstek typu X2,
HX i H2O do alkinów, używając wzorów strukturalnych i/lub
półstrukturalnych, · pisze
równania reakcji eliminacji cząstek typu HX i X2 z
chlorow-copochodnych węglowodorów, które prowadzą do powstania alkenów,
alkinów i cykloalka-nów, · wyjaśnia
zachowanie benzenu wobec roztworu manga-nianu(VII) potasu, · wyjaśnia
zachowanie toluenu wobec wody bromowej (chlorowej) [w obecności światła lub
katalizatora i bez niego], · omawia
wpływ kierujący podstawnika w pierścieniu aromatycznym, · pisze
równania reakcji substytucji elektrofilowej benzenu, stosując wzory
uproszczone związków aromatycznych, · pisze
równania reakcji substytucji elektrofilowej prostych pochodnych benzenu,
stosując wzory uproszczone związków aromatycznych |
Uczeń · wyjaśnia
geometrię układu atomów przy atomie węgla · wykonuje
obliczenia dotyczące ustalania wzoru sumarycznego, np. na podstawie
informacji dotyczącej ilościowego przebiegu reakcji spalania węglowodoru, · wyjaśnia
geometrię układu atomów przy atomie węgla · wyjaśnia,
dlaczego np. but-1-en nie występuje w postaci izomerów cis-trans, a but-2-en takie izomery tworzy, · przewiduje
produkty reakcji przyłączenia cząsteczek niesymetrycznych do niesymetrycznych
alkenów na podstawie reguły Markownikowa (produkty główne i uboczne), · wyjaśnia
zachowanie alkanów · zapisuje
jonowe równania reakcji prostych alkenów · przewiduje
produkty reakcji eliminacji, stosując regułę Zajcewa, · wyjaśnia
geometrię układu atomów przy atomie węgla · przewiduje
produkty reakcji przyłączenia cząsteczek niesymetrycznych do niesymetrycznych
alkinów na podstawie reguły Markownikowa (produkty główne i uboczne), · wyjaśnia
zachowanie alkanów alkinów wobec roztworu manganianu(VII) potasu, · opisuje
budowę cząsteczki benzenu z uwzględnieniem delokalizacji elektronów, · wyjaśnia
geometrię układu atomów przy atomie węgla wchodzącego w skład pierścienia
aromatycznego, · porównuje
zachowanie alkanu, alkenu, alkinu i arenu wobec roztworu manganianu(VII)
potasu, · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, |
|
Hydroksylowe pochodne węglowodorów |
|||
|
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
|
Uczeń: · podaje
definicje pojęć: grupa hydroksylowa, alkohol
(alkanol), alkohol monohydroksylowy, alkohol polihydroksylowy, szereg
homologiczny alkoholi, rzędowość alkoholu, wiązanie wodorowe, próba Lucasa,
reakcja substytucji nukleo-filowej, reakcja eliminacji wody, fermentacja
alkoholowa, alkoholan, fenol, fenolan, · stosuje
wzór ogólny alkoholi do ustalania wzoru sumarycznego związku, · podaje
nazwy alkoholi zawierających do 10 atomów węgla w łańcuchu, · wymienia
typowe właściwości fizyczne alkoholi, · zapisuje
równania reakcji spalania alkoholi (do CO2, CO · klasyfikuje
substancję do alkoholi lub fenoli, · wymienia
typowe właściwości fizyczne fenolu (benzenolu). |
Uczeń: · podaje
nazwy systematyczne izomerów alkoholi na podstawie ich wzorów strukturalnych
i/lub półstrukturalnych,
· projektuje
doświadczenie, · analizuje
zmiany właściwości fizycznych alkoholi w szeregu homologicznym tej grupy
związków, · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, · opisuje
właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji · opisuje
właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie zachowania alkoholi wobec sodu
(potasu), · opisuje
właściwości alkoholanów, · opisuje
właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji eliminacji wody, · porównuje
właściwości fizyczne i chemiczne alkoholi mono- · podaje
nazwy systematyczne izomerów prostych fenoli na podstawie ich wzorów
strukturalnych i/lub półstruktu-ralnych (uproszczonych),
· projektuje
doświadczenie, · opisuje
właściwości chemiczne fenolu na podstawie reakcji · opisuje
właściwości chemiczne fenolu na podstawie reakcji ·
opisuje właściwości chemiczne fenolu na
podstawie reakcji · wyjaśnia
źródło kwasowego charakteru fenolu, · porównuje
metody otrzymy-wania alkoholi i fenoli, · porównuje
właściwości oraz zastosowania alkoholi i fenoli. |
Uczeń: · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, · pisze
równanie reakcji hydrolizy alkoholanu, · projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie, |
Uczeń: · pisze
równania reakcji, które uzasadniają właściwości chemiczne alkoholi – reakcja · pisze
równania reakcji dehydratacji alkoholi, · wykorzystuje
próbę Lucasa do odróżnienia rzędowości alkoholi, · wykonuje
obliczenia stechiometryczne, · projektuje
doświadczenie, · pisze
równania reakcji, z których wynika, że fenol jest kwasem słabszym od kwasu
węglowego, · wykonuje
obliczenia, w których oblicza pH wodnego roztworu fenolu. |
|
Związki karbonylowe |
|||
|
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
|
Uczeń:
· stosuje
wzór ogólny aldehydów do ustalania wzoru sumarycznego związku, · podaje
nazwy aldehydów i keto-nów zawierających do 10 atomów węgla w łańcuchu, · wymienia
typowe właściwości fizyczne aldehydów i ketonów, · zapisuje
równania reakcji spalania aldehydów i ketonów (do CO2, CO i CO),
używając wzorów sumarycznych aldehydów i ketonów, · porównuje
metody otrzymywania aldehydów · porównuje
zastosowania aldehydów i ketonów. |
Uczeń: · podaje
nazwy systematyczne prostych izomerów aldehydów
· projektuje
doświadczenie, · analizuje
zmiany właściwości fizycznych aldehydów i ketonów w szeregach homologicznych
tych grup związków, w którym dowolny aldehyd · przewiduje
produkty redukcji aldehydów i ketonów wodorem, · pisze
równania reakcji redukcji aldehydów i ketonów wodorem, · na
podstawie wyników doświadczenia klasyfikuje substancję do aldehydów lub
ketonów. |
Uczeń: · porównuje
właściwości fizyczne aldehydów, alkoholi i węglo-wodorów o zbliżonej masie
cząsteczkowej, · wyjaśnia
różnice we właści-wościach fizycznym węglo-wodorów, alkoholi i aldehydów o
zbliżonych masach cząsteczkowych, · pisze
równania reakcji utleniania alkoholi do aldehydów i ketonów, · pisze
równania reakcji aldehydu z odczynnikiem Tollensa, · pisze
równania reakcji aldehydu z odczynnikiem Trommera. |
Uczeń: · opisuje
właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji utlenienia do aldehydów
· projektuje
doświadczenie, · projektuje
doświadczenie (próba Tollensa i próba Trommera), które pozwala odróżnić
aldehyd od ketonu, · wykonuje
obliczenia stechiometryczne. |
|
Kwasy
karboksylowe i ich pochodne |
|||
|
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
|
Uczeń: · podaje definicje
pojęć: grupa karboksylowa, kwas karboksylowy,
szereg homologiczny kwasów karboksylowych, mydło, substancja powierzchniowo
czynna, brud, micela, ester kwasu organicznego, szereg homologiczny estrów,
wiązanie estrowe (grupa estrowa), ester kwasu nieorganicznego, wosk, reakcja
estryfikacji, reakcja hydrolizy, zasadowa hydroliza estru, kwasowa hydroliza
estru, tłuszcz, trigliceryd, utwardzanie tłuszczu, zmydlanie tłuszczu,
tłuszcz roślinny, tłuszcz zwierzęcy, biopaliwo, biodiesel, · stosuje
wzór ogólny kwasów karboksylowych do ustalania wzoru sumarycznego związku, · wskazuje
grupę karboksylową · podaje
nazwy kwasów karboksylowych zawierających do 10 atomów węgla w łańcuchu, · podaje
nazwy zwyczajowe prostych kwasów karboksylowych, · wyjaśnia,
czym są kwasy tłuszczowe (wyższe kwasu karboksylowe), · podaje
przykłady kwasów tłuszczowych, · zapisuje
równania reakcji spalania kwasów karboksylowych (do CO2, CO i CO),
używając wzorów sumarycznych kwasów karboksylowych, · wymienia
zastosowania kwasów karboksylowych, · stosuje
wzór ogólny estrów do ustalania wzoru sumarycznego związku, · opisuje
strukturę cząsteczek estrów i wiązania estrowego, · wskazuje
funkcję stężonego kwasu siarkowego(VI) w reakcji estryfikacji, · wymienia
typowe właściwości fizyczne tłuszczów. |
Uczeń: · podaje
nazwy systematyczne prostych izomerów kwasów karboksylowych na podstawie ich
wzorów strukturalnych i/lub półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) prostych kwasów
karboksy-lowych i ich izomerów na podstawie ich nazwy, · podaje
nazwy systematyczne prostych kwasów dikarboksylowych i ich izomerów na
podstawie ich wzorów strukturalnych i/lub półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) prostych kwasów
dikarboksylowych i ich izomerów na podstawie ich nazwy, · wyjaśnia
źródło kwasowego charakteru kwasów karbo-ksylowych, · zapisuje
równania dysocjacji jonowej rozpuszczalnych · nazywa
jony powstające · projektuje
doświadczenie, · porównuje
moc wybranych kwasów karboksylowych · na
podstawie wyników doświadczenia porównuje moc kwasów; · projektuje
doświadczenie, · opisuje
budowę oraz występowanie i zastosowania hydroksykwasów - kwasu mlekowego i
kwasu salicylowego, · wyjaśnia
przyczynę zasadowego odczynu wodnych roztworów niektórych soli, · opisuje
budowę drobiny mydła, · wyjaśnia,
na czym polega proces usuwania brudu, · zaznacza
fragmenty hydrofo-bowe i hydrofilowe we wzorach cząsteczek substancji
powierzchniowo czynnych, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) prostych estrów i ich
izomerów na podstawie ich nazwy, · podaje
nazwy systematyczne prostych izomerów estrów na podstawie ich wzorów
struktu-ralnych i/lub półstrukturalnych, · wyjaśnia
przebieg hydrolizy estrów w środowisku kwasowym, · wyjaśnia
przebieg hydrolizy estrów w środowisku zasadowym, · opisuje
strukturę cząsteczek tłuszczów, · podaje
nazwy systematyczne prostych tłuszczów na podstawie ich wzorów strukturalnych
i/lub półstrukturalnych, · rysuje
wzory strukturalne i/lub półstrukturalne (grupowe) prostych tłuszczów na
podstawie ich nazwy, · wyjaśnia
przebieg hydrolizy tłuszczów w środowisku kwasowym, · wyjaśnia
przebieg hydrolizy tłuszczów w środowisku zasadowym, · opisuje
proces zmydlania tłuszczów, · wyjaśnia,
w jaki sposób z tłusz-czów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła, · wymienia
znaczenia biologiczne tłuszczów, · opisuje
budowę tłuszczów stałych i ciekłych, · opisuje
zastosowania tłuszczów, · opisuje
właściwości fizyczne tłuszczów, · opisuje
przebieg procesu utwardzania tłuszczów ciekłych, · zapisuje
równania reakcji otrzymywania kwasów tłuszczowych z tłuszczów, · zapisuje
równania reakcji otrzymywania mydeł |
Uczeń: · projektuje
doświadczenie, · zapisuje
równania reakcji otrzymywania kwasów karboksylowych w reakcjach utleniania
alkoholi, aldehydów · projektuje
doświadczenie, którego wynik wykaże podobieństwo we właściwoś-ciach
chemicznych kwasów nieorganicznych i kwasów karboksylowych, · pisze
równania reakcji kwasów karboksylowych z metalami aktywnymi, wodorotlenkami · zapisuje
równania reakcji, które tłumaczą zasadowy odczynu wodnych roztworów
niektórych soli, · bada
wpływ twardości wody na powstawanie związków trudno rozpuszczalnych, · projektuje
doświadczenie, · zapisuje
równania reakcji alko-holi z kwasami karboksylowymi, · zapisuje
równania reakcji hydrolizy estrów w środowisku kwasowym, · zapisuje
równania reakcji hydrolizy estrów w środowisku zasadowym. |
Uczeń: · wykonuje
obliczenia, w których oblicza pH wodnego roztworu kwasu karboksylowego, · opisuje
wpływ długości łańcucha węglowego na moc kwasów karboksylowych, · opisuje
wpływ obecności podstawnika silnie elektroujem-nego w łańcuchu węglowym na
moc kwasów karboksylowych, · pisze
równania reakcji, z których wynika, że kwas octowy jest kwasem mocniejszym od
fenolu i kwasu węglowego, · wykonuje
obliczenia stechio-metryczne, · wykonuje
obliczenia, w których oblicza pH wodnego roztworu soli kwasu karboksylowego, · zapisuje
równania reakcji alkoholi z kwasami tłuszczowymi, · zapisuje
równania reakcji hydrolizy prostych tłuszczów · zapisuje
równania reakcji hydrolizy prostych tłuszczów · zapisuje
równanie reakcji utwardzania trioleinianu glicerolu. |