CHEMIA KLASA 1C, poziom rozszerzony
Zasady pracy na lekcjach chemii, kl. 1c - zakres rozszerzony
|
Forma sprawdzania
wiadomości i umiejętności |
Waga |
|
Sprawdzian, poprawa
sprawdzianu |
4 (2+2) |
|
Test |
3 |
|
Kartkówka lub odpowiedź ustna obejmująca 3 tematy
lekcyjne (od 10 – 20 minut) |
2 |
|
Krótka odpowiedź ustna lub kartkówka z 1 tematu |
1 |
|
Doświadczenia proste |
1 |
|
Doświadczenia złożone |
2 |
|
Projekty chemiczne |
2 |
|
Udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych z
pozytywnym wynikiem |
4 |
|
Ćwiczenia |
1 |
|
Aktywność |
1 |
1. Sprawdzian
Terminy
sprawdzianów są ustalane z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do
dziennika.
Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a
po sprawdzianie – omówienie
wyników. Sprawdzian jest obowiązkowy.
2. Poprawa sprawdzianu/kartkówki
§ Uczeń ma prawo
do poprawienia oceny ze sprawdzianu.
§ W ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu uczeń ma
prawo poprawić ocenę, termin poprawy ustala nauczyciel razem z uczniami.
§ Prawo
poprawienia oceny z kartkówki dotyczy tylko kartkówek wskazanych przez
nauczyciela.
§ Sprawdzian ma
wagę 4, waga sprawdzianu jest podzielona
na dwie części: 2 + 2. Zapis w dzienniku: sprawdzian - waga 2 oraz poprawa
sprawdzianu - waga 2 [suma wag wynosi 4 ].
3. W przypadku
nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze tę formę
na najbliższej lekcji, na której jest obecny.
W szczególnych przypadkach termin ustala nauczyciel
razem z uczniem.
4. W przypadku
nieobecności ucznia na kartkówce uczeń pisze tę formę
na najbliższej lekcji chemii, na której jest obecny lub
w terminie wskazanym przez nauczyciela.
5. W przypadku
nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania wiadomości i umiejętności lub uzupełniania zaległości ustalane są indywidualnie.
6. Uczniowi posiadającemu
ściągę lub przyłapanemu na ściąganiu nauczyciel anuluje wszystkie rozwiązane wcześniej zadania, po czym uczeń
kontynuuje rozwiązywanie pozostałych zadań. Praca jest oceniana.
7. Uczeń jest
zobowiązany do przynoszenia
na lekcję podręcznika (min.
1 na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych
przez nauczyciela ćwiczeń/kart pracy.
8. Jeśli nieobecność
ucznia w szkole trwała ponad tydzień,
uczeń ma prawo być nieprzygotowany
do pierwszej lekcji po powrocie, jeżeli
lekcja jest w ciągu trzech dni
od powrotu. Uczeń ma obowiązek
poinformować nauczyciela o swojej nieobecności.
9. Uczeń może
zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie bez podawania przyczyny
– przysługują dwa nieprzygotowania w semestrze, w klasach z 3 i więcej lekcjami w tygodniu. Nieprzygotowania nie obejmują zapowiedzianych sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w dzienniku.
10. Warunkiem niezbędnym
do uzyskania pozytywnej oceny semestralnej i rocznej jest uzyskanie
ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów bez względu na uzyskaną średnią ważoną. Niespełnienie warunku koniecznego skutkuje nieklasyfikacją.
11. Średnia ważona
pełni jedynie funkcję pomocniczą przy wystawieniu oceny semestralnej/rocznej.
ocena średnia
celujący powyżej 5,35
bardzo dobry 4,55 - 5,35
dobry
3,60 - 4,54
dostateczny
2,70 - 3,59
dopuszczający 1,8 - 2,69
niedostateczny poniżej 1,8.
12. Punktacja za
prace pisemne:
ocena niedostateczna 0 – 39 %
ocena dopuszczająca 40 – 54 %
ocena dostateczna 55 – 70 %
ocena dobra 71
– 85 %
ocena bardzo dobra 86 – 94 %
ocena celująca 95 – 100%
Wymagania programowe na
poszczególne oceny przygotowana na podstawie treści zawartych w podstawie
programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. 2024 r., poz. 1019),
programie nauczania oraz w części 1. podręcznika dla liceum i technikum NOWA To jest chemia, zakres rozszerzony
1. Budowa atomu. Układ okresowy
pierwiastków chemicznych
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
wymienia nazwy szkła i sprzętu
laboratoryjnego -
zna i stosuje zasady BHP obowiązujące
w pracowni chemicznej -
bezpiecznie posługuje się podstawowym
sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi -
definiuje pojęcia: atom, elektron, proton, neutron, nukleony, elektrony
walencyjne -
oblicza liczbę protonów, elektronów
i neutronów w atomie danego pierwiastka chemicznego na podstawie zapisu -
definiuje pojęcia: masa atomowa, liczba atomowa, liczba
masowa, jednostka masy atomowej,
masa cząsteczkowa -
podaje masy atomowe i liczby atomowe
pierwiastków chemicznych, korzystając z układu okresowego -
oblicza masy cząsteczkowe prostych
związków chemicznych, np. MgO, CO2 -
definiuje pojęcia dotyczące
współczesnego modelu budowy atomu: orbital
atomowy, liczby kwantowe (n, l,
m, ms, s), stan energetyczny, stan kwantowy, elektrony sparowane -
wyjaśnia na przykładzie atomu wodoru,
co to są izotopy pierwiastków chemicznych -
omawia współczesne teorie dotyczące
budowy modelu atomu -
definiuje pojęcie pierwiastek chemiczny -
podaje treść prawa
okresowości -
omawia budowę układu okresowego
pierwiastków chemicznych (podział na grupy, okresy i bloki konfiguracyjne) -
wskazuje w układzie okresowym
pierwiastki chemiczne należące do bloków s,
p, d oraz f -
określa podstawowe właściwości
pierwiastka chemicznego na podstawie jego położenia w układzie okresowym -
wskazuje w układzie okresowym
pierwiastki chemiczne zaliczane do niemetali i metali |
Uczeń: -
wyjaśnia przeznaczenie podstawowego
szkła i sprzętu laboratoryjnego -
wykonuje proste obliczenia związane
z pojęciami: masa atomowa, masa cząsteczkowa, liczba atomowa, liczba
masowa, jednostka masy atomowej -
podaje treść zasady nieoznaczoności
Heisenberga, reguły Hunda oraz zakazu Pauliego -
opisuje typy orbitali atomowych -
zapisuje konfiguracje elektronowe
atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 10 -
definiuje pojęcia: promieniotwórczość naturalna i promieniotwórczość sztuczna, okres półtrwania -
wymienia zastosowania izotopów
pierwiastków promieniotwórczych -
przedstawia ewolucję poglądów na
temat budowy materii od starożytności do czasów współczesnych -
wyjaśnia budowę współczesnego układu
okresowego pierwiastków chemicznych, uwzględniając podział na bloki s, p,
d oraz f -
wyjaśnia, co stanowi podstawę budowy
współczesnego układu okresowego pierwiastków chemicznych (konfiguracja
elektronowa wyznaczająca podział na bloki s,
p, d oraz f) -
wyjaśnia, podając przykłady, jakich
informacji na temat pierwiastka chemicznego dostarcza znajomość jego
położenia w układzie okresowym |
Uczeń: -
wyjaśnia, od czego zależy ładunek
jądra atomowego i dlaczego atom jest elektrycznie obojętny -
wykonuje obliczenia związane -
zapisuje konfiguracje elektronowe
atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 36 oraz jonów o podanym ładunku za pomocą symboli
podpowłok elektronowych s, p, d,
f (zapis konfiguracji pełny,
skrócony oraz graficzny – schemat klatkowy), korzystając z reguły Hunda i zakazu Pauliego -
określa stan kwantowy elektronów w
atomie za pomocą czterech liczb kwantowych (n, l, m, ms),
korzystając z praw mechaniki kwantowej -
oblicza masę atomową pierwiastka
chemicznego o znanym składzie izotopowym -
oblicza procentową zawartość izotopów
w pierwiastku chemicznym -
określa rodzaje i właściwości
promieniowania (a, b–) -
wyjaśnia pojęcie szereg promieniotwórczy -
podaje przykłady praktycznego
wykorzystania zjawiska promieniotwórczości -
wyjaśnia, na jakiej podstawie
klasyfikowano pierwiastki chemiczne w XIX w. -
omawia kryterium klasyfikacji
pierwiastków chemicznych zastosowane przez Dmitrija Mendelejewa -
wykazuje zależność między położeniem
pierwiastka chemicznego w danej grupie i bloku energetycznym a
konfiguracją elektronową powłoki walencyjnej |
Uczeń: -
zapisuje za pomocą liczb kwantowych
konfiguracje elektronowe atomów dowolnych pierwiastków chemicznych oraz jonów
wybranych pierwiastków -
zapisuje przebieg reakcji jądrowych -
wyjaśnia kontrolowany -
porównuje układ okresowy pierwiastków
chemicznych opracowany przez Mendelejewa (XIX w.) ze współczesną wersją -
uzasadnia przynależność pierwiastków
chemicznych do poszczególnych bloków energetycznych |
Uczeń: -
wyjaśnia, dlaczego masa atomowa
pierwiastka chemicznego zwykle nie jest liczbą całkowitą -
zapisuje konfiguracje elektronowe
atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 38 oraz jonów o podanym ładunku za pomocą symboli
podpowłok elektronowych s, p, d,
f (zapis konfiguracji pełny,
skrócony oraz graficzny – schemat klatkowy), korzystając z reguły Hunda i zakazu Pauliego -
analizuje zmienność charakteru
chemicznego pierwiastków grup 1., 2. oraz 13.–18. w zależności od położenia w
układzie okresowym -
uzasadnia, dlaczego lantanowce
znajdują się w grupie 3. i okresie 6., a aktynowce w grupie 3. i
okresie 7. |
2. Wiązania chemiczne
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje pojęcie elektroujemność -
wymienia nazwy pierwiastków
elektrododatnich i elektroujemnych, korzystając z tabeli elektroujemności -
wymienia przykłady cząsteczek
pierwiastków (np. O2, H2) -
definiuje pojęcia: wiązanie chemiczne, wartościowość, polaryzacja wiązania, dipol,
moment dipolowy -
wymienia i charakteryzuje rodzaje
wiązań chemicznych (jonowe, kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane) -
wskazuje zależność między różnicą
elektroujemności w cząsteczce -
wymienia przykłady cząsteczek, -
definiuje pojęcia: wiązanie typu σ, wiązanie typu π, wiązanie metaliczne, wiązanie wodorowe, wiązanie koordynacyjne, donor pary elektronowej, akceptor pary elektronowej -
opisuje budowę wewnętrzną metali -
definiuje pojęcie hybrydyzacja orbitali atomowych -
wskazuje, od czego zależy kształt
cząsteczki (rodzaj hybrydyzacji) |
Uczeń: -
omawia, jak zmienia się
elektroujemność pierwiastków chemicznych w układzie okresowym -
wyjaśnia regułę dubletu elektronowego
i regułę oktetu elektronowego -
przewiduje rodzaj wiązania
chemicznego na podstawie różnicy elektroujemności pierwiastków chemicznych -
wyjaśnia sposób powstawania wiązań
kowalencyjnych, kowalencyjnych spolaryzowanych, jonowych i metalicznych -
wymienia przykłady i określa
właściwości substancji, w których występują wiązania metaliczne, wodorowe,
kowalencyjne, jonowe -
wyjaśnia właściwości metali na
podstawie znajomości natury wiązania metalicznego -
wyjaśnia pojęcia: stan podstawowy atomu, stan wzbudzony atomu -
wyjaśnia, na czym polega hybrydyzacja
orbitali atomowych -
podaje warunek wystąpienia
hybrydyzacji orbitali atomowych -
przedstawia przykład przestrzennego
rozmieszczenia wiązań w cząsteczkach (np. CH4, BF3) -
wyjaśnia, na czym polega i do czego
służy metoda VSERP -
definiuje pojęcia: atom centralny, ligand, liczba
koordynacyjna |
Uczeń: -
analizuje, jak zmieniają się
elektroujemność i charakter chemiczny pierwiastków w układzie
okresowym -
zapisuje wzory elektronowe (wzory
kropkowe) i kreskowe cząsteczek, w których występują wiązania kowalencyjne,
jonowe oraz koordynacyjne -
wyjaśnia, dlaczego wiązanie
koordynacyjne nazywane jest też wiązaniem donorowo- -
wyjaśnia pojęcie energia jonizacji -
omawia sposób, w jaki atomy
pierwiastków chemicznych bloków s i
p osiągają trwałe konfiguracje
elektronowe (tworzenie jonów) -
charakteryzuje wiązania metaliczne
i wodorowe oraz podaje przykłady ich powstawania -
zapisuje równania reakcji powstawania
jonów i tworzenia wiązania jonowego -
określa wpływ wiązania wodorowego na
nietypowe właściwości wody -
wyjaśnia pojęcie siły van der Waalsa -
porównuje właściwości substancji
jonowych, cząsteczkowych, kowalencyjnych, metalicznych oraz substancji o
wiązaniach wodorowych -
oblicza liczbę przestrzenną i na
podstawie jej wartości określa typ hybrydyzacji oraz możliwy kształt
cząsteczek -
opisuje typy hybrydyzacji orbitali atomowych (sp, sp2, sp3) |
Uczeń: -
wyjaśnia zależność między długością
wiązania a jego energią -
porównuje wiązanie koordynacyjne
z wiązaniem kowalencyjnym -
proponuje wzory elektronowe (wzory
kropkowe) i kreskowe dla cząsteczek lub jonów, w których występują wiązania
koordynacyjne -
określa typy wiązań (σ i π) w prostych cząsteczkach (np. CO2, N2) -
określa rodzaje oddziaływań między
atomami a cząsteczkami na podstawie wzoru chemicznego lub informacji o
oddziaływaniu -
analizuje mechanizm przewodzenia
prądu elektrycznego przez metale -
wyjaśnia wpływ rodzaju wiązania na
właściwości fizyczne substancji -
przewiduje typ hybrydyzacji |
Uczeń: -
udowadnia zależność między typem
hybrydyzacji a kształtem cząsteczki -
określa wpływ wolnych par
elektronowych na geometrię cząsteczki -
określa kształt cząsteczek i jonów
metodą VSEPR |
3. Systematyka związków nieorganicznych
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje pojęcia zjawisko fizyczne -
wymienia przykłady zjawisk fizycznych
i reakcji chemicznych znanych z życia codziennego -
definiuje pojęcia: równanie reakcji chemicznej, substraty, produkty -
zapisuje równania prostych reakcji
chemicznych (reakcji syntezy, analizy i wymiany) -
podaje treść prawa zachowania masy i
prawa stałości składu związku chemicznego -
interpretuje równania reakcji
chemicznych w aspektach jakościowym i ilościowym -
definiuje pojęcie tlenki -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
wybranych tlenków metali i niemetali -
zapisuje równanie reakcji
otrzymywania tlenków co najmniej jednym sposobem -
ustala doświadczalnie charakter
chemiczny danego tlenku -
definiuje pojęcia: tlenki kwasowe, tlenki zasadowe, tlenki
obojętne -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
wybranych wodorków -
definiuje pojęcia wodorotlenki -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
wybranych wodorotlenków -
wyjaśnia różnicę między zasadą
a wodorotlenkiem -
zapisuje równanie reakcji
otrzymywania wybranej zasady -
definiuje pojęcia: amfoteryczność, tlenki amfoteryczne, wodorotlenki
amfoteryczne -
zapisuje wzory i nazwy wybranych
tlenków i wodorotlenków amfoterycznych -
definiuje pojęcia: kwasy, moc kwasu -
wymienia sposoby klasyfikacji kwasów
(ze względu na ich skład, moc i właściwości utleniające) -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
kwasów -
zapisuje równania reakcji
otrzymywania kwasów -
definiuje pojęcie sole -
wymienia rodzaje soli -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
prostych soli -
przeprowadza doświadczenie mające na
celu otrzymanie wybranej soli w reakcji zobojętniania oraz zapisuje
odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
wymienia przykłady soli występujących
w środowisku przyrodniczym, określa ich właściwości i zastosowania -
definiuje pojęcia: wodorki, azotki, węgliki |
Uczeń: -
wymienia różnicę między zjawiskiem
fizycznym a reakcją chemiczną -
przeprowadza doświadczenie chemiczne
mające na celu otrzymanie prostego związku chemicznego (np. FeS), zapisuje równanie przeprowadzonej reakcji
chemicznej, określa jej typ oraz wskazuje substraty i produkty -
zapisuje równanie reakcji
otrzymywania tlenków pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 30 -
opisuje budowę tlenków -
dokonuje podziału tlenków na kwasowe,
zasadowe, obojętne -
zapisuje równania reakcji chemicznych
tlenków kwasowych -
wymienia przykłady zastosowania
tlenków -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
wodorotlenków -
opisuje budowę wodorotlenków -
zapisuje równania reakcji
otrzymywania zasad -
wyjaśnia pojęcia: amfoteryczność, tlenki amfoteryczne, wodorotlenki
amfoteryczne -
zapisuje równania reakcji chemicznych
wybranych tlenków -
wymienia przykłady zastosowania
wodorków -
wymienia przykłady zastosowania
wodorotlenków -
wymienia przykłady tlenków kwasowych,
zasadowych, obojętnych i amfoterycznych -
opisuje budowę kwasów -
dokonuje podziału podanych kwasów na
tlenowe i beztlenowe -
wymienia metody otrzymywania kwasów
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wymienia przykłady zastosowania
kwasów -
opisuje budowę soli -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
soli -
wyjaśnia pojęcia wodorosole -
zapisuje równania reakcji
otrzymywania wybranej soli trzema sposobami -
znajduje informacje na temat
występowania soli w środowisku przyrodniczym -
wymienia zastosowania soli -
określa przyczyny twardości wody -
projektuje doświadczenie chemiczne Sporządzanie zaprawy gipsowej i badanie
jej twardnienia oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych |
Uczeń: -
wskazuje zjawiska fizyczne -
określa typ reakcji chemicznej na
podstawie jej przebiegu -
stosuje prawo zachowania masy -
podaje przykłady nadtlenków i ich
wzory sumaryczne -
wymienia kryteria podziału tlenków i
na tej podstawie dokonuje ich klasyfikacji -
dokonuje podziału tlenków na kwasowe,
zasadowe, obojętne -
wskazuje w układzie okresowym
pierwiastki chemiczne, które mogą tworzyć tlenki i wodorotlenki
amfoteryczne -
wymienia metody otrzymywania tlenków,
wodorków, wodorotlenków i kwasów oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie Badanie charakteru chemicznego wybranych wodorków i zapisuje
odpowiednie równania reakcji -
projektuje doświadczenie Otrzymywanie wodorotlenku sodu -
projektuje doświadczenie Otrzymywanie wodorotlenku wapnia i
zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu siarkowodorowego
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu siarkowego(IV)
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie Otrzymywanie kwasu fosforowego(V) i
zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
omawia typowe właściwości chemiczne
kwasów (zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów
o mniejszej mocy) oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
podaje nazwy kwasów nieorganicznych
na podstawie ich wzorów chemicznych -
wymienia metody otrzymywania soli -
zapisuje równania reakcji
otrzymywania wybranej soli co najmniej pięcioma sposobami -
podaje nazwy i zapisuje wzory
sumaryczne wybranych wodorosoli i hydroksosoli -
odszukuje informacje na temat
występowania w środowisku przyrodniczym tlenków -
opisuje budowę, właściwości oraz
zastosowania węglików i azotków -
opisuje różnice we właściwościach
hydratów i soli bezwodnych na przykładzie skał gipsowych -
projektuje doświadczenie chemiczne Wykrywanie węglanu wapnia i zapisuje
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Termiczny rozkład wapieni i zapisuje
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Gaszenie wapna palonego i zapisuje
odpowiednie równania reakcji chemicznych |
Uczeń: -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie charakteru chemicznego tlenków
metali i niemetali oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie działania wodorotlenku i kwasu na
tlenki oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
przewiduje charakter chemiczny
tlenków wybranych pierwiastków -
określa charakter chemiczny tlenków
pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 30 na podstawie ich zachowania wobec wody, kwasu i
zasady; zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
określa różnice w budowie cząsteczek
tlenków i nadtlenków -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku żelaza(III)
oraz zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
przewiduje wzór oraz charakter
chemiczny tlenku, znając produkty reakcji chemicznej tego tlenku -
analizuje właściwości pierwiastków
chemicznych pod względem możliwości tworzenia tlenków -
projektuje doświadczenie chemiczne Działanie kwasu chlorowodorowego na
siarczan(IV) sodu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
określa różnice w budowie cząsteczek
soli obojętnych, hydroksosoli i wodorosoli oraz podaje przykłady tych
związków chemicznych -
określa różnice w budowie cząsteczek
soli obojętnych, prostych, podwójnych i uwodnionych -
projektuje doświadczenie chemiczne Ogrzewanie siarczanu(VI) miedzi(II)–woda(1/5)
oraz zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
ustala nazwy różnych soli na
podstawie ich wzorów chemicznych -
ustala wzory soli na podstawie ich
nazw -
proponuje metody, którymi można
otrzymać wybraną sól, i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
ocenia, które z poznanych związków
chemicznych mają istotne znaczenie w przemyśle -
określa typ wiązania chemicznego
występującego w azotkach -
zapisuje równania reakcji
chemicznych, w których wodorki, węgliki i azotki występują jako
substraty |
Uczeń: -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie zachowania tlenku glinu wobec
wodorotlenku i kwasu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie działania kwasu i zasady na
wodorotlenek glinu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych
w postaciach cząsteczkowej i jonowej -
projektuje doświadczenie, w którym
produktem będzie odpowiedni tlenek, podaje obserwacje, formułuje wniosek,
zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne,
na podstawie którego określi charakter chemiczny podanego tlenku, podaje
obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne, w
którym produktem będzie wodorotlenek rozpuszczalny -
projektuje doświadczenie chemiczne, w
którym produktem będzie osad trudno ropuszczalnego
w wodzie wodorotlenku; podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje
równania zachodzących reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne,
na podstawie którego określi charakter chemiczny podanego wodorotlenku,
podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne, w
którym produktem będzie kwas; podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje
równania zachodzących reakcji chemicznych -
wyszukuje, porządkuje, porównuje -
wyszukuje, porządkuje, porównuje -
wyszukuje, porządkuje, porównuje -
wyszukuje, porządkuje, porównuje -
wyszukuje, porządkuje, porównuje |
4. Stechiometria
|
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
|
Uczeń: -
definiuje pojęcia: mol i masa molowa -
wykonuje bardzo proste obliczenia związane z pojęciami mola i masy molowej -
podaje treść prawa Avogadra -
wykonuje proste obliczenia stechiometryczne związane |
Uczeń: -
wyjaśnia pojęcie objętość molowa
gazów -
wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami: mol, masa molowa, objętość
molowa gazów -
interpretuje równania reakcji
chemicznych na
sposób cząsteczkowy, molowy, ilościowo w masach molowych, ilościowo
w objętościach molowych (gazy) oraz ilościowo w liczbach cząsteczek -
wyjaśnia, na czym polegają obliczenia stechiometryczne -
wykonuje proste obliczenia stechiometryczne związane z masą molową oraz
objętością molową substratów i produktów reakcji chemicznej |
Uczeń: -
wyjaśnia pojęcie stała Avogadra -
wykonuje obliczenia związane -
wyjaśnia pojęcie wydajność reakcji
chemicznej -
oblicza skład procentowy związków chemicznych -
wyjaśnia różnicę między gazem doskonałym a gazem rzeczywistym -
podaje równanie Clapeyrona -
wyjaśnia różnicę między wzorem elementarnym (empirycznym) a wzorem
rzeczywistym związku chemicznego -
rozwiązuje proste zadania związane z ustaleniem wzorów elementarnych
i rzeczywistych związków chemicznych |
Uczeń: -
porównuje gęstości różnych gazów, znając ich masy molowe -
wykonuje obliczenia związane -
wykonuje obliczenia umożliwiające określenie wzorów elementarnych
i rzeczywistych związków chemicznych -
wykonuje obliczenia stechiometryczne dotyczące mas molowych, objętości
molowych, liczby cząsteczek oraz niestechiometrycznych ilości substratów i
produktów -
stosuje równanie Clapeyrona do obliczenia objętości lub liczby moli gazu
w dowolnych warunkach ciśnienia i temperatury -
wykonuje obliczenia stechiometryczne z zastosowaniem równania
Clapeyrona |
Uczeń: -
wykonuje obliczenia stechiometryczne dotyczące mas molowych, objętości
molowych, liczby cząsteczek oraz niestechiometrycznych ilości substratów
i produktów -
wykonuje obliczenia stechiometryczne z zastosowaniem równania
Clapeyrona (o znacznym stopniu trudności) -
wykonuje obliczenia umożliwiające określenie wzorów elementarnych
i rzeczywistych związków chemicznych (o znacznym stopniu trudności) |