CHEMIA
– KLASA 2A, 2B1, 2B2 – poziom podstawowy
ROK
SZKOLNY 2025/26
Zasady pracy na lekcji chemii
1. Zapowiedziane kartkówki lub inne formy ćwiczeniowe są obowiązkowe.
2. Terminy kartkówek ustalane są przez nauczyciela i wpisywane zostają do
dziennika.
3. Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Wpisana do dziennika poprawiona ocena
jest średnią arytmetyczną ocen (kartkówka i jej poprawa) lub
w formie połowy wagi, np.
kartkówka waga 2: [kartkówka waga 1 + poprawa waga 1], czyli suma wag wynosi 2.
4. W przypadku nieobecności ucznia (poniżej tygodnia) na zapowiedzianej
kartkówce, uczeń pisze tę formę na najbliższej lekcji, na której jest
obecny. W przypadku dłużej
nieobecności (tydzień bądź dłużej) uzupełnienie zaległości ustalane są
indywidualnie.
5. Uczniowi, który posiada ściągę lub przyłapany zostanie na ściąganiu w
czasie sprawdzania wiadomości, zostaje odebrana praca.
6. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1
na ławkę) oraz zeszytu.
7. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała nieprzerwanie tydzień, uczeń
ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie. Uczeń
informuje o tym fakcie
nauczyciela.
8. Uczeń może zgłosić na początku lekcji (podczas sprawdzania obecności)
nieprzygotowanie bez podawania przyczyny:
- jedno nieprzygotowanie w
semestrze w klasach z 1-2 lekcjami chemii w tygodniu.
Nieprzygotowania nie obejmują
zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie
nieprzygotowania w
dzienniku.
9. Średnia ważona pełni jedynie funkcję pomocniczą przy wystawieniu oceny
śródrocznej i rocznej.
10. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
|
RODZAJ |
WAGA |
|
kartkówka duża (2-3 tematy) |
2 |
|
kartkówka mała (1 temat) |
1 |
|
odpowiedź ustna |
2 |
|
ćwiczenia, praca na lekcji |
1 |
|
doświadczenia proste |
1 |
|
doświadczenia złożone |
2 |
|
projekt |
2 |
|
prezentacja |
1 |
Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny przygotowane zostały na podstawie treści
zawartych w podstawie programowej (załącznik nr 1 do
rozporządzenia, Dz.U. 2024 r., poz. 1019), programie nauczania oraz w
części 2. podręcznika dla liceum i technikum NOWA To jest chemia, zakres podstawowy.
1. Stechiometria
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: −
definiuje pojęcia: masa atomowa,
masa cząsteczkowa, mol, masa molowa −
wyjaśnia, czym jest jednostka masy atomowej u −
odczytuje z układu okresowego masy
atomowe pierwiastków chemicznych −
wykonuje obliczenia związane z
pojęciem masa cząsteczkowa −
wykonuje bardzo proste obliczenia
związane z pojęciami mol i masa molowa −
określa warunki normalne −
wykonuje proste obliczenia
stechiometryczne związane z prawem zachowania masy |
Uczeń: −
wyjaśnia pojęcia stała Avogadra i objętość molowa gazu −
wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami:
mol, masa molowa, objętość
molowa gazów w warunkach normalnych, stała Avogadra −
wyjaśnia pojęcia: skład jakościowy, skład ilościowy, wzór
empiryczny, wzór rzeczywisty −
wyjaśnia różnicę między wzorem
elementarnym (empirycznym) a rzeczywistym związku chemicznego −
wyjaśnia, na czym polegają obliczenia stechiometryczne −
dokonuje interpretacji (molowej,
masowej, objętościowej) równań reakcji chemicznych −
wykonuje proste obliczenia
stechiometryczne dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów,
objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w
stosunku stechiometrycznym |
Uczeń: −
wykonuje obliczenia o większym
stopniu trudności związane z pojęciami: mol, masa molowa, objętość molowa gazu, stała Avogadra −
wykonuje obliczenia związane z
pojęciami stosunku atomowego, masowego i procentowego pierwiastków w
związku chemicznym −
rozwiązuje proste zadania związane z ustaleniem
wzorów elementarnych i rzeczywistych związków chemicznych −
projektuje i wykonuje doświadczenie Potwierdzenie prawa zachowania masy |
Uczeń: −
porównuje gęstości różnych gazów na
podstawie znajomości ich mas molowych − wykonuje
obliczenia stechiometryczne o znacznym stopniu trudności dotyczące:
liczby moli oraz mas substratów i produktów, objętości gazów w warunkach
normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym −
ustala wzory rzeczywiste i empiryczne
związku chemicznego na podstawie jego masy molowej, stosunku procentowego i masowego
pierwiastków chemicznych wchodzących w jego skład |
Uczeń: −
interpretuje równania reakcji
chemicznych, uwzględniając liczbę cząsteczek, moli, masę, objętość i stałą
Avogadra −
wykonuje obliczenia pozwalające
ustalić, w jakim stosunku zostały zmieszane substraty poddane
analogicznej reakcji, na podstawie łącznej ilości zużytego reagenta i łącznej
ilości powstałego produktu |
2. Roztwory
|
[1] |
Ocena
dostateczna [1
+ 2] |
Ocena
dobra [1
+ 2 + 3] |
Ocena
bardzo dobra [1
+ 2 + 3 + 4] |
Ocena
celująca [1
+ 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: −
definiuje pojęcia: mieszanina
jednorodna, mieszanina niejednorodna, emulsja, rozpuszczalność
substancji, roztwór, rozpuszczalnik,
substancja rozpuszczana, stężenie
procentowe, stężenie molowe, roztwór
nasycony, roztwór
nienasycony, roztwór przesycony, krystalizacja −
wymienia metody rozdzielania na
składniki mieszanin niejednorodnych i jednorodnych −
wymienia czynniki przyspieszające
rozpuszczanie substancji w wodzie −
wymienia przykłady roztworów znanych
z życia codziennego −
odczytuje z wykresu
rozpuszczalności informacje na temat rozpuszczalności wybranej substancji −
zapisuje wzór na stężenie procentowe
i molowe −
wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami:
rozpuszczalność, stężenie procentowe i stężenie molowe |
Uczeń: −
wymienia przykłady roztworów o różnym
stanie skupienia rozpuszczalnika i substancji rozpuszczonej −
opisuje tworzenie się emulsji −
wyjaśnia proces rozpuszczania
substancji w wodzie −
wyjaśnia różnice między
rozpuszczaniem −
wymienia wpływ różnych czynników na
szybkość rozpuszczania substancji −
omawia metody rozdzielania na
składniki mieszanin niejednorodnych i jednorodnych −
projektuje i przeprowadza
doświadczenie Rozdzielanie składników
mieszaniny niejednorodnej metodą sączenia (filtracji) −
podaje zasady postępowania podczas
sporządzania roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym |
Uczeń: −
analizuje wykresy rozpuszczalności
różnych substancji −
dobiera metody rozdzielania mieszanin
jednorodnych na składniki, biorąc pod uwagę różnice we właściwościach
składników mieszanin −
sporządza roztwór nasycony
i nienasycony wybranej substancji w określonej temperaturze,
korzystając z wykresu rozpuszczalności tej substancji −
wykonuje obliczenia związane z
pojęciami stężenie procentowe i stężenie molowe, z uwzględnieniem
gęstości roztworu −
oblicza stężenie procentowe lub
molowe roztworu otrzymanego przez zmieszanie dwóch roztworów o różnych
stężeniach −
rozwiązuje zadania związane
z zatężaniem i rozcieńczaniem roztworów |
Uczeń: −
wymienia sposoby otrzymywania
roztworów nasyconych z roztworów nienasyconych i odwrotnie, korzystając
z wykresów rozpuszczalności substancji −
wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem
roztworu o określonym stężeniu procentowym i molowym −
projektuje i wykonuje doświadczenie Sporządzanie roztworu o określonym
stężeniu procentowym −
projektuje i wykonuje doświadczenie Sporządzanie roztworu o określonym
stężeniu molowym −
przelicza stężenie procentowe
roztworu na stężenie molowe i odwrotnie −
przelicza stężenia roztworu na
rozpuszczalność i odwrotnie |
Uczeń: −
projektuje, wykonuje oraz opisuje
wyniki doświadczenia Rozdzielanie
składników mieszaniny jednorodnej barwników roślinnych metodą chromatografii
bibułowej −
projektuje, przeprowadza oraz opisuje
wyniki doświadczenia Rozdzielanie
mieszaniny jednorodnej metodą ekstrakcji ciecz−ciecz −
wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem,
rozcieńczaniem, zatężaniem i mieszaniem roztworów o wysokim stopniu
trudności, np. wymagające wykorzystania reguły krzyżowej |
3. Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: −
wyjaśnia pojęcia: dysocjacja elektrolityczna, elektrolity,
nieelektrolity, wskaźniki kwasowo- −
zapisuje proste równania dysocjacji
jonowej elektrolitów i podaje nazwy powstających jonów −
zapisuje
wzór na obliczanie stopnia dysocjacji elektrolitycznej −
oblicza stopień dysocjacji
elektrolitycznej, podstawiając dane do wzoru −
wyjaśnia sposób dysocjacji kwasów,
zasad i soli −
wymienia przykłady elektrolitów i nieelektrolitów −
wymienia podstawowe wskaźniki
kwasowo- −
wyjaśnia, co to jest skala pH
i w jaki sposób można z niej korzystać −
wyjaśnia, co to są właściwości
sorpcyjne gleby oraz odczyn gleby |
Uczeń: −
wyjaśnia kryterium podziału
substancji na elektrolity i nieelektrolity −
wymienia przykłady elektrolitów
mocnych i słabych −
wyjaśnia kryterium podziału
elektrolitów na mocne i słabe −
definiuje zasadę zachowania ładunku −
zapisuje równania reakcji dysocjacji
jonowej kwasów, zasad i soli bez uwzględniania dysocjacji stopniowej −
porównuje moc elektrolitów na
podstawie wartości ich stałych dysocjacji −
wymienia przykłady reakcji
odwracalnych i nieodwracalnych −
przedstawia zależność między
wartością pH a odczynem roztworu −
wyznacza pH roztworów z użyciem
wskaźników kwasowo-zasadowych oraz określa ich odczyn −
oblicza pH i pOH na podstawie znanych
stężeń molowych jonów H+ i OH− i odwrotnie |
Uczeń: −
projektuje i przeprowadza
doświadczenie chemiczne Badanie odczynu i pH wodnych roztworów kwasów,
zasad i soli −
wyjaśnia przebieg dysocjacji
stopniowej kwasów wieloprotonowych −
wyjaśnia rolę cząsteczek wody jako
dipoli w procesie dysocjacji elektrolitycznej −
zapisuje równania reakcji dysocjacji
jonowej kwasów, zasad i soli, uwzględniając dysocjację stopniową kwasów −
wykonuje
obliczenia chemiczne z zastosowaniem pojęcia stopień dysocjacji −
wyjaśnia wielkość stopnia dysocjacji
dla elektrolitów dysocjujących stopniowo −
projektuje i przeprowadza
doświadczenie Badanie odczynu gleby −
projektuje i przeprowadza
doświadczenie Badanie właściwości sorpcyjnych gleby −
opisuje znaczenie właściwości
sorpcyjnych i odczynu gleby oraz wpływ pH gleby na wzrost wybranych roślin |
Uczeń: −
zapisuje równania reakcji dysocjacji
kwasów i wodorotlenków i wskazuje jony odpowiedzialne za odczyn
roztworów kwasów i wodorotlenków −
zapisuje równania reakcji dysocjacji
soli i reakcji soli z wodą oraz wskazuje jony odpowiedzialne za odczyn
roztworu soli −
uzasadnia przyczynę zasadowego
odczynu amoniaku −
analizuje zależność stopnia
dysocjacji od rodzaju elektrolitu i stężenia roztworu −
ustala skład ilościowy roztworów
elektrolitów |
Uczeń: −
wyszukuje, porządkuje i prezentuje
informacje o rodzajach zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby −
analizuje wpływ zanieczyszczeń wody i gleby
na życie roślin i zwierząt −
proponuje sposoby zapobiegania
degradacji gleby −
wyszukuje i prezentuje informacje na
temat składu nawozów naturalnych i sztucznych −
wykonuje obliczenia o wyższym
stopniu trudności z wykorzystaniem pojęć: stopień dysocjacji, pH
i pOH |
4. Reakcje utleniania-redukcji.
Elektrochemia
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: −
wyjaśnia pojęcia: stopień
utlenienia, reakcja utleniania-redukcji (redoks), utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcja,
półogniwo, elektroda, katoda, anoda, ogniwo galwaniczne, klucz
elektrolityczny, potencjał standardowy półogniwa, SEM −
wymienia reguły obliczania stopni
utlenienia pierwiastków chemicznych w związkach chemicznych −
ustala stopień utlenienia pierwiastka
w cząsteczce lub jonie na podstawie znajomości stopni utlenienia pozostałych
pierwiastków i ładunku jonu −
zapisuje proste schematy reakcji
utleniania i redukcji, wskazując liczbę oddanych lub pobranych elektronów −
wskazuje utleniacz, reduktor, proces
utleniania i proces redukcji w prostych reakcjach redoks −
określa etapy ustalania
współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji redoks −
odczytuje schemat ogniwa
galwanicznego −
ustala znaki elektrod w ogniwie
galwanicznym |
Uczeń: −
oblicza zgodnie z regułami
stopnie utlenienia pierwiastków chemicznych w związkach chemicznych i
jonach −
wymienia przykłady reakcji redoks
oraz wskazuje w nich utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces
redukcji −
ustala współczynniki stechiometryczne
w prostych równaniach reakcji utleniania- −
zapisuje równania reakcji
rozcieńczonego i stężonego roztworu kwasu azotowego(V) z Al, Cu, Ag −
wyjaśnia pojęcia szereg
elektrochemiczny metali i
pasywacja −
analizuje informacje wynikające z
położenia metali w szeregu elektrochemicznym −
podaje zasadę działania ogniwa
galwanicznego |
Uczeń: −
przewiduje typowe stopnie utlenienia
pierwiastków chemicznych na podstawie konfiguracji elektronowej ich atomów,
położenia w układzie okresowym i elektroujemności −
analizuje równania reakcji
chemicznych i określa, które z nich są reakcjami redoks −
projektuje i przeprowadza
doświadczenie Reakcje wybranych metali z roztworami kwasu
azotowego(V) – stężonym i rozcieńczonym −
projektuje i przeprowadza
doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać wodór −
zapisuje równania reakcji metali z
kwasami nieutleniającymi i z wodą −
ustala współczynniki stechiometryczne
w równaniach reakcji utleniania-redukcji metodą bilansu elektronowego −
określa, które pierwiastki chemiczne
w stanie wolnym lub w związkach chemicznych mogą być utleniaczami, a które
reduktorami −
oblicza SEM ogniwa galwanicznego na
podstawie standardowych potencjałów półogniw, z których jest ono
zbudowane −
omawia zjawisko pasywacji glinu i wynikające
z niego zastosowania glinu −
omawia wpływ różnych czynników na
szybkość procesu korozji elektrochemicznej −
projektuje i wykonuje doświadczenie Badanie wpływu różnych czynników
na szybkość korozji elektrochemicznej −
na podstawie wyników doświadczenia
omawia wpływ różnych czynników na szybkość procesu korozji elektrochemicznej |
Uczeń: −
określa stopnie utlenienia
pierwiastków chemicznych w cząsteczkach i jonach złożonych −
porównuje aktywność chemiczną metali
na podstawie szeregu elektrochemicznego i przewiduje przebieg reakcji
różnych metali z wodą, kwasami i solami −
projektuje i wykonuje doświadczenie
chemiczne Porównanie aktywności chemicznej żelaza, miedzi i wapnia −
zapisuje równania reakcji chemicznych
zachodzących na elektrodach (na katodzie i anodzie) ogniwa galwanicznego
zbudowanego z półogniw metalicznych (I rodzaju) o danym schemacie |
Uczeń: −
zapisuje równania reakcji kwasów
utleniających z metalami szlachetnymi i ustala współczynniki
stechiometryczne metodą bilansu elektronowego −
projektuje, przeprowadza i analizuje
wyniki doświadczenia Badanie działania
ogniwa Daniella −
wyszukuje, porządkuje, porównuje i
prezentuje informacje o współczesnych źródłach prądu stałego −
wyszukuje, porządkuje, porównuje i
prezentuje informacje na temat ekologicznego utylizowania elektrośmieci −
dokonuje podziału ogniw na odwracalne
i nieodwracalne i na podstawie dostępnych źródeł podaje ich
przykłady −
wyszukuje, porządkuje, porównuje i
prezentuje informacje o przebiegu korozji elektrochemicznej stali i żeliwa −
zapisuje równania reakcji chemicznych
zachodzących podczas procesu rdzewienia przedmiotów stalowych −
wyszukuje metody zabezpieczenia
metali przed korozją elektrochemiczną |
5. Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: −
wyjaśnia pojęcia: proces
endoenergetyczny, proces
egzoenergetyczny, układ, otoczenie, entalpia, zmiana
entalpii, energia aktywacji, szybkość reakcji chemicznej, katalizator,
reakcja egzotermiczna, reakcja endotermiczna −
wymienia czynniki wpływające na
szybkość reakcji chemicznej −
interpretuje zapisy |
Uczeń: −
wymienia
przykłady reakcji endoenergetycznych −
określa
efekt energetyczny reakcji chemicznej na podstawie wartości entalpii −
przewiduje wpływ: stężenia
(ciśnienia) substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia
substratów i temperatury na szybkość reakcji |
Uczeń: −
projektuje doświadczenie Wpływ
rozdrobnienia na szybkość reakcji chemicznej −
projektuje doświadczenie Wpływ
stężenia substratu na szybkość reakcji chemicznej −
projektuje doświadczenie Wpływ
temperatury na szybkość reakcji chemicznej −
projektuje doświadczenie Katalityczny
rozkład nadtlenku wodoru −
projektuje i wykonuje doświadczenie Reakcja
wodorowęglanu sodu z kwasem octowym −
projektuje i wykonuje doświadczenie Reakcja
magnezu z kwasem chlorowodorowym −
zaznacza wartość energii aktywacji na
schemacie ilustrującym zmiany energii w reakcji egzoenergetycznej
i endoenergetycznej |
Uczeń: −
udowadnia wpływ temperatury, stężenia
substratu, rozdrobnienia substancji i katalizatora na szybkość wybranych
reakcji chemicznych, przeprowadzając odpowiednie doświadczenia chemiczne −
projektuje i przeprowadza
doświadczenie Rozpuszczanie azotanu(V) amonu w wodzie −
projektuje i przeprowadza
doświadczenie Rozpuszczanie wodorotlenku sodu w wodzie −
kwalifikuje podane przykłady reakcji
chemicznych do reakcji egzoenergetycznych |
Uczeń: −
konstruuje
wykres energetyczny reakcji chemicznej, odczytuje z niego energię
aktywacji i ustala typ reakcji −
porównuje wartości energii aktywacji
reakcji chemicznych z udziałem i bez udziału katalizatora −
wyszukuje, porządkuje i prezentuje
informacje na temat roli katalizatorów w procesie oczyszczania spalin −
wyjaśnia pojęcie inhibitor i wyszukuje przykłady inhibitorów −
wyjaśnia różnicę między katalizatorem
a inhibitorem |
6. Wprowadzenie do chemii organicznej
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
dzieli chemię na organiczną
i nieorganiczną -
definiuje pojęcie chemia organiczna -
wymienia pierwiastki chemiczne
wchodzące w skład związków organicznych -
określa najważniejsze właściwości
atomu węgla na podstawie położenia tego pierwiastka chemicznego
w układzie okresowym pierwiastków -
wyjaśnia pojęcia: alotropia, liczba oktanowa (LO), wzór strukturalny,
wzór półstrukturalny, wzór grupowy, wzór sumaryczny |
Uczeń: -
omawia występowanie węgla w
przyrodzie -
wyjaśnia, dlaczego atom węgla w
większości związków chemicznych tworzy cztery wiązania kowalencyjne -
rozróżnia wzory: półstrukturalny, grupowy, strukturalny, sumaryczny -
wyjaśnia i stosuje pojęcia: wiązanie
pojedyncze, wiązanie podwójne i wiązanie potrójne -
wymienia
sposoby zwiększania LO benzyny -
wyjaśnia
potrzebę rozwoju nowych źródeł energii i materiałów |
Uczeń: -
wyjaśnia i stosuje pojęcia: wzór empiryczny, wzór rzeczywisty, wzór szkieletowy −
ustala wzór empiryczny
i rzeczywisty danego związku organicznego na podstawie jego składu i masy
molowej -
wymienia i
wyjaśnia zasady tzw. zielonej chemii - omawia
wpływ wydobycia - proponuje
sposoby ochrony środowiska przyrodniczego przed degradacją i zanieczyszczeniem
zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju |
Uczeń: −
wskazuje problemy i zagrożenia
wynikające z niewłaściwego planowania i prowadzenia procesów
chemicznych −
uzasadnia konieczność projektowania i wdrażania
procesów chemicznych umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie używania
albo wytwarzania niebezpiecznych substancji |
Uczeń: − wyszukuje,
porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o budowie diamentu, grafitu,
grafenu i fulerenów oraz o ich właściwościach i zastosowaniach − na
podstawie wyszukanych informacji wyjaśnia przyczynę różnic między
właściwościami odmian alotropowych węgla − na
podstawie wyszukanych informacji wskazuje na zależność między właściwościami
a zastosowaniem odmian alotropowych węgla − ocenia
znaczenie związków organicznych i ich różnorodność − wyszukuje,
porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat destylacji ropy
naftowej i pirolizy węgla kamiennego − wyszukuje,
porządkuje i prezentuje informacje o rodzajach zanieczyszczeń
powietrza, wody i gleby (np.: węglowodory, produkty spalania paliw, freony,
pyły), ich źródłach oraz wpływie na stan środowiska naturalnego − wyszukuje,
porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat źródeł występowania
węglowodorów w przyrodzie − wyszukuje
i prezentuje informacje na temat właściwości ropy naftowej i gazu ziemnego − wyszukuje
i prezentuje informacje na temat przykładów węgli kopalnych − wyszukuje,
porządkuje i prezentuje informacje na temat składu i właściwości
benzyny |
7. Węglowodory
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje pojęcia: węglowodory, alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, homologi, szereg homologiczny węglowodorów,
grupa alkilowa, reakcja spalania, reakcja substytucji
(podstawiania), reakcja addycji
(przyłączania), reakcja polimeryzacji, izomeria, izomery konstytucyjne, izomery
szkieletowe, izomery położenia -
zapisuje wzory ogólne alkanów,
alkenów, alkinów i węglowodorów aromatycznych -
ustala wzory sumaryczne węglowodorów
nasyconych, nienasyconych i aromatycznych na podstawie ich wzorów
ogólnych -
zapisuje wzory przedstawicieli
poszczególnych szeregów homologicznych węglowodorów, podaje ich nazwy -
zapisuje wzory benzenu -
wymienia rodzaje izomerii
konstytucyjnej -
podaje nazwy i wzory strukturalne i
sumaryczne grup alkilowych |
Uczeń: -
wyjaśnia pojęcia: wiązanie typu σ
i p, węglowodory nasycone, węglowodory
nienasycone, alkany rozgałęzione, alkany nierozgałęzione -
zapisuje wzory sumaryczne,
strukturalne, półstrukturalne i grupowe węglowodorów nasyconych i nienasyconych
zawierających w szkielecie do 8 atomów węgla oraz podaje ich nazwy
systematyczne -
podaje nazwy systematyczne homologów
benzenu zawierających w szkielecie do 8 atomów węgla na podstawie ich
wzorów strukturalnych, półstrukturalnych lub
szkieletowych -
rysuje wzory strukturalne,
półstrukturalne i szkieletowe homologów benzenu na podstawie ich nazw
systematycznych -
stosuje pojęcie grupa alkilowa -
stosuje zasady nazewnictwa
systematycznego alkanów -
podaje nazwy systematyczne izomerów
na podstawie ich wzorów półstrukturalnych -
klasyfikuje związek chemiczny do
węglowodorów nasyconych, nienasyconych lub aromatycznych na podstawie wzoru
lub opisu budowy -
określa typ wiązania -
wyjaśnia, na czym polegają reakcje:
substytucji, addycji i polimeryzacji -
przedstawia właściwości metanu, etenu i etynu; zapisuje
równania reakcji chemicznych, którym ulegają -
zapisuje równania reakcji spalania
całkowitego i niecałkowitego alkanów, alkenów i alkinów -
zapisuje równania reakcji substytucji
(podstawiania) atomu wodoru przez atom chloru przy udziale światła -
zapisuje równania reakcji addycji
(przyłączania) H2, Br2 lub Cl2, HCl, H2O
do etenu i etynu -
zapisuje równania reakcji
polimeryzacji alkenów, np. etenu -
ustala wzór monomeru, z którego
został otrzymany polimer o podanej strukturze -
rysuje wzór polimeru powstającego z monomeru
o podanym wzorze lub nazwie -
wymienia reakcje, którym ulega benzen |
Uczeń: -
określa przynależność węglowodoru do
danego szeregu homologicznego na podstawie jego wzoru sumarycznego -
przedstawia tendencje zmian
właściwości fizycznych (np.: temperatura topnienia, temperatura wrzenia,
rozpuszczalność w wodzie) w szeregu homologicznym alkanów, alkenów i
alkinów -
określa rzędowość atomów węgla w cząsteczkach
węglowodorów nasyconych i nienasyconych -
wyjaśnia, na czym polega izomeria
konstytucyjna; podaje jej przykłady -
wskazuje izomery konstytucyjne wśród
podanych wzorów węglowodorów -
podaje nazwę systematyczną izomeru na
podstawie jego wzoru półstrukturalnego
i odwrotnie -
określa typy reakcji chemicznych,
którym ulega dany węglowodór, i zapisuje odpowiednie równania -
przewiduje możliwość powstania
różnych produktów w reakcji przyłączenia cząsteczek niesymetrycznych -
omawia budowę cząsteczki benzenu, z uwzględnieniem
delokalizacji elektronów -
wyjaśnia, dlaczego benzen,
w przeciwieństwie do alkenów i alkinów, nie odbarwia wody bromowej
ani wodnego roztworu manganianu(VII) potasu -
wyjaśnia, na czym polegają kraking
i reforming |
Uczeń: -
projektuje doświadczenie chemiczne i doświadczalnie
identyfikuje produkty całkowitego spalania węglowodorów -
projektuje i przeprowadza
doświadczenie chemiczne, w którym odróżnia węglowodory nasycone od
nienasyconych -
klasyfikuje związek chemiczny do
alkanów, alkenów lub alkinów na podstawie właściwości fizykochemicznych -
porównuje właściwości izomerów -
rozpoznaje i klasyfikuje izomery -
ustala wzory i nazwy systematyczne
wszystkich izomerów konstytucyjnych węglowodoru o podanym wzorze sumarycznym |
Uczeń: -
proponuje kolejne etapy substytucji i
zapisuje je na przykładzie bromowania etanu -
wyszukuje, porządkuje i prezentuje
informacje o właściwościach fizycznych i zastosowaniach alkanów,
alkenów i alkinów -
wyszukuje, porządkuje i prezentuje
informacje na temat sposobów otrzymywania wybranych alkanów, alkenów i alkinów -
wyszukuje, porządkuje i prezentuje
informacje o tworzywach i wskazuje na zagrożenia związane z gazami
powstającymi w wyniku ich spalania -
omawia właściwości chemiczne
węglowodorów aromatycznych -
zapisuje równania reakcji spalania
benzenu -
ustala, czy dany związek chemiczny
jest aromatyczny, na podstawie wzoru ogólnego węglowodorów aromatycznych -
wyszukuje, porządkuje i prezentuje
informacje o właściwościach fizycznych i zastosowaniach
węglowodorów aromatycznych -
odróżnia doświadczalnie węglowodory
aromatyczne od węglowodorów nasyconych i nienasyconych -
udowadnia, że dwa węglowodory o takim
samym składzie procentowym mogą należeć do dwóch różnych szeregów
homologicznych |