CHEMIA KLASA 2C, poziom rozszerzony
Zasady pracy na lekcjach chemii, kl. 2c - zakres rozszerzony
|
Forma sprawdzania
wiadomości i umiejętności |
Waga |
|
Sprawdzian, poprawa
sprawdzianu |
4 (2+2) |
|
Test |
3 |
|
Kartkówka lub odpowiedź ustna obejmująca 3 tematy
lekcyjne (od 10 – 20 minut) |
2 |
|
Krótka odpowiedź ustna lub kartkówka z 1 tematu |
1 |
|
Doświadczenia proste |
1 |
|
Doświadczenia złożone |
2 |
|
Projekty chemiczne |
2 |
|
Udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych z
pozytywnym wynikiem |
4 |
|
Ćwiczenia |
1 |
|
Aktywność |
1 |
1. Sprawdzian
Terminy
sprawdzianów są ustalane z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do
dziennika.
Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a
po sprawdzianie – omówienie
wyników. Sprawdzian jest obowiązkowy.
2. Poprawa sprawdzianu/kartkówki
§ Uczeń ma prawo
do poprawienia oceny ze sprawdzianu.
§ W ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu uczeń ma
prawo poprawić ocenę, termin poprawy ustala nauczyciel razem z uczniami.
§ Prawo
poprawienia oceny z kartkówki dotyczy tylko kartkówek wskazanych przez
nauczyciela.
§ Sprawdzian ma
wagę 4, waga sprawdzianu jest podzielona na dwie części: 2 + 2. Zapis w
dzienniku: sprawdzian - waga 2 oraz poprawa sprawdzianu - waga 2 [suma wag
wynosi 4 ].
3. W przypadku
nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze tę formę
na najbliższej lekcji, na której jest obecny.
W szczególnych przypadkach termin ustala nauczyciel
razem z uczniem.
4. W przypadku
nieobecności ucznia na kartkówce uczeń pisze tę formę
na najbliższej lekcji chemii, na której jest obecny lub
w terminie wskazanym przez nauczyciela.
5. W przypadku
nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania wiadomości i umiejętności lub uzupełniania zaległości ustalane są indywidualnie.
6. Uczniowi posiadającemu
ściągę lub przyłapanemu na ściąganiu nauczyciel anuluje wszystkie rozwiązane wcześniej zadania, po czym uczeń
kontynuuje rozwiązywanie pozostałych zadań. Praca jest oceniana.
7. Uczeń jest
zobowiązany do przynoszenia
na lekcję podręcznika (min.
1 na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych
przez nauczyciela ćwiczeń/kart pracy.
8. Jeśli nieobecność
ucznia w szkole trwała ponad tydzień,
uczeń ma prawo być nieprzygotowany
do pierwszej lekcji po powrocie, jeżeli
lekcja jest w ciągu trzech dni
od powrotu. Uczeń ma obowiązek
poinformować nauczyciela o swojej nieobecności.
9. Uczeń może
zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie bez podawania przyczyny
– przysługują dwa nieprzygotowania w klasach z 3 i więcej lekcjami w tygodniu. Nieprzygotowania nie obejmują zapowiedzianych sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w dzienniku.
10. Warunkiem niezbędnym
do uzyskania pozytywnej oceny semestralnej i rocznej jest uzyskanie
ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów bez wzglęgu na uzyskaną średnią ważoną. Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.
11. Średnia ważona
pełni jedynie funkcję pomocniczą przy wystawianiu oceny semestralnej/rocznej.
ocena średnia
celujący powyżej 5,35
bardzo dobry 4,55 - 5,35
dobry
3,60 - 4,54
dostateczny
2,70 - 3,59
dopuszczający 1,8 - 2,69
niedostateczny poniżej 1,8.
12. Punktacja za
prace pisemne:
ocena niedostateczna 0 – 39 %
ocena dopuszczająca 40 – 54 %
ocena dostateczna 55 – 70 %
ocena dobra 71
– 85 %
ocena bardzo dobra 86 – 94 %
ocena celująca 95 – 100%
Wymagania programowe na
poszczególne oceny przygotowana na podstawie treści zawartych w podstawie
programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. 2024 r., poz. 1019), programie
nauczania oraz w części 1 i 2. podręcznika dla liceum i technikum NOWA To jest chemia, zakres rozszerzony
1. Reakcje utleniania-redukcji.
Elektrochemia
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: - wyjaśnia pojęcie stopień utlenienia pierwiastka chemicznego - podaje reguły obliczania stopni
utlenienia atomów pierwiastków w związkach chemicznych - określa stopnie utlenienia
atomów pierwiastków w cząsteczkach prostych związków chemicznych - wyjaśnia pojęcia: reakcja utleniania-redukcji (redoks), utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcja - pisze proste schematy bilansu
elektronowego - wskazuje w prostych reakcjach
utleniania-redukcji (redoks) utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces
redukcji - wymienia najważniejsze reduktory
stosowane w przemyśle - wyjaśnia pojęcie ogniwo galwaniczne - wyjaśnia sposób działania ogniwa
galwanicznego - opisuje budowę i sposób
działania ogniwa Daniella - wyjaśnia pojęcie półogniwo - analizuje szereg aktywności
chemicznej metali i przewiduje przebieg reakcji chemicznych różnych
metali z wodą, kwasami i solami - podaje wartości potencjałów
standardowych redukcji dla danego półogniwa na podstawie tablic - oblicza siłę elektromotoryczną
dowolnego ogniwa na podstawie wartości potencjałów standardowych redukcji
półogniw |
Uczeń: - oblicza zgodnie z regułami
stopnie utlenienia atomów pierwiastków chemicznych w cząsteczkach
związków nieorganicznych, organicznych oraz jonowych - wymienia przykłady reakcji utleniania-redukcji (redoks) oraz wskazuje w nich utleniacz, reduktor, proces
utleniania i proces redukcji - ustala współczynniki
stechiometryczne metodą bilansu elektronowego w prostych równaniach reakcji utleniania--redukcji (redoks) - wyjaśnia, na czym polega
otrzymywanie metali z rud z zastosowaniem reakcji redoks - wyjaśnia pojęcia szereg aktywności chemicznej metali, reakcja dysproporcjonowania, reakcja synproporcjonowania - pisze równania reakcji
chemicznych zachodzących w ogniwie Daniella - wyjaśnia pojęcia siła elektromotoryczna ogniwa (SEM), standardowa elektroda wodorowa - podaje przykłady półogniw i
ogniw galwanicznych - wyjaśnia pojęcia potencjał standardowy półogniwa i szereg elektrochemiczny metali -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie wpływu różnych czynników na
szybkość korozji elektrochemicznej i formułuje wniosek - przewiduje kierunek przebiegu
reakcji utleniania-redukcji (redoks) na podstawie potencjałów standardowych półogniw - pisze równania reakcji
chemicznych metali z wodą i kwasami nieutleniającymi |
Uczeń: - przewiduje typowe stopnie
utlenienia atomów pierwiastków chemicznych na podstawie konfiguracji
elektronowej ich atomów - analizuje równania reakcji
chemicznych i określa, które z nich są reakcjami utleniania-redukcji (redoks) - projektuje doświadczenie
chemiczne Reakcja magnezu
z chlorkiem żelaza(III) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej i podaje jego interpretację elektronową - projektuje doświadczenie
chemiczne Porównanie aktywności
chemicznej, pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie
chemiczne Badanie działania ogniwa Daniella i formułuje
wniosek - ustala współczynniki
stechiometryczne metodą bilansu jonowo-elektronowego
w równaniach reakcji utleniania- - określa, które pierwiastki,
związki chemiczne lub jony mogą być utleniaczami, a które reduktorami - wyjaśnia na czym polega różnica
między ogniwem odwracalnym i nieodwracalnym oraz podaje przykłady takich
ogniw - pisze równania reakcji
chemicznych metali z solami |
Uczeń: - określa stopnie utlenienia
atomów pierwiastków chemicznych w cząsteczkach i jonach złożonych - projektuje doświadczenie
chemiczne Reakcja miedzi z azotanem(V) srebra(I), pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej i formułuje wniosek - pisze równanie reakcji miedzi
z azotanem(V) srebra(I) i metodą bilansu jonowo-elektronowego
dobiera współczynniki stechiometryczne -
pisze i rysuje schemat ogniwa odwracalnego i nieodwracalnego - pisze równania reakcji
chemicznych metali z kwasami utleniającymi |
Uczeń: - ustala współczynniki
stechiometryczne metodą jonowo- elektronową równań
skomplikowanych reakcji chemicznych - wyszukuje, porządkuje, porównuje
i prezentuje informacje o korozji chemicznej oraz korozji
elektrochemicznej metali - wyszukuje, porządkuje, porównuje
i prezentuje informacje o metodach zabezpieczania metali przed korozją - wyszukuje, porządkuje, porównuje
i prezentuje informacje o budowie i działaniu źródeł prądu stałego
(akumulator, bateria, ogniwo paliwowe) - projektuje doświadczenie
chemiczne Elektroliza kwasu chlorowodorowego i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie
chemiczne Elektroliza wodnego roztworu chlorku sodu i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie
chemiczne Elektroliza wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) i formułuje wniosek |
2. Energetyka reakcji chemicznych. Kinetyka i statystyka chemiczna
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: - wyjaśnia pojęcia: układ, otoczenie, energia wewnętrzna układu, efekt
cieplny reakcji, reakcja
egzotermiczna, reakcja
endotermiczna, proces
endoenergetyczny, proces
egzoenergetyczny, entalpia - wyjaśnia pojęcia: szybkość reakcji
chemicznej, energia aktywacji, kataliza, katalizator, równanie
termochemiczne - wymienia rodzaje katalizy - wymienia czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej - podaje warunki standardowe -
wyjaśnia pojęcia: reakcja
odwracalna, reakcja nieodwracalna -
podaje treść prawa działania mas -
podaje treść reguły Le Chateliera-Brauna (reguły przekory) - pisze równania kinetyczne reakcji chemicznych - porównuje podane przykłady reakcji chemicznych i określa, które należą do
reakcji egzoenergetycznych (ΔH
< 0), a które do endoenergetycznych (ΔH > 0) na podstawie różnicy entalpii substratów
i produktów - stosuje regułę przekory w prostych reakcjach chemicznych |
Uczeń: - wyjaśnia pojęcie energia całkowita
układu - wyjaśnia pojęcia: teoria zderzeń
aktywnych, kompleks aktywny, równanie kinetyczne reakcji chemicznej - porównuje wpływ różnych czynników na szybkość reakcji chemicznej - podaje treść reguły van’t Hoffa - wykonuje proste obliczenia chemiczne z zastosowaniem reguły van’t Hoffa - wyjaśnia pojęcie temperaturowy
współczynnik szybkości reakcji chemicznej - wyjaśnia pojęcie biokataliza i biokatalizatory - wyjaśnia pojęcie aktywatory - wymienia przykłady reakcji odwracalnych i
nieodwracalnych - pisze wzór matematyczny przedstawiający treść prawa działania mas - podaje przykłady wyjaśniające regułę przekory - wymienia czynniki wpływające na stan równowagi chemicznej - projektuje doświadczenie chemiczne Rozpuszczanie
azotanu(V) amonu w wodzie i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
wodorowęglanu sodu z kwasem octowym i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Rozpuszczanie
wodorotlenku sodu w wodzie i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
magnezu z kwasem chlorowodorowym,
pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - stosuje regułę przekory do ustalenia stanu równowagi w wyniku zmiany
temperatury |
Uczeń: - przeprowadza reakcje będące przykładami procesów egzoenergetycznych
i endoenergetycznych oraz wyjaśnia istotę zachodzących procesów - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
cynku z kwasem siarkowym(VI), pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - określa wpływ temperatury, stężenia substratów, rozdrobnienia substratów
i katalizatora na szybkość wybranych reakcji chemicznych,
przeprowadzając odpowiednie doświadczenia chemiczne - projektuje doświadczenie chemiczne Wpływ
rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej i formułuje
wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Wpływ
temperatury na szybkość reakcji chemicznej, pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje
wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Wpływ
stężenia substratu na szybkość reakcji chemicznej i formułuje
wniosek - określa zmianę energii reakcji chemicznej przez kompleks aktywny - porównuje rodzaje katalizy - wyjaśnia, co to są inhibitory oraz
podaje ich przykłady - wyjaśnia na czym polega różnica między katalizatorem a inhibitorem - analizuje wykres zmian stężenia substratów i produktów oraz
szybkości reakcji chemicznej w funkcji czasu -
pisze ogólne równania kinetyczne
reakcji chemicznych i na ich podstawie określa rząd tych reakcji chemicznych - stosuje prawo działania mas na konkretnym przykładzie reakcji
odwracalnej, np. dysocjacji słabych elektrolitów - stosuje regułę przekory do ustalenia stanu równowagi w wyniku zmiany
stężenia substratów i produktów |
Uczeń: - wyjaśnia, że reakcje egzoenergetyczne należą do procesów samorzutnych, a
reakcje endoenergetyczne do procesów wymuszonych - wykonuje obliczenia chemiczne z zastosowaniem pojęć: szybkość reakcji chemicznej, równanie kinetyczne, reguła van’t
Hoffa - wyjaśnia zależność między rodzajem reakcji chemicznej a energią
wewnętrzną substratów i produktów - stosuje prawo działania mas w różnych reakcjach odwracalnych - przewiduje warunki przebiegu konkretnych reakcji chemicznych w celu
zwiększenia ich wydajności - projektuje doświadczenie chemiczne Katalityczna
synteza jodku magnezu, pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Katalityczny
rozkład nadtlenku wodoru, pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie wpływu stężenia substratów i
produktów na stan równowagi chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie wpływu temperatury na stan
równowagi chemicznej i formułuje
wniosek - stosuje regułę przekory do ustalenia stanu równowagi w wyniku zmiany
ciśnienia lub objętości |
Uczeń: - wykonuje problemowe zadania rachunkowe dotyczące kinetyki chemicznej -
wykonuje problemowe zadania
rachunkowe dotyczące równowagi chemicznej |
3. Reakcje w wodnych roztworach elektrolitów
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: - wyjaśnia pojęcia elektrolity
i nieelektrolity - podaje założenia teorii dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) Arrheniusa w odniesieniu do kwasów, zasad i
soli - wyjaśnia pojęcia: stała dysocjacji elektrolitycznej, hydroliza soli - pisze proste równania dysocjacji elektrolitycznej kwasów, zasad i soli
oraz podaje nazwy powstających jonów - wyjaśnia pojęcie stopień dysocjacji
elektrolitycznej - wymienia przykłady elektrolitów mocnych i słabych - wyjaśnia, na czym polega reakcja zobojętniania i pisze odpowiednie
równanie reakcji chemicznej stosując zapis cząsteczkowy - określa na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków w
wodzie, które związki chemiczne są trudno rozpuszczalne - pisze proste równania reakcji strącania osadów stosując zapis
cząsteczkowy - wyjaśnia pojęcie odczyn roztworu - wymienia podstawowe wskaźniki kwasowo-zasadowe i podaje ich zastosowania - wyjaśnia, co to jest skala pH i w jaki sposób
można z niej korzystać |
Uczeń: - wyjaśnia kryterium podziału substancji na elektrolity
i nieelektrolity - wyjaśnia rolę cząsteczek wody jako dipoli w procesie dysocjacji
elektrolitycznej - podaje założenia teorii Brønsteda–Lowry’ego w
odniesieniu do kwasów i zasad - podaje założenia teorii Lewisa w odniesieniu
do kwasów i zasad - pisze równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej kwasów, zasad
i soli - pisze równania dysocjacji stopniowej kwasów - wyjaśnia kryterium podziału elektrolitów na mocne i słabe - porównuje moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji - pisze wzory matematyczne na obliczanie stopnia dysocjacji
elektrolitycznej i stałej dysocjacji elektrolitycznej - wymienia czynniki wpływające na wartość stałej dysocjacji
elektrolitycznej i stopnia dysocjacji elektrolitycznej - pisze równania reakcji zobojętniania w formie zapisu cząsteczkowego,
jonowego i jonowego skróconego - analizuje tabelę rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie pod
kątem przeprowadzenia doświadczenia chemicznego, w którym zajdzie reakcja
strącania osadów - pisze równania reakcji strącania osadów w postaci zapisu
cząsteczkowego, jonowego i jonowego skróconego - wyjaśnia pojęcie iloczyn jonowy
wody - wyznacza wartość pH roztworów z użyciem
wskaźników kwasowo- -zasadowych oraz określa ich odczyn - wyjaśnia, na czym polega reakcja hydrolizy soli - wyjaśnia, na czym polegają właściwości sorpcyjne gleby - wyjaśnia korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania środków ochrony
roślin - wyjaśnia pojęcie iloczyn rozpuszczalności substancji - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie odczynu gleby i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości sorpcyjnych
gleby i formułuje wniosek - pisze równania reakcji hydrolizy wodnych roztworów soli prostych, w
postaci zapisu jonowego oraz określa rodzaj reakcji hydrolizy |
Uczeń: - projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie przewodzenia prądu elektrycznego i zmiany barwy wskaźników
kwasowo-zasadowych w wodnych roztworach różnych związków chemicznych oraz dokonuje podziału substancji na elektrolity i nieelektrolity - wyjaśnia założenia teorii Brønsteda–Lowry’ego
w odniesieniu do kwasów i zasad oraz wymienia przykłady kwasów
i zasad według znanych teorii - wykonuje obliczenia chemiczne z zastosowaniem pojęcia stopień dysocjacji - porównuje przewodnictwo elektryczne roztworów różnych kwasów o takich
samych stężeniach i interpretuje wyniki doświadczeń chemicznych - projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne mające na celu zbadanie
przewodnictwa roztworów kwasu octowego o różnych stężeniach oraz
interpretuje wyniki doświadczenia chemicznego - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcje zobojętniania zasad kwasami - pisze równania reakcji zobojętniania postaci zapisu cząsteczkowego,
jonowego i jonowego skróconego - projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
osadów trudno rozpuszczalnych wodorotlenków, pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Strącanie
osadu trudno rozpuszczalnej soli, pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - bada odczyn wodnych roztworów soli i interpretuje wyniki doświadczeń
chemicznych - określa na podstawie wzorów soli, które z nich ulegają reakcji
hydrolizy, oraz określa rodzaj zachodzącej reakcji hydrolizy - pisze równania reakcji hydrolizy soli w postaci zapisu jonowego - podaje treść prawa rozcieńczeń
Ostwalda i przedstawia jego zapis w sposób matematyczny - określa zależność między
wartością iloczynu rozpuszczalności a rozpuszczalnością soli
w danej temperaturze -
wyjaśnia, na czym polega efekt wspólnego jonu -
wykazuje jak efekt wspólnego jonu wpływa na wartość pH,
stałą oraz stopień dysocjacji - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie odczynu wodnych roztworów
soli formułuje wniosekpisze równania reakcji hydrolizy wodnych roztworów wodorosoli, w postaci
zapisu jonowego oraz określa rodzaj reakcji hydrolizy |
Uczeń: - porównuje na dowolnych przykładach kwasów i zasad różnice
w interpretacji przebiegu dysocjacji elektrolitycznej według teorii
Arrheniusa, Brønsteda–Lowry’ego
i Lewisa - wyjaśnia przebieg procesu dysocjacji elektrolitycznej
z uwzględnieniem roli wody - wyjaśnia przyczynę kwasowego odczynu roztworów kwasów oraz zasadowego
odczynu roztworów wodorotlenków; pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych - pisze równania dysocjacji elektrolitycznej, używając wzorów ogólnych
kwasów, zasad i soli - analizuje zależność stopnia dysocjacji od rodzaju elektrolitu
i stężenia roztworu - wykonuje obliczenia chemiczne, korzystając z definicji stopnia
dysocjacji - określa istotę reakcji zobojętniania i strącania osadów oraz podaje
zastosowania tych reakcji chemicznych - wyjaśnia zależność między wartością pH
a iloczynem jonowym wody - posługuje się pojęciem wartość pH w odniesieniu
do odczynu roztworu i stężenia jonów H3O+ (H+)
i OH– - pisze równania reakcji hydrolizy kationów z uwzględnieniem powstawania
związków kompleksowych w postaci zapisu jonowego - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie
odczynu wodnych roztworów soli; pisze równania reakcji hydrolizy
w postaci zapisu cząsteczkowego i jonowej oraz określa rodzaj
reakcji hydrolizy - określa odczyn wodnego roztworu po reakcji chemicznej substancji
zmieszanych w ilościach stechiometrycznych i niestechiometrycznych - oblicza stałą i stopień dysocjacji elektrolitycznej elektrolitu
o znanym stężeniu z wykorzystaniem prawa rozcieńczeń Ostwalda - porównuje, która z trudno rozpuszczalnych soli o znanych iloczynach
rozpuszczalności w danej temperaturze strąci się łatwiej, a która
trudniej -
projektuje doświadczenie chemiczne Miareczkowanie zasady kwasem w obecności
wskaźnika, pisze odpowiednie
równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek |
Uczeń: - projektuje i przeprowadza
doświadczenie z wykorzystaniem miareczkowania - stosuje prawo rozcieńczeń Ostwalda do rozwiązywania zadań o znacznym
stopniu trudności |
4. Charakterystyka pierwiastków i związków chemicznych – blok s
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: - wyjaśnia budowę atomów wodoru i helu na podstawie ich położenia
w układzie okresowym pierwiastków chemicznych - wyjaśnia budowę atomu sodu na podstawie jego położenia w układzie
okresowym pierwiastków chemicznych - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne sodu - pisze wzory najważniejszych związków sodu (np. NaOH, NaCl) - wyjaśnia budowę atomu wapnia na podstawie jego położenia w układzie
okresowym pierwiastków chemicznych - podaje kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloku s - wymienia nazwy i symbole chemiczne pierwiastków bloku s - wymienia właściwości fizyczne, i chemiczne wodoru i helu - podaje wybrany sposób otrzymywania wodoru i pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej - pisze wzór tlenku i wodorotlenku dowolnego pierwiastka chemicznego
należącego do bloku s - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne helowców oraz porównuje
ich aktywność chemiczną - porównuje podobieństwa i właściwości pierwiastków chemicznych bloku s
w ramach grup układu okresowego i zmiany tych właściwości
w okresach |
Uczeń: - przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości sodu oraz formułuje wniosek - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne sodu na podstawie
przeprowadzonych doświadczeń chemicznych oraz położenia tego pierwiastka
chemicznego w układzie okresowym - pisze wzory i nazwy systematyczne najważniejszych związków sodu oraz podaje
ich właściwości - pisze wzory i nazwy chemiczne wybranych związków wapnia (CaCO3,
CaSO4 · 2H2O, CaO, Ca(OH)2)
oraz podaje ich właściwości - wyjaśnia kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloku s
i pisze konfigurację elektronową wybranych pierwiastków bloku s - wyjaśnia, dlaczego wodór i hel należą do pierwiastków bloku s - przeprowadza doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można
otrzymać wodór - wymienia sposoby otrzymywania wodoru oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych - pisze wzory ogólne tlenków i wodorotlenków pierwiastków chemicznych
bloku s |
Uczeń: - porównuje budowę wodorowęglanu sodu i węglanu sodu - pisze równanie reakcji chemicznej otrzymywania węglanu sodu
z wodorowęglanu sodu - wybiera hydrat wśród podanych związków chemicznych oraz pisze równania
reakcji prażenia tego hydratu - pisze wzory ogólne tlenków, wodorków, azotków i siarczków pierwiastków
chemicznych bloku s - porównuje, jak zmienia się charakter chemiczny pierwiastków bloku s - wyjaśnia, dlaczego wodór, hel, litowce i berylowce należą do
pierwiastków chemicznych bloku s - porównuje, jak w zależności od położenia danego pierwiastka chemicznego w
grupie zmienia się aktywność chemiczna litowców i berylowców - rozwiązuje chemografy dotyczące pierwiastków
chemicznych bloku s - porównuje właściwości metali i niemetali na podstawie ich położenia
w układzie okresowym pierwiastków chemicznych |
Uczeń: - projektuje związków chemicznych pierwiastków bloku s zmieniają się w bloku - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja cynku z kwasem chlorowodorowym i formułuje wniosek - pisze wzór nadtlenku sodu - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
chloru z sodem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej w
postaci zapisu cząsteczkowego i jonowego - pisze wzory tlenków albo wymienia tlenki obojętne, kwasowe, zasadowe i
amfoteryczne wśród tlenków omawianych pierwiastków chemicznych - pisze równania reakcji chemicznych potwierdzające charakter chemiczny
danego tlenku - porównuje charakter chemiczny, aktywność chemiczną oraz elektroujemność
pierwiastków bloku s i udowadnia,
że właściwości te zmieniają się w bloku s - porównuje właściwości sodu i wapnia na podstawie położenia tych
pierwiastków chemicznych w układzie okresowym - wyjaśnia różnicę między tlenkiem, nadtlenkiem i ponadtlenkiem |
Uczeń: - rozwiązuje chemografy o dużym stopniu trudności
dotyczące pierwiastków chemicznych bloku |
5. Charakterystyka pierwiastków i związków chemicznych – blok p
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: - wyjaśnia budowę atomu glinu na podstawie jego
położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne glinu - wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu - wyjaśnia pojęcie amfoteryczność
na przykładzie wodorotlenku glinu - wyjaśnia budowę atomu krzemu na podstawie jego położenia
w układzie okresowym pierwiastków chemicznych - wymienia zastosowania krzemu, wiedząc, że jest on półprzewodnikiem - pisze wzór i nazwę systematyczną związku krzemu, który jest głównym
składnikiem piasku - wyjaśnia budowę atomu tlenu na podstawie jego położenia w układzie
okresowym pierwiastków chemicznych - pisze równania reakcji spalania węgla, siarki i magnezu w tlenie - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne tlenu - wyjaśnia budowę atomu azotu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne azotu - pisze wzory najważniejszych związków azotu (kwasu azotowego(V),
azotanów(V)) - wyjaśnia budowę atomu siarki na podstawie jego położenia w układzie
okresowym pierwiastków chemicznych - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne siarki - pisze wzory najważniejszych związków siarki (tlenku siarki(IV), tlenku
siarki(VI), kwasu siarkowego(VI) i siarczanów(VI)) - wyjaśnia budowę atomu chloru na podstawie jego położenia w układzie
okresowym pierwiastków chemicznych - pisze wzory najważniejszych związków chloru (kwasu chlorowodorowego i
chlorków) - porównuje, jak zmienia się moc kwasów beztlenowych fluorowców wraz ze
zwiększaniem się masy atomów fluorowców - podaje kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloku p - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne borowców oraz wzory
tlenków borowców i podaje ich charakter chemiczny - wymienia nazwy i symbole chemiczne pierwiastków bloku p - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne węglowców oraz wzory
tlenków węglowców i podaje ich charakter chemiczny - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne azotowców oraz przykładowe
wzory tlenków, kwasów i soli azotowców - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne tlenowców oraz przykładowe
wzory związków tlenowców (tlenków, nadtlenków, siarczków i wodorków) - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców oraz
przykładowe wzory związków fluorowców - porównuje, jak zmienia się aktywność chemiczna fluorowców wraz ze
zwiększaniem się liczby atomowej - porównuje, jak zmieniają się aktywność chemiczna i charakter chemiczny
pierwiastków bloku p - porównuje podobieństwa i właściwości pierwiastków chemicznych bloku d
i f w ramach grup układu okresowego i zmiany tych
właściwości w okresach |
Uczeń: - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne wapnia na podstawie jego
położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych oraz
przeprowadzonych doświadczeń chemicznych - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne glinu
na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków
chemicznych oraz przeprowadzonych doświadczeń chemicznych - pisze wzory i nazwy systematyczne najważniejszych związków azotu
i tlenu (np. N2O5, HNO3) - pisze wzory i nazwy systematyczne najważniejszych związków siarki (np. SO2,
SO3, H2SO4) - wyjaśnia pojęcie pasywacji oraz rolę, jaką odgrywa ten proces
w przemyśle materiałów konstrukcyjnych - wyjaśnia, na czym polega amfoteryczność wodorotlenku glinu,
zapisując odpowiednie równania reakcji chemicznych - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne krzemu na podstawie
położenia tego pierwiastka chemicznego w układzie okresowym - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne tlenu oraz azotu na
podstawie położenia tych pierwiastków chemicznych w układzie okresowym - wyjaśnia zjawisko alotropii na przykładzie tlenu i porównuje różnice we
właściwościach odmian alotropowych tlenu - przeprowadza doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
tlenu z manganianu(VII) potasu pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej i formułuje wniosek - przeprowadza doświadczenie chemiczne Spalanie
węgla, siarki i magnezu w tlenie, pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej i formułuje wniosek - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne siarki na podstawie
położenia tego pierwiastka chemicznego w układzie okresowym pierwiastków oraz
wyników przeprowadzonych doświadczeń chemicznych - wymienia odmiany alotropowe siarki - wyjaśnia pojęcie higroskopijność - wyjaśnia pojęcie woda chlorowa
i podaje jej właściwości - pisze równania reakcji chemicznych chloru z wybranymi metalami - wymienia właściwości fizyczne i chemiczne chloru na podstawie
przeprowadzonych doświadczeń chemicznych i położenia tego pierwiastka
chemicznego w układzie okresowym pierwiastków chemicznych - projektuje doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać
chlorowodór w reakcji syntezy, oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej - projektuje doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać
chlorowodór z soli kamiennej, oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej - wyjaśnia kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do
poszczególnych bloków energetycznych i pisze konfigurację elektronową wybranych
pierwiastków bloku s - wyjaśnia kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloku p
i pisze konfigurację elektronową wybranych pierwiastków bloku p - porównuje, jak zmienia się charakter chemiczny tlenków węglowców - porównuje, jak zmienia się charakter chemiczny tlenków azotowców - podaje sposób otrzymywania amoniaku - wymienia właściwości amoniaku - pisze wzory i nazwy systematyczne wybranych soli azotowców - porównuje, jak zmienia się charakter chemiczny tlenków siarki, selenu
i telluru - pisze wzory i nazwy systematyczne związków chemicznych tlenowców - wyjaśnia, jak – wraz ze zwiększaniem się liczby atomowej – zmienia się
aktywność chemiczna tlenowców - porównuje, jak zmieniają się właściwości fluorowców - wyjaśnia, jak zmieniają się aktywność chemiczna i właściwości utleniające
fluorowców - pisze wzory i nazwy systematyczne kwasów tlenowych i beztlenowych
fluorowców oraz porównuje, jak zmienia się moc tych kwasów - wymienia typowe właściwości pierwiastków chemicznych bloku |
Uczeń: - projektuje doświadczenie chemiczne Działanie
mocnych kwasów nieutleniających na glin, pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Pasywacja
glinu w kwasie azotowym(V), pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej i formułuje wniosek - wymienia właściwości krzemionki - podaje sposoby otrzymywania oraz właściwości amoniaku - podaje sposoby otrzymywania oraz właściwości soli amonowych - wyjaśnia, jak wraz ze zwiększaniem się liczby atomowej zmienia się
aktywność chemiczna oraz właściwości utleniające fluorowców - porównuje pierwiastki bloku p
pod względem tego, jak zmieniają się ich właściwości, elektroujemność,
aktywność chemiczna i charakter chemiczny - przeprowadza doświadczenie chemiczne Otrzymywanie chloru pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - przeprowadza doświadczenie chemiczne Reakcja sodu z chlorem pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - rozwiązuje chemografy dotyczące pierwiastków
chemicznych bloku - porównuje właściwości metali i niemetali na podstawie ich położenia
w układzie okresowym pierwiastków chemicznych |
Uczeń: - projektuje związków chemicznych pierwiastków bloku s zmieniają się w bloku - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości amoniaku, pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - pisze wzory tlenków albo wymienia tlenki obojętne, kwasowe, zasadowe i
amfoteryczne wśród tlenków omawianych pierwiastków chemicznych - pisze równania reakcji chemicznych potwierdzające charakter chemiczny
danego tlenku - porównuje charakter chemiczny, aktywność chemiczną oraz elektroujemność
pierwiastków bloku p i udowadnia,
że właściwości te zmieniają się w ramach bloku - rozwiązuje chemografy o dużym stopniu trudności
dotyczące pierwiastków chemicznych bloku p
- porównuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków
17. grupy, z uwzględnieniem ich zachowania wobec wody i zasad - porównuje właściwości glinu, krzemu, tlenu,
azotu, siarki i chloru na podstawie położenia tych pierwiastków chemicznych w układzie
okresowym |
Uczeń: - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości stężonego kwasu azotowego(V), pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
siarki plastycznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości tlenku siarki(IV) i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) i formułuje
wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
siarkowodoru z siarczku żelaza(II) i kwasu chlorowodorowego oraz
pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej - przeprowadza doświadczenie chemiczne Działanie
chloru na substancje barwne i formułuje wniosek |
6. Charakterystyka pierwiastków i związków chemicznych – blok d i
f
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: - podaje kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloków d i f - wymienia pierwiastki chemiczne bloku d - pisze konfigurację elektronową atomów manganu i żelaza - pisze konfigurację elektronową atomów miedzi i chromu, uwzględniając
promocję elektronu - pisze wzory i nazwy systematyczne związków chemicznych, które tworzy
chrom - określa, od czego zależy charakter chemiczny związków chromu - pisze wzory i nazwy systematyczne związków chemicznych, które tworzy
mangan - wyjaśnia, od czego zależy charakter chemiczny związków manganu - porównuje aktywność chemiczną żelaza na podstawie wartości potenacjału standardowego redukcji - pisze wzory i nazwy systematyczne związków żelaza oraz wymienia ich
właściwości - wymienia nazwy systematyczne i wzory sumaryczne związków miedzi oraz
podaje ich właściwości - wymienia typowe właściwości pierwiastków chemicznych bloku d - porównuje podobieństwa i właściwości pierwiastków chemicznych bloku d
w ramach grup układu okresowego i zmiany tych właściwości
w okresach |
Uczeń: - wyjaśnia kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloków d
i f i pisze konfigurację elektronową wybranych pierwiastków bloku
d |
Uczeń: - wybiera hydrat wśród podanych związków chemicznych oraz pisze równania
reakcji prażenia tego hydratu - pisze konfigurację elektronową pierwiastków chemicznych bloku d z uwzględnieniem promocji elektronu - projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
wodorotlenku chromu(III) pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej
i formułuje wniosek - wyjaśnia zależność charakteru chemicznego związków chromu i manganu
od stopni utlenienia atomu chromu i
atomu manganu w tych związkach chemicznych - wymienia nazwy i symbole chemiczne pierwiastków chemicznych bloku d - rozwiązuje chemografy dotyczące pierwiastków
chemicznych bloku d - projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
wodorotlenku miedzi(II), pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej
i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości wodorotlenku miedzi(II), pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
miedzi ze stężonym roztworem kwasu azotowego(V),
pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - porównuje właściwości metali i niemetali na podstawie ich położenia
w układzie okresowym pierwiastków chemicznych |
Uczeń: - pisze wzory tlenków albo wymienia tlenki obojętne, kwasowe, zasadowe i
amfoteryczne wśród tlenków omawianych pierwiastków chemicznych - pisze równania reakcji chemicznych potwierdzające charakter chemiczny
danego tlenku - projektuje doświadczenie chemiczne umożliwiające zbadanie właściwości
związków manganu, chromu, miedzi i żelaza - rozwiązuje chemografy o dużym stopniu trudności
dotyczące pierwiastków chemicznych bloku d - podaje kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloku f - wyjaśnia pojęcia lantanowce i aktynowce - charakteryzuje lantanowce i aktynowce |
Uczeń: - projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których
wykazuje wpływ środowiska na właściwości utleniające KMnO4; pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych i uzgadania
je z zastosowaniem bilansu jonowo- -elektronowego - projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których
wykazuje właściwości utleniające K2Cr2O7;
pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych i uzgadania
je z zastosowaniem bilansu jonowo- -elektronowego - projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których
wykazuje trwałość jonów chromianowych(VI) i dichromianowych(VI)
w odpowiednim środowisku - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
wodorotlenku chromu(III) z kwasem i zasadą, pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Utlenianie
jonów chromu(III) nadtlenkiem wodoru w środowisku zasadowym, pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
chromianu(VI) sodu z kwasem siarkowym(VI), pisze odpowiednie
równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
dichromianu(VI) potasu z azotanem(III) potasu
w środowisku kwasowym, pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej
oraz udowadnia, że jest to reakcja utleniania-redukcji (wskazuje utleniacz,
reduktor, proces utleniania i proces redukcji) - projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja
manganianu(VII) potasu z siarczanem(IV) sodu w środowiskach
kwasowym, obojętnym i zasadowym, pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych oraz udowadnia, że są to reakcje utleniania-redukcji (wskazuje
utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces redukcji) - projektuje doświadczenie chemiczne Badanie
trwałości wodorotlenku manganu(II), pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
wodorotlenku żelaza(II) i badanie jego właściwości, pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek - projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
wodorotlenku żelaza(III) i badanie jego właściwości, pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej i formułuje wniosek |
7. Roztwory
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje pojęcia: roztwór, mieszanina jednorodna (homogeniczna),
mieszanina niejednorodna (heterogeniczna), rozpuszczalnik, substancja
rozpuszczana, roztwór właściwy,
zawiesina, roztwór nasycony, roztwór
nienasycony, roztwór przesycony,
rozpuszczanie, rozpuszczalność, krystalizacja -
wymienia metody rozdzielania na
składniki mieszanin niejednorodnych i jednorodnych -
sporządza wodne roztwory substancji -
wymienia czynniki przyspieszające
rozpuszczanie substancji w wodzie -
wymienia przykłady roztworów znanych
z życia codziennego -
definiuje pojęcia: koloid (zol), żel, koagulacja, peptyzacja, denaturacja -
wymienia różnice we właściwościach
roztworów właściwych, koloidów i zawiesin -
odczytuje z wykresu rozpuszczalności
informacje na temat wybranej substancji -
definiuje pojęcia stężenie procentowe i stężenie molowe -
wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami stężenie procentowe i stężenie molowe |
Uczeń: -
wyjaśnia pojęcia: koloid (zol), żel, koagulacja, peptyzacja, denaturacja,
koloid liofobowy, koloid liofilowy, efekt Tyndalla -
wymienia przykłady roztworów -
omawia sposoby rozdzielania roztworów
właściwych (substancji stałych w cieczach, cieczy -
wymienia zastosowania koloidów -
wyjaśnia mechanizm rozpuszczania
substancji w wodzie -
wyjaśnia różnicę między
rozpuszczaniem a roztwarzaniem -
wyjaśnia różnicę między
rozpuszczalnością a szybkością rozpuszczania substancji -
sprawdza doświadczalnie wpływ różnych
czynników na szybkość rozpuszczania substancji -
odczytuje z wykresów rozpuszczalności
informacje na temat różnych substancji -
wyjaśnia proces krystalizacji -
projektuje doświadczenie chemiczne
mające na celu wyhodowanie kryształów wybranej substancji -
wykonuje obliczenia związane |
Uczeń: -
dokonuje podziału roztworów (ze względu
na rozmiary cząstek substancji rozpuszczonej) na roztwory właściwe, zawiesiny
-
projektuje doświadczenie chemiczne
pozwalające rozdzielić mieszaninę niejednorodną (substancji stałych w
cieczach) na składniki -
analizuje wykresy rozpuszczalności
różnych substancji -
wyjaśnia, w jaki sposób można
otrzymać układy koloidalne (kondensacja, dyspersja) -
sporządza roztwór nasycony -
wymienia zasady postępowania podczas
sporządzania roztworów -
wykonuje obliczenia związane |
Uczeń: -
wymienia przykłady substancji
tworzących układy koloidalne przez kondensację lub dyspersję -
wymienia sposoby otrzymywania
roztworów nasyconych z roztworów nienasyconych i odwrotnie, korzystając
z wykresów rozpuszczalności substancji -
oblicza stężenie procentowe lub
molowe roztworu otrzymanego przez zmieszanie dwóch roztworów o różnych
stężeniach -
oblicza stężenia procentowe roztworów
hydratów -
przelicza stężenia procentowe -
projektuje doświadczenie chemiczne Koagulacja białka oraz określa
właściwości roztworu białka jaja -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie wpływu rozpuszczalnika na
rozpuszczanie się chlorku sodu oraz określa, od czego zależy
rozpuszczalność substancji -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie wpływu temperatury na
rozpuszczalność gazów w wodzie, podaje obserwacje, formułuje wniosek,
zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych |
Uczeń: -
projektuje doświadczenie chemiczne Rozdzielanie barwników roślinnych metodą
chromatografii, podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania
zachodzących reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Ekstrakcja jodu z wodnego roztworu jodku
potasu, podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania
zachodzących reakcji chemicznych -
projektuje i przeprowadza
doświadczenie chemiczne Obserwacja
wiązki światła przechodzącej przez roztwór właściwy i zol , podaje
obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji
chemicznych -
przelicza zawartość substancji -
wykonuje odpowiednie obliczenia
chemiczne, a następnie sporządza roztwory o określonym stężeniu procentowym i
molowym, zachowując poprawną kolejność wykonywanych czynności -
wykonuje obliczenia dotyczące stężeń
procentowych i molowych wymagajce przekształcania
wzorów |