CHEMIA – KLASA 3 C – poziom rozszerzony
ROK SZKOLNY 2025/26
Zasady pracy
na lekcji chemii
1. Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są
ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem z wpisem do
dziennika.
2. Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie –
omówienie wyników.
3. Sprawdzian, zapowiedziana kartkówka lub ćwiczenia laboratoryjne są
formami obowiązkowymi.
4. Warunkiem niezbędnym do uzyskania pozytywnej oceny śródrocznej i
rocznej jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 40%) ze wszystkich
sprawdzianów bez względu na
uzyskaną średnią ważoną. Niespełnienie warunku niezbędnego skutkuje
nieklasyfikacją.
5. Powtórki maturalne, jako forma sprawdzianu, dla osób zdających chemię
na maturze, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.
6. Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Wpisana do dziennika poprawiona ocena
jest średnią arytmetyczną ocen (sprawdzian/kartkówka i ich
poprawa) lub w formie połowy
wagi, np. kartkówka waga 2: [kartkówka waga 1 + poprawa waga 1], czyli suma wag
wynosi 2.
7. W ciągu dwóch tygodni od oddania sprawdzianu/kartkówki uczeń ma prawo
poprawić ocenę. Termin poprawy ustala nauczyciel razem z
uczniami.
8. W przypadku nieobecności ucznia (poniżej tygodnia) na sprawdzianie lub
zapowiedzianej kartkówce, uczeń pisze tę formę na najbliższej lekcji,
na której jest obecny. W
przypadku dłużej nieobecności (tydzień bądź dłużej) uzupełnienie zaległości
ustalane są indywidualnie.
9. Uczniowi, który posiada ściągę lub przyłapany zostanie na ściąganiu w
czasie sprawdzania wiadomości, zostaje odebrana praca.
10. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1
na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych
przez nauczyciela ćwiczeń/kart
pracy.
11. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała nieprzerwanie tydzień, uczeń
ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie.
Uczeń informuje o tym fakcie
nauczyciela.
12. Uczeń może zgłosić na początku lekcji (podczas sprawdzania obecności)
nieprzygotowanie bez podawania przyczyny:
- dwa nieprzygotowania w
semestrze w klasach z 3 i więcej lekcjami chemii w tygodniu.
Nieprzygotowania nie obejmują
sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na
ocenę. Nauczyciel
odnotowuje zgłoszenie
nieprzygotowania w dzienniku.
13. Średnia ważona pełni jedynie funkcję pomocniczą przy wystawieniu
oceny śródrocznej i rocznej.
14. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
|
RODZAJ |
WAGA |
|
sprawdzian / poprawa sprawdzianu |
4 |
|
sprawdzian umiejętności
maturalnych |
4 |
|
kartkówka duża (2-3 tematy) |
2 |
|
kartkówka mała (1 temat) |
1 |
|
odpowiedź ustna |
2 |
|
ćwiczenia, praca na lekcji |
1 |
|
doświadczenia proste |
1 |
|
doświadczenia złożone |
2 |
|
projekt |
2 |
|
prezentacja |
1 |
|
wysokie osiągnięcia w konkursach
wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
|
wysokie osiągnięcia w konkursach
wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Wymagania edukacyjne na
poszczególne oceny przygotowane zostały na podstawie treści zawartych w
podstawie programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia,
Dz.U. z 2024 r., poz. 1019; załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. z 2018 r.,
poz. 467), programie nauczania oraz w
części 1 i 2. podręcznika dla liceum ogólnokształcącego i technikum To jest chemia. Chemia ogólna i nieorganiczna,
zakres rozszerzony oraz To jest chemia.
Chemia organiczna, zakres rozszerzony
1. Reakcje w wodnych roztworach elektrolitów
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje pojęcia elektrolity i nieelektrolity -
podaje założenia teorii dysocjacji
elektrolitycznej (jonowej) Arrheniusa w odniesieniu
do kwasów, zasad i soli -
definiuje pojęcia: reakcja odwracalna, reakcja
nieodwracalna, stan równowagi
chemicznej, stała dysocjacji
elektrolitycznej, hydroliza soli -
podaje treść prawa działania mas -
podaje treść reguły przekory -
pisze proste równania dysocjacji
jonowej elektrolitów i podaje nazwy powstających jonów -
definiuje pojęcie stopień dysocjacji elektrolitycznej -
wymienia przykłady elektrolitów
mocnych i słabych -
wyjaśnia, na czym polega reakcja
zobojętniania i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej w postaci
cząsteczkowej -
wskazuje w tabeli rozpuszczalności
soli i wodorotlenków w wodzie związki chemiczne trudno rozpuszczalne -
pisze proste równania reakcji
strącania osadów w postaci cząsteczkowej -
definiuje pojęcie odczyn roztworu -
wymienia podstawowe wskaźniki -
wyjaśnia, co to jest skala pH i w
jaki sposób można z niej korzystać |
Uczeń: -
wyjaśnia kryterium podziału
substancji na elektrolity i nieelektrolity -
wyjaśnia rolę cząsteczek wody jako
dipoli w procesie dysocjacji elektrolitycznej -
podaje założenia teorii Brønsteda–Lowry’ego w odniesieniu do kwasów i zasad -
podaje założenia teorii Lewisa w odniesieniu do kwasów i zasad -
pisze równania reakcji dysocjacji
jonowej kwasów, zasad i soli z uwzględnieniem dysocjacji wielostopniowej -
wyjaśnia kryterium podziału
elektrolitów na mocne i słabe -
porównuje moc elektrolitów na
podstawie wartości ich stałych dysocjacji -
wymienia przykłady reakcji
odwracalnych i nieodwracalnych -
pisze wzór matematyczny
przedstawiający treść prawa działania mas -
podaje przykłady wyjaśniające regułę
przekory -
wymienia czynniki wpływające na stan
równowagi chemicznej -
pisze wzory matematyczne na
obliczanie stopnia dysocjacji elektrolitycznej i stałej dysocjacji
elektrolitycznej -
wymienia czynniki wpływające na
wartość stałej dysocjacji elektrolitycznej i stopnia dysocjacji
elektrolitycznej -
pisze równania reakcji zobojętniania
w postaci cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej -
analizuje tabelę rozpuszczalności
soli i wodorotlenków w wodzie pod kątem możliwości przeprowadzenia
reakcji strącania osadów -
pisze równania reakcji strącania
osadów w postaci cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej -
wyjaśnia pojęcie iloczyn jonowy wody -
wyznacza pH roztworów z użyciem
wskaźników kwasowo-zasadowych oraz określa ich odczyn -
wyjaśnia, na czym polega reakcja
hydrolizy soli -
tłumaczy właściwości sorpcyjne oraz
kwasowość gleby -
wyjaśnia korzyści i zagrożenia
wynikające ze stosowania środków ochrony roślin -
wyjaśnia pojęcie iloczyn
rozpuszczalności substancji |
Uczeń: -
projektuje i przeprowadza
doświadczenie chemiczne Badanie
zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego i zmiany barwy wskaźników
kwasowo-zasadowych w wodnych roztworach różnych związków chemicznych oraz
dokonuje podziału substancji na elektrolity i nieelektrolity -
wyjaśnia założenia teorii -
stosuje prawo działania mas na
konkretnym przykładzie reakcji odwracalnej, np. dysocjacji słabych
elektrolitów -
wykonuje obliczenia chemiczne z zastosowaniem
pojęcia stopień dysocjacji -
stosuje regułę przekory w konkretnych
reakcjach chemicznych -
porównuje przewodnictwo elektryczne
roztworów różnych kwasów o takich samych stężeniach i interpretuje wyniki
doświadczeń chemicznych -
projektuje i przeprowadza
doświadczenie chemiczne mające na celu zbadanie przewodnictwa roztworów kwasu
octowego o różnych stężeniach oraz interpretuje wyniki doświadczenia
chemicznego -
projektuje doświadczenie chemiczne Reakcje zobojętniania zasad kwasami -
pisze równania reakcji zobojętniania
w postaci cząsteczkowej, jonowej i skróconego zapisu jonowego -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie osadów trudno rozpuszczalnych
wodorotlenków -
projektuje doświadczenie chemiczne Strącanie osadu trudno rozpuszczalnej soli -
bada odczyn wodnych roztworów soli
i interpretuje wyniki doświadczeń chemicznych -
przewiduje na podstawie wzorów soli,
które z nich ulegają reakcji hydrolizy, oraz określa rodzaj reakcji
hydrolizy -
pisze równania reakcji hydrolizy soli
w postaci jonowej -
wyjaśnia znaczenie reakcji
zobojętniania w stosowaniu dla działania leków na nadkwasotępodaje treść prawa rozcieńczeń
Ostwalda i przedstawia jego zapis w sposób matematyczny -
określa zależność między wartością iloczynu rozpuszczalności a rozpuszczalnością
soli w danej temperaturze -
wyjaśnia, na czym polega efekt wspólnego jonu |
Uczeń: -
omawia na dowolnych przykładach
kwasów i zasad różnice w interpretacji dysocjacji elektrolitycznej
według teorii Arrheniusa, Brønsteda–Lowry’ego i Lewisa -
stosuje prawo działania mas w różnych
reakcjach odwracalnych -
przewiduje warunki przebiegu
konkretnych reakcji chemicznych w celu zwiększenia ich wydajności -
wyjaśnia proces dysocjacji jonowej z uwzględnieniem
roli wody w tym procesie -
wyjaśnia przyczynę kwasowego odczynu
roztworów kwasów oraz zasadowego odczynu roztworów wodorotlenków; pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
pisze równania dysocjacji jonowej,
używając wzorów ogólnych kwasów, zasad i soli -
analizuje zależność stopnia
dysocjacji od rodzaju elektrolitu i stężenia roztworu -
wykonuje obliczenia chemiczne,
korzystając z definicji stopnia dysocjacji -
omawia istotę reakcji zobojętniania i
strącania osadów oraz podaje zastosowania tych reakcji chemicznych -
wyjaśnia zależność między pH a iloczynem
jonowym wody -
posługuje się pojęciem pH w odniesieniu
do odczynu roztworu i stężenia jonów H+ i OH- -
przewiduje odczyn wodnych roztworów
soli, pisze równania reakcji hydrolizy w postaci jonowej oraz określa rodzaj
reakcji hydrolizy -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie odczynu wodnych roztworów soli;
pisze równania reakcji hydrolizy w postaci cząsteczkowej i jonowej oraz
określa rodzaj reakcji hydrolizy -
przewiduje odczyn roztworu po reakcji
chemicznej substancji zmieszanych w ilościach stechiometrycznych
i niestechiometrycznych -
oblicza stałą i stopień dysocjacji elektrolitycznej elektrolitu o znanym
stężeniu z wykorzystaniem prawa rozcieńczeń Ostwalda -
stosuje prawo rozcieńczeń Ostwalda do rozwiązywania zadań o znacznym
stopniu trudności -
przewiduje, która z trudno rozpuszczalnych soli o znanych iloczynach
rozpuszczalności w danej temperaturze strąci się łatwiej, a która
trudniej -
projektuje doświadczenie chemiczne Miareczkowanie zasady kwasem w obecności
wskaźnika kwasowo-zasadowego |
Uczeń: -
wykonuje problemowe zadania rachunkowe dotyczące równowagi chemicznej -
projektuje i przeprowadza doświadczenie z wykorzystaniem miareczkowania |
2. Charakterystyka pierwiastków i związków chemicznych
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
określa budowę atomów wodoru i helu
na podstawie ich położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
określa budowę atomu sodu na
podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
sodu -
pisze wzory najważniejszych związków
sodu (NaOH, NaCl) -
określa budowę atomu wapnia na
podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
określa budowę atomu glinu na
podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
glinu -
wyjaśnia, na czym polega pasywacja
glinu, i wymienia zastosowania tego procesu -
definiuje pojęcie amfoteryczność na przykładzie
wodorotlenku glinu -
określa budowę atomu krzemu na
podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
wymienia zastosowania krzemu,
wiedząc, że jest on półprzewodnikiem -
pisze wzór i nazwę systematyczną
związku krzemu, który jest głównym składnikiem piasku -
wyjaśnia, czym jest powietrze, i wymienia
jego najważniejsze składniki -
określa budowę atomu tlenu na
podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
pisze równania reakcji spalania
węgla, siarki i magnezu w tlenie -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
oraz zastosowania tlenu -
wyjaśnia, na czym polega proces
fotosyntezy i jaką rolę odgrywa w przyrodzie -
określa budowę atomu azotu na
podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
azotu -
pisze wzory najważniejszych związków
azotu (kwasu azotowego(V), azotanów(V)) i wymienia ich zastosowania -
określa budowę atomu siarki na
podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
siarki -
pisze wzory najważniejszych związków
siarki (tlenku siarki(IV), tlenku siarki(VI), kwasu siarkowego(VI) i
siarczanów(VI)) -
określa budowę atomu chloru na
podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych -
pisze wzory najważniejszych związków
chloru (kwasu chlorowodorowego i chlorków) -
określa, jak zmienia się moc kwasów
beztlenowych fluorowców wraz ze zwiększaniem się masy atomów fluorowców -
podaje kryterium przynależności
pierwiastków chemicznych do bloków s,
p, d oraz f -
wymienia nazwy i symbole chemiczne
pierwiastków bloku s -
wymienia właściwości fizyczne,
chemiczne oraz zastosowania wodoru i helu -
podaje wybrany sposób otrzymywania
wodoru i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
pisze wzór tlenku i wodorotlenku
dowolnego pierwiastka chemicznego należącego do bloku s -
wymienia nazwy i symbole chemiczne
pierwiastków bloku p -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
borowców oraz wzory tlenków borowców i podaje ich charakter chemiczny -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
węglowców oraz wzory tlenków węglowców i podaje ich charakter chemiczny -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
azotowców oraz przykładowe wzory tlenków, kwasów i soli azotowców -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
tlenowców oraz przykładowe wzory związków tlenowców (tlenków, nadtlenków,
siarczków i wodorków) -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
fluorowców oraz przykładowe wzory związków fluorowców -
określa, jak zmienia się aktywność
chemiczna fluorowców wraz ze zwiększaniem się liczby atomowej -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
helowców oraz omawia ich aktywność chemiczną -
omawia, jak zmieniają się aktywność
chemiczna i charakter chemiczny pierwiastków bloku p -
wskazuje w układzie okresowym
pierwiastki chemiczne bloku d -
pisze konfigurację elektronową atomów
manganu i żelaza -
pisze konfigurację elektronową atomów
miedzi i chromu, uwzględniając promocję elektronu -
pisze wzory i nazwy systematyczne
związków chemicznych, które tworzy chrom -
określa, od czego zależy charakter
chemiczny związków chromu -
pisze wzory i nazwy systematyczne
związków chemicznych, które tworzy mangan -
określa, od czego zależy charakter
chemiczny związków manganu -
omawia aktywność chemiczną żelaza na
podstawie jego położenia w szeregu napięciowym metali -
pisze wzory i nazwy systematyczne
związków żelaza oraz wymienia ich właściwości -
wymienia nazwy systematyczne i wzory
sumaryczne związków miedzi oraz omawia ich właściwości -
wymienia typowe właściwości
pierwiastków chemicznych bloku d -
omawia podobieństwa właściwości
pierwiastków chemicznych w ramach grup układu okresowego i zmiany
tych właściwości w okresach |
Uczeń: -
przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie właściwości sodu oraz
formułuje wniosek -
przeprowadza doświadczenie chemiczne Reakcja sodu z wodą oraz pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
omawia właściwości fizyczne i chemiczne
sodu na podstawie przeprowadzonych doświadczeń chemicznych oraz położenia
tego pierwiastka chemicznego w układzie okresowym -
pisze wzory i nazwy systematyczne
najważniejszych związków sodu (m.in. NaNO3) oraz omawia ich
właściwości -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
wapnia na podstawie znajomości jego położenia w układzie okresowym
pierwiastków chemicznych oraz przeprowadzonych doświadczeń chemicznych -
pisze wzory i nazwy chemiczne
wybranych związków wapnia (CaCO3, CaSO4 · 2 H2O,
CaO, Ca(OH)2) oraz omawia ich właściwości -
omawia właściwości fizyczne i chemiczne
glinu na podstawie przeprowadzonych doświadczeń chemicznych oraz położenia
tego pierwiastka w układzie okresowym -
wyjaśnia pojęcie pasywacji oraz rolę,
jaką odgrywa ten proces w przemyśle materiałów konstrukcyjnych -
wyjaśnia, na czym polega
amfoteryczność wodorotlenku glinu, zapisując odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
krzemu na podstawie położenia tego pierwiastka w układzie okresowym -
wymienia składniki powietrza i określa,
które z nich są stałe, a które zmienne -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
tlenu oraz azotu na podstawie położenia tych pierwiastków w układzie
okresowym -
wyjaśnia zjawisko alotropii na
przykładzie tlenu i omawia różnice we właściwościach odmian alotropowych
tlenu -
wyjaśnia, na czym polega proces
skraplania gazów -
przeprowadza doświadczenie chemiczne Otrzymywanie tlenu z manganianu(VII)
potasu oraz pisze odpowiednie
równanie reakcji chemicznej -
przeprowadza doświadczenie chemiczne Spalanie węgla, siarki i magnezu w
tlenie oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
wyjaśnia rolę tlenu w przyrodzie -
pisze wzory i nazwy systematyczne
najważniejszych związków azotu i tlenu (N2O5, HNO3,
azotany(V)) -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
siarki na podstawie jej położenia w układzie okresowym pierwiastków oraz
wyników przeprowadzonych doświadczeń chemicznych -
wymienia odmiany alotropowe siarki -
charakteryzuje wybrane związki siarki
(SO2, SO3, H2SO4, siarczany(VI),
H2S, siarczki) -
wyjaśnia pojęcie higroskopijność -
wyjaśnia pojęcie woda chlorowa i omawia jej właściwości -
przeprowadza doświadczenie chemiczne Działanie chloru na substancje barwne i formułuje
wniosek -
pisze równania reakcji chemicznych
chloru z wybranymi metalami -
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
chloru na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków
chemicznych oraz wyników przeprowadzonych doświadczeń chemicznych -
proponuje doświadczenie chemiczne,
w którego wyniku można otrzymać chlorowodór w reakcji syntezy, oraz
pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
proponuje doświadczenie chemiczne,
w którego wyniku można otrzymać chlorowodór z soli kamiennej, oraz pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
wyjaśnia kryterium przynależności
pierwiastków chemicznych do poszczególnych bloków energetycznych i pisze
strukturę elektronową wybranych pierwiastków bloku s -
wyjaśnia, dlaczego wodór i hel należą
do pierwiastków bloku s -
przeprowadza doświadczenie chemiczne,
w którego wyniku można otrzymać wodór -
omawia sposoby otrzymywania wodoru
oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
pisze wzory ogólne tlenków
i wodorotlenków pierwiastków chemicznych bloku s -
pisze strukturę elektronową powłoki
walencyjnej wybranych pierwiastków chemicznych bloku p -
omawia, jak zmienia się charakter
chemiczny tlenków węglowców -
omawia, jak zmienia się charakter
chemiczny tlenków azotowców -
omawia sposób otrzymywania,
właściwości i zastosowania amoniaku -
pisze wzory i nazwy systematyczne
wybranych soli azotowców -
omawia obiegi azotu i tlenu w przyrodzie -
omawia, jak zmienia się charakter
chemiczny tlenków siarki, selenu i telluru -
pisze wzory i nazwy systematyczne
związków chemicznych tlenowców -
wyjaśnia, jak – wraz ze zwiększaniem
się liczby atomowej – zmienia się aktywność chemiczna tlenowców -
omawia, jak zmieniają się właściwości
fluorowców -
wyjaśnia, jak zmieniają się aktywność
chemiczna i właściwości utleniające fluorowców -
pisze wzory i nazwy systematyczne
kwasów tlenowych i beztlenowych fluorowców oraz omawia, jak zmienia się moc
tych kwasów -
omawia typowe właściwości
pierwiastków chemicznych bloku p -
pisze strukturę elektronową
zewnętrznej powłoki wybranych pierwiastków bloku d |
Uczeń: -
omawia podobieństwa i różnice
właściwości metali i niemetali na podstawie ich położenia w układzie
okresowym pierwiastków chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Działanie roztworów mocnych kwasów na glin
oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Pasywacja glinu w kwasie azotowym(V) oraz
pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
porównuje budowę wodorowęglanu sodu
i węglanu sodu -
pisze równanie reakcji chemicznej
otrzymywania węglanu sodu z wodorowęglanu sodu -
wskazuje hydrat wśród podanych
związków chemicznych oraz pisze równania reakcji prażenia tego hydratu -
omawia właściwości krzemionki -
omawia sposób otrzymywania oraz
właściwości amoniaku i soli amonowych -
pisze wzory ogólne tlenków, wodorków,
azotków i siarczków pierwiastków chemicznych bloku s -
wyjaśnia, jak zmienia się charakter
chemiczny pierwiastków bloku s -
pisze wzory ogólne tlenków, kwasów
tlenowych, kwasów beztlenowych oraz soli pierwiastków chemicznych bloku p -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie siarki plastycznej i
formułuje wniosek -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości tlenku siarki(IV) i
formułuje wniosek -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości stężonego roztworu
kwasu siarkowego(VI) i formułuje wniosek -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie siarkowodoru z siarczku
żelaza(II) i kwasu chlorowodorowego oraz pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej -
omawia właściwości tlenku siarki(IV)
i stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) -
omawia sposób otrzymywania
siarkowodoru -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie aktywności chemicznej fluorowców oraz
pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
porównuje, jak zmieniają się aktywność
chemiczna oraz właściwości utleniające fluorowców wraz ze zwiększaniem się
ich liczby atomowej -
wyjaśnia bierność chemiczną helowców -
charakteryzuje pierwiastki bloku p pod względem tego, jak zmieniają się
ich właściwości, elektroujemność, aktywność chemiczna i charakter
chemiczny -
wyjaśnia, dlaczego wodór, hel,
litowce i berylowce należą do pierwiastków chemicznych bloku s -
porównuje, jak – w zależności od
położenia danego pierwiastka chemicznego w grupie – zmienia się aktywność
litowców i berylowców -
pisze strukturę elektronową
pierwiastków chemicznych bloku d z
uwzględnieniem promocji elektronu -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku chromu(III)
oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja wodorotlenku chromu(III) z kwasem
i zasadą oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Utlenianie jonów chromu(III) nadtlenkiem
wodoru w środowisku wodorotlenku sodu oraz pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej -
projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja dichromianu(VI) potasu z
azotanem(III) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI), pisze odpowiednie
równanie reakcji chemicznej oraz udowadnia, że jest to reakcja redoks
(wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces redukcji) -
projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja chromianu(VI) sodu z kwasem
siarkowym(VI) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja manganianu(VII) potasu z siarczanem(IV)
sodu w środowiskach kwasowym, obojętnym i zasadowym, pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych oraz udowadnia, że są to reakcje
redoks (wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces redukcji) -
wyjaśnia zależność charakteru
chemicznego związków chromu i manganu od stopni utlenienia związków chromu i manganu w tych
związkach chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku żelaza(II)
i badanie jego właściwości oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku żelaza(III)
i badanie jego właściwości oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
charakteryzuje pierwiastki chemiczne
bloku d -
rozwiązuje chemografy dotyczące
pierwiastków chemicznych bloków s, p oraz d -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku miedzi(II)
i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości wodorotlenku miedzi(II)
i pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych |
Uczeń: -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości amoniaku i pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości kwasu azotowego(V)
i pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
przewiduje podobieństwa i różnice
właściwości sodu, wapnia, glinu, krzemu, tlenu, azotu, siarki i chloru na
podstawie położenia tych pierwiastków w układzie okresowym -
wyjaśnia różnicę między tlenkiem,
nadtlenkiem i ponadtlenkiem -
przewiduje i pisze wzór strukturalny
nadtlenku sodu -
projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja chloru z sodem oraz pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej w postaci cząsteczkowej i jonowej -
rozróżnia tlenki obojętne, kwasowe,
zasadowe i amfoteryczne wśród tlenków omawianych pierwiastków chemicznych -
pisze równania reakcji chemicznych
potwierdzające charakter chemiczny danego tlenku -
omawia charakter chemiczny, aktywność
chemiczną oraz elektroujemność pierwiastków bloku s i udowadnia, że właściwości te zmieniają się w ramach bloku -
udowadnia, że właściwości związków
chemicznych pierwiastków bloku s zmieniają
się w ramach bloku -
omawia charakter chemiczny, aktywność
chemiczną oraz elektroujemność pierwiastków bloku p i udowadnia, że właściwości te zmieniają się w ramach
bloku -
udowadnia, że właściwości związków
chemicznych pierwiastków bloku p zmieniają
się w ramach bloku -
projektuje doświadczenie chemiczne
umożliwiające zbadanie właściwości związków manganu, chromu, miedzi i żelaza -
rozwiązuje chemografy o dużym stopniu
trudności dotyczące pierwiastków chemicznych bloków s, p oraz d -
omawia typowe właściwości chemiczne
wodorków pierwiastków 17. grupy, z uwzględnieniem ich zachowania
wobec wody i zasad -
omawia kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloku f -
wyjaśnia pojęcia lantanowce i aktynowce -
charakteryzuje lantanowce i aktynowce -
wymienia zastosowania pierwiastków chemicznych bloku f |
Uczeń: - projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których
wykazuje wpływ środowiska na właściwości utleniające KMnO4; pisze
odpowiednie równania reakcji i uzgadania je z zastosowaniem bilansu
jonowo-elektronowego - projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których
wykazuje właściwości utleniające K2Cr2O7;
pisze odpowiednie równania reakcji i uzgadania je z zastosowaniem
bilansu jonowo-elektronowego - projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których
wykazuje trwałość jonów chromianowych(VI) i dichromianowych(VI) w odpowiednim
środowisku |
3. Chemia organiczna jako chemia związków węgla
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje
pojęcie chemii organicznej -
wymienia
pierwiastki chemiczne wchodzące w skład związków organicznych -
określa
najważniejsze właściwości atomu węgla na podstawie położenia tego pierwiastka
chemicznego w układzie okresowym pierwiastków -
wymienia
odmiany alotropowe węgla -
definiuje
pojęcie hybrydyzacji orbitali atomowych |
Uczeń: -
wyjaśnia
pojęcie chemii organicznej -
określa
właściwości węgla na podstawie położenia tego pierwiastka chemicznego
w układzie okresowym pierwiastków -
omawia
występowanie węgla w środowisku przyrodniczym -
wymienia
odmiany alotropowe węgla i ich właściwości -
wyjaśnia,
dlaczego atom węgla w większości związków chemicznych tworzy cztery
wiązania kowalencyjne |
Uczeń: -
porównuje
historyczną definicję chemii
organicznej z definicją współczesną -
wyjaśnia
przyczynę różnic między właściwościami odmian alotropowych węgla -
wymienia
przykłady nieorganicznych związków węgla i przedstawia ich właściwości -
charakteryzuje
hybrydyzację jako operację matematyczną, a nie proces fizyczny -
wyjaśnia
pojęcia: sublimacja, resublimacja, ekstrakcja, krystalizacja,
chromatografia, destylacja -
projektuje
doświadczenia chemiczne umożliwiające rozdzielanie na składniki mieszanin
jednorodnych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Rozdzielanie
składników tuszu metodą chromatografii bibułowej -
stosuje
i wyjaśnia pojęcia: wzór strukturalny,
wzór półstrukturalny, wzór grupowy, wzór szkieletowy -
rozróżnia
typy reakcji chemicznych stosowanych w chemii organicznej: substytucja,
addycja, eliminacja oraz reakcje jonowe i rodnikowe |
Uczeń: -
przedstawia
historię rozwoju chemii organicznej -
ocenia
znaczenie związków organicznych i ich różnorodność -
analizuje
sposoby otrzymywania fulerenów i wymienia ich rodzaje -
ustala
wzory empiryczny (elementarny) i rzeczywisty (sumaryczny) danego związku
organicznego -
podaje
założenia teorii strukturalnej budowy związków organicznych |
Uczeń: -
projektuje i przeprowadza doświadczenia dotyczące
wykrywania obecność węgla, wodoru, tlenu, azotu i siarki w związkach
organicznych -
ustala wzory empiryczny (elementarny) i rzeczywisty
(sumaryczny) danego związku organicznego w zadaniach problemowych |
4. Węglowodory
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje
pojęcia: węglowodory; alkany; alkeny; alkiny; szereg homologiczny węglowodorów; grupa alkilowa; reakcje: podstawiania (substytucji), przyłączania
(addycji), polimeryzacji, spalania; rzędowość atomów węgla,
izomeria położeniowa i łańcuchowa -
definiuje
pojęcia: stan podstawowy, stan wzbudzony, wiązania typu s i p, rodnik, izomeria -
podaje
kryterium podziału węglowodorów ze względu na rodzaj wiązania między atomami
węgla w cząsteczce -
pisze
wzory ogólne alkanów, alkenów, alkinów i na ich podstawie wyprowadza
wzory sumaryczne węglowodorów -
pisze
wzory sumaryczne i strukturalne oraz podaje nazwy systematyczne
węglowodorów nasyconych i nienasyconych o liczbie atomów węgla
od 1 do 4 -
pisze
wzory związków w szeregach homologicznych węglowodorów oraz podaje ich nazwy,
właściwości i zastosowania -
pisze
równania reakcji spalania i bromowania metanu -
pisze
równania reakcji spalania, uwodorniania oraz polimeryzacji etenu
i etynu -
wymienia
przykłady węglowodorów aromatycznych (wzór, nazwa, zastosowanie) -
wymienia
rodzaje izomerii -
wymienia
źródła występowania węglowodorów w środowisku przyrodniczym -
wymienia
produkty destylacji ropy naftowej i ich zastosowania -
wymienia
produkty pirolizy węgla kamiennego o och zastosowania -
podaje
źródła zanieczyszczeń powietrza |
Uczeń: -
wyjaśnia
pojęcia: węglowodory, alkany, cykloalkany, alkeny, alkiny, grupa alkilowa, areny -
wyjaśnia
pojęcia: stan podstawowy, stan wzbudzony, wiązania typu s i p, reakcja
substytucji, rodnik, izomeria -
pisze
konfigurację elektronową atomu węgla w stanach podstawowym
i wzbudzonym -
pisze
wzory ogólne alkanów, alkenów i alkinów na podstawie wzorów czterech
pierwszych związków w szeregach homologicznych -
przedstawia
sposoby otrzymywania: metanu, etenu i etynu oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
przedstawia
właściwości metanu, etenu i etynu oraz pisze równania reakcji
chemicznych, którym ulegają -
projektuje
doświadczenie chemiczne Spalanie gazu
ziemnego oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Spalanie butanu
oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
podaje
nazwy systematyczne izomerów na podstawie wzorów półstrukturalnych -
stosuje
zasady nazewnictwa systematycznego alkanów (proste przykłady) -
pisze
równania reakcji spalania całkowitego i niecałkowitego węglowodorów -
pisze
równania reakcji bromowania etenu i etynu -
określa
rzędowość dowolnego atomu węgla w cząsteczce węglowodoru -
wyjaśnia
pojęcie aromatyczności
na przykładzie benzenu -
wymienia
reakcje chemiczne, którym ulega benzen (spalanie, bromowanie z użyciem
katalizatora, uwodornianie, nitrowanie i sulfonowanie) -
wymienia
przykłady (wzory i nazwy) homologów benzenu -
wymienia
przykłady (wzory i nazwy) arenów wielopierścieniowych -
wyjaśnia
pojęcia: izomeria łańcuchowa, izomeria położeniowa, izomeria funkcyjna, izomeria cis-trans -
wymienia
przykłady izomerów cis-trans oraz wyjaśnia różnice między
nimi -
proponuje
sposoby ochrony środowiska przyrodniczego |
Uczeń: -
określa
przynależność węglowodoru do danego szeregu homologicznego na podstawie jego
wzoru sumarycznego -
charakteryzuje
zmianę właściwości węglowodorów w zależności od długości łańcucha węglowego -
określa
zależność między rodzajem wiązania (pojedyncze, podwójne, potrójne) a typem
hybrydyzacji -
otrzymuje
metan, eten i etyn oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wyjaśnia,
w jaki sposób tworzą się w etenie i etynie wiązania typu s i p -
wyjaśnia,
na czym polega izomeria konstytucyjna, i podaje jej przykłady -
podaje
nazwę systematyczną izomeru na podstawie wzoru półstrukturalnego
i odwrotnie (przykłady o średnim stopniu trudności) -
określa
typy reakcji chemicznych, którym ulega dany węglowodór, i pisze ich
równania -
opisuje
przebieg krakingu i reformingu oraz wyjaśnia znaczenie tych procesów -
pisze
mechanizm reakcji substytucji na przykładzie bromowania metanu -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
zachowania metanu wobec wody bromowej i roztworu manganianu(VII) potasu
oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości butanu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
odróżnia
doświadczalnie węglowodory nasycone od nienasyconych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Spalanie etenu
oraz badanie zachowania etenu wobec bromu i roztworu manganianu(VII)
potasu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Spalanie etynu
oraz badanie zachowania etenu wobec bromu i roztworu manganianu(VII)
potasu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wyjaśnia
budowę pierścienia benzenowego (aromatyczność) -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości benzenu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
pisze
równania reakcji chemicznych, którym ulega benzen (spalanie, bromowanie
z użyciem katalizatora i bez, uwodornianie, nitrowanie
i sulfonowanie) -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości metylobenzenu oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
wyjaśnia,
na czym polega kierujący wpływ podstawników -
opisuje
kierujący wpływ podstawników i pisze równania reakcji chemicznych -
charakteryzuje
areny wielopierścieniowe, pisze ich wzory i podaje nazwy -
opisuje
właściwości naftalenu -
podaje
nazwy izomerów cis-trans
węglowodorów o kilku atomach węgla -
wyjaśnia
znaczenie pojęcia liczby oktanowej (LO) |
Uczeń: -
przewiduje
kształt cząsteczki, znając typ hybrydyzacji -
wyjaśnia
na dowolnych przykładach mechanizmy reakcji: substytucji, addycji i eliminacji
oraz przegrupowania wewnątrzcząsteczkowego -
proponuje
kolejne etapy substytucji rodnikowej i pisze je na przykładzie
chlorowania etanu -
pisze
mechanizm reakcji addycji na przykładzie reakcji etenu z chlorem -
pisze
wzory strukturalne dowolnych węglowodorów (izomerów) oraz określa typ
izomerii -
projektuje
i doświadczalnie identyfikuje produkty całkowitego spalania węglowodorów -
pisze
równania reakcji spalania węglowodorów z zastosowaniem wzorów ogólnych
węglowodorów -
udowadnia,
że dwa węglowodory o takim samym masowym składzie procentowym mogą
należeć do dwóch różnych szeregów homologicznych -
projektuje
doświadczenia chemiczne dowodzące różnic we właściwościach węglowodorów
nasyconych, nienasyconych i aromatycznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Destylacja
frakcjonowana ropy naftowej |
Uczeń: -
projektuje i przeprowadza doświadczenie dotyczące
identyfikacji węglowodorów nasyconych i nienasyconych; stosując metodę
bilansu-jonowo elektronowego pisze i uzgadnia równania reakcji -
projektuje i przeprowadza doświadczenie dotyczące
identyfikacji węglowodorów aromatycznych i niearomatycznych (np. cykloheksanu
i toluenu) -
wykonuje problemowe zadania rachunkowe dotyczące ustalenia
wzoru empirycznego i rzeczywistego węglowodoru -
wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na
temat destylacji ropy naftowej, wymienia nazwy produktów tego procesu i ich
zastosowania -
wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na
temat pirolizy węgla kamiennego; wymienia nazwy produktów tego procesu i ich
zastosowania; |
5. Jednofunkcyjne
pochodne węglowodorów
|
[1] |
Ocena
dostateczna [1 +
2] |
Ocena
dobra [1 +
2 + 3] |
Ocena
bardzo dobra [1 +
2 + 3 + 4] |
Ocena
celująca [1 +
2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje
pojęcia: grupa funkcyjna, fluorowcopochodne, alkohole mono- i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry -
pisze
wzory i podaje nazwy grup funkcyjnych, które występują w związkach
organicznych -
pisze
wzory i nazwy wybranych fluorowcopochodnych -
pisze
wzory metanolu i etanolu, podaje ich właściwości oraz wpływ na organizm
człowieka -
podaje
zasady nazewnictwa systematycznego fluorowcopochodnych, alkoholi
monohydroksylowych i polihydroksylowych, aldehydów, ketonów, kwasów
karboksylowych, estrów, -
pisze
wzory ogólne alkoholi monohydroksylowych, aldehydów, ketonów, kwasów
karboksylowych, estrów, -
pisze
wzory półstrukturalne i sumaryczne czterech pierwszych związków szeregu
homologicznego alkoholi -
określa,
na czym polega proces fermentacji alkoholowej -
pisze
wzór glicerolu, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości
i zastosowania -
pisze
wzór fenolu, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości i zastosowania -
pisze
wzory metanalu i etanalu, podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe -
omawia
metodę otrzymywania metanalu i etanalu -
wymienia
reakcje charakterystyczne aldehydów -
pisze
wzór i określa właściwości -
pisze
wzory kwasów metanowego i etanowego, podaje ich nazwy systematyczne i
zwyczajowe, właściwości i zastosowania -
omawia,
na czym polega proces fermentacji octowej -
podaje
przykład kwasu tłuszczowego -
określa,
co to są mydła, i podaje sposób ich otrzymywania -
pisze
dowolny przykład reakcji zmydlania -
omawia
metodę otrzymywania estrów, podaje ich właściwości i zastosowania -
definiuje
tłuszcze jako specyficzny rodzaj estrów -
wymienia
właściwości tłuszczów i określa, jaką funkcję pełnią
w organizmie człowieka -
dzieli
tłuszcze na proste i złożone oraz wymienia przykłady takich tłuszczów |
Uczeń: -
wyjaśnia
pojęcia: grupa funkcyjna, fluorowcopochodne, alkohole mono-i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry -
omawia
metody otrzymywania i zastosowania fluorowcopochodnych węglowodorów -
wyjaśnia
pojęcie rzędowości alkoholi -
pisze
wzory czterech pierwszych alkoholi w szeregu homologicznym i podaje ich
nazwy systematyczne -
wyprowadza
wzór ogólny alkoholi monohydroksylowych na podstawie wzorów czterech
pierwszych związków szeregu homologicznego tych związków chemicznych -
podaje
nazwy systematyczne i zwyczajowe metanolu i etanolu -
pisze
równania reakcji chemicznych, którym ulegają alkohole (spalanie, reakcje z sodem
i z chlorowodorem) -
pisze
równanie reakcji fermentacji alkoholowej i wyjaśnia złożoność tego
procesu -
pisze
wzór glikolu etylenowego, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości
i zastosowania -
pisze
równanie reakcji spalania glicerolu oraz równanie reakcji glicerolu
z sodem -
pisze
wzór ogólny fenoli, podaje źródła występowania, otrzymywanie
i właściwości fenolu -
pisze
wzory czterech pierwszych aldehydów w szeregu homologicznym
i podaje ich nazwy systematyczne -
pisze
równanie reakcji otrzymywania etanalu z etanolu -
wyjaśnia
przebieg reakcji charakterystycznych aldehydów na przykładzie metanalu –
próba Tollensa i próba Trommera -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości etanalu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wyjaśnia
zasady nazewnictwa systematycznego ketonów -
omawia
metody otrzymywania ketonów -
pisze
wzory czterech pierwszych kwasów karboksylowych w szeregu homologicznym
i podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe -
pisze
równanie reakcji fermentacji octowej jako jednej z metod otrzymywania kwasu
etanowego -
omawia
właściwości kwasów metanowego i etanowego (odczyn, palność, reakcje z metalami,
tlenkami metali i zasadami); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
omawia
zastosowania kwasu etanowego -
pisze
wzory kwasów palmitynowego, stearynowego i oleinowego, podaje ich nazwy
i wyjaśnia, dlaczego są zaliczane do wyższych kwasów karboksylowych -
otrzymuje
mydło sodowe (stearynian sodu), bada jego właściwości i pisze równanie
reakcji chemicznej -
wyjaśnia
budowę substancji powierzchniowo-czynnych, omawia mechanizm mycia i prania -
określa
charakter chemiczny składników substancji używanych do mycia
i czyszczenia -
omawia
powszechność stosowania środków ochrony roślin oraz zagrożenia wynikające
z nierozważnego ich użycia -
wyjaśnia,
na czym polega reakcja estryfikacji -
pisze
wzór ogólny estru -
pisze
równanie reakcji otrzymywania etanianu etylu i omawia warunki,
w jakich zachodzi ta reakcja chemiczna -
przeprowadza
reakcję otrzymywania etanianu etylu i bada jego właściwości -
omawia
miejsca występowania i zastosowania estrów -
dzieli
tłuszcze ze względu na pochodzenie i stan skupienia -
wyjaśnia,
na czym polega reakcja zmydlania tłuszczów -
wyjaśnia
na czym polega utwardzanie tłuszczów -
podaje
kryterium podziału tłuszczów na proste i złożone -
omawia
ogólne właściwości lipidów oraz ich podział -
opisuje
tworzenie się emulsji i ich zastosowania -
analizuje
skład kosmetyków |
Uczeń: -
omawia
właściwości fluorowcopochodnych węglowodorów -
wymienia
podstawowe rodzaje i źródła zanieczyszczeń powietrza (np. freony) -
wyjaśnia
znaczenie pojęć: termoplasty, duroplasty -
podaje
przykłady nazw systematycznych duroplastów i termoplastów -
porównuje
właściwości alkoholi monohydroksylowych o łańcuchach węglowych różnej
długości -
bada
doświadczalnie właściwości etanolu (rozpuszczalność w wodzie, palność,
reakcja z sodem, odczyn, działanie na białko jaja, reakcja
z chlorowodorem); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wykrywa
doświadczalnie obecność etanolu w próbce -
bada
doświadczalnie właściwości glicerolu (rozpuszczalność w wodzie, palność,
reakcja glicerolu z sodem) -
bada
doświadczalnie charakter chemiczny fenolu w reakcji z wodorotlenkiem
sodu i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja fenolu
z wodorotlenkiem sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Wykrywanie
fenolu – reakcja fenolu z chlorkiem żelaza(III) -
omawia
kierujący wpływ podstawników oraz pisze równania reakcji bromowania
i nitrowania fenolu -
projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
etanalu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z amoniakalnym roztworem tlenku srebra(I) – próba Tollensa oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z wodorotlenkiem miedzi(II) – próba Trommera oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
przeprowadza
próby Tollensa i Trommera dla etanalu -
pisze
równania reakcji przedstawiające próby Tollensa i Trommera dla etanalu -
wyjaśnia,
na czym polega próba jodoformowa i dla jakich ketonów zachodzi -
bada
doświadczalnie właściwości -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości redukujących -
bada
doświadczalnie właściwości kwasu etanowego (palność, odczyn, reakcje
z magnezem, tlenkiem miedzi(II) i wodorotlenkiem sodu); pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
i przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości kwasów metanowego i etanowego oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z magnezem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z tlenkiem miedzi(II) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z wodorotlenkiem sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Porównanie mocy
kwasów: etanowego, węglowego i siarkowego(VI) oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
metanowego z wodnym roztworem manganianu(VII) potasu i kwasem
siarkowym(VI) oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
bada
doświadczalnie właściwości kwasu stearynowego i oleinowego (reakcje
z wodorotlenkiem sodu oraz z wodą bromową) oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości wyższych kwasów karboksylowych oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
porównuje
właściwości kwasów karboksylowych zmieniające się w zależności od
długości łańcucha węglowego -
wyjaśnia
mechanizm reakcji estryfikacji -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja etanolu
z kwasem etanowym oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
przeprowadza
hydrolizę etanianu etylu i pisze równanie zachodzącej reakcji chemicznej -
proponuje
sposób otrzymywania estru kwasu nieorganicznego, pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej -
przeprowadza
reakcję zmydlania tłuszczu i pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
pisze
równanie utwardzania tłuszczów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
stearynowego z zasadą sodową oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
pisze
równanie reakcji hydrolizy tłuszczu |
Uczeń: -
wyjaśnia
przebieg reakcji polimeryzacji fluorowcopochodnych węglowodorów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Wykrywanie
obecności etanolu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
zachowania alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec utleniaczy oraz
pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
porównuje
doświadczalnie charakter chemiczny alkoholi mono- i polihydroksylowych
na przykładzie etanolu i glicerolu -
wyjaśnia
zjawisko kontrakcji objętości etanolu -
ocenia
wpływ pierścienia benzenowego na charakter chemiczny fenolu -
wykrywa
obecność fenolu -
porównuje
budowę cząsteczek oraz właściwości alkoholi i fenoli -
proponuje
różne metody otrzymywania alkoholi i fenoli oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
wykazuje,
że aldehydy można otrzymać w wyniku utleniania alkoholi
pierwszorzędowych, pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych - udowadnia, że aldehydy mają właściwości
redukujące, przeprowadza odpowiednie doświadczenia chemiczne i pisze równania
reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z fenolem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
przeprowadza
reakcję polikondensacji metanalu z fenolem, pisze jej równanie
i wyjaśnia, czym różni się ona od reakcji polimeryzacji -
proponuje
różne metody otrzymywania aldehydów oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
wyjaśnia,
dlaczego w wyniku utleniania alkoholi pierwszorzędowych powstają
aldehydy, natomiast drugorzędowych – ketony -
analizuje
i porównuje budowę cząsteczek oraz właściwości aldehydów i ketonów -
udowadnia,
że aldehydy i ketony o tych samych wzorach sumarycznych są względem siebie
izomerami -
dokonuje
klasyfikacji kwasów karboksylowych ze względu na długość łańcucha węglowego,
charakter grupy węglowodorowej oraz liczbę grup karboksylowych -
porównuje
właściwości kwasów nieorganicznych i karboksylowych na wybranych
przykładach -
ocenia
wpływ wiązania podwójnego w cząsteczce na właściwości kwasów
tłuszczowych -
proponuje
różne metody otrzymywania kwasów karboksylowych oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
pisze
równania reakcji powstawania estrów różnymi sposobami i podaje ich nazwy
systematyczne -
udowadnia,
że estry o takim samym wzorze sumarycznym mogą mieć różne wzory
strukturalne i nazwy -
projektuje
i wykonuje doświadczenie chemiczne wykazujące nienasycony charakter
oleju roślinnego -
udowadnia,
że aminy są pochodnymi zarówno amoniaku, jak i węglowodorów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja aniliny
z kwasem chlorowodorowym oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
udowadnia
na dowolnych przykładach, na czym polega różnica w rzędowości alkoholi |
Uczeń: -
projektuje
i przeprowadza doświadczenie, którego celem jest identyfikacja różnych
związków (jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów) znajdujących się w nieopisanych
naczyniach -
projektuje
i przeprowadza doświadczenie, którego celem jest utlenienie odpowiedniego
węglowodoru lub jego pochodnej przy użyciu odpowiednich utleniaczy (KMnO4,
K2Cr2O7); pisze i uzgadnia równania
reakcji stosując metodę bilansu jonowo-elektronowego -
wykonuje
problemowe zadania dotyczące ustalenia wzoru empirycznego i rzeczywistego
jednofunkcyjnej pochodnej węglowodoru |