CHEMIA – KLASA 2A, 2B1, 2B2 – poziom podstawowy

ROK SZKOLNY 2025/26

 

Zasady pracy na lekcji chemii

1. Zapowiedziane kartkówki lub inne formy ćwiczeniowe są obowiązkowe.

2. Terminy kartkówek ustalane są przez nauczyciela i wpisywane zostają do dziennika.

3. Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Wpisana do dziennika poprawiona ocena jest średnią arytmetyczną ocen (kartkówka i jej poprawa) lub

w formie połowy wagi, np. kartkówka waga 2: [kartkówka waga 1 + poprawa waga 1], czyli suma wag wynosi 2.

4. W przypadku nieobecności ucznia (poniżej tygodnia) na zapowiedzianej kartkówce, uczeń pisze tę formę na najbliższej lekcji, na której jest

    obecny. W przypadku dłużej nieobecności (tydzień bądź dłużej) uzupełnienie zaległości ustalane są indywidualnie.

5. Uczniowi, który posiada ściągę lub przyłapany zostanie na ściąganiu w czasie sprawdzania wiadomości, zostaje odebrana praca.

6. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1 na ławkę) oraz zeszytu.

7. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała nieprzerwanie tydzień, uczeń ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie. Uczeń

    informuje o tym fakcie nauczyciela.

8. Uczeń może zgłosić na początku lekcji (podczas sprawdzania obecności) nieprzygotowanie bez podawania przyczyny:

    - jedno nieprzygotowanie w semestrze w klasach z 1-2 lekcjami chemii w tygodniu.

    Nieprzygotowania nie obejmują zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w

    dzienniku.

9. Średnia ważona pełni jedynie funkcję pomocniczą przy wystawieniu oceny śródrocznej i rocznej.

10. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:            

RODZAJ

WAGA

kartkówka duża (2-3 tematy)

2

kartkówka mała (1 temat)

1

odpowiedź ustna

2

ćwiczenia, praca na lekcji

1

doświadczenia proste

1

doświadczenia złożone

2

projekt

2

prezentacja

1

 

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny przygotowane zostały na podstawie treści zawartych w podstawie programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. 2024 r., poz. 1019), programie nauczania oraz w części 2. podręcznika dla liceum i technikum NOWA To jest chemia, zakres podstawowy.

 

      1. Stechiometria

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

      definiuje pojęcia: masa atomowa, masa cząsteczkowa, mol, masa molowa

      wyjaśnia, czym jest jednostka masy atomowej u

      odczytuje z układu okresowego masy atomowe pierwiastków chemicznych

      wykonuje obliczenia związane z pojęciem masa cząsteczkowa

      wykonuje bardzo proste obliczenia związane z pojęciami mol i masa molowa

      określa warunki normalne

      wykonuje proste obliczenia stechiometryczne związane z prawem zachowania masy

 

Uczeń:

     wyjaśnia pojęcia stała Avogadra i objętość molowa gazu

     wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami: mol, masa molowa, objętość molowa gazów w warunkach normalnych, stała Avogadra

     wyjaśnia pojęcia: skład jakościowy, skład ilościowy, wzór empiryczny, wzór rzeczywisty

     wyjaśnia różnicę między wzorem elementarnym (empirycznym) a rzeczywistym związku chemicznego

     wyjaśnia, na czym polegają obliczenia stechiometryczne

     dokonuje interpretacji (molowej, masowej, objętościowej) równań reakcji chemicznych

     wykonuje proste obliczenia stechiometryczne dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów, objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym

Uczeń:

     wykonuje obliczenia o większym stopniu trudności związane z pojęciami: mol, masa molowa, objętość molowa gazu, stała Avogadra

     wykonuje obliczenia związane z pojęciami stosunku atomowego, masowego i procentowego pierwiastków w związku chemicznym

     rozwiązuje proste zadania związane z ustaleniem wzorów elementarnych i rzeczywistych związków chemicznych

     projektuje i wykonuje doświadczenie Potwierdzenie prawa zachowania masy

 

Uczeń:

      porównuje gęstości różnych gazów na podstawie znajomości ich mas molowych

      wykonuje obliczenia stechiometryczne o znacznym stopniu trudności dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów, objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym

      ustala wzory rzeczywiste i empiryczne związku chemicznego na podstawie jego masy molowej, stosunku procentowego i masowego pierwiastków chemicznych wchodzących w jego skład

Uczeń:

      interpretuje równania reakcji chemicznych, uwzględniając liczbę cząsteczek, moli, masę, objętość i stałą Avogadra

      wykonuje obliczenia pozwalające ustalić, w jakim stosunku zostały zmieszane substraty poddane analogicznej reakcji, na podstawie łącznej ilości zużytego reagenta i łącznej ilości powstałego produktu

 

 

2. Roztwory

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

     definiuje pojęcia: mieszanina jednorodna, mieszanina niejednorodna, emulsja, rozpuszczalność substancji, roztwór, rozpuszczalnik, substancja rozpuszczana, stężenie procentowe, stężenie molowe, roztwór nasycony, roztwór nienasycony, roztwór przesycony, krystalizacja

     wymienia metody rozdzielania na składniki mieszanin niejednorodnych i jednorodnych

     wymienia czynniki przyspieszające rozpuszczanie substancji w wodzie

     wymienia przykłady roztworów znanych z życia codziennego

     odczytuje z wykresu rozpuszczalności informacje na temat rozpuszczalności wybranej substancji

     zapisuje wzór na stężenie procentowe i molowe

     wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami: rozpuszczalność, stężenie procentowe i stężenie molowe

Uczeń:

     wymienia przykłady roztworów o różnym stanie skupienia rozpuszczalnika i substancji rozpuszczonej

     opisuje tworzenie się emulsji

     wyjaśnia proces rozpuszczania substancji w wodzie

     wyjaśnia różnice między rozpuszczaniem
a roztwarzaniem

     wymienia wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania substancji

     omawia metody rozdzielania na składniki mieszanin niejednorodnych i jednorodnych

     projektuje i przeprowadza doświadczenie Rozdzielanie składników mieszaniny niejednorodnej metodą sączenia (filtracji)

     podaje zasady postępowania podczas sporządzania roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym

 

Uczeń:

     analizuje wykresy rozpuszczalności różnych substancji

     dobiera metody rozdzielania mieszanin jednorodnych na składniki, biorąc pod uwagę różnice we właściwościach składników mieszanin

     sporządza roztwór nasycony i nienasycony wybranej substancji w określonej temperaturze, korzystając z wykresu rozpuszczalności tej substancji

     wykonuje obliczenia związane z pojęciami stężenie procentowe stężenie molowe, z uwzględnieniem gęstości roztworu

     oblicza stężenie procentowe lub molowe roztworu otrzymanego przez zmieszanie dwóch roztworów o różnych stężeniach

     rozwiązuje zadania związane z zatężaniem i rozcieńczaniem roztworów

Uczeń:

     wymienia sposoby otrzymywania roztworów nasyconych z roztworów nienasyconych i odwrotnie, korzystając z wykresów rozpuszczalności substancji

     wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem roztworu o określonym stężeniu procentowym i molowym

     projektuje i wykonuje doświadczenie Sporządzanie roztworu o określonym stężeniu procentowym

     projektuje i wykonuje doświadczenie Sporządzanie roztworu o określonym stężeniu molowym

     przelicza stężenie procentowe roztworu na stężenie molowe i odwrotnie 

     przelicza stężenia roztworu na rozpuszczalność i odwrotnie

 

 

Uczeń:

     projektuje, wykonuje oraz opisuje wyniki doświadczenia Rozdzielanie składników mieszaniny jednorodnej barwników roślinnych metodą chromatografii bibułowej

     projektuje, przeprowadza oraz opisuje wyniki doświadczenia Rozdzielanie mieszaniny jednorodnej metodą ekstrakcji ciecz−ciecz

     wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem, zatężaniem i mieszaniem roztworów o wysokim stopniu trudności, np. wymagające wykorzystania reguły krzyżowej

 

 

  3. Reakcje chemiczne w roztworach wodnych

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

     wyjaśnia pojęcia: dysocjacja elektrolityczna, elektrolity, nieelektrolity, wskaźniki kwasowo-
-zasadowe, stopień dysocjacji, mocne elektrolity
, słabe elektrolity, odczyn roztworu, pH, pOH

     zapisuje proste równania dysocjacji jonowej elektrolitów i podaje nazwy powstających jonów

     zapisuje wzór na obliczanie stopnia dysocjacji elektrolitycznej

     oblicza stopień dysocjacji elektrolitycznej, podstawiając dane do wzoru

     wyjaśnia sposób dysocjacji kwasów, zasad i soli

     wymienia przykłady elektrolitów i nieelektrolitów

     wymienia podstawowe wskaźniki kwasowo-
-zasadowe (pH) i omawia ich zastosowania

     wyjaśnia, co to jest skala pH i w jaki sposób można z niej korzystać

     wyjaśnia, co to są właściwości sorpcyjne gleby oraz odczyn gleby

 

Uczeń:

      wyjaśnia kryterium podziału substancji na elektrolity i nieelektrolity

     wymienia przykłady elektrolitów mocnych i słabych

      wyjaśnia kryterium podziału elektrolitów na mocne i słabe

      definiuje zasadę zachowania ładunku

      zapisuje równania reakcji dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli bez uwzględniania dysocjacji stopniowej

      porównuje moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji

      wymienia przykłady reakcji odwracalnych i nieodwracalnych

      przedstawia zależność między wartością pH a odczynem roztworu

      wyznacza pH roztworów z użyciem wskaźników kwasowo-zasadowych oraz określa ich odczyn

      oblicza pH i pOH na podstawie znanych stężeń molowych jonów H+ i OHi odwrotnie

Uczeń:

      projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie odczynu i pH wodnych roztworów kwasów, zasad i soli

      wyjaśnia przebieg dysocjacji stopniowej kwasów wieloprotonowych

      wyjaśnia rolę cząsteczek wody jako dipoli w procesie dysocjacji elektrolitycznej

      zapisuje równania reakcji dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli, uwzględniając dysocjację stopniową kwasów

      wykonuje obliczenia chemiczne z zastosowaniem pojęcia stopień dysocjacji

      wyjaśnia wielkość stopnia dysocjacji dla elektrolitów dysocjujących stopniowo

      projektuje i przeprowadza doświadczenie Badanie odczynu gleby

      projektuje i przeprowadza doświadczenie Badanie właściwości sorpcyjnych gleby

      opisuje znaczenie właściwości sorpcyjnych i odczynu gleby oraz wpływ pH gleby na wzrost wybranych roślin

Uczeń:

     zapisuje równania reakcji dysocjacji kwasów i wodorotlenków i wskazuje jony odpowiedzialne za odczyn roztworów kwasów i wodorotlenków

     zapisuje równania reakcji dysocjacji soli i reakcji soli z wodą oraz wskazuje jony odpowiedzialne za odczyn roztworu soli

     uzasadnia przyczynę zasadowego odczynu amoniaku

     analizuje zależność stopnia dysocjacji od rodzaju elektrolitu i stężenia roztworu

     ustala skład ilościowy roztworów elektrolitów

 

Uczeń:

     wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje o rodzajach zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby

     analizuje wpływ zanieczyszczeń wody i gleby na życie roślin i zwierząt

     proponuje sposoby zapobiegania degradacji gleby

      wyszukuje i prezentuje informacje na temat składu nawozów naturalnych i sztucznych

      wykonuje obliczenia o wyższym stopniu trudności z wykorzystaniem pojęć: stopień dysocjacji, pHpOH

 

4. Reakcje utleniania-redukcji. Elektrochemia

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

     wyjaśnia pojęcia: stopień utlenienia, reakcja utleniania-redukcji (redoks), utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcja, półogniwo, elektroda, katoda, anoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny, potencjał standardowy półogniwa, SEM

     wymienia reguły obliczania stopni utlenienia pierwiastków chemicznych w związkach chemicznych

     ustala stopień utlenienia pierwiastka w cząsteczce lub jonie na podstawie znajomości stopni utlenienia pozostałych pierwiastków i ładunku jonu

     zapisuje proste schematy reakcji utleniania i redukcji, wskazując liczbę oddanych lub pobranych elektronów

     wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces redukcji w prostych reakcjach redoks

     określa etapy ustalania współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji redoks

     odczytuje schemat ogniwa galwanicznego

     ustala znaki elektrod w ogniwie galwanicznym

Uczeń:

      oblicza zgodnie z regułami stopnie utlenienia pierwiastków chemicznych w związkach chemicznych i jonach

      wymienia przykłady reakcji redoks oraz wskazuje w nich utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces redukcji

      ustala współczynniki stechiometryczne w prostych równaniach reakcji utleniania-
-redukcji metodą bilansu elektronowego

      zapisuje równania reakcji rozcieńczonego i stężonego roztworu kwasu azotowego(V) z Al, Cu, Ag

      wyjaśnia pojęcia szereg elektrochemiczny metali i pasywacja

      analizuje informacje wynikające z położenia metali w szeregu elektrochemicznym

      podaje zasadę działania ogniwa galwanicznego

Uczeń:

      przewiduje typowe stopnie utlenienia pierwiastków chemicznych na podstawie konfiguracji elektronowej ich atomów, położenia w układzie okresowym i elektroujemności

      analizuje równania reakcji chemicznych i określa, które z nich są reakcjami redoks

      projektuje i przeprowadza doświadczenie Reakcje wybranych metali z roztworami kwasu azotowego(V) – stężonym i rozcieńczonym

     projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać wodór

      zapisuje równania reakcji metali z kwasami nieutleniającymi i z wodą

      ustala współczynniki stechiometryczne w równaniach reakcji utleniania-redukcji metodą bilansu elektronowego

      określa, które pierwiastki chemiczne w stanie wolnym lub w związkach chemicznych mogą być utleniaczami, a które reduktorami

      oblicza SEM ogniwa galwanicznego na podstawie standardowych potencjałów półogniw, z których jest ono zbudowane

      omawia zjawisko pasywacji glinu i wynikające z niego zastosowania glinu

      omawia wpływ różnych czynników na szybkość procesu korozji elektrochemicznej

      projektuje i wykonuje doświadczenie Badanie wpływu różnych czynników na szybkość korozji elektrochemicznej

      na podstawie wyników doświadczenia omawia wpływ różnych czynników na szybkość procesu korozji elektrochemicznej

Uczeń:

     określa stopnie utlenienia pierwiastków chemicznych w cząsteczkach i jonach złożonych

     porównuje aktywność chemiczną metali na podstawie szeregu elektrochemicznego i przewiduje przebieg reakcji różnych metali z wodą, kwasami i solami

      projektuje i wykonuje doświadczenie chemiczne Porównanie aktywności chemicznej żelaza, miedzi i wapnia

     zapisuje równania reakcji chemicznych zachodzących na elektrodach (na katodzie i anodzie) ogniwa galwanicznego zbudowanego z półogniw metalicznych (I rodzaju) o danym schemacie

Uczeń:

     zapisuje równania reakcji kwasów utleniających z metalami szlachetnymi i ustala współczynniki stechiometryczne metodą bilansu elektronowego

      projektuje, przeprowadza i analizuje wyniki doświadczenia Badanie działania ogniwa Daniella

      wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o współczesnych źródłach prądu stałego

      wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat ekologicznego utylizowania elektrośmieci

      dokonuje podziału ogniw na odwracalne i nieodwracalne i na podstawie dostępnych źródeł podaje ich przykłady

      wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o przebiegu korozji elektrochemicznej stali i żeliwa

      zapisuje równania reakcji chemicznych zachodzących podczas procesu rdzewienia przedmiotów stalowych 

      wyszukuje metody zabezpieczenia metali przed korozją elektrochemiczną

 

  5. Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

     wyjaśnia pojęcia: proces endoenergetyczny, proces egzoenergetyczny, układ, otoczenie, entalpia, zmiana entalpii, energia aktywacji, szybkość reakcji chemicznej, katalizator, reakcja egzotermiczna, reakcja endotermiczna

     wymienia czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej

     interpretuje zapisy
ΔH < 0 i ΔH > 0

Uczeń:

     wymienia przykłady reakcji endoenergetycznych
i egzoenergetycznych

     określa efekt energetyczny reakcji chemicznej na podstawie wartości entalpii

     przewiduje wpływ: stężenia (ciśnienia) substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji

Uczeń:

     projektuje doświadczenie Wpływ rozdrobnienia na szybkość reakcji chemicznej

     projektuje doświadczenie Wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji chemicznej

     projektuje doświadczenie Wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznej

     projektuje doświadczenie Katalityczny rozkład nadtlenku wodoru

     projektuje i wykonuje doświadczenie Reakcja wodorowęglanu sodu z kwasem octowym

     projektuje i wykonuje doświadczenie Reakcja magnezu z kwasem chlorowodorowym

     zaznacza wartość energii aktywacji na schemacie ilustrującym zmiany energii w reakcji egzoenergetycznej i endoenergetycznej

Uczeń:

     udowadnia wpływ temperatury, stężenia substratu, rozdrobnienia substancji i katalizatora na szybkość wybranych reakcji chemicznych, przeprowadzając odpowiednie doświadczenia chemiczne

     projektuje i przeprowadza doświadczenie Rozpuszczanie azotanu(V) amonu w wodzie

     projektuje i przeprowadza doświadczenie Rozpuszczanie wodorotlenku sodu w wodzie

     kwalifikuje podane przykłady reakcji chemicznych do reakcji egzoenergetycznych
H < 0) lub endoenergetycznych
H > 0) na podstawie różnicy entalpii substratów i produktów

Uczeń:

     konstruuje wykres energetyczny reakcji chemicznej, odczytuje z niego energię aktywacji i ustala typ reakcji

     porównuje wartości energii aktywacji reakcji chemicznych z udziałem i bez udziału katalizatora

     wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje na temat roli katalizatorów w procesie oczyszczania spalin

     wyjaśnia pojęcie inhibitor i wyszukuje przykłady inhibitorów

     wyjaśnia różnicę między katalizatorem a inhibitorem

 

  6. Wprowadzenie do chemii organicznej

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-      dzieli chemię na organiczną i nieorganiczną

-      definiuje pojęcie chemia organiczna

-      wymienia pierwiastki chemiczne wchodzące w skład związków organicznych

-      określa najważniejsze właściwości atomu węgla na podstawie położenia tego pierwiastka chemicznego w układzie okresowym pierwiastków

-      wyjaśnia pojęcia: alotropia, liczba oktanowa (LO), wzór strukturalny, wzór półstrukturalny, wzór grupowy, wzór sumaryczny

Uczeń:

-      omawia występowanie węgla w przyrodzie

-      wyjaśnia, dlaczego atom węgla w większości związków chemicznych tworzy cztery wiązania kowalencyjne

-      rozróżnia wzory: półstrukturalny, grupowy, strukturalny, sumaryczny

-      wyjaśnia i stosuje pojęcia: wiązanie pojedyncze, wiązanie podwójne i wiązanie potrójne

-      wymienia sposoby zwiększania LO benzyny 

-      wyjaśnia potrzebę rozwoju nowych źródeł energii i materiałów

Uczeń:

-      wyjaśnia i stosuje pojęcia: wzór empiryczny, wzór rzeczywisty, wzór szkieletowy

     ustala wzór empiryczny i rzeczywisty danego związku organicznego na podstawie jego składu i masy molowej

-      wymienia i wyjaśnia zasady tzw. zielonej chemii

-      omawia wpływ wydobycia
i stosowania paliw kopalnych na stan środowiska przyrodniczego

-      proponuje sposoby ochrony środowiska przyrodniczego przed degradacją i zanieczyszczeniem zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju

Uczeń:

     wskazuje problemy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego planowania i prowadzenia procesów chemicznych

     uzasadnia konieczność projektowania i wdrażania procesów chemicznych umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie używania albo wytwarzania niebezpiecznych substancji

Uczeń:

     wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o budowie diamentu, grafitu, grafenu i fulerenów oraz o ich właściwościach i zastosowaniach

     na podstawie wyszukanych informacji wyjaśnia przyczynę różnic między właściwościami odmian alotropowych węgla

     na podstawie wyszukanych informacji wskazuje na zależność między właściwościami a zastosowaniem odmian alotropowych węgla

     ocenia znaczenie związków organicznych i ich różnorodność

     wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat destylacji ropy naftowej i pirolizy węgla kamiennego

     wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje o rodzajach zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby (np.: węglowodory, produkty spalania paliw, freony, pyły), ich źródłach oraz wpływie na stan środowiska naturalnego

     wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat źródeł występowania węglowodorów w przyrodzie

     wyszukuje i prezentuje informacje na temat właściwości ropy naftowej i gazu ziemnego

     wyszukuje i prezentuje informacje na temat przykładów węgli kopalnych

     wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje na temat składu i właściwości benzyny

 

  7. Węglowodory

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-      definiuje pojęcia: węglowodory, alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, homologi, szereg homologiczny węglowodorów, grupa alkilowa, reakcja spalania, reakcja substytucji (podstawiania), reakcja addycji (przyłączania), reakcja polimeryzacji, izomeria, izomery konstytucyjne, izomery szkieletowe, izomery położenia

-      zapisuje wzory ogólne alkanów, alkenów, alkinów i węglowodorów aromatycznych

-      ustala wzory sumaryczne węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych na podstawie ich wzorów ogólnych

-      zapisuje wzory przedstawicieli poszczególnych szeregów homologicznych węglowodorów, podaje ich nazwy

-      zapisuje wzory benzenu

-      wymienia rodzaje izomerii konstytucyjnej

-      podaje nazwy i wzory strukturalne i sumaryczne grup alkilowych

Uczeń:

-      wyjaśnia pojęcia: wiązanie typu σ i p, węglowodory nasycone, węglowodory nienasycone, alkany rozgałęzione, alkany nierozgałęzione

-      zapisuje wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe węglowodorów nasyconych i nienasyconych zawierających w szkielecie do 8 atomów węgla oraz podaje ich nazwy systematyczne

-      podaje nazwy systematyczne homologów benzenu zawierających w szkielecie do 8 atomów węgla na podstawie ich wzorów strukturalnych, półstrukturalnych lub szkieletowych

-      rysuje wzory strukturalne, półstrukturalne i szkieletowe homologów benzenu na podstawie ich nazw systematycznych

-      stosuje pojęcie grupa alkilowa

-      stosuje zasady nazewnictwa systematycznego alkanów

-      podaje nazwy systematyczne izomerów na podstawie ich wzorów półstrukturalnych

-      klasyfikuje związek chemiczny do węglowodorów nasyconych, nienasyconych lub aromatycznych na podstawie wzoru lub opisu budowy

-      określa typ wiązania
(σ i π) w cząsteczkach alkanów, alkenów i alkinów

-      wyjaśnia, na czym polegają reakcje: substytucji, addycji i polimeryzacji

-      przedstawia właściwości metanu, etenu i etynu; zapisuje równania reakcji chemicznych, którym ulegają

-      zapisuje równania reakcji spalania całkowitego i niecałkowitego alkanów, alkenów i alkinów

-      zapisuje równania reakcji substytucji (podstawiania) atomu wodoru przez atom chloru przy udziale światła

-      zapisuje równania reakcji addycji (przyłączania) H2, Br2 lub Cl2, HCl, H2O do etenu i etynu

-      zapisuje równania reakcji polimeryzacji alkenów, np. etenu

-      ustala wzór monomeru, z którego został otrzymany polimer o podanej strukturze

-      rysuje wzór polimeru powstającego z monomeru o podanym wzorze lub nazwie

-      wymienia reakcje, którym ulega benzen

Uczeń:

-      określa przynależność węglowodoru do danego szeregu homologicznego na podstawie jego wzoru sumarycznego

-      przedstawia tendencje zmian właściwości fizycznych (np.: temperatura topnienia, temperatura wrzenia, rozpuszczalność w wodzie) w szeregu homologicznym alkanów, alkenów i alkinów

-      określa rzędowość atomów węgla w cząsteczkach węglowodorów nasyconych i nienasyconych

-      wyjaśnia, na czym polega izomeria konstytucyjna; podaje jej przykłady

-      wskazuje izomery konstytucyjne wśród podanych wzorów węglowodorów

-      podaje nazwę systematyczną izomeru na podstawie jego wzoru półstrukturalnego i odwrotnie

-      określa typy reakcji chemicznych, którym ulega dany węglowodór, i zapisuje odpowiednie równania

-      przewiduje możliwość powstania różnych produktów w reakcji przyłączenia cząsteczek niesymetrycznych
(np. HCl, H2O) do niesymetrycznych alkenów, zapisuje odpowiednie równania reakcji

-      omawia budowę cząsteczki benzenu, z uwzględnieniem delokalizacji elektronów

-      wyjaśnia, dlaczego benzen, w przeciwieństwie do alkenów i alkinów, nie odbarwia wody bromowej ani wodnego roztworu manganianu(VII) potasu

-      wyjaśnia, na czym polegają kraking i reforming

Uczeń:

-      projektuje doświadczenie chemiczne i doświadczalnie identyfikuje produkty całkowitego spalania węglowodorów

-      projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne, w którym odróżnia węglowodory nasycone od nienasyconych

-      klasyfikuje związek chemiczny do alkanów, alkenów lub alkinów na podstawie właściwości fizykochemicznych

-      porównuje właściwości izomerów

-      rozpoznaje i klasyfikuje izomery

-      ustala wzory i nazwy systematyczne wszystkich izomerów konstytucyjnych węglowodoru o podanym wzorze sumarycznym

Uczeń:

-      proponuje kolejne etapy substytucji i zapisuje je na przykładzie bromowania etanu

-      wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje o właściwościach fizycznych i zastosowaniach alkanów, alkenów i alkinów

-      wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje na temat sposobów otrzymywania wybranych alkanów, alkenów i alkinów

-      wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje o tworzywach i wskazuje na zagrożenia związane z gazami powstającymi w wyniku ich spalania

-      omawia właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych

-      zapisuje równania reakcji spalania benzenu

-      ustala, czy dany związek chemiczny jest aromatyczny, na podstawie wzoru ogólnego węglowodorów aromatycznych

-      wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje o właściwościach fizycznych i zastosowaniach węglowodorów aromatycznych

-      odróżnia doświadczalnie węglowodory aromatyczne od węglowodorów nasyconych i nienasyconych

-      udowadnia, że dwa węglowodory o takim samym składzie procentowym mogą należeć do dwóch różnych szeregów homologicznych